Z Hamburku až do „poslední míle“ elektricky. Bateriový tahač testuje v Česku i Metrans

Metrans testoval zapůjčený elektro tahač Volvo FM Electric. Foto: MetransMetrans testoval zapůjčený elektro tahač Volvo FM Electric. Foto: Metrans

Tahač byl nasazen na přepravy námořních kontejnerů na terminále v Praze s rozvozy do okolí 100 km.

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk Fila

Jak může někdo kdo má víc než 5 tříd ZŠ prohlasit že doprava je zcela bez emisí . To jako někdo vynalez perpetum mobile ? Kolik asi bude stát ujetý jeden km když e tahač stojí třikrát tolik co normální a ujede cca 300 km denně?

Vašek bus

No nevím. Jako podle toho co se píše v článku tak mi trochu nehraje to celkové využití tahače kdy za den ujede tedy do cca 300 km. Při pořizovací ceně dost nesmysl to auto by se mělo točit na dvě směny aby vydělalo ale to nejde protože když pojede 12 hod výkonu tak musí stát minimálně 10 na nabiječce. Ano až bude infrastruktura na takové úrovni že bude zásuvka k dobijení u každé rampy kde se bude manipulovat se zbožím na autě tak to začne trochu dávat smysl. I když co si pamatuju z dob kdy sem sám jezdil tak… Číst vice »

Zdeněk

Je to celý blbost. Ta elektřina se musí někde vyrobit. Z blesků ji extrahovat neumíme, takže se budou stavět nový elektrárny? Kolik jich bude muset být, aby to všechno utáhly? A to je ekologický? A co když přijde nějaký tornádo a shodí sloupy… A to je přitom poslední dobou v Evropě docela často. A pak njeden několik dní elektrika několika tisícům lidí. Prostě zhovadilost!

Petr Šimral

Blbost to není. Zrovna popisovaný případ je přesně to, kam má elektromobilita mířit. Žádné dálkové výlety, ale pěkně jezdit tam, kde ujedeme pár kilometrů, pak čekáme ve fabrice, než tu bednu vyloží, pak jí zase odvezeme pár km na terminál, tam jí složíme, naloží nám jinou a zase hurá do fabriky. Najedete „pár“ km a užíváte si elektřiny, tedy ticho, neztrátové pomocné pohony, v daném místě bezemisnost.
A proti naftě i elektřina z českého mixu je méně emisní.
A přes noc, kdy se kvůli hluku nesmí rozvážet to v poklidu nabijete.

Zdeněk Fila

A ta elektřina někde roste nebo teče v potoce? Když se mluví o dostavbě Dukovan nebo Temelína tak dostávají Zelení a podobně záchvat vzteku.

Y.K.

Velký výpadek. To pak ale ani nepřijede ten kontejnerový vlak. 😀

Ano elektřina se musí vyrobit, ropa vytěžit dovézt a rafinovat a rozvést. Začíná mě udivovat, jak je ropa pokládána za jistý a trvalý zdroj, zatímco elektřina nestálý a nedostatkový (zatímco tu k diskusi používáme elektroniku zcela elektricky závislou)

Killinger Jaroslav

„Jsme kousek blíž ke zcela ekologické dopravě z Hamburku až do skladu našeho zákazníka,„ uvedl jednatel Metrans Rail Martin Hořínek.“
No nechci být hnidopich, ale posun žst .Uhříněves > terminál Metrans a na terminálu asi nevykonávají zcela “ ekologické“ stroje ř.742 ( 740)..
No a chlubit se elektrickým portálovým jeřábem….
Myslím že k té úplně “ zelené bezemisní dopravě“ bude ještě dlouhá cesta a konec v nedohlednu.

Petr Šimral

Ano, to máte pravdu. Na jeden zmanipulovaný kontejner spotřebuje posunovací záloha 0,1 litru nafty.
Hybridní lokomotiva pro posun již u nás byla vyzkoušena, předpokládáme, až bude na trhu vhodný produkt, že i posun bude plně elektrizován.

Kilinger Jaroslav

Děkuji za odpověď a reakci.

Petr Šimral

Jeste se vratim k posunovacim lokomotivam. Je pro me docela zarazejici, ze kolem nas nebehaji vyrobci a „bastliri“ vozidel… Je zde v republice pomerne mnoho posunovacich lokomotiv s relativne malym vyuzitim, ale pro provoz dopravcu jsou naprosto nezbytne. Dopravci je kdysi koupili, zerou cca 4 litry na km, opravi to chlap s kladivem a dratovou zkouseckou a pojezdu nic neni, je v tomto pouziti prakticky neznicitelny vcetne hlavniho ramu. A ted… Oholim loko nad ramem, strcim do ni 4 x 2 baterie z Tesly ( 800 kWh ), zbytek dovazim betonovymi panely, aby to neco vazilo kvuli tazne sile. Vykon… Číst vice »

Trumway

Asi to pořádně schytám řeknu li co si myslím a to, že doprava nikdy nemůže být zcela ekologická.

MildaIV

Copak vy ještě neovládáte eurosocialistický zelený doublethink?

MildaIV

To byla reakce na smazaný příspěvek…

Jan Tichavský

Ale jistě, jediná správná pravda je, že pálení fosilních paliv je vlastně ekologické a všem nám čistí ovzduší, za to elektromotory a baterie jsou ďábelský vynález. /s

Pavel Skládaný

Tak v 90.let při zavádění katalyzátorů jsme zažili situaci, že nám z výfuku auta s katalyzátorem na zkušebně šel čistší vzduch, než vzduch okolní.

micat1

Osobně si myslím, že tohle je budoucnost. Elektrický kamion, který ujede 1000 km a mohl by dojet z Hamburku do Prahy na jedno nabití, bude potřebovat tolik baterek, že už skoro neuveze žádný náklad. Navíc na jeho rychlodobíjení budete potřebovat solidní trafostanici