Autobusy Doprava ve městě Metro Tramvaje

Čtyřicet korun za lístek: Jízdenky v Praze by mohly příští rok zdražit o osm korun

Tramvajová zastávka Šumavská v Korunní ulici v Praze. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Tramvajová zastávka Šumavská v Korunní ulici v Praze. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Jízdenky v pražské MHD by mohly v příštím roce zdražit o osm korun. Třicetiminutová jízdenka by stála místo 24 korun 32 a devadesátiminutová by zdražila z 32 na 40 korun. Na dotaz ČTK to dnes řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Ceny by se mohly zvyšovat v souvislosti s plánovaným zdražením ročních kuponů o 365 korun na 4 015 korun. Na změnách jízdného se ale dosud koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) neshodla.

Cílem zdražení je zvýšit příjmy dopravního podniku (DPP) z jízdného, které se nyní pohybují okolo čtyř miliard ročně. Praha ročně dotuje celou MHD částkou okolo 20 miliard korun.

„Materiály (týkající se změn ceny jízdného) se ještě dodělávají a jednání v koalici pokračují. Shoda není stále ještě na ničem, v podstatě,“ řekl Scheinherr.

Koaliční jednání by podle něj mohla skončit v následujících měsících. Pokud se strany domluví, tak by zdražení mohlo přijít na konci prvního pololetí příštího roku. Kromě koaličních jednání je prý třeba dořešit zdražování parkovného, které má být na zdražení MHD navázáno. Původně někteří představitelé koalice mluvili o zdražení od ledna příštího roku, to ale podle Scheinherra není technicky možné stihnout.

Očekávaný přínos zdražení všech jízdenek a kuponů do pokladny DPP by měl být půl miliardy. „Cílíme, aby to byl přínos alespoň půl miliardy až miliardu,“ řekl Scheinherr.

Zdražení je podle vedení města nutné, protože podíl tržeb z jízdného na nákladech na provoz pražské MHD každý rok klesá. Podle náměstka měl být letos kolem 19 procent, v důsledku propadu daného pandemií koronaviru možná číslo klesne až na 12 procent.

Vlnu kritiky vyvolala letos v červenci informace na serveru E15, že roční kupon by se mohl ze současných 3 650 zdražit na 5 500 korun. Koaliční Piráti následně uvedli, že odmítají „drastické zdražení ročního kuponu“. Spojené síly pro Prahu tehdy uvedly, že požadují před případným zdražením nejdříve změnu fungování a financování DPP. Scheinherr částku 5500 korun ihned popřel.

Praha roční kupon na MHD v roce 2015 zlevnila z původních 4 750 korun na 3 650. Fungování Pražské integrované dopravy (PID) loni vyšlo asi na 21 miliard korun, magistrát ho dotoval částkou zhruba 17 miliard. Scheinherr v minulosti upozornil, že pokud by měla být MHD financována pouze z jízdného, cestující by za roční kupon zaplatil 18 000 korun.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
102 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Joseph

Aneb… jak nas…t voliče.

DOMČA

Co by te jako melo nas…t????
Predplatitele se to ditkne tak ze celodenni jizdenka se zvedne z 10 kc na den na 11 kc na den..tedy porad smesne levne.. A jednorazove a turisticke listky se zvednou o 25% – coz je logicke – ale stale budou i tak smesne levne.. Dokud nebude hodinovy listek alespon za 50 kc (2€) a cekodenni turisticky za 200 kc (7,5€) – tak neni o cem diskutovat..

Petr

Takže jízdenka za 40 Kč, bude platit pro Prahu (4 pásma) i pro 5 pásem PID?

MlB

To bych se divil, spíš to zdraží komplet od jízdenek na 2 pásma až po 13 (a celosíťových). Podpora veřejné dopravy je krásná v předvolebních slibech, ale reálně jde vždycky o prachy až na prvním místě.

