Z Itálie dorazila letadla na hašení v Českém Švýcarsku, vodu budou nabírat z jezera Milada

Letoun Canadair CL-415. Foto: Aero VodochodyLetoun Canadair CL-415. Foto: Aero Vodochody

Hašení začne zítra, dnes piloti vyrazili na průzkumný let.

Do Česka dnes odpoledne dorazila dvě hasicí letadla z Itálie, každé s kapacitou přes 6000 litrů vody. První přistálo v 16:10 na letišti Aera Vodochody, druhé o čtvrt hodiny později. Tyto stroje mohou podle ministra vnitra Víta Rakušana (STAN) znamenat průlom v boji s požárem v Národním parku České Švýcarsko, se kterým se hasiči potýkají už čtvrtý den.

Zatím s hašením ze vzduchu pomáhají vrtulníky s tzv. bambi vaky s kapacitou od zhruba 1000 po 3000 litrů vody a dvě letadla, do kterých je ale třeba vodu čerpat na zemi pomocí hadic. Letouny z Itálie jsou schopné čerpat vodu za letu přímo z hladiny.

Hasit v Českém Švýcarsku začnou letadla poskytnutá Itálií zítra. Večer vyrazily na obhlídku celého území, k čerpání vody bude využito jezero Milada u Ústí nad Labem.

Dva velkokapacitní stroje budou podle něj využity k tomu, s čím mají hasiči největší problém. Jsou to nepřístupné plochy, na kterých už nehoří, ale kde hrozí vznik dalších ohnisek požáru. „Tyto plochy budou ošetřovány vodou, aby k dalšímu vznícení nedošlo, a tím si myslíme, že by v celé té věci mohlo dojít k zásadnímu pozitivnímu průlomu a po použití masivní letecké techniky už se skutečně můžeme bavit o tom, že ten požár bude pod kontrolou,“ řekl ministr.

Letouny z Itálie vyrobila kanadská firma Canadair cíleně k hašení požárů. Nejde tak o přestavbu běžného typu letadla. Konstruktéři canadairy navrhli jako létající čluny s křídlem na vrchu trupu a zatahovacím kolovým podvozkem. Tato letadla tak mohou startovat z vodní hladiny i pozemních letišť a nabírat vodu za letu.

Piloti naplňují trupové nádrže o objemu přes 6000 litrů při letu těsně nad hladinou. K úplnému naplnění stačí asi kilometr a půl dlouhý úsek. Výrobce uvádí, že Canadair CL-415 je schopný za hodinu uskutečnit až 12 odhozů vody. Záleží však na vzdálenosti požáru a místa, kde se voda nabírá.

Právě možnost přistávání na hladině, aerodynamický systém napouštění a vypouštění vody a větší rychlost i nádrž než u vrtulníků s bambi vaky je hlavní výhodou canadairů, řekl ČTK mediální zástupce firmy Česká letecká servisní Jaroslav Martínek. Tato firma v minulosti prováděla modernizaci několika letounů Canadair pro Chorvatsko. Hodnota jednoho takového stroje začíná podle Martínka na zhruba 35 milionech dolarů, tedy asi 850 milionech korun.

Itálie patří k největším provozovatelům canadairů v Evropě. Má jich téměř dvě desítky, podobně jako Španělsko nebo Řecko. Podle dostupných informací je to nyní poprvé, kdy tento stroj zasahuje v Česku.

Požár v Českém Švýcarsku dnes zatím hasí sedm vrtulníků s tzv. bambi vaky pro nabírání a vypouštění vody za letu. Kromě dvou strojů, které poslaly na pomoc Polsko a Slovensko, s ohněm bojují i dvě české armádní a dvě policejní helikoptéry a také vrtulník firmy Czechoslovak Group. ČTK to dnes řekl generální ředitel hasičského záchranného sboru Vladimír Vlček. Další policejní vrtulník podle něj bude ze vzduchu řídit letecký provoz. Díky masivnějšímu nasazení letecké techniky by podle Vlčka dnes mohl nastat při hašení zlom, vše ale závisí na počasí, zejména na síle větru.

ČTK

Tagy Canadair CL-415 Hasičský záchranný sbor
47 komentářů