umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letectví Železnice

Z letadla do lokomotivy. Švýcarští piloti začínají s rekvalifikací na strojvedoucí

Jednotka FV-Dosto po výjezdu z tunelu Eppenberg. Foto: SBB
Jednotka FV-Dosto po výjezdu z tunelu Eppenberg. Foto: SBB
Po letech nedostatku strojvedoucích hlásí švýcarské spolkové dráhy rekordní zájem o tuto práci.

Už téměř rok trvající krize v letectví a nedostatek práce vede některé piloty k zásadní změně práce. Ve Švýcarsku začíná vznikat nový program, který počítá s rekvalifikací pilotů na strojvedoucí. Těch je v zemi, kde lidé uskuteční nejvíce jízd vlakem na světě v přepočtu na obyvatele, stále nedostatek.

O přesunu pilotů z kokpitu letadla na stanoviště strojvedoucího v lokomotivě informovala televize Euronews. Ta ve své reportáži přinesla i příběh pilota letecké společnosti Swiss Carlose Sprüngliho, který dříve létal s Airbusem A330 a nyní je nově zaměstnancem švýcarských spolkových drah SBB. K dopravci nastoupil na kompletní výcvik. „Je to jako ve vztahu. Pokud vás už druhý nechce, je čas dívat se dopředu,“ říká k odchodu z letadla.

Podle Euronews se švýcarská asociace pilotů Aeropers dohodla se svými kolegy ze švýcarské federace strojvedoucích na podpoře takového přechodu, protože strojvedoucích je na železnici stále nedostatek. „Profese si jsou částečně podobné. Jde o model, který by se mohl uchytit a věříme, že by se podobná spolupráce mohla objevit i v jiných zemích,“ řekl mluvčí AeroPers Thomas Steffen.

Podle aktuálních údajů je zcela bez práce jen v Evropě kolem deseti tisíc pilotů, další létá velmi omezeně za velmi nízké mzdy a často jen několik hodin týdně. Současně se dál prodlužují odhady, kdy se letecká vláda vrátí k normálu: zatím se mluví o roce 2024.

Podle SBB zájem o práci strojvedoucích za poslední rok prudce stoupl, firma má aktuálně do května plné všechny výcvikové kurzy. Pro piloty mluví jejich zkušenost z dodržováním bezpečnostních standardů v letectví.

Lidé z letectví našli práci i u českých dopravců. U Českých drah jezdí několik pilotů, na pozici vlakvedoucích také i bývalé letušky. Jeden pilot pracuje jako strojvedoucí u GW Train Regio. „Můžeme potvrdit, že jsou u ČD zaměstnáni jednotky pracovníku, kteří původně vykonávali jednu ze zmíněných profesí (letušky, piloti). Nejde však o zájem způsobený omezením letecké dopravy v souvislosti s pandemií, ale spíše o individuální preference výkonu práce v železniční dopravě,“ řekl loni v říjnu mluvčí Českých drah Robert Pagan.

Na prosbu o detaily pak toto: „Mohu znovu potvrdit, že u čd jsou zaměstnáni jednotky pracovníků, kteří vykonávali profesi dopravního pilota. Konkrétní počty v takových případech obvykle nesdělujeme.“

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Růža

Mít dvě profese není k zahození.

Bifidus

Když nebudou létat, prijdou o typové papíry :-(.

Pavel

Vida, všechno zlé je k něčemu dobré. 🙂

Vašek

Pozitivní je pro piloty to, že když mašina ,,lehne“ , je na rozdíl od letadla stále bezpečně na zemi.

Martin

Na druhou stranu, kdyz letadlo ma minout jine, staci pohnout kniplem, sestoupit na jinou hladinu atp., kdyz se mate vyhnout na stejne koleji, tak muzete akorat dat brzdu a zdrhat 😀

Y.K.

