Z kapitána Airbusu strojvedoucím na jihu Čech. Ptejte se Aleše Tondla
Výhled z letadla vyměnil Aleš Tondl za výhled na trať. Autor: Aleš Tondl
Dopravní pilot a kapitána Airbusu vyměnil výhled z deseti kilometrů nad zemí za motoráky na českých lokálkách.
Dobrý den. Chtěl bych se Vás zeptat, s kterým vozidlem jezdíte nejraději? Honza.
Peugeot 3008
Více kritická otázka! Co je těžší? Vzlet s Airbusem nebo výjezd z Prachatic do Chrobol se sprinterem bez písku ?
Být zaměstnancem ČD.
Jo mu fandím ,blbec to nebude .Četl jsem i některé dotazy ,tak za mě udělat licenci strojvedoucího asi brnkačka .U nás byl v kurzu také pilot ,dnes jezdí pro Metrans a zkouška na DÚ pro něj nebyl problém.Dnes létání moc nejde ,tak dobrá volba a má větší klid . A i věkem je to jinak jak zde někdo píše ,já ve 20 ti chtěl doprovázet EX a IC což se mě splnilo a dnes jako fíra toužím po 810 na lokálce.No a k otázce dostane se personál letadla někdy v zajímavé destinaci z letiště?Já to nikdy neviděl ,ale já letěl… Číst vice »
Letadlo na otočku třeba bylo, ale posádka se mohla změnit. Je celkem časté, že posádky zůstávají v destinaci a nastupují do práce třeba druhý den, když přiletí další letadlo, které si tímto přeberou. Takže ano, posádky se můžou dostat z letiště, být u moře atd.
Bývávalo. Když ČSA před cca 50 lety nalétávaly s TU 104 „jihovýchodní Asii“, létalo se 2-3 x týdně (jak kdy), posádky – i z důvodu letových hodin – létaly štafetově. Mezipřistání byla nutná i z důvodu doplňování paliva. Dolet cca 4 000 km, nicméně nutná rezerva paliva pro dolet na náhradní letiště …. V místě „přespání“ tak pobývaly 2-3 dny, pak se pokračovalo do další střídací destinace, kde se TO opakovalo. Tudíž „turnus“ mohl trvat dva týdny … Podobně to bylo s nalétáváním USA/Kanady/Havany s IL 18, později IL 62. Na vnitrostátní lince Praha – Holešov (Gottwaldov) se přenocovalo na… Číst vice »
Dobrý den, pane pilote – strojvedoucí! Můžete prosím alespoň zhruba sdělit časový průběh směny pilota? Kolik času od nastoupení do směny stráví pilot přípravou letadla do jeho prvního pohybu? Kolik času stráví pilot vlastním řízením letadla – od jeho prvního pohybu – během letu – až po zastavení letadla? Kolik času uplyne od zastavení letadla do ukončení pilotovy směny? Do „nalétaných hodin“ se počítá celá směna – nebo pouze čas strávený při pohybu letadla? Stává se, že pilot vyzvedává letadlo „někde zaparkované“ mimo nástupní terminál – nebo je toto pouze záležitost letištního personálu? Děkuji za Vaše odpovědi, a přeji mnoho… Číst vice »
Otázka: Stalo se vám někdy, že jste ve vlaku v případě řešení nějaké nenadálé situace hledal tlačítko či páčku, která tam není, ale v letadle ji najdete?
Pokud jste absolvoval psychologické testy pro funkci strojvedoucího, jak moc či málo se liší od testů pro piloty dopravních letadel?
Děkuji
Plánujete možný návrat k létání na plný úvazek v příštích letech (pokud se snad letecká doprava zvedne ze dna)? A jak vidíte budoucnost letecké dopravy? Vrátí se někdy k číslům z roku 2019?
Byl by p. Tondl ochotný zdělit jak je to s finančním ohodnocením letadlo versus vlak.
Kdybych měl možnost na výběr, před 30 lety zda dráha nebo letiště.. určitě letiště a to nejen jako pilot.. už jen jak se k chová personál…
Jak se cítíte po fyzické a psychické stránce ve srovnání s pilotováním?
Měl bych dotaz. Díky jednotnému dorozumívacímu jazyku (angličtině) může pilot létat po celém světě prakticky kamkoliv. Řidiči v silniční dopravě jezdí také po celém světě (v rámci nějakých cest)
Dokážete si představit, že něco podobného bude i v železniční dopravě?