J.Siváček

Místo aby se zdražily předplatky v čele s roční alespoň o 50% či více, tak se zase zdraží jednotlivé jízdenky. Už teď lidé co jedou pár zastávek a jinak za celý den MHD nevyužijí jezdí z poloviny na černo. Což se lidsky vůbec nedivím. Platit 32kč za kilometr nebo dva jízdy je sice technokraticky ok, ale psychologicky neúnosné. Zatímco mít roční za 10 korun na celý den je teda silně podhodnocené. Nechápu, že toto porovnání nikomu z politiků nedojde. Kdo chce kam…

Supidio

Zdražte dvoj, trojnásobě parkování v cetru a peníze hned budou 🙂

Kkarel

Aby ta snaha o zvýšení příjmů nepřinesla opačný efekt.😁

Jiří Kocurek

365 kč za jeden rok, to je hodně peněz. Kvůli tomu si hodně lidí pořídí auto a přestane jezdit MHD.

DOMČA

Tak uz to i mistnim politikum konecne docvaklo.. No HURA!!!

pejan

To neva, dáme to důchodcům zadarmo…

whef

Jako 40 Kč pro návštěvníka je hodně, už při 32 Kč kroutím hlavou, když jedu třeba třeba k doktorovi a zpět. Většinou už se pak skoro vyplatí celodenní. Za 24 Kč je to na krátký trasy. Jako pro cizince OK, ale proč by měli návštěvníci doplácet na rezidenty, který to mají skoro zadarmo. V tom je ten problém. Teď jsem koukal do ceníku Pardubic a i v Pardubicích které mají pár linek a jsou malinkaté stojí roční jízdenka 3990,- s okolím 4460,- Proč by měla být v Praze s její velikostí a rozsahem tak levná nechápu. Kdo bude jezdit autem,… Číst vice »

Honzajs

Ve Vídni je roční za 365 EUR, a to mají hodně linek, proto v Praze zkusili 3.650 Kč.

Supidio

Ovše mcenová hladina a úrověň platů je ve vídni trochu jiná, neymslíte ? Takže při přepočtu na poměr k průměrné mzdě je ta cena jízdenky Praha/Víde%n naprosto srovnatelná.

Radek

Jenže náklady na techniku jsou úplně stejné jako v té Vídni.

Joseph

Problém je ten, že Praha a Vídeň se nedá srovnávat téměř v ničem… Praha je pořád jedno z menších hlavních měst. Stačí se podívat na Istanbul s cca 15 mil. (neof. až 20 mil.) – a to není hlavním městem.

Paja

Protože pokud bude MHD levná bude tím jezdit míň lidí. A když už platíte MHD tak chcete aby tím lidi jezdili. Anebo ne, pak jí dáte drahou a protože tím nebude jezdit nikdo, tak jí zrušíte.

Miroslav

Tak to porovnejte třeba s DPChJ, který provozuje MHD v Chomutově a Jirkově. Roční lístek něco přes 6 tisíc Kč na naprosto nepoužitelnou MHD (dlouhé intervaly, pomalé odbavování atd.)

švestka

A nějaká kontrola hospodaření DPP nebo Ropidu nic? Jako,že se tam prošustrují miliardy za pochybný tisk jízdenek, služební limuzíny atd. to je jako v pořádku? Lidi to zaplatí, mejdan přece musí pokračovat

Ondra

V Brně se poslední zdražení obhajovalo tím, že se cena jen dotáhne na úroveň Prahy, takže Brno bude asi následovat. Ale jestli se v Praze argumentuje rozsahem sítě oproti ostatním… tak tam vidím trochu cyklus 🙂

Petr

Tak jako pro cizince bude 40 Kč pořád směšně levné (dělám v turismu, plno cizinců se těm cenám opravdu směje, narozdíl třeba od cen jídla, které je šokují zase opačně). Akorát teda nemáme ty cizince a těžko říct, kdy je mít budeme. A pro Čechy se bojím, že už jim to nebude stát za námahu s čekáním, přestupy a čicháním houmlesů.

Radek Janata

40 Kč nepaltí jen cizinci, ale i Češi nepražáci, co přijedou do Prahy. A vyšší cenu cizincům napařit nemůžete, to zákony zakazují.