To je ovšem naivní srovnání, protože letadla na kolizním kurzu je skoro to samé jako na stejné koleji a vyhnout se „po spatření“ je na hranici možného, většinou to je nemožné bez včasné výstrahy. 900 km/h a stovky tun, to je sakra hybnost. Pokud je to ještě v mracích…, naštěstí už máme TCAS a na dráze (na tak u nás) vlakový zabezpečovač.

Alexandr Mikulka

Proto se do letadel nemontuje žádný systém European Airplane Control System ani European Air Traffic Management System.

Alf

Musí to být stres, když se rozjíždí, už je na konci stanice a vlak se pořád nechce odlepit od země.

Martin

😀

Martin

To by musel u maglevu v japonsku, ten ma kola a odlepuje se od zeme… 🙂

Niemand

Češi a humor, nekonečný příběh.
Vřelé díky, Alfy, za vtipný příspěvek v diskuzi, které se jinak obvykle zvrhávají (k..va, to je slovo dne:-) do soubojů omezených ideologií.
Ale ten počet plusů bez mínusu ti skoro závidím;-)
A přeju…

Andy

Hádám že platový podmínky budou ve Švýcarsku pro strojvedoucí a piloty dost podobný, takže proč ne.

Rozhodně lepší než sedět doma na zadku a naříkat.

Nějak nemám pochopení pro lidi, kteří vydělávali před krizi 120k+ a nemaj našetřeno na víc než 3 měsíce…

poletucha15

zasadni problem je, ze piloti tady pred krizi rozhodne nevydelavali 120k mesicne…
Tyhle doby jsou uz pred 10 let davno pryc. A i s tema platama co meli, maj casto neco usetreno – ale na rok bez prace to asi nevystaci nikomu.

Jinak nastupni plat na prvni rok mate (mel jste) za krasnejch 700€ mesicne.

GPGP

Jak kteří, když má kapitán Aeroflotu plat na naše 200.000, tak není důvod aby Čech bral půlku. Pilot v Číně má ještě více.
Je to jako všude jinde, schopný člověk který nepracuje pro TVS si vydělá X násobek, pilot může létat kdekoliv. Toto platilo před covidem samozřejmě 🙂

Y.K.

Co to je za větu, „když pilot Aeroflotu bere XX není důvod aby Čech bral YY“? Existuje nějaké takové právo nebo závislost? To máte jak s Lufthansou, tam jsou také platy několikanásobné proti jiným aerolinkám, ale dostat se do Lufthansy je na hranici nemožného (pro lidi mimo Německo). Tuplem pro někoho s ještě „teplými papíry“. Ten bude rád, že začne hoblovat hodiny u Ryanairu za „almužnu“, protože ten vezme každého s kvalifikací a doufat, že se časem chytí jinde. TVS není žádná výjimka, vyčuhují jen „tradiční aerolinky“ s extrémně silnými odbory, těch už je opravu jen pár (LH, BA?) a… Číst vice »

libcha

Někteří třeba ještě splácejí milionový úvěr na pilotní výcvik…?

BND 30

Třeba ne každý chce lítat v Asii, protože mít někde doma je pro ně víc než další peníze. A také se můžou třeba obávat slabších bezpečnostních standardů v těchto zemích. Není to fakt jen o penězích.

Martin Hanzal

Das ist ein Monatsverdienst zwischen 4.167 CHF und 9.267 CHF Brutto.
Als Pilot/in (First Officer) verdienen Sie zwischen 5.250 CHF und 15.000 CHF Brutto.

Ketchup1970

A to je důležitá informace neboť jednomu známému na Inotrans paní z SBB nabízela 3000chf už si nepamatuji zda hned nebo po zacviku a samozřejmě zkoušce z němčiny .

Ketchup1970

Tak tohle bylo někdy před čtyřmi lety a možná jsem zapomněl na ty drobné … ale principiálně to sedí , ne?

Jan Vejražka

Ano. Je to strojvedoucí v zácviku

Jan Pochman

Komu cest, tomu cest. Chvalim svycarske piloty.