To je vyloučeno z podstaty věci. V letecké dopravě nejsou „národní“ letecké (provozní) předpisy. Zavést celoevropské železniční předpisy je vyloučeno … Tím spíše, proč by v rámci Evropy měla být prováděna komunikace v angličtině, pokud v žádné zemi kontinentální Evropy nemá žádná země jako úřední jazyk angličtinu …
Nejdriv obrovske diky serveru zdopravy.cz za budouci podcast, nesmirne se na nej tesim. Za dalsi kapitan letadla v ceske frazeologii je nesmysl, spravne je velitel letadla. A ted k dotazu, Pane nynejsi strojvedouci, proc jste si vybral GW a nikoliv narodniho dopravce CD ?
je to logické velitel posádky u letadel, na osmě je to kormidelník, lodě a letadla (a také auta, volanty) mají kormidla, přídě a zádě,
a neříkalo se vždycky v letadlech, Ladies and gentlemen this is your captain speaking ?
Ano, kapitan je odporny anglosaxonismus, vymysleme nejake pekne ceske slovo! Treba letadlovudce, letadlokoci, vzduchovozka…
vzduchovozka? i když, na té železnici….
A wiki k tomu praví: The term „captain“ derives from katepánō (Greek: κατεπάνω, lit. „[the one] placed at the top“, or „the topmost“), which was used as title for a senior Byzantine military rank and office.[1] The word was Latinized as capetanus/catepan, and its meaning seems to have merged with that of the late Latin „capitaneus“ (which derives from the classical Latin word „caput“, meaning head).[2] This hybridized term gave rise to the English language term captain and its equivalents in other languages (Capitan, Capitaine, Capitano, Capitão, Kapitan, Kapitän, Kapitein, Kapteeni, Kapten, kapitány, Kapudan Pasha, Kobtan, etc.). Anebb již staří… Číst vice »
Hanba starym Rekum! Kontaminovat si svoji kulturu jazykem zeme, kde dolar je alfou i omegou zivota!
Není to pravda. Kapitán je „hodnost“, tedy jakou výši v leteckém kariérním a „zkušenostním“ systému má. Velitel letadla je funkce toho kdo za vše odpovídá na jednom konkrétním letu, takže pokud jsou v kokpitu dva (tři) kapitáni, což se stává, musí se určit kdo je velitel letadla.
Má to i obvyklé letecké zkratky.
CPT – kapitán
PIC – pilot in command, velitel letadla/letu
Přesně řečeno „velitelem“ je ten, jemuž zaměstnavatel „přidělil“ místo v kokpitu na levé sedačce … o tom, kdo bude řídit se „velitel“ dohodne s „kopilotem“ sedícím vpravo.
Kdo bude řídit je něco úplně jiného a shodností ani velením to nesouvisí. To se jen v rámci briefingu dohodnou kdo poletí který sektor (pilot letící – PF), nepilotující pilot je automaticky funkce „pilot monitorující“ (PM) bez ohledu na hodnost. A jsou to funkce přehazovací i za letu, kdy si po „my controlls / my radio“ přehodí funkce v jakékoliv fázi letu. Pokud tam je obvyklá sestava kapitán (CPT) a první důstojník (FO), tak je velitel (PIC) automaticky kapitán v levé sedačce. Pokud tam jsou dva a více kapitánů, může být velitel letu klidně na jump seatu nebo v pravé… Číst vice »
Chodí Vám někomu tlačítko sdílet v Chromu?
Dotaz na pana kapitána: Piloti prý musí dobře mluvit anglicky (AJ). Neplánujete tedy časem jít pracovat do zahraničí a využít svůj AJ level (kdyby se letecký provoz nevracel na „předcovidovou“ úroveň) nebo plánujete zůstat v ČR? A mohl bych se zeptat (pokud to není moc osobní věc), na jaké jazykové úrovni máte AJ? 🙂
Děkuji a přeji hodně štastných kilometrů!
Měl bych na pana Aleše Tondla dotaz, které konkrétní poznatky z práce kapitána letadla dokázal využít jako strojvedoucí – ať už jde o režimové záležitosti, nebo pracovní náplň, obroné znalosti apod.
Tak já jsem si v motoráku GW Train na trati KV-ML jako v letadle připadal. Natěsnané sedačky s vysokou opěrkou hlavy, že nebylo pořádně vidět ven. Civěl jsem akorát tak do sedačky těsně přede mnou. To je ovšem špatně, hlavně pak na jedné z nejhezčích tratí v ČR. Přivítal bych naopak co nejlepší výhled ven.
necháte tam původní, je to jak v tramvaji, dáte tam s opěrkou, není zase vidět ven.
to je jak cedník, že jo.
Zajímalo by mě, jestli mu nechybí ten stres. Nemyslím takový ten, že nestíhá, práce má nad hlavu, rozkaz má kilometr, nastupuje do práce v šílené hodiny. Ale takový ten provozní, silný vítr, holdování nad LHR, protože se to celé štosuje, rozhodování divert/čekat, autoland na CATIII „do tmy“, takové ty úplně na houby situace, pro které si myslím, to spousta lidí dělá.
