Z jízdného se neuživí nikdo. Přehled ukazuje, kolik města v Česku doplácejí na svou MHD

Tramvajová zastávka Václava Jiřikovského v Ostravě. Zdroj: DPOTramvajová zastávka Václava Jiřikovského v Ostravě. Zdroj: DPO

Z kompenzací objednavatele plyne pro dopravní podniky naprostá většina příjmů.

Přestože se výše jízdného v jednotlivých systémech městské hromadné dopravy v Česku dost liší, bez dotací by na úhradu nákladů nestačilo nikde. A to ani zdaleka.

Ukazují to nejnovější údaje členů Sdružení dopravních podniků ČR v právě publikované ročence.

Úhrada kompenzace objednavatelem dopravy, tedy většinou městem, se pohybuje od 48 procent nákladů u Ústí nad Labem po 81 procent nákladů v Ostravě.

Jinými slovy se dá říci, že z největších tuzemských systémů MHD si pouze ten ústecký dokáže zajistit úhradu alespoň polovinu nákladů sám, u ostatních plyne z kompenzací naprostá většina příjmů.

Srovnání cen jízdenek v MHD: Žebříček ukazuje, která česká města jsou nejdražší

Po Ostravě následuje s největší závislostí na dotacích od objednatele Praha s 73 % nákladů a MHD Most-Litvínov s totožným podílem. 71 % procent nákladů doplácí na městskou dopravu Plzeň, jen o procento méně pak Karlovy Vary a trojice měst Tábor, Sezimovo Ústí a Plané nad Lužnicí, kde dopravu zajišťuje firma Comett Plus.

Nejmenší podíl dotací po Ústí nad Labem eviduje Chomutov-Jirkov (53 %), následují Pardubice (57 %) a České Budějovice (58 %).

Ve finančním vyjádření výše kompenzace dominuje samozřejmě Praha s částkou téměř 19,5 miliardy korun. Podle své výroční zprávy utržil pražský dopravní podnik (DPP) loni na jízdném zhruba 4,03 miliardy korun, což bylo meziročně asi o 228,8 milionu více.

Z celkové výše vybraného jízdného v pražské integrované dopravě (PID) tvořilo jízdné DPP 78,91 procenta. Hlavní město podniku na kompenzaci za loňský rok zaplatilo oproti předchozímu roku o asi 1,12 miliardy korun více.

Pražská MHD si nevydělá ani na pětinu svých nákladů. Přepravených lidí však přibylo o 18 milionů

Ročenka Technické správy komunikací pak uvádí, že celkové roční náklady PID v Praze byly loni 26,8 miliardy korun, z čehož 81,4 % dotovala Praha, 1,1 % stát a 17,5 % plynulo z tržeb.

Výše kompenzací v ostatních systémech MHD v Česku jsou pak řádově nižší. Po Praze dává na městskou dopravu nejvíce Brno s částkou 2,68 miliardy, mírně přes dvě miliardy přispívá také Ostrava, kde je však zmíněný podíl vzhledem k nákladům nejvyšší.

Podrobná čísla naleznete v tabulce zde:

Zdroj: Ročenka SDP ČR

Zdroj: Ročenka SDP ČR

Tagy jízdné MHD Praha kompenzace kompenzace dopravcům SDP ČR
113 komentářů