GPGP

Tady bych dodal že kvalifikovaný člověk si ve Švýcarsku vydělá dost přes 200.000 na naše.
Jasně náklady tam jsou vyšší, ale když bydlíš např. ve Francii a dojíždíš, tak dost za bydlení ušetříš…

Kubrt

A?

David

Je dobré ale podotknout, že průměrná mzda ve Švýcarsku je něco přes 150 000.
V Česku je průměrná mzda 35k a strojvůdce si přijde na něco okolo 50k.
Takže bych řekl, že to rozložení je podobné.

vlado

Davide, strojvedouci si v Cesku prijde tak – tak na tech 35k cistyho… a tech 50k co pises je hruba mzda. Je fakt, ze si trochu prilepsi po zruseni superhrube mzdy…

Martin

No, prilepsi, ale zrovna tady, kdy to dopada na rozpocty kraju, tak by se mohlo stat, ze se rada spoju zrusi a nebude potreba…

Jiří Kocurek

Ono by to chtělo zrušit i hrubou mzdu. To aby zaměstnanec neviděl, kolim mu stát bere na daních. Teda on to vlasně bude brát zaměstnavateli, tak je to jedno. Pozor, Ironie!

Dejv

Změna je život. Zdravotní způsobilost podobná, časově podobně náročné (aspoň u osobní dopravy), tak proč ne. Držím palce, ať vše dopadne s kladným výsledkem.

Michal Štěpán

Vlak má oproti letadlu výhodu v tom, že pro vnitrostátní dopravu v rámci Evropy je to daleko použitelnější řešení, než letadlo. Proč? Protože vlak obslouží celé území pomocí nácestných stanic. A na to letecká doprava nyní dojela. Dokud budou hranice víceméně uzavřené a budou platit různá opatření, tak lidé mezistátně cestovat nebudou. Oni tedy necestují ani nyní moc vnitrostátně a v Německu vlaky (zejména dálkové) vozí vzduch. Ve Francii alespoň osekali po dobu omezení grafikon. Naskýtá se otázka, jestli ještě vůbec někdy budou lidé takto masivně cestovat. Protože dost velká část lidí se testovat nechce a vakcinovat se nenechá ani… Číst vice »

Leinad

Pracovních a obchodních cest bude daleko méně, hodně věcí sme se díky omezením naučili dělat z domova. Budou tu studenti (domácí výuka hapruje), do kanclu se pojede několik dnů v měsíci (osobní kontakt je osobní kontakt).
Turismus se oživí.

Ales

V malých zemích jako Cz, Ch, So ano. Ale pochybuji že to tak bude u Dánska, Švédska, Itálie, Španělska, Finska, Ruska, a xxx dalších zemí. Tam vnitrostátní letecká doprava má smysl nejen pro obchodní cestující ale i běžné lidi.

Otos

Dánsko? Leda tak že by létali do Grónska

Ales

Třeba Aalborg, sonderborg, Bornholm – Kodaň.

kakov

ohledně velikosti jste s Dánskem fakt šlápl vedle, a brát Bornholm jako vzor jak má vypadat doprava je trochu mimo mísu. Není to moc typické vnitrostátní spojení, alespoň ne v Evropě.

Ale jinak má pan Štěpán pravdu, můžeme samozřejmě říci do určité cestovní vzdálenosti. Vemte ČR a trasu Praha-Ostrava….. bez letadla to jde, bez vlaku ne

Michal Štěpán

Mluvil jsem o Evropě ve smyslu EU+EEA. Rusko je pochopitelně něco jiného. A i ty největší státy jako Španělsko, Francie a Německo budou mít tu železniční infrastrukturu během 2 až 3 let zase o kus lepší. Skandinávie obecně je trh spíše po malé regionální aerolinky a Itálie je tak napůl vlak / letadlo.

Ale rozhodně nepočítejte v dohledné budoucnosti s nějakým větším oživením mezistátní letecké dopravy.

Alexandr Mikulka

Už máš připraven itinerář na demonstrativní suicidium skoem pod vlak?

