Z Karláku na Strahov trolejbusem. Poslední z dotačního balíku nových pražských tratí je pod smlouvou

Vizualizace tramvajové smyčky na Strahově. Foto: DPPVizualizace tramvajové smyčky na Strahově. Foto: DPP

Trolejové vedení bude mít celkovou délku 7,63 kilometru.

Pražský dopravní podnik podepsal smlouvu se zhotoviteli nové trolejbusové trati z Karlova náměstí do zastávky Stadion Strahov. Postaví ji společnost Elektrizace železnic Praha za 425,66 milionu korun včetně DPH.

Jedná se o elektrifikaci současné autobusové linky 176, po zprovoznění se z ní stane linka 53. Trolejové vedení bude mít celkovou délku 7,63 kilometru. Díky nasazení parciálních (tedy bateriových) trolejbusů se troleje vybudují jen na části trasy, zejména v prudkém stoupání na Strahov.

Elektrifikace linky 176 Karlovo náměstí - Strahov. Zdroj: DPP

Elektrifikace linky 176 Karlovo náměstí – Strahov. Zdroj: DPP

Smlouva byla zveřejněna jen den po jiném kontraktu, který zajistil zhotovitele pro elektrifikaci linky 131 Hradčanská – Bořislavka. U obou linek je striktní datum provedení díla nejpozději do 30. 6. 2026, a to včetně provedení bezpečnostních zkoušek a zavedení zkušebního provozu.

DPP je totiž ohledně zprovoznění tratí v časovém presu daném podmínkami dotace z evropského Národního fondu obnovy ve výši až 1,2 miliardy korun. Ve stanoveném termínu se musí postavit 40 km trolejového vedení pro bateriové trolejbusy a zprovoznit 52 dobíjecích stanic.

Smlouva na stavbu trolejbusové trati na Bořislavku podepsána. DPP bojuje s časem

Linka na Strahov byla poslední, která do splnění 40kilometrové podmínky chyběla. Vedle této linky je ve výzvě zahrnuta i elektrifikace autobusových linek 137 a 131 a také již provozovaná trolejbusová spojení 58 a 59.

Náročná trasa

Trasa autobusové linky 176 je terénně náročná, ze Smíchova kontinuálně stoupá až na Strahov. Původně po ní trolejbusy jezdily už od roku 1948 pod číslem 53.

Nicméně v roce 1967 byla s linkou č. 54 sloučena do linky č. 51, která byla současně poslední provozovanou, na níž trolejbusy v Praze v polovině října 1972 dojezdily,“ uvedl již dříve vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.

Po svém návratu dostanou trolejbusy opět číslo linky 53. Trolejové vedení vznikne v celkové délce téměř osmi kilometrů (měřeno jednostopě). Zatrolejovaný bude úsek od smíchovského předpolí Jiráskova mostu (u Dienzenhoferových sadů) až ke Stadionu Strahov.

Krátkou nabíjecí trolej pro doplňování baterií parciálních trolejbusů DPP vybuduje také nad místy pro odstavy vozidel na obou konečných zastávkách na Karlově náměstí i na Strahově.

Troleje budou napájeny ze stávající tramvajové měnírny Hřebenky. Ta se zmodernizuje a doplní o technologii pro napájení trolejbusové tratě.

Kromě toho na Strahově vznikne nová společná měnírna pro tramvaje a trolejbusy, která bude připravena jak pro budoucí tramvajovou trať Malovanka–Strahov, tak i pro trolejbusovou trať pro linku 191. Její elektrifikaci už DPP v současnosti projektově připravuje.

Tagy 176 Karlovo náměstí - Strahov dpp nové trolejbusové tratě
4 komentáře