Rád bych se zeptal kapitána Tondla, jak jsou rozdílné roční školení na strojvedoucího vs kapitána dopravního letadla? Co to obnáší udržet si pilotní průkaz, popřípadě, hodnost kapitána, když tuto pozici nevykonává? Přeji pevné zdraví a nervy.
Rád bych se zeptal Aleše kdy se rozhodl dělat strojvedoucího. Po prvním Lockdownu si to spočítal že už se nedostane zpět do letadla ? Jak jsou na tom kolegové zda se taky přeškolily nebo čekají.
Kdyby Vám teď hned zavolali, že by Vás potrebovali opět na Airbusu, vratil byste se??? Děkuji
Zdravím tě Aleši, jaké máš vzpomínky na Motorový kurz strojvedoucích ve Škořeticích v r.1990?Jaromír
Který z roku 1990? Já tam byl na přelomu ledna a února 1990 🙂
Než přestoupit z kokpitu na stanoviště strojvedoucího, to si raději postavím stánek s kebabem.
To byste si, kdyby jste tam byl sám, po měsíci rychle rozmyslel.
A na stanovišti strojvedoucího se podle vás v běžném provozu nachází kolik lidí?
Než o počtu lidí, bych se bál spíše o pracovní dobu😉
nejde o počet na stanovišti, ale o počet celkově, ve stánku s kebabem onemocnět = zavřít a nevydělávat, když onemocní fíra, nastoupí kolega
strojvůdce nejezdí celý den bez pořádné pauzy…
Rád bych se zeptal, jaká kritéria p. Tondl použil při výběru dopravce, u kterého chce pracovat 🙂 Děkuji
Tento dotaz bych rád rozšířil o to, zda roli hrála konkrétní lokalita, a pokud ano, proč si zvolil zrovna ji.
Jak se da od zari do dubna zvladnout cela priprava na strojvedouciho?
Pokud nečerpal žádnou dovolenou, dá se to za 8 měsíců stihnout, běžně je to 9 měsíců.
U ČD to rozhodne stihnout nejde.
1. Tak úplně pravda to samozřejmě není.
2. Jezdí pan snad u dopravce ČD?
Ale jde. Znám člověka co to u ČD stihl za 8 měsíců a začátkem devátého měsíce už měl první samostatnou směnu.
U CD je normalni doba 9 mesicu !!!
Délku přípravy ovlivňuje „konstelace“ termínů – psychologické vyšetření, zdravotní prohlídka, začátek vzdělávacího kurzu, jízdní zácvik, zkoušky … pokud se TO ideálně sejde, proč ne …
Normálně
Doba ze zákona je méně jak 6 měsíců a když je uchazeč dobrý a má zájem, tak to taky tak udělá.
Letectví je proslulé precizní organizací práce a efektivním nastavením pracovních procesů s důrazem na spolehlivost a bezpečnost. Jak ze srovnání s ním vychází železniční prostředí? Kde vnímáte největší rozdíly a rezervy, popřípadě prostor k inspiraci?
Bohužel vím že se na tuto otázku s ohledem na současného zaměstnavatele asi odpovědět nedá.
Zajímalo by mě rozdíl v technickém stavu vozidel a letadel, kdy byl zvyklý na prfekcionalismus a nyní vidí ten bordel v drážní údržbě. Ještě to jezdí tak jeď…
Tak jste mi uščtřila otázku 🙂
Rád bych se zeptal, jestli se p. Tondl hodlá při první příležitosti vrátit k létání, anebo jestli ho železnice tak chytla, že půjde cestou dalšího rozvoje tam, např. směrem k dálkovým osobním či nákladním vlakům. Děkuji.
Jak hodnotíte pracovní morálku letectví vs. železnice? Děkuji.
Dobrý den, myslíte si, že situace bude zase příznivá pro lidi, kteří mají sen stát se dopravními piloty a pokusit se o něj byť třeba s odstupem pár let? Děkuji za odpověď a hodně štěstí a zdraví v této nelehké době.
Před nedávnem zde psal jeden diskutující své postřehy z létání. Jeho komentář mě velice zaujal a snad vám pomůže v dalším rozhodování. Bez dovolení diskutujícího zde kopíruji. Snad mu to nevadí. Dobrý den, doporučuji Vám nikdy nezačínat!!! Kdybych měl možnost vrátit čas o 20 let zpět, nikdy bych znovu do „dopravního“ létání nešel. 1. Spousty investovaných peněz s nejistým výsledkem 2. Spousty času nad studiem 3. Pouze jedna letecká společnost v ČR. Z nějakého důvodu se Vám nebude v této firmě líbit a máte jedinou možnost a to jít do zahraničí. 4. Letectví je nejnáchylnější na jakékoli typy krizí. 11… Číst vice »