Vlastimil Kocurek

Řídit vlak přeci není nic špatného, pořád lepší než kdyby měl z letadla přesedlat na Multikáru.

pzag

Já nevím, já bych do toho nešel. Ne, že by to nebyla špatná práce, nebo mě to nelákalo (alespoň teda mě, jediné co mě nebere jsou lodě), ale já bych se buď zbláznil, nebo bych nedával pozor a něco vyvedl anebo rovnou oboje.

Grogan

Co je špatného na řízení multikáry?

kakov

obávám se, že jezdit s multikárou dovede více lidí než s vlakem, takže pokud někdo dokáže dělat pilota, je škoda se zahrabat na multikáře….

Petr Šimral

Potvrzuji, u nás také jezdí jeden pilot. Ale již od roku 2015.

Petr Šimral

Nebavilo ho lítat jenom někdy…

M19

To by zasluhovalo trochu rozvést. Jak jenom někdy? Podmínky v práci?

BND 30

V té době plus mínus připouštěly ČSA, hodně pilotů se chytlo jen u charterovek, a ty létají hlavně v létě…

tom

Teda že se pletou hodinky a holinky, to už jsem slyšel. Ale že si někdo splete aerolinku s kozou….

Milan alias Skeptik

Když vezmeme v úvahu vozový park SBB, není to zase takový downgrade oproti kokpitu letadla, vlastně docela fajn job.

Vectron

To je fakt,ale prejit z airbusu A380 do 123(taurusu)to by byl docela sok😂😂😂,to bych je i politoval

Dejv

Všechno má své… znám pilota, který je strojvedoucí na DPČ a říkal, že rozdíl je obrovský.

GPGP

Hlavně v platu, ale chápu že piloti si teď nemohou moc vybírat…

Karel Jezbera

Pokud bereme druhé piloty od Smartwings, tak ti brali v posledních 2 letech mnohem méně než strojvedoucí u ČD. U kapitánů Smartwings ten plat byl plus mínus podobný jako u těch strojvedoucích.

GPGP

Tady je něco špatně, pilot nemůže brát stejně jako strojvedoucí….

Y.K.

Teoreticky máte pravdu. Špatně je i že doktor bere méně než youtuber. Ale svět je takový. Prakticky strojvedoucí jsou teď poněkud přeplácení oproti běžné platové úrovni, protože je nedostatek lidí a velká poptávka, piloti naopak jsou v nevýhodné pozici, že se v nich aerolinky přešťourávají a vybírají si a v takové situaci se těžko diktuje vysoký plat, navíc když ti lidi fakt práci potřebují aby začali splácet miliony za výcvik a nemají možnost zaměstnavatele nechat vycukat. A zákazníci vybírající si podle cenovek tlačí aerolinky do low cost provozu, což pochopitelně znamená i nízké náklady na personál.

libcha

Z Airbusu A380 by spíš měl přejít na řadu 380 ČD, to by neměl bejt takovej rozdíl 😉

Twix

U čeho z toho je větší riziko, že nepoběží všechny 4 motory? 🙂

Míla

Byl by to zajímavý osobní příběh i porovnání obou profesí…

standa

kdo chce brát dost peněz jde teď do stavebnictví…… 1) nedostatek kvalifikovaných sil. 2) největší suma v rozpočtu dopravy na klíčové stavby.. 3) sektor o kterým se dlouhá letá nemluví ale brzo nejspíš začne… ale to pak bude pozdě …

kakov

Vy asi o české stavebnictví nic nevíte co???

GPGP

Stando, vy jste si při psaní tohoto dal asi lajnu, co….
Češi si už odvykli makat rukama, tzn. být pilotem tak jdu někam kde použiji AJ, a to u ČD zatím nehrozí…
A největší platy jsou v IT, už to přeskočilo i bankovnictví….
Průměr je tam 60.000, liší se to dle zkušeností , max. teď mají např. DevOps Engineers, cca. 160.000 Kč. 🙂

ketchup1970

Ona ta letecká angličtina je poměrně úzká a specifická. Otázka je zda umí opravdu anglicky anebo jenom ztěžka vydechovat tu hatmatilku typu: „lejdís and džetlmen…“

Y.K.

