Z Itálie dorazila letadla na hašení v Českém Švýcarsku, vodu budou nabírat z jezera Milada
Letoun Canadair CL-415. Foto: Aero Vodochody
Hašení začne zítra, dnes piloti vyrazili na průzkumný let.
Hašení začne zítra, dnes piloti vyrazili na průzkumný let.
o důvod víc, pořídit vlastní…..
Ne, to není ani trochu účelné. To letadlo je úzce specializované, na rozdíl od vrtulníků s bambi vakem. Když se použije jednou za deset let, bude jen trpět na zemi neprovozováním.
Mno ono to tak úplně od věci není, situace je taková že do budoucna bude riziko podobných požárů větší. Ostatně EU už podala Canadairu žádost o obnovení výroby a objednávku na 22 strojů, které pak budou k dispozici pro společné využití, jako tyto 2 z Itálie. https://www.e15.cz/domaci/flotilu-evropskych-hasicskych-letadel-rozsiri-22-canadairu-pomahaji-i-u-hrenska-1391949
a máme po ptákách 🙁
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-online-hranice-pozaru-v-ceskem-svycarsku-se-dari-drzet-na-plose-1000-hektaru-210108#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Kolik že jich v Itálii slouží? 19?
záběr z kabiny a „čepování“ https://twitter.com/vigilidelfuoco/status/1552644160431263745
Ten začátek kdy to tlačí dolů je děsný . Úplně živě mi to připomnělo rok 2005
Canadairy opět ve vzduchu, míří přímo k jezeru Milada.
Po dvou hodinách míří na letiště, asi tankovat a údržba.
„První přistálo v 16:10 na letišti v Odoleně Vodě, druhé o čtvrt hodiny později. “
Jo, tohle se uvádí, ale není to pravda. První letadlo s č.12 přistálo ve Vodochodech už 16:07 tedy 14:07 UTC. V 16:10 možná tak zaparkovalo.
Jinak první překročil naše hranice letoun č.12 v 15:30 mezi rakouskými městy Schönegg a Sternwald ve výšce 13075 stop a při rychlosti 183 uzlů a druhý v 15:43
10:20 – 12:30 bránili v šíření požáru, těď se vrací na letiště.
Asi odpolední siesta…
Jí viděl jen to jak prolejvali u Pravčické. Navíc už včera jsem se divil když se objevila informace, že tato letadla budou hlavně prolévat to co už nehoří. Jestli ale takjé zasahovali u Malé Pravčické u Vysoké Lípy to nevím.
Jsou na FR. Zajímavé.
Pro ty z Vás, které zajímá, jak to letadlo a hašení funguje (a že to je teda něco), docela pěkně je to shrnuto zde: https://www.youtube.com/watch?v=fuLk5hXMRZY
Už jsem se zeptal v minulém článku a dostal akorát minusy. V Čr k tak velkým požárům nedocházelo. Příště může hořet třeba v české ráji nebo někde na Moravě. Pokud vím ani němci nemají hasící letadla nabírající vodu z hladiny. Má to asi smysl pro jižní státy, kde je moře na nabírání vody a vedro často. U nás je asi problém s vhodnými hladinami vodních ploch. Pořád si myslím, že se to může opakovat a řešením jsou spíš velké vojenské vrtulníky s bambi vaky. Jasně budou to řešit odborníci na hasičinu a letectví. Přesto bych se zeptal, co je efektivním… Číst vice »
Řešením není hodit to na armádu, ta má jiné úkoly a IZS má podporovat až když jde opravdu do tuhého, ale koupit LS PČR to po čem už dlouho volá, tedy dva větší vrtulníky než jsou Bell 412. A to nejen kvůli požárům, ale např. i kvůli přepravě zásahových trámů URNA, které se do 412 nevejdou.
Pro AČR by stačilo koupit pár bambi vaků pro Mi 17 ze Kbel. Zatím mají jen malé pro W3A.
A budou mil 17 ještě létat? Myslím tím nějak dlouhodobě……
Slovenské ministerstvo vnútra teraz narýchlo kupuje dva Leonardy (AW149 a AW189), keďže kvôli vojne a prerušeným obchodným vzťahom s Ruskom majú problém udržiavať Mi-171 (jeden je teraz u Vás, druhý je odstavený)
Mi 17 půjdou za pár let pryč. Mu 171ŠM tu budou ještě v příští dekádě.
Navíc příští rok přijdou první UH-1Y.
Ne, nebudou. Vzhledem k situaci nemají Mi-171 perspektivu. Jednak Rusko stoplo LOMu certifikace na opravy, druhak nám už nedodá ani šroubek pro náhradní díly. V provozu za současné situace vydrží do příštího roku.
Hlavním řešením je nenechávat kvanta suchého dřeva v lesích, nebo pokud si mermomocí chcete hrár na přírodní procesy v přísně chráněných oblastech, tak tam každoročně mimo sucha vypalovat kontrolovaně.
Kontrolované vypalování by samozřejmě přírodovědci dělali velmi rádi, bohužel u nás se při slově požár všem postaví vlasy na hlavě a legislativně to prostě neprojde. Jinak se tomu u nás i na světě věnuje dost lidí. Někde to jde, u nás (zatím) ještě ne.
U minulého članku jsem ABCD uživatele neviděl.
Letadlo stojí 30 mil USD.
Bambi vak pro H-1 system zas zatěžuje armádu.
Spíše lepší je investice do CV 40 a CZS 40 (13mil CZK a 21 mil CZK) ty se využiji i u jiných zásahu. Aktualně jsou v počtu 1+2 na celou republiku.
JInak lepší je předchazet k rozšíření požáru a to asi lepší investice do termokamer a obdobně.
Případně zlepšít koordinace jenom složek IZS ale i ostatních (třeba dřivejší možnosti harvestoru, ale už spíše problématika exprertů…. .
Efektivní řešení do budoucna ? Vysazovat hlavně listnaté či maximálně smíšené lesy. Tyhle smrkové monokultury plné silic nejsou nic moc. Jinak co se hašení týče vidíte, že nabírání vody není až takový problém. Přehrady tady máme a když nebyl problém létat 45km pro vodu a zpět nyní… Vždyt těm letadlům trvalo 181 km od hranic s Rakouskem a Lipna do Vodochod nějakých 35 minut a to ještě neletěli přímou trasou.
Tohle není úkol pro armádu, její práce je úplně jiná.
Update. Díky za odpovědi. Byť je to fórum o dopravě často se mi zdá, že tady mají účastníci informace, znalosti a taky selský rozum/ inteligenci. Mimochodem tohle je o dopravě vody. Kolik otoček s jakou kapacitou, jak dlouhé jsou otočky… Kolik se tam vejde dopravních prostředků. Tak letadla Itálie odlétla. A stále se zdá, že je dobré mít vlastní zdroje. Naštěstí naše armáda skutečně sehnala vhodný bambi vak k MI 17, tak do budoucna, alespoň něco a je to samozřejmě o cvičení pilotů. Zaujalo mě, že ty canadairy nemají něco jako balistický počítač, je to jen o schopnostech pilotů. Koordinace… Číst vice »
Technicke vybaveni specializovanych hasicich letadel je dost komplexni. Pokud by Vas to zajimalo, tak napr. na YT kanale Blancolirio (Juan Browne) se da o veci najit dost informaci – technika, organizace, trening posadek, taktika nasazeni..
Nevíte někdo prosím kolik má každé letadlo posádek? Jestli se dá zvládnout v jedné posádce nebo se nějak střídají? Případně kolik lidí je při každém letu na palubě? Děkuji 🙂
Každé má dvě.
Chápu, že se jedná o převzatý článek z ČTK, ale že by bylo letiště v Odolene Vodě?? To by snad měl odborný server zachytit a možná i ČTK na uvedenou chybu upozornit (pokud se tak stalo, tak se omlouvám).
No a není? https://www.firmy.cz/detail/12995302-letiste-praha-vodochody-odolena-voda-dolinek.html
http://letiste-vodochody.cz/kontakty/
Jasně, z tohoto pohledu ano, jen že jakkoliv je sídlo oficiálně v Odolene Vodě, tak se stále jedná o letiště známé a používající jméno Vodochody a i na odkazované stránce sami uvádějí „Letiště Praha-Vodochody. Takže pojem letiště v Odolene Vodě je poněkud zvláštní…
Samozřejmě máte pravdu. LKVO snad hovoří jasně. A LKOV označeno není.
https://informace.rozhlas.cz/sklonovani-nazvu-mesta-odolena-voda-7735482
To sice nebylo meritum věci, ale uznávám, že jsem gramaticky pochybil…
Pardon, já nepochopil, na co narážíte, už je to pryč:)Kdykoliv se totiž objeví toto město, tak začne polemika o skloňování:)
Máte to to samé jako když se uvede, že Česká silnice vede z Krásné Lípy k německým hranicím a proto obec Krásná Lípa navrhla vykácení průseků podél této silnice. To, že tato silnice vede z obce Vysoká Lípa a tato se nachází na jejím katastrálním území je věc druhá. Hodinky nebo holinky. Co na tom když oboje se natahuje 😉
Díky, Itálie 👍
Ten policejní „řídící“ vrtulník je opravdu zvláštní. To tam bude viset několik hodit a nahrazovat stanoviště poskytování informací známému provozu?
To se dá přece mnohem lépe dělat i ze země. Ten vizuální kontakt ze vzduchu je přece důležitý pro letadla ve vzduchu, které si udržují separace jak potřebují.
Nebylo by lepší ho osadit bambi vakem a taky hasit?
Nechápejte mě špatně, ten vrtulník tam bude létat a říkat ostatnímu provozu to, co stejně vidí a slyší na frekvenci?
Tohle bude docela rarita.
Letecke hasebni prace se leckde po svete bezne ridi z vrtulniku nebo letadla, protoze je to mnohem lepsi (nez ze zeme).
A co takle komplexní náhled z vrchu na situaci na požářišti na zemi? Předpokládám, že pilot hasícího vrtulníku se musí soustředit především na „bod“ kam vodu vyleje a „sám na sebe“, ale už nestíhá prostor 5 x 2 km (buď hasíí, nebo pozoruje, ale nemůže dělat obě věci zaráz pořádně).
Stanoviště na zemi může být zastíněno kouřem, helikoptéra se jednoduše změní polohu 🙂
Asi vědí, co dělají. Vy máte nějaké odborné zkušenosti s hašením takovýchto požárů, že si dovolíte radit?
Pěkně shrnuto, jen bych navrhoval formulaci „s křídlem na vrchu trupu“ změnit na zavedené „hornoplošník“. 🙂
Další policejní vrtulník podle něj bude ze vzduchu řídit letecký provoz.
Dopravní policista bude zavěšen pod helikoptéru? 🙂