Z hromady šrotu opět stroj. Stoletá parní lokomotiva 365.0 se po čtyřech letech vrací z Německa

Parní lokomotiva 365.024 z roku 1923 v dílnách DB v Meiningenu. Autor: Kay EckardtParní lokomotiva 365.024 z roku 1923 v dílnách DB v Meiningenu. Autor: Kay Eckardt

Řada 365.0 představuje první typ parních lokomotiv zkonstruovaný ve svobodném Československu.

Zpět na článek
30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alois Jirásek

Trošku jsem nepochopil, kolik lokomotiv této řady se vlastně dochovalo. V jedné části článku je citován ředitel muzea v Lužné že tato lokomotiva, ač velká vzácnost a rarita, nebyla zařazena na seznam zachovaných strojů. A v další části článku se dozvím, že se lidé z toho Německého depa byli mrknout jak to dát dohromady na sesterský stroj jen o 4 inventární čísla mladší.

Vašek

V Chomutově v depozitáři je ještě nekompletní torzo.

Ondra770

Když se lokomotivy rušily žádná nebyla vybrána jako cíleně určená k zachování. Shodou okolností se ale dva (značně nekompletní) kusy a torzo třetího dochovaly.

ušatá

Zaráží mne jen to, že si to nejsme už schopni opravit sami a dělat to i pro jiné – tedy i pro cizinu. To už budeme opravdu jen zemí úředníků, politologů, sportovců, rádobyumělců apod.?

vašek

Vypadá to tak. Všichni budou sedět u počítačů a posílat si navzájem emaily. Co budou za čas jíst, je ve hvězdách.
Měli jsme dílny ve Velenicích. mohly se tom opravovat parní mašiny pro celou Evropu. Teď máme prd.

Vašek

Už se na ni těším.

Gwann

10 mio náklady. Pokud je to vskutku tak, je neuvěřitelnou ostudou, že na železnici, kde 100 mio stojí málem výměna pár vyhybek…je tohle problém zafinancovat…

Jiří Kocurek

Tak to zafinancujte. Nebo se mají ty peníze sebrat Správě pro radost šotoušům?

Ropucha

To není o radosti šotoušům, tohle je naše historie. Určitě to jsou lépe vynaložené prostředky nez třeba na něco jako je tank Tomáš.

Jiří Kocurek

Což nemění nic na tom, že by se to nemělo platit z peněz na výměnu výhybek.

České dráhy, jakožto majitel, mají docela silnou pozici na trhu. Ať už ke zorganizování sbírky nebo na získání příspěvku od ministerstva kultury.

Ty nevyměněné výhybky by mohly někomu nebo něčemu sebrat budoucnost.

Martin

Nevím kolik ČD ročně vydají na svoji propagaci/reklamu, ale tuším, že tu bude mnohem více, než částka za opravu, která Vám zřejmě leží v žaludku. Tak to berte tak, že oprava lokomotivy je cosi jako propagace ČD, třeba pak budete mít lehčí spaní.

strojvůdce

No to by marketing na ČD museli dělat odborníci a ne parta neználků a neerudivaných skečen či paniček, jenž jsou na svých pozicích z mnoha důvodů….mezi ně však nepatří odbornost jak v sféře marketingu, tak i v oblasti železniční dopravy…..

Gwann

Jako je mi realne jedno, zda mne tahne ventilovka nebo papoušek. Ani na trati mne za ty dvě sekundy než to profrci…rozdíl nedojme. Jen mne fascinuje jak v tak šíleně předraženém odvětví jako je zeleznice…může být problém najít 10 mio na opravu mašiny.

Véna

Onen tank Tomáš nám pomáhá zajistit, abysme si mohli v klidu užívat třeba právě parní lokomotivy.

Honza

To je ftip?

Honza

Naprostej souhlas.

Richard

Na tank Tomáš se složili lidé dobrovolně, nikdo je nenutil. I já jsem na něj přispěl. Takže nevím, proč s tím máte problém, snad jedině pokud jste kremlobot, pak reakci chápu. Pokud někdo vyhlásí sbírku na opravu lokomotiv(y) a lidé mu pošlou 33 milionů, může opravovat. Pokud tank Tomáš zlikviduje i jen jednoho ruskýho fašistu, budou to dobře vynaložený peníze.

Gwann

No, pro mne je to dost peněz. Ale když ježdění si s vláčky stojí tuto zekj odhadem 70mld ročně a je problém najít 10 mio na tohle…tak fakt nevím. Zkušenosti mi říkají…že tam je někde pod čarou ponoru víc než jedna obrovská díra.

A po aktuálních zážitcích na trase Brno Praha si říkám…co jsem to za debila, že furt jezdím vlakem. Fakt mi nepřijde normál jet po rychlikove trati (druhá nejdůležitější relace v zemi) 255km realne něco mezi 3:30 a 4:00.

Martin

To jsou paradoxy, tady vstává Fénix z popela a přitom Albatrosu či Mikádu chybí daleko méně, aby mohli vyjet, ale holt to jsou exponáty NTM.

Gwann

Tak albatros jeden nechaly CD zrezivet důkladně…

Petr Šimral

Ovšem. Ale k rezavému 498.112 existují méně rezivé 498.104 a 106 z patnáctikusové série, která je navíc hodně podobná lokomotivám 556.0…

Gwann

Jo, souhlasím. Jen ten albatros ve vytopne Chomutov furt se všem vyhradami, co jinak vůči NTM mám, je daleko lepší prikad péče než ten chudák co zbytecne zrezivel v Lounech.

Vašek

A co tím chtěl básník říci, že je 498.1 podobná 556.0 ? Je vůbec u nás některá provozuschopná? Když se to tak vezme, mimo pětasedmy nemá Česko provozní rychlíkovou mašinu. To Slováci jsou jiní kofři.

Martin

Jedna z, pro mě, nejhezčích parních mašin. Je tu hodná řádka let, co jsem měl možnost prohlédnout si tuhle mašinu ve Velenický ŽOS.

Uznávám, že jsou důležitější věci, a to imimo železnici, ale zrovna tato zpráva mě opravdu potěšila.👍

petr

to je skvělá zpráva!!!už se těším,až ji uvidíme naživo!

Michal O

Pokud to je to tedy výrobek ČSR, tak by bylo fajn tam už necpat tu odpuzující rudou hvězdu.

Petr Šimral

V to doufám i já…

Petr Šimral

Tak trochu nechápu těch 14 nenávistných příspěvků u Vašeho komentáře…

Gwann

V naší jednotce v SSSR byla taková skupina…ironicky se jim říkalo hvezdari. A většina jednotky je neměla moc ráda. Hádejte proč:)

Bohužel je tato svoloc značné aktivní a agresivní. A hanobeni hvězdy je obdobna pohana, jako brněnské představení naše násilí vaše násilí pro dukata. Který sice měl čas řešit dementní představení v Brně ale uniklo mu ze mu rozkradali za zády majetek církve svaté římské. (Nebo že y neuniklo?)

Prostě urciti fanatici jsou stejnj beg ohledu na nalepku

_Tom _

Dobrý článek. Děkuji za informace.