LOT 3a leaderboard

Z letadla do lokomotivy. Švýcarští piloti začínají s rekvalifikací na strojvedoucí

Jednotka FV-Dosto po výjezdu z tunelu Eppenberg. Foto: SBBJednotka FV-Dosto po výjezdu z tunelu Eppenberg. Foto: SBB

Po letech nedostatku strojvedoucích hlásí švýcarské spolkové dráhy rekordní zájem o tuto práci.

Už téměř rok trvající krize v letectví a nedostatek práce vede některé piloty k zásadní změně práce. Ve Švýcarsku začíná vznikat nový program, který počítá s rekvalifikací pilotů na strojvedoucí. Těch je v zemi, kde lidé uskuteční nejvíce jízd vlakem na světě v přepočtu na obyvatele, stále nedostatek.

O přesunu pilotů z kokpitu letadla na stanoviště strojvedoucího v lokomotivě informovala televize Euronews. Ta ve své reportáži přinesla i příběh pilota letecké společnosti Swiss Carlose Sprüngliho, který dříve létal s Airbusem A330 a nyní je nově zaměstnancem švýcarských spolkových drah SBB. K dopravci nastoupil na kompletní výcvik. „Je to jako ve vztahu. Pokud vás už druhý nechce, je čas dívat se dopředu,“ říká k odchodu z letadla.

Podle Euronews se švýcarská asociace pilotů Aeropers dohodla se svými kolegy ze švýcarské federace strojvedoucích na podpoře takového přechodu, protože strojvedoucích je na železnici stále nedostatek. „Profese si jsou částečně podobné. Jde o model, který by se mohl uchytit a věříme, že by se podobná spolupráce mohla objevit i v jiných zemích,“ řekl mluvčí AeroPers Thomas Steffen.

Podle aktuálních údajů je zcela bez práce jen v Evropě kolem deseti tisíc pilotů, další létá velmi omezeně za velmi nízké mzdy a často jen několik hodin týdně. Současně se dál prodlužují odhady, kdy se letecká vláda vrátí k normálu: zatím se mluví o roce 2024.

Podle SBB zájem o práci strojvedoucích za poslední rok prudce stoupl, firma má aktuálně do května plné všechny výcvikové kurzy. Pro piloty mluví jejich zkušenost z dodržováním bezpečnostních standardů v letectví.

Lidé z letectví našli práci i u českých dopravců. U Českých drah jezdí několik pilotů, na pozici vlakvedoucích také i bývalé letušky. Jeden pilot pracuje jako strojvedoucí u GW Train Regio. „Můžeme potvrdit, že jsou u ČD zaměstnáni jednotky pracovníku, kteří původně vykonávali jednu ze zmíněných profesí (letušky, piloti). Nejde však o zájem způsobený omezením letecké dopravy v souvislosti s pandemií, ale spíše o individuální preference výkonu práce v železniční dopravě,“ řekl loni v říjnu mluvčí Českých drah Robert Pagan.

Na prosbu o detaily pak toto: „Mohu znovu potvrdit, že u čd jsou zaměstnáni jednotky pracovníků, kteří vykonávali profesi dopravního pilota. Konkrétní počty v takových případech obvykle nesdělujeme.“

Tagy SBB seznam strojvedoucí Švýcarsko Top
76 komentářů