Miloš Setík

Stejně tak to platí i Pražáci. Ne všichni jezdí denně MHD, aby se jim vyplatil roční kupon. Těch 40 Kč bude opravdu dost. Už i tak je ta cena oproti ročnímu kuponu značně nefér.

Petr

Vy jste ten příspěvek nedočetl? Vždyť to tam píšu, že pro Čechy už to zas bude moc. Je to prostě dilema, vždycky bude někdo tratit.

Leinad

Zákony to zakazují, to neznamená že to nejde.
Modrá zóna jen rezidentům, nemožnost aby si přespolní koupil roční paušál, to je docela legální.

Kalanis

Totéž celkem dlouho platilo i pro Plzeň – zrušili cvakací lístky z Meron a neměli náhradu.

Josef J.

Jak pro které cizince. Je rozdíl mezi Němcem a ukrajinským rolníkem.

123

Cizinec, který si nekoupí denní nebo 3 denní lístek je masochista … nebo mu jejich existenci někdo zatajil.

MlB

Zdražovat veřejnou dopravu je nesmysl, akorát to převede další lidi do aut a na ty Praha a okolí fakt nemá dostatečnou infrastrukturu. Na co už jiného se vybírají daně, než na financování takovýchto veřejných služeb, které si na sebe nikdy nemohou samy vydělat?

MartinS.

Tak to ty lidi, co sednou do aut, celkem lituji. Prahou se dalo jezdit v březnu a v dubnu, v květnu se to začalo zhoršovat a teď už je provoz skoro stejný jako před covidem. Jezdil jsem od půlky března do konce května do práce autem, protože jsem „musel“ a byl jsem rád, když jsem v červnu zase přesednul do MHD. A k těm daním, MHD bude mít vždy vyšší náklady než kolik vybere na jízdném, ale musí to být v nějakém rozumném poměru a ten byl v Praze už dávno překonán, protože aby se na jízdném vybralo méně než… Číst vice »

MlB

Bez obav, Praha má i bez turistů dostatečné příjmy na to, aby dokázala zajistit dopravní obslužnost. Jenom se těch peněz až příliš mnoho ztrácí v hlubinách kapes těch, kdo o nich rozhodují.

On.

Nejspíše máte pravdu,ale máte nějaký relevantní důkaz že za nehty kohokoliv zůstává nějaká významná částka? O drobných typu balík papíru do tiskárny nebo nedej bože celé tiskárny nemá cenu se bavit, hledáte minimálně v řádech desítek spíše stovek milionů.

MlB

Kdyby měli relevantní důkazy obyčejní pozorovatelé z řad občanů, musela by už policie dávno konat 😉

Patrik

Tak to nemáte pravdu autem po Praze se dá jet rychleji a pohodlněji jak MHD. Musíte mít ale pojištění na pokuty.

Jiří Kocurek

V Praze jsou nejvyšší mzdy a nejlevnější roční lístek na MHD. Nebojím se, že by si Pražák nevydělal 16,60 Kč denně na roční lístek (uvažuju 250 pracovních dnů za rok). Tím ho jedna jízda do práce vyjde na 8,30 Kč. Po zdražení.

K.S.

Přijde mi nešťastné že se v minulosti jízdné razantně zlevnilo, vracet to pak zpátky je problém,, on se ten nedostatek kontinuálních prostředků někde projeví totiž. Ať už na nutnosti modernizovat vozový park jen skokově z dotací, nebo na kvalitě běžné údržby, nebo potom přeneseně na nedostatku prostředků na jiné investice protože se musí sanovat ztráta na jízdném. Také je možná škoda že se jízdné nestanovuje každý rok a nezvyšuje se podle inflace, to by odstranilo poměrně dost politických hádek a zajistilo by to že s inflací, nebo růstem mezd, poroste i příjem dopravního podniku, navíc by roční zdražení o desetikoruny… Číst vice »

švestka

Stačí hloubková kontrola hospodaření a peněz bude dost.