Ano, umí anglicky, kompletní znalost z výcviku je v angličtině, veškerá provozní komunikace také. Možná nemají super krásnou výslovnost, ale tomu se může smát jen pako co se nikdy jazyk pořádně nenaučilo. Chtěl bych slyšet projev ketchupa v angličtině k davu lidí zatímco něco řídí. 😀

Ketchup1970

Moi , je parle francais ..

Y.K.

A? Dokonalý francouzský přízvuk? Už jste zkoušel hovořit do mikrofonu pro publikum? Nikdo by se netlemil?

Ketchup1970

Mám přízvuk , a má ho i syn Bolka Polívky Vladimír … a to je Fránina jeho mateřstina .:-)

Alexandr Mikulka

Je vidět, že se vyznáš. Akorát nevím v čem.

Ketchup1970

Nápodobně Alexandře, nevím v čem se vyznáš ty. ( když jsme na to tykání přistoupili ) . Já nikde netvrdím , že mám dokonalou výslovnost ani v jedněm z mých jazyků, včetně mateřského. Tam už to taky není co bývalo . Na můj czenglish mi nešahej … 😀Jenom jsem si do té “Sobotkovské “ výslovnosti rejpnul. Vadí mi i ve vlacích. A ano, Shakespeara nikdo z pilotů nepřekládá a ani nemusí. A třeba u Wizzairu přišlo hlášení jako šum zvuků.. Maďaři ? Nevím čím to bylo . Frantici taky mají teda co dělat s angličtinou protože nemají H a o… Číst vice »

standa

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nasi-piloti-ted-jezdi-na-jesterkach-ve-skladech-popisuje-sef-smartwings-140097#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&dop_req_id=uZxBr28BCyt-202102011944&source=hp&seq_no=4&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz sice pohrdám seznamem ale tohle je to o čem mluvím 😀 😀 a to že jsou největší platy v IT? a co jako? na to každý nemá a už rozhodně né pilot letadla. a ano odnaučili jsme se dělat rukama a proto nakonec zdraží naše práce natolik že budeme brát jen o neco málo min než lidi v IT. takže kdo chce muže nastoupit…. a drogami taky pohrdám takže ne…. nedal jsem si nic… a mám se dobře. není důvod brát drogy.

Jiří Kocurek

Nabídka práce v Ostravě: Stavbyvedoucí elektro – energetika, 27.000 hrubého.

Ketchup1970

Za to by nešel ani elektrikář tahat kabely..

Martin.dilli

Stando, vy budete stavař nebo HR specialista. Dělal jsem strojvedoucího na železničních stavbách a ten výkvět (vÍQět) specialistů, to byl častokrát dobrý bizárd. Tolik národností není snad ani v OSN. K ad2) to končí v korporátu a zpět u šedé eminence. Ad3) tady je stále pozdě. A k tématu piloti do jiných povolání, no takové kolegy bych bral, na penězích to bude sestup snad všude, ale dovolím si tvrdit, že kromě pár vybraných pozic to stavebnictví a hlavně podmínky (vandrování od štace k štaci) to prohrály na plné čáře

Jaaa

On myslel management, ne práci u lopaty. 😉

Ketchup1970

Je to pochopitelné , přeci jenom je to jistá prestiž a sešup v očích publika. Kamarád dělal u ČSA , letecky inženýr , angličtina ruština , a 15 let praxe u Airbusů. Hypotéka a luftJarda s Lašákem mu trochu pomohli přemýšlet nad změnou.Teď je taky v technické pozici ale letectví to už není …. Nechtělo se mu …

Pavel Q

prosím přečtěte si to po sobě, poslední věta nedává smysl, našly by se i jiné chyby.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast