Komentáře Názory Železnice Zprávy

Čirý populismus aneb sedm důvodů, proč by neměl být vlak zdarma

Jízdenka ČD. Autor: Zdopravy.cz
Jízdenka ČD. Autor: Zdopravy.cz

Redakce deníku Zdopravy.cz přináší přehled argumentů, proč by nemělo být nově zavedeno jízdné zdarma pro vybrané skupiny občanů; vláda konkrétně mluví o studentech a seniorech. Je nyní na ministerstvu dopravy, aby řeklo, proč by zavedeno být mělo. Dosud tak neučinilo a celá věc se jeví jako čirý a nákladný populismus, případně nadbíhání možným koaličním partnerům. S vysvětlením, že jde o náhradu režijek, se nelze spokojit.

1. Nulová cena každou službu degraduje
Cestující jedoucí zdarma přestává být klientem a stává se příjemcem dávek. Železnice se přitom po léta snaží vymanit ze škatulky „socky“ a zařadit se mezi služby, které pro řadu výhod využívají i lépe situovaní lidé. Nával neplatících pracně budovanou pověst rozboří. S nulovou cenou zároveň mizí povědomí o hodnotě služby.

2. Vlaky nejsou nafukovací
Řada spojů jezdí už dnes přeplněná a není kde brát posily. Železnice přitom zajišťuje potřebný komfort i díky tomu, že vozí trochu toho vzduchu a nejsou obsazena všechna místa do posledního. Nejsme v Indii. Na nedostatečnou kapacitu vlaků narazili i Slováci. Ve vlacích může nával vyvolávat napětí. Ve hře je i psychologický efekt: zdaleka ne každý senior bude chtít jezdit zdarma, automaticky ale bude vždy okolím považován za neplatícího, což mu může být nepříjemné.

3. Koleje nejsou nafukovací
I kdyby se našly vlaky a oprášily staré „koženky“, místo na některých tratích už se bude hledat jen těžko. Přetížená je příměstská doprava kolem Prahy (například do Benešova) a Brna i dálková doprava na koridorech (hlavně tom prvním). Dost prostoru je na regionálních tratích, kam ale nepřiláká cestující jízda zdarma. Pokud celá Evropská unie mluví o snaze přetáhnout nákladní dopravu ze silnice na koleje, další osobní vlaky by blokovaly cestu ještě více nákladním vlakům.

4. Železnice prožívá renesanci i bez populismu
Zájem o železnici prožívá boom i bez umělých pobídek. Na železnici už více než pět let každoročně přibývá cestujících, není proto potřeba nahánět lidi do vlaků zdarma. Stát by se měl pouze postarat, aby vlaky jezdily řádně, včas, v potřebné frekvenci a komfortu. Co by měla naopak veřejná správa řešit, je skutečnost, že stále prázdnější jezdí dotované linkové autobusy.

5. Železnice zdarma je diskriminační
Zavedení jízdného zdarma pro studenty a seniory nad 65 let vypadá sice jako plošné, pro všechny ale rozhodně nebude. Zvýhodní pouze část obyvatel, která bydlí v blízkosti železnice a využití vlakových spojů je pro ni výhodné. Ostatní budou dál platit za autobus. Je to nespravedlivé.

6. Plýtvání penězi
Už dnes platí erár dopravcům přes 230 milionů korun (2016) jako kompenzaci za státem nařízené slevy pro děti, studenty a invalidy. Z toho kompenzace pro železniční dopravce už překročila sto milionů a stále se zvyšuje. Ministerstvo přitom není schopno říci, kolik by za jízdné zdarma zaplatilo. Čtyřikrát tolik? V roce 2011 stát z nařízených slev vyjmul penzisty, přesto jim České dráhy nabízejí slevu. Není důvod měnit něco, co funguje i bez zásahu státu.

7. Zmatečnost
Kolem jízdného zdarma je více otázek než odpovědí. Bude platit i v komerčních vlacích, bude platit v dotovaných vlacích vzešlých ze soutěže, bude platit u soukromých dopravců, bude platit v lokálkách, které objednávají kraje? Budou kompenzace v regionální dopravě platit kraje nebo jim někdo přispěje? A co mezinárodní vlaky? A proč by nemělo být jízdné zdarma v autobusech?

V anketě deníku Zdopravy.cz hlasovalo během pondělí více než 500 čtenářů, 82 procent z nich se vyslovilo proti vládnímu nápadu.

Jan Sůra, Jan Šindelář

56 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Mě fascinuje ten kontrast, že na platy řidičů autobusů peníze nejsou, ale na bezplatnou přepravu se najednou prostředky najdou. Přitom jde o faktickou likvidaci veřejné dopravy jako fungujícího systému – platící cestující budou odcházet, čímž budou IDS postrádat smysl a jakákoli kvalita také – jedinou motivací jet vlakem bude cena a dopravce a objednatele budou zajímat jen nízké náklady, tudíž koženka je pro takovouto vozbu bohužel ideální. Jako nevýhodu vidím i to, že bude tlak obyvatel na zachování provozu na lokálkách typu Dolní Lipka – Hanušovice a okolí Chornice. Provoz motoráku 810 bude několikanásobně dražší než autobusu (třeba Setra), který vesnice obslouží lépe, ale lidé by za něj museli platit.
    To vše říkám jako student, tedy cílová skupina plánovaného opatření. Jízdenku zdarma pro cestu do školy bych ještě pochopil, i když ne uvítal (nechci, aby se na mě platící dívali jako na privilegovanou skupinu), ale toto je už přehnané. Pan ministr Ťok říkal, že si to (jako cílová skupina) zasloužíme. Já se ale ptám, zda si to zaslouží platící cestující, kteří nás budou živit.

    • A kdo či co Vám brání té výhody nevyužívat a platit plné jízdné – nebo třeba ještě další jízdenku za sousední sedadlo pro toho, kdo té výhody legálně využije, bude-li zavedena?

  • Jezdím poměrně dost po Slovensku, tak to jsou mé zkušenosti. Chtělo by to nějaký rozumný kompromis, který by měl být stejný stejný v ČR i SR. – u důchodců to omezit jen na osobní vlaky – důchodce nespěchá, tak mu to může být jedno A to třeba od 60 do 70 let např. za 25 nebo 50 procent jízdného a nad 70 pak zdarma. A u studentů zase jen na trasu z domu do školy, na to by mohl sloužit stávající žákovský průkaz. A rozhodně ne přes prázdniny, jen přes školní rok, čili jen na dojíždění do školy, ne na čundry a za zábavou. Tím by nedošlo k přeplňování hlavně dálkových vlaků a myslím, že většina lidí by byla spokojených a my plně platící bychom nebyli tak diskriminováni, jak je to v letní sezóně na Slovensku, kdy hlavně v přetížených dálkových rychlících Blava – Košice býval poměr platících a neplatících tak 1:10.
    Stejně mne překvapuje ten Kocourkov – nejdřív důchodcům nad 70 let vzali možnost jezdit bezplatně jen na občanský průkaz, pak se to jízdné zvyšovalo na 50 procent, později na 75 procent a dnes už bez In karty vůbec nic a najednou nabízejí toto…. Moje maminka má 86 let, jedu s ní někam tak 2 – 3x za rok, ale je to pěkně blbé, že musí platit plné jízdné a nedokáže to pochopit, že v jejím věku by si měla vyřizovat nějakou kartu buď za 100 nebo za 1500 Kč. Takže chce to nějaký kompromis, aby starší lidé nebyli odřezáni od cestování vlakem, ale aby také zároveň plně platící to nehorázné drahé jízdné necestovali jak sardinky….

  • Naprosto s body souhlasím. Zejména s bodem degradace služby pro platící zákazníky, kteří nesou zároveň nejtěžší daňové zatížení obou skupin, na které je jízdné „zdarma“ cíleno. Stejně jako je špatné wifi (připojení internetu zdarma), tak je špatné poskytování služby zdarma, která se konečně otevírá trhu. Jedná se jen o čirý špatný populismus.

  • K odůvodnění, že se jedná o špatný návrh, by stačil jeden důvod. Nepravdivým důvodem je bod 4 …. nazývat renesancí železnice stav, kdy stále na řadě tratí není osobní doprava a na většině ve více či méně nedostatečném rozsahu a kvalitě jen s ohledem na to, že někde je to také o trošku lepší, je nejen nadnesené, ale není to důvod, že by nebylo třeba pobídek. Neobstojí důvod 3.: nikde v republice naprosto zdaleka nejezdí maximálně kapacitní soupravy; nanejvýš by snad bylo třeba někde deoptimalizovat s příliš zkrácenými a zrušenými nádražími a nástupišti. S konstatováním v „důvodu“ 2. lze souhlasit, ale určitě by to stálo za úvahu: ušetřilo by se na hmotnosti vlaků, a tím na opotřebení kolejí i na rozjezdové energii, navíc v případě různých karambolů by nafukovací vlaky měly poměrně dobré vlastnosti; nicméně pokud má být železniční doprava dobře účelně funkční, tedy také dostatečně využívaná, prostě k tomu patří, že budou potřeba vlaky, ne že jejich nedostatek je důvodem, proč železnice fungovat nemá. Jinak, jak je víceméně v článku i mnoha jiných komentářů, samozřejmě je třeba řešit veškerou dopravu, nejen železniční; je třeba řešit nejen příliš drahé koleje, ale i příliš levné silnice; příliš drahé jízdenky na jednotlivou jízdu, zvláště na kratší úseky, i příliš levné některé jízdenky roční. Je třeba, aby přijatelné místní a časové pokrytí veřejnou dopravou bylo nejen v největších městech, ale po celém území, byť to samozřejmě nebude všude jako v Praze, ale pokud se lidé veřejnou dopravou nedostanou na některé směny nebo ze směn, je to v několikerém ohledu blbé; a samozřejmě jde i o rychlost, návaznost, i o nastavení cen, aby aspoň v drtivé většině případů (vždycky to někomu na kole vyjde levněji) to veřejnou dopravou vycházelo jasně levněji, když už pochopitelně málokde rychleji….

  • Jedna z mála skutečně dobrých věcí, které privatizační Slovák navrhl. Chápu, že to nezapadá do „tržních“ schematů hltounů různých klauzovských pouček, či různých hledačů snadných manažerských funkcí typu „zrušme třetinu železnic a ušetříme – JÁ vám nejlépe poradím jak“, případně ochotných ohýbačů se pro spadlé tužky na MD. Doufám, že to nakonec prosadí, bez ohledu na vřeštění těchto zneuznaných a narušených elementů.

    • Máte 100% pravdu.“Tržní“ argumenty těchto modrých svazáků se objevují stále,ale pozbývají na věrohodnosti…

    • Četl. A právě že vidím jistou souvislost mezi „silnicemi zdarma“ (pro některé uživatele) a nulovým jízdným na železnici (rovněž pro některé uživatele) tak jsem všemi deseti pro.

  • Naprosto souhlasím s článkem, koncept čehokoliv „zdarma“ je nesmysl. Koupit, udržovat a pravidelně vypravovat vlak aby dojel včas a bezpečně do cíle stojí peníze, pokud ty peníze nezaplatí cestující, zaplatí je stát, jehož zdrojem příjmů jsou daně od občanů, tedy od nás, potenciálních cestujících. Až na to, že takto by si pomyslný lístek na vlak kupoval každý i když vlakem nikam nejezdí.

  • Vážení pánové,

    na základě jaké analýzy jste napsali takovou kravinu?
    Prosím pošlete mi nějaké odkazy na někoho, kdo s Vámi na tom spolupracoval?

    Předem děkuji.

    Ing. Luděk Král
    absolvent Vysoká škola dopravní Žilina v roce 1972

    P.S.
    Obhájena diplomová práce na téma “ Koncepce rychlých osobních vlaků pro rychlost 160 Km/hod pro trať Žilina – Ostrava -Praha“, se známkou „výborný“.

    U železnice jsem skončil v roce 1974 a šel jsem se živit jako progamátor, neboť mým nadřízeným byl vyučený holič !

    • Podobné analýzy na rozne aktuálne témy sa objavujú aj na webe idnes.cz 🙂

      Na železnici ste podľa toho,čo ste uviedli pracoval necelé 2 roky ,takže do zákulisia železnice nevidíte,nepoznáte aktuálne problémy

      k 3 dovodu: Preťažená je prímestská doprava hlavne z Prahy do Kolína / pribudli ďalšie vlaky Regiojet do Viedne,potom tu ešte premávajú vlaky LE i Arrivy / a do Berouna

  • K bodu 6, tohle je uz z dilny CSSD, ten navrh byl jen oprasen a pocital s naklady ze statniho rozpoctu ve vysi 1.5-3.0 mld.

  • Nechápu dost dobře, proč REDAKCE, když už tady vzbudila protidůchodcovské vášně těch, kdo se asi zadusí vztekem dříve než by se důchodu sami dožili, neuvede na pravou míru ty výlevy o vlacích přeplňovaných seniory: kolik asi těch lidí starších 65 roků má podle nich skutečnou potřebu jezdit vlaky bezcílně sem tam? i Vyka si ostatně občas také „nevidí na špičku nosu“: pokud ma Slovensku přibylo cestujících důchodců, tak především proto, že tam je věková hranice mnohem nižší, než 65 roků – a ti starší už většinou stejně raději sedí doma!

    • To je odpověď, kterou by mělo říct asi MD, protože jistě takové navrhované opatření mají důkladně propočítané:-))Mimochodem, zatím si v diskuzi všímám spíše výlevů seniorů vůči mladším ročníkům:-)

    • Nedělejme z toho, prosím, spor mezi generacemi nebo snad válku proti důchodcům. Článek není proti nějaké skupině (věkové, příjmové, sexuální, atd.), ale proti jízdnému zdarma pro vyvolené, třebas by to byli marťani. Je to jasně napsáno v titulku.

    • Takze k statistikam bezplatnej dopravy. Za rok 2017 zatial asi nie su, ale tu su za rok 2016

      http://www.slovakrail.sk/sk/aktuality/v-tomto-roku-bezplatnu-prepravu-vyuzilo-vyse-22-milionov-cestujucich.html

      Na Slovensku mozu bezplatne cestovat dochodcovia od 62 rokov alebo skorej ako maju invalidny dochodok alebo potvrdenie ze poberaju starobny dochodok od socialnej poistovne.

      V roku 2016 bolo 41 percent cestujucich bezplatnych. Takze takmer kazdy druhy cestujuci isiel na bezplatny listok. Pomer ciest studakov a dochodcov je priblizne 2,5:1

      Koli pretazenosti vlakov na hlavnej trati, je na vybrane rychliky zavedeny system kot. Nieco podobne ako miestenka. Pri rychlikoch su bezplatne listky vydavane na konkretny vlak a je urcene, kolko takych bezplatnych listkov sa moze vydat.

    • Sůra + Šindelář: Vyvolané protidůchodcovské vášně nebyly samozřejmě primárním cílem mé kritiky – mně šlo především o nápravu polovičatých a zavádějících informací argumentujících údajnou nedobrou situací na Slovensku, kde ovšem jsou vstupní podmínky úplně jiné, než o jakých se uvažuje v ČR = především vyšší věk podmiňující vznik nároku: až (resp. pokud) do něj dospějete, tak sami pochopíte, že už vás žádné velké využívání sebevětších výhod jen tak „zbůhdarma“ už příliš bavit nebude. A kromě toho mě vydráždily i ty přihlouplé plky o zapáchajících bezdomovcích – nemám sice k dispozici jejich věkové složení, ale jsem přesvědčen, že naprostá většina z nich je mladší 65 roků (a starší jen vypadají), a mnozí přitom asi navíc ani nemají průkazy totožnosti v takovém stavu, aby je bylo možno uznat za průkaz k nároku na slevu.

    • pro železničáře v důchodu: děkujeme za názory, jen tři poznámky

      – 62 a 65 roků nepovažuji za „úplně jiné podmínky“
      – vadí mi přežívající představa o důchodcích jako chudácích, co jen sedí doma a nemají o nic zájem (podobně mi vadí všechny stereotypy o smradu, apod.)
      – to hlavní: článek není o důchodcích, ale o vlacích zdarma (pro kohokoliv)

    • Šindelář: Já bych také nepsal o důchodcích, ale když si projdu tu většinou dost přihlouplou debatu, navíc občas poněkud připomínající výlevy v „žumpách“ různých těžce bulvárních internetových portálů, tak tak v ní nacházím dost příspěvků kritizujících pravě poskytnutí té výhody důchodcům. A ani jsem nikde nehlásal, že by „důchodci byli chudáci, co jen sedí doma a nemají o nic zájem“ – napsal jsem pouze, že ve vyšším věku „už vás žádné velké využívání sebevětších výhod jen tak „zbůhdarma“ už příliš bavit nebude“: asi jsem měl dát větší důraz na slova „jen tak „zbůhdarma““ – pak byste mě možná pochopil lépe.
      Mezi věkovými hranicemi „62“ (bez „+“, protože na Slovensku platí i „-„) a „65+“ (uvažovanou v ČR) skutečně dost velký rozdíl je – podívejte se třeba na tento graf:
      http://www.demografie.info/user/img/graf_pyrcr03_1109928134.gif
      (byť není už úplně aktuální, ale novější jsem v rychlosti nenašel). Osobně bych se asi také spíše vrátil k věkové hranici „70+“ zcela zdarma a „65 – 70“ na nějakou velkou slevu a vše jen na průkaz totožnosti (k čemu je nám živení firem vyrábějících zbytečně další a další karty?), ale když můžeme mít jako občané EU od věkové hranice 65 roků ve VEŠKERÉ VHD jízdy zdarma v Maďarsku, tak proč bychom je neměli mít podobně i doma? A pokud by někdo tak nutně chtěl preventivně omezit potenciální problémy s možným přeplňováním souprav některých druhů vlaků, lze to řešit příplatky povinnými pro ty „bezplatné“ kategorie cestujících v těchto vlacích (i s tím už zkušenosti jsou: například „režisté“ platí v SC vlacích místenku za, tuším, 200 Kč, zatímco platící cestující ji mají levnější) – ale i tomu bych se snažil vyhnout.

  • Naprosto s tímto sedmerem souhlasím a doufám, že tento úchylný nápad přitažený z východu neprojde

  • Místo investování peněz do proplácení jízdného by se populisté z hnutí ANO měli zamyslet nad tím po čem ty důchodci a studenti budou jezdit. Jestli se naplní vize SŽDC a nastanou na mnoha tratích pomalé jízdy, tak pojede mnoho obyvatelstva „zdarma“, ale 20 km/h a možná nepojede vůbec. Protože kraj logicky neobjedná vlakovou dopravu na trati, kde se 20 km pojede hodinu a objedná levnější a rychlejší autobus, ale ten už nepojede za jízdné „zdarma“. Takže pan Babiš a spol, než vypustí něco z úst by se napřed měl zamyslet jestli by ty peníze nebyly lépe investované do železniční infrastruktury.

    • Třeba u nás cesta do krajskýho města vyjde levněji a rychleji vlakem. Není všechno jak píšete věcí Prahy a okolí.?

  • kolabuje mhd, že důchodci jezdí zdarma? a to je v nějakých městech pro všechny mhd zdarma.
    K bodu 5-není diskriminační, že obec platí provozovateli autobusů za toho, který autobusem nejezdí?
    Důchodci zdarma a studenti jen do střední školy a jak jsem to už psal, kdo je neplatič, má dluhy, černou jízdu, nedej bože bydliště na radnici atd. by na tu jízdu neměl nárok.

  • dotaz: v neskonale bohatších zemích Evropy, Rakousku, Německu, Švýcarsku, mají také studenti vlaky zdarma? A důchodci?

    Tohle je čirej populismus a musím říct, že těm hlasům, které říkali , že Ťok je mimoň, začínám rozumět.
    Nic pozitivního nedokázal, jen vymýšlí 3,14čoviny

    Už se fakt těším, jak pojedu narvaným railjetem , kolem studenti se řvoucíma slouchátkama a smradlavejma důchodcema .

    tuto klientelu s díky přnechám lowcostovi Jančurovi

    • možná taky jednou budeš smradlavej důchodce, každopádně už teď jsi osel 🙂

    • Jízdné nemusí být zdarma, ale kdyby sleva pro studenty platila na všech tratích (nejenom škola-bydliště) tak jako je to i v některých jiných zemích, bylo by to super. Rozhodně by to ani nezhroutilo systém.
      Jinak v kombinací InKarta+Oranžová studentská karta mi přijde sleva 55% dostatečná.

    • Vlastne ano. Osobne studuji v Holandsku a studenti vysokých, a od lonskeho roku i strednich, skol maji verejnou dopravu v cele zemi od pondeli do patku zadarmo. Nejenom vlaky, ale i mhd a autobusy. A v sobotu a nedeli 40% slevu.
      V Belgii maji lidé mladsi 26 let levnejsi listek, tusim jednosmerny je za maximalne 8 euro.
      A svete div se, funguje to. Chtelo by to mene zavisti 😋

    • šotouš: když nastoupil pan Ťok za minulé vlády do pozice ministra dopravy, tak ho na portálu idnes.cz vynášeli do nebes, jako bojuje s korupcí a je schopný. Na portálu motejlek.com (dnes motejlekskocdopole.com) bylo napsáno, že ho z KKCG vyhodili pro neschopnost a ve Skance část problémů svedl na předchůdce a po konci se objevili nějaké problémy ve firmě. Takže si vyberte.
      Obecně ŘSD jede podle nějaké dlouhodobé koncepce nějak, SŽDC žadnou nemá a to se za pana Ťoka nezměnilo.
      ČD je to jako byli dříve ČSA, když neměli moc konkurenci, tak fungovali, když začala fungovat konkurence a přišla krize, tak začali problémy a dnes je dceřinou společností Travel servisu, který ji udržuje kvůli jejímu dobrému jménu (přesnost, kvalita služeb; rozdíl oproti ČD).

    • @Vojta: Nic proti, ale když už, mělo by to být plošné (tedy včetně autobusů) a promyšlené.

  • S jízdným zdarma pro důchodce nesouhlasím, přesto si myslím, že autoři článku by neměli vnucovat čtenářovi tak intenzivně svoje názory. Pokud by byli jen trochu objektivní a zamysleli se, určitě by našli alespoň jeden důvod, proč jízdné zdarma nebo skoro zdarma ano.

    • Dobrý den, v rámci objektivity jsme nabídli prostor pro komentář ministerstvu dopravy. Máme ho od pana ministra slíbený, přineseme ho co nejdříve. Jan Šindelář

    • Jak Šindelář: Tak na to vyjádření jsem zvědav.-)
      Děkuji a gratuluji k povedenemu projektu.
      T: Každý novinář má nějaký názor. A dokonce novináře s názorem mám radši než bezpaterni novináře. A ukolem tohoto článku bylo připravit argumenty proti jizdnemu zdarma.

  • To je správný krok, konečně někdo začne konat. Doteď se o přesunu přeprav ze silnice na železnici jenom kecalo. A může to zachránit některé lokálky,kde se malý počet cestujících zvýší, volněji bude na silnicích, důchodci si budou moci jet nakoupit do města levněji…

    • Na malé počty cestujících lze zavést např, vozidlo pro 20 sedích cestujících + kočár.

    • Stát má investovat do nových vysokorychlostních tratí a obece do infrastruktury. Pokud bude vynikající infrastruktura, o vše ostatní se už trh postará. 😉

    • Autem po silnici jezdí převážně dospělí. Zavedení jízdného zdarma pro studenty a seniory tento problém neřeší, naopak vyžene běžné dospělé cestující z vlaků do aut.

    • Hlavně je třeba na dráhu dostat náklad, zejména tranzitní, tomu toto rozhodně nepomůže, spíš naopak, to že někde kolem Horní Dolní jezdí lidé autem, to nijak extra nevadí. To by, jak píší jiní, bylo lepší zvýšit rychlost a kvalitu tratí tak aby dráha sama začala táhnout cestující. To nepochopili myslím v 50-60 v USA kdy došlo díky autům a letectví k rapidnímu úbytku osobní dopravy na železnici, společnostem se nevyplatil upgrade tratí, natož elektrizace, nebo spíš se o to ani nezajímaly, takže zbyly jenom pomalé nákladní vlaky. Z jistého pohledu se dá snad i říct že dráhy jsou tam v horším stavu než před sto lety.

      Raději ty prostředky přesunout na položení 3. a 4. koleje na některé tratě, zvýšení propustnosti, zvýšení rychlosti a nějakou podporu nákladišť a vleček. Přímo akutní je „obchvat“ celé oblasti od Třebové do Chocně, nebo úsek mezi Přerovem a Ostravou, nebo rovnou mezi Olomoucí a Ostravou, když už se má dělat přesmyk mezi Dluhonicemi a Brodkem, tak by mohli táhnout 3. kolej do Olomouce. Než penězi mrhat na důchodcovské jízdné, to raději ať ty peníze vrazí do kolejí!

      Pokud toto ale prosadí, pak by se prostředky vydané na důchodcovskou přepravu započetly do sumy pro výpočet průměrného důchodu. Stejně jako sumy vydávané na toto kraji a městy. Vlastně by se měly do toho započítat i další kompenzace, které stát vydává. Sice to vypadá že důchodci nic moc nedostávají, ale jsou tu různé platby bokem, které jim život finančně usnadňují.

      To by se ale mělo dělat i pro invalidní důchodce a podobně, bylo by třeba celou oblast dávek a vykazování výrazně zreformovat. Na jednu stranu tu máme nápad s jízdným zadarmo pro důchodce, na druhou není prý na pořádné příspěvky na dopravu ZTP…

  • Je to stejně diskriminační nesmysl, jako zákon zakazující prodej v některých obchodech o některých svátcích. Odboráři – socani a další se zaklínají „rodinou“ a „chudinkami prodavačkami“ ale tak nějak jenom tam, kde je to nejvíc vidět – ve velkých obchodech. Tady je to samé, jen někde (ve vlaku) a jen pro někoho. Prostě populistická hloupost a to by člověk řekl, že když se stát řídí jako firma, že tam pro laciný populismus moc místa není ;-))))

    • V Rakousku je diskriminace? Tak to je mi jich líto. Problém je jinde, že světit v Česku neděli nebo svátek se nenosí – taky důsledek 40 let socialismu.

    • Tak jestli si někdo chce neděli nějak světit, tak ať si poslouží, nikdo mu v tom nebrání. Ale nemyslím si, že je správné do toho svěcení lidi nějak nutit. To nové ovečky do kostelů fakt nenažene, ač si to možná v KDU-ČSL, která to také dost vehementně prosazovala, mysleli.

  • 1. MD neví kolik to bude stát. Ale ví se je, z čeho se to bude platit, i když to nikde nezaznělo. Zaplatíme to my všichni, kteří platíme daně.
    2. Ano, keleje nejsou nafukovací a nástupiště se nedají prodlužovat. Takže i když se třeba přidá pár vagónů nebo spolji dohromady 2 ešusy, narazí se ve spoustě míst na omezení v délce nástupiště.
    3. Může se zhoršit chování lidí ve vlacích, protože to pro ně bude „zadarmo“.
    A mohl bych ve výčtu pokračovat…..

  • Je víc možností, jak zabránit zneužívání. Podle mě by se jednalo spíš jízdné za paušál (junior/senior pas), podobně jako v MHD, kde mimochodem důchodci nad 70 let mají jízdné také zdarma a není vidět nějaké zneužívání. Nebude třeba kvůli důchodcům přidávat další vlaky. Přidat sem, tam jeden vagon cenu nějak významně nezvedne. Naopak současný stav čtyřvagonových rychlíků je neefektivní. Z veřejné dopravy vyhnalo od 90. let spoustu lidí zdražení jízdného, cestování veřejnou dopravou se ekonomicky nevyplatí už od dvou osob, pokud nelze využít nějakou akční slevu, takže ačkoli mám do důchodu daleko, jako podporu veřejné dopravy záměr docela chápu a podporuju.

    • 1) je jasný případ ze Slovenska, že to výrazně zvýší využití vlaků, zvláště nízkopříjmovými skupinami. Ono je i pro ně trochu rozdíl v pohodlí, jestli v zimě šetřit za topení doma a jezdit hodinovou otočku tramvají, nebo čtyřhodinovou vlakem. Navíc i teď v MHD jízdné zdarma (nebo za roční paušál) vede k tomu, že je jízd více, než by bylo, kdyby tyto roční paušály nebyly. Prostě by se nevyplatilo jet do jiného obchodu koupit máslo o 15 Kč levnější, když by lístek na MHD stál 30.
      2) zajímalo by mě, jak docílíte toho, že se vám ve dvou lidech vyplatí individuální doprava. To se děje asi jen v případě, že máte služební auto k soukromému užití, ve všech ostatní případech nevěřím, že po započtení skutečných nákladů se to vyplatí. Nebo snad jste ten, kdo dostal někde auto zdarma, servis zdarma a platíte jen PHM?
      3) když už bychom uvažovali o podpoře veřejné dopravy, tak by dávalo smysl stejně tak podpořit i autobusovou, nedává smysl dát dárek jen lidem, kteří bydlí v dosahu vlaku. A pokud by šlo skutečně o podporu, ne nabádání ke zneužívání, tak by bylo logické poskytnout třeba 90 % slevu. Roční časová jízdenka za nějakou symbolickou cenu alá děti do 15 let v Praze je jen populismu, který málokomu pomůže a mnohým uškodí.

    • Kde jste vzal, že přidat vagon skoro nic nestojí? Vagony rostou na stromech, že je stačí utrhnout a přidat?

    • Hynek: Aha, takže pokud se v rychlíku nenaplní alespoň 5 vagónů, tak nemá smysl?

    • Vy jste v MHD nezažil nákupní turistiku? Ideálně ráno, když jedou děcka do škol a lidi do práce, „musí“ nutně důchodci vyrazit do Kauflandu pro rohlíky a vajíčka, pak to střihnou pro euro šunku do Alberta, po cestě pak pro jogurty do Lidlu a ti vitálnější to vezmou až na kraj města do Globusu. Platit za MHD, tak jich jezdí půlka.

    • Vojta: co se týká toho auto pro dva, tak možná se to nevyplatí úplně striktně když započítám úplně vše, ale pak nastává ta otázka, že třeba do ceny vlaku nebo autobusu musím připočíst ještě MHD (a to třeba pro dva je hned 4×20 Kč v Brně minimálně za pár zastávek) a hlavně čas. Ve většině případů je auto prostě rychlejší, už proto, že jede „ode dveří ke dveřím“. A když už ho mám a stejně platím fixní náklady… proč platit za vlak/bus. Navíc tam, kde není konkurence nebo rozumný IDS, jsou fakt ceny dopravy dost vysoké pro více cestujících. Plus pak nejsem vázaný JŘ, což je mnohde taky dost omezující faktor.
      Takže auto se většinou opravdu vyplatí, i když na první pohled „nákladově“ vychází stejně nebo i dráž. Ale pokud existuje rychlé spojení veřejnou dopravou a v cíli cesty nepotřebuju pokračovat někam za město či jeho okraj, rád zvolín bus či vlak.

    • Vážený pane, cílem není podpora veřejné dopravy, ale uplatit slaboduché voliče, když koblihy by po čapím hnízdu už nemusely stačit. A článek zapomněl ještě na jednu věc – v rámci zákazu diskriminace by to cestování zdarma platilo i pro všechny zahraniční důchodce. Takže na českém území to budou mít zadara i důchodci z Drážďan, Vídně nebo Žiliny, když se pojedou podívat do Prahy. A to se vyplatí.

    • „zvolím“ mělo být. Jinak samozřejmě, když jedu Brno – Praha, jedu sám, auto téměř nikdy neberu. To vítězí vlak a klidně si zaplatím jedničku nebo Relax/byznys. Ale když jedu někam mimo koridor, tak je volba jasná 😉

    • Tak si kupte IN 50 a hned se to vyplatí, i s tou IN 25, sice se to na benzín jakoby nevyplatí, ale musíte k tomu připočíst povinné ručení, olej, údržbu, servis a nemalou sumu na umoření nákladů spojených s nákupem auta a rozhodně to není tak že by s ním někdo najezdil dost kilometrů aby se mu cena dostala zanedbatelných položek, to byste musel sehnat auto za 100k a najezdit s ním 100 tisíc kilometrů aby se ke každému kilometru připočetla jen 1Kč. A i kdyby se to podařilo, tak s dvěma lidmi budete +- nastejno, pořiďte si slevovou kartu na vlak, pokud jezdíte častěji a už je to zase o něčem jiném.

      Jak píše Vojta, pokud to uděláte úplně zadarmo, tak se zvýší počet jízd o nezanedbatelný počet, protože se bude jezdit i když to není třeba, i s paušálem, prostě kdykoliv neexistuje vazba mezi cenou a počtem jízd. Klidně se přiznám k tomu že pokud někde jsem a koupím si 24 hodinovou jízdenku na MHD, tak toho najezdím daleko víc než když bych si měl koupit hodinový a ten cvaknout.

      Ještě by se dalo uvažovat o tom že se zvednou slevy pro důchodce a studenty, byť by to mělo být jen a plně v gesci dopravce komu ji poskytne ve svém tarifu, než o tom to dát úplně zdarma.

      Čtyřvagonové rychlíky jsou pitomost, to uznávám, ale ze strany ČD není moc vůle provozovat delší vlaky, nejspíš. Před pár lety byla výluka na trati Brno-Přerov, po které jezdí některé rychlíky, takže se to všechno nacpalo do rychlíků Brno-Břeclav-Olomouc a dráhy nebyly ochotné na to přidat ani jeden vagon, přestože se jednalo o několikaměsíční výluku, a to tehdy ještě jezdily klasické soupravy, takže by to bylo bez problému. A pokud se jim to ekonomicky nevyplácí, provozovat je delší, tak je někde asi chyba, něco dělají špatně, pokud se soukromým vyplácí, nebo je to alespoň na nule, jezdit s vlaky delšími.

      Pokud má být účelem tohoto dostat více lidí do vlaků, tak by bylo lepší tuto sumu věnovat na opravy tratí a zvýšit na nich rychlost, to zejména u tratí které by mohly tvořit alternativu k hlavní trati, pokud se pak z časových či trasových důvodů dostanete na rozdíl <30 minutám, tak to bude lidem zhruba jedno, zejména v okolí velkých měst. Mělo by byt časově jedno po které z tratí jedete trasu Praha – Kladno nebo u Brna po které z nich budete najíždět na VRT, jestli přes Šlapanice, nebo přes Újezd. Zrychlení a eventuálně zkapacitnění vlaků bude mít mnohem lepší efekt než to že se někomu dá vlak zadarmo.

    • Petr: taky budete jednou důchodce. Ale zřejmě bohatý, jak vidno z těch Vašich nenávistných vejšplechtů.

    • Petr: v čem je špatně, že někdo jde jedno ráno nakoupit do 2 od sebe kousek vzdálených obchodů? Jel jste někdy v 10 MHD? Přeplněná? A opravdu mluvíte o „nadužívání MHD“? Paralela s vlaky úplně nefunguje – kolem bydliště prostě lítat musíte a bez předplacenek by všichni jezdili autem. U vlaků je to podstatně horší, byť v ČR by to asi vypadalo o něco lépe než na Slovensku vlivem jiného rozložení (a složení…) obyvatelstva.

    • Souhlasím. Podívejme se na dnešní In senior: jízda bez zakoupené jízdenky pro jednotlivou jízdu ve vlacích Os a Sp, sleva 50% při zakoupení jízdenky pro jednotlivou jízdu a sleva 15% na traťové jízdenky. Cena aplikace 1490 Kč/rok alternativně 3990 Kč/3 roky. Pokud by došlo k posunutí věku, který je podmínkou pro získání aplikace na 65+ a rozšířila se platnost i na ostatní kategorie vlaků, tak je to přesně to, co chce p. ministr Ťok. Jestli by tohle někomu vadilo nevím, spíše ne.