Tadeáš Koranda

Já bych osobně zavedl nové druhy jízdenek a to:
10 minut za 10 Kč (pro krátké svezení)
30 minut za 25 Kč
90 minut za 40 Kč
12 hodin za 80 Kč
24 hodin za 120 Kč
Roční kupón bych zdražil o navrhovaných 365 Kč. Takto mi to přijde nejvíce fér a domnívám se, že se zavedením krátkodobé jízdenky na 10 minut by ubylo černých pasažérů typu ,,Je to jen jedna zastávka.“

Martin

Tu 30min. vymazte, ve skutecnosti by byla vice vyuzivana nez 90min. a snizil byste prijmy, … 10min. vypada zajimave, ale omezil bych ji jen na tramvaje, autobusy a trolejbusy…

Tadeáš Koranda

Ta 30min by nejspíše byla využívanější než 90 min. Ale na tu 90 minutovou se případně můžete i vrátit, to s 30minutovu ne. Takže ve výsledku nákup 2x 25 je lepší než 1x 45. 10minutovou bych nechal i na metro, přívozy a vlaky (popojetí asi jedné stanice). Neplatila by akorát v LD.

Martin

Chtel jsem se vyhnout pasmove platnosti, ale ok…

Dáda

proč právě „poskok“ metrem o 1 – 2 zastávky je u mne častej, když jsem v praze. Tam by se minutová jízdenka hodila nejvíc.

Martin

Chtel jsem se vyhnout pasmove platnosti a vetsinou prave 1 stanice metrem se da ujet i na povrchu tramvaji ci busem, casto rychlejsi nez splhat po schodech… ale ok, muze byt na 1-2st. omezena v metru…

Jan

Metro má asi větší náklady na provoz, ale spíš je problém v tom, že nějaký okrajový interval 8-10 minut znamená že si jízdenku označíte při vstupu, ujede vám jedno metro a už vám končí platnost jízdenky, dost nepraktické.

Martin

Ano.. souhlas, on je to ale i problem s jakoukoliv jednorazovou jizdenkou, kdyz vejdete do metra a zbyva par minut…

Vít Jůza

Jednodušší a logičtější by bylo sjednotit s tarifem středočeským (15 min. za 12, 30 za 18, 60 za 24 …). Současné a tím spíše zde zmiňované uvažované extrémní předražení při kratších cestách by se tak také aspoň trochu snížilo aspoň na úroveň žel všeobecné běžnou.

M M

V žádných městech na západ od ČR a hodně i na východ žádné krátkodobé jízdné ani neexistuje

Kajman

Ale houby, Kurzstrecke do 4 zastávek je v Německu skoro všude.

Martin Votava

Levná 10 minutová jízdenka (nebo možná tu platnost omezit zastávkami či jinak, ono se může stát, že se 10 min. stojí v koloně a nikam nedojede) by hodně pomohla. V současnosti za popojetí 1 zastávku v Praze nemá smysl platit (protože bych šel jinak pěšky), ale lepší by bylo nemuset riskovat. 🙂 V metru by to za mne ale nemělo význam, tím jezdím jedině na „výlety“ přes půl Prahy a jezdit 1-2 zastávky je ztráta času.

Jan

Ono je obecně rozumnější platit podle ujeté vzdálenosti, tj. počet zastávek a pásem než to omezovat časem. Ve vlau taky platím podle kilometrů, ne že jím jedu 30 minut. Ono totiž doprava v ČR je dost nestabilní a nezřídka se stává že na 25 minut jízdy podle JŘ nebo dvouminutový přestup mi stačí třeba jízdenka na 30 min, ale skončím v koloně a ujede mi přípoj nebo přijedu do cílové zastávky pozdě. Je blbost očekávat od cestujících, že mají v kapse připravenou další jízdenku a jde si cvaknout dalších 30 minut na posledních pár zastávek z viny zpoždění dopravce.

mirek

Co takhle pro začátek zrušit spoustu nesmyslných slev a výjimek, dát poloviční jízdné jen pro seniory nad 65 a studenty, zrušit výhody pro široké příbuzenstvo zaměstnanců DPP, kontrolovat úniky tržeb na příměstu, kouknout se na outsourcované služby a vůbec spoustu míst, kde podniku utíkají peníze…

Filias

Nechápu proč se s jízdným v Praze tolik nadělá. Obzvláště ty roční kupóny jsou nesmyslně levné.

Srovnejte si to s cenami např. bydlení. Zvyšte to na 6k, zdarma až od 80ti a namontujte klimu do všech autobusů a tramvají. Jinak bude MHD jen pro socky, důchodce co to mají zadarmo a pro ty kdo nemají jinou možnost.

Martin

Ano, kupony by meli zdrazit vyrazne, ale i jizdenky jsou dost nizko… dlouho se driz nizke ceny a ted se to seredne nevyplaci…

Josef J.

Už se i tady psalo, že jednotlivé jízdenky jsou už teď nad náklady. Teď nebudu hledat přesně, ale náklady na jednoho přepraveného cestujícího asi 15 Kč, tržby asi 3 Kč.

Martin

to nelze srovnavat, kupon ma byt vyhosnejsi, stejne jako nekolikadeni jizdenky, castecne to kompenzuji jednotlive jizdenky…
stejne jako kdyz kupujete vetsi baleni oproti mensimu…

Panoramix

To jo, ale vezměte to matematicky – pravidelné každodenní dojíždění do práce odpovídá zhruba 230 dnům ročně, tedy 460 jízdám. Tudíž i při velmi zvýhodněné ceně oproti standardní jízdence, řekněme 20,- Kč za jednu jízdu (oproti 32,- Kč), by měl roční kupón stát 9.200,- Kč. Pokud půjdou nahoru ceny jednotlivých jízdenek, což je s ohledem na rozjetou inflaci naprosto opodstatněné, i cena ročního kupónu by se mohla šplhat k 10 tisícům Kč a stále by to byl velmi výhodný způsob cestování. Dnešní politicky zvýhodněná roční jízdenka odpovídá při této úvaze hodnotě jedné jízdy cca 8 Kč. A to je úlet.… Číst vice »

Martin

Netvrdim, ze by rocni kupon nemel stat dvojnasobek (to by mi prislo idealni, mozna i vice), ale ceny jednotlivych jizdenek by meli byt vyssi take, jsou to navsevnicke a turisticke jizdenky, kdo pravidelne dojizdi, mel by si koupi predplatne,…

Jakub W

pokud zdraží roční o 10% tak i ty ostatní o 10% ne?
půl hodiny za 26,-
90 min za 35,-
tak jsem to pirátům vyřešil, co tam mají kuci dál, 🙂

Martin

No, tech 10% bude kazdy rok po nejakou dobu, aby to nebyla rovnou velka sleha ted v krizi… u stiplistku to jxe udelat naraz…

looking4bucho

1. Nemam problem s tim platit za MHD (specialne kdyz mi na to zamestnavatel prispiva), jelikoz je to sluzba jako kazda jina 2. Nemam problem se zlevnovanim ani zdrazovanim – jedna se pouze o politicka rozhodnuti, pokud by MHD melo byt na nule tak stoji rocni kupon 20tis. Pokud bude mala poptavka po drazsich kuponech a jizdenkach, tak se velmi rychle najde policka sila ktera pujde do pristich voleb s tim ze zlevni. S tim nic neudelame, tak to proste vzdycky bude 3. Castecne nemam problem s kvalitou MHD – dostanu se vsude kde potrebuju, i kdyz nekdy je to… Číst vice »

Juraj

Lítačku v telefonu používám něco přes rok bez jediného problému. V čem konkrétně je ten nedostatek?

looking4bucho

Pri kontrole se mi aplikace nacte, ale ihned ukonci. Jiz 2x jsem musel udelat reinstall. Pak to fungovala a za 14 dni opet neslo. Ano, muze to byt i telefonem, nicmene s zadnymi jinymi aplikacemi problem nemam. Cetl jsem ze DPP o problemu vi, ale nevi jak ho resit. Dobre, sam delam v IT, vim ze nektere problemy se proste stavaji nahodile pouze nekterym uzivatelum, nicmene proc v tom pripade nemuzu svoji jizdenku prokazat starou plastovou kartickou kterou stale mam? Neverim ze neni technicky mozne mit ji nahranou na dvou identifikatorech. Myslim ze po nich nechci moc…

MaT

No pokud si dobře pamatuji, tak dva identifikátory pro jednoho platícího zákazníka nechtějí proto, aby náhodou ty dva identifikátory neměli dva různí lidé a jeden tak nejezdil vlastně zadarmo…

V. K.

Musím se přiznat, že tuhle argumentaci DPP jsem naprosto nepochopil. K čemu máme v tom případě lítačku s fotkou. Čekal bych, že u lítačky na jméno mi logicky umožní záložní identifikátor, akorát proste vizuálně zkontrolují, jestli to jsem já.

Dalibor

40Kč je v pohodě, v rámci velikosti sítě MHD v Praze si myslím, že to je dokonce levný.
Jihlava 20Kč na 60 min, pár splašenejch trolejbusů
Praha 40Kč na 90min, metro, tramvaje, autobusy
Obě sítě jsou rozsahem nesrovnatelný a lístek v jihlavě je jen o 10Kč levnější na srovnatelný časový úsek v práglu.
mylsím, že 40Kč v Praze je normální cena.

J.K.

No ne každý je šotouš a chce se povozit 90 minut různými druhy dopravy, spíš se chtějí lidi někam dostat, co nejrychleji…

jirka

ok, ale pokud bude 30 minutovka taky dražší za 32
tak na 1-2 stanice jet tramvají je to fakt hodně drahý,
jezdim do Prahy sem tam .. občas a už teď si rozmýšlím zda za malý kousek 1 km to dát…hm
prážáci když maj na 365 dní rok lítačku- na den! – za 10 kč, to se to jezdí…

Tomáš Záruba

1-2 zastávky TRAM jsou ve většině případů nejlepší pěšky.

Vít Jůza

Při současných cenách, zdravých nohách a malých zavazadlech.

Josef J.

Rozsah sítě a hustota provozu má logiku pro stanovení časového jízdného. Ujednotlivégo platíte za službu, která je v zásadě stejná, jen ji při řídkém provozu využije a zaplatí méně cestujících.

Martin

Pravda, jen nesmite stat v zacpe, pak se stani prodrazuje…

Paja

No a jak přesně zajímá cestujícího, který chce ujet kilometr jestli je v Jihlavě nebo v Praze a jakou ta města mají síť?
Vezměte to jinak. V Praze vás stojí jízda jednu stanici 24 Kč. Je to moc nebo málo? A to ještě dobrý, že Praha neuplatňuje pásmování na území města.

J.K.

Já to moc nechápu – roční stojí 10 korun za den, při dojíždění tedy třeba 5-7 korun / cesta, a jednorázová 40?

Navíc o víkendu se dá leckde parkovat zdarma, moc teda nevidím důvod nechat auto doma, pro návštěvu Prahy…

Paja

No a to o sobotě navíc ta MHD jezdí stylem 3x za hodinu a to je za ty peníze už celkem mimo. Jet hodinu narvanou tramvají když chcete jet do ZOO vs. jet do ZOO (k ZOO) autem (20 minut) je pak celkem snadná volba.

Jedine vlaky

U jednorázovky nemám problém. Vzhledem k tomu jak velká je síť MHD v Praze jsou stávající jízdenky velmi levné.

Tomáš Gottschalk

Tak já teda problém mám a velký. 8 Kč nevypadá nominálně nijak dramaticky, ale je to 30%. No asi přibude černých pasažérů, bo se jízda bez lupenu vyplat víc.

Jedine vlaky

Tak to jste zřejmě chudej. To nejsou ani 2 Eura, proboha.

Paja

Jaký 2 EURa?
Pokud někdo jezdí na jednorázový jízdenky a projede 2-3 za den tak to celkem rozdíl je. Na ty lístky nejezdí jen turisti co jsou v Praze jednou za život.

Michal

A nezvažují slevu třeba 1 Kč za každého bezdomovce, co jsme nuceni čichat? Ve 26 a 136 by to pak bylo skoro i zadarmo.

Jan

To si musí DPP říct co chce od revizorů, jestli kasírovat co nejvíc od černých, ale movitých pasažérů a nebo udržovat pořádek dle přepravních podmínek.

Miky

Klidně si něco připlatím, nemám s tím úplně zásadní problém, pokud mohu srovnávat, jak v rámci Čech i světa, tak pražská MHD má nejlepší poměr cena/výkon. Ale něco z těch peněz navíc by mělo jít na detekci a eliminaci bezďáků a fetek, možná vyvinout nějakou apku do mobilu, kterou by si cestující stáhli a najmout několik čet dobře osvalených a intelektuálně ne úplně vybavených jedinců, (třeba některých bývalých městébáků). Ale obávám se, že pro magistrátní Prahasobisty a Námořní lupiče by to asi bylo ídeově pochybené.

...

Tak se jeďte podívat někam na východ. V Kyjevě není MHD o moc horší, ale za to je výrazně levnější. Metro v Moskvě je rozsahem s Prahou nesrovnatelné a taky jízdu zaplatíte méně (navíc na jednu jízdenku můžete jezdit těmi asi 15 trasami včetně monorailu jakkoli dlouho chcete, jen nesmíte vystoupit). Pitěr to samé. A v Tbilisi to před několika lety bylo asi za 6 Kč.

Petr

V Teheránu stojí jízdenka na metro v přepočtu 2 Kč. Mají tam 11 linek, jezdí to v intervalech 2 až 5 minut celý den až do půlnoci. Ale taky je tamní průměrná mzda zhruba 2500 Kč. Přepočtěte si to tedy na kupní sílu a vyjde vám něco kolem 35 Kč u nás. S vámi zmíněnými zeměmi nemám zkušenost, ale počítám, že to bude podobné (v Tbilisi spíš asi ještě dražší).

Miky

Mě šlo spíš o to, že tolerance k lidem, kteří dopravními prostředky necestují, ale bydlí v nich, je zdá se mi, v Praze naprosto bezbřehá a to dost (aspoň pro mě) snižuje ten poměr/cena výkon, takže bych si i něco málo připlatil, kdybych dostal takovou významnou protihodnotu. Obecně nejsem pro nějak výrazně levnou (tedy výrazně dotovanou) MHD. Co nic nestojí, za nic nestojí. A ano, je fakt, že se levnější moskevské i kyjevské metro tomu pražskému kvalitativně dost podobá, asi nám ukradli know-how, nebo co 🙂

mikiqex

Pokud nezdraží i parkování, tak se mi pak pro různé zařizování (= do hodiny) ve dvou vyplatí zajet do centra autem. No jak chtějí…

Jan

Zdražovat se bude obojí najednou a je to správně protože obojí je směšně nízké, zvlášť pro Pražany. 10 Kč denně jízdenka, 3,30 Kč parkování pod okny nebo o blok dál. Z těchto výnosů se sotva zaplatí čištění ulic dvakrát do roka. Chtělo by to více komerční ceny, stejně jako se poskytuje plocha na zábor třeba pro zahrádky. Lidi by chtěli parkovací domy, ale už nebudou chtít platit vyšší tisíce ročně, aby se je vůbec vyplatilo stavět, když to můžou skládat podél chodníků za pár korun.

Jiří Kocurek

To je ten prblém. Škodovka postaví parkovací dům s náklady 130 tis. Kč na jedno parkovací místo. Praha za 750 tisíc Kč a víc. Kdyby měla být návratnost 20 let, tak je to 6500 Kč ročně, 600 Kč měsíčně. Ovšem v Praze to pak dělá nejméně 3000 měsíčně, při státních nekomerčních cenách. Něco je špatně a nafta v traktoru to není.

Poudy

Zdražení jednorázového jízdného je správné, v porovnání s krajskými městy je Praha v podstatě velmi levná vzhledem k tomu jaký nabízí dopravní systém a jaká je v ní kupní síla. Návštěvníka těch 8 korun nevytrhne a většina turistů žádný rozdíl nepozná. Co je ale smutnější je ta věčná neshoda v koalici prakticky na všem, jen a jen se hádají. Takové vedení města je k ničemu, za ty 4 roky se neprosadí prakticky nic, další ztracené volební období.

Jan

Však on se nějaký kompromis najde. Pořád lepší když se musí koalice domlouvat a smlouvat o řešení než mít jednu megastranu, kde si šéf a jeho kmotři dělají co chtějí a člověk s tím nemůže nic dělat. Já patřím k Pirátům, jsem pro zdražení, ale na vyjednávání se nepodílím. Nakonec je to politcké rozhodnutí, z kolika % budou cestující hradit provoz. O zdražení je celkem shoda, jen není na konkrétním čísle. Spíš to chce řešit efektivnější hospodaření DPP a větší podíl soutěžených linek aby byla konkurence a tlak účtovat si přiměřené náklady.

Paja

Jenže ta levnost Prahy je tak nastavená právě proto, aby tam, na rozdíl od menších měst, lidé byli co nejvíc motivování jedzit MHD a ne auty. Protože od toho MHD je, pokud chcete žít v rozumně vypadajícím městě kde se nevyhlašují smogové situace 20x za rok.

Liboros

No to už je docela pálka u těch jednorázovek…

Franta

Vždyť to stojí míň než kafe nebo pivo.

Desper

A ty jsou taky drahý

...

A proč by to mělo být víc než pivo?

Vít Jůza

Ano, kilové balení kafe se pod stovku těžko sežene …

Paja

A co z toho plyne? 🙂 Když je něco levnější než něco (cokoliv) jinýho tak to je levný?

Erik

Tak si kupte rocni jizdenku.. jako sorry, ale pokud jezdite parkrat do mesice.. rak 40kc Vas asi osobne nezruiuje.. nebo chodte pesky.. na vyber mate 😇 p.s. pro cerny pasazery pekne za cenu rocniho kuponu, at si to priste rozmysli nezaplatit 40kc..

Erik

Uminusij te se 🤣 ale Prazska MHD,.je super levna.. a jestli si myslite, ze ma byt zadarmo, tak zadarmo klidne pracujte. Ha, to by se vam asi nelibilo. Socik v cr porad nezmizel.. smutny. Lidi neoceni kvalitu a porad vse zadarmo. Ubohe..

Peeetr

Proč mají být 90 minutové a kratší lístky nadnákladové a dál nesmyslně zdražovat, a roční extrémně hluboce podnákladové?
Přičemž skutečné navýšení výběru se dá v této době udělat právě zdražením té roční jízdenky, složité manévry s ostatními lístky přinese daleko méně při daleko větším zbytečném zmatku.

Erik

Bohuzel v tom bude politika..rocni kupony a jejich zdrazeni je pol.nepruchodne.. alespon ne skokove zdrazeni 1500+..zatimco jednotlive jizdne ano.

Jan

Cestující má být motivován slevou za to, že MHD používá pravidelně a dlouhodobě, tedy místo auta. Logicky se to pak musí kompenzovat vyšší cenou jídenek krátkodobých. O to jakým poměrem se to nastaví se už může diskutovat, ale na principu to nic nemění.

Paja

Tak nevím, prostě spousta věcí je „zadarmo“, proč nemůže bejt třeba MHD? Český zdravotnictví je taky na vynikající úrovni a je „zadarmo“.
A ano, pracovat zadarmo taky jde, to je ideál bolševismu, všechno bude zadarmo a všechny produkty se spravedlivě přerozdělí. Já to za ideál opravdu nepovažuju, ale když už tu jsou věci „zadarmo“ tak otázka proč MHD nemá být zadarmo je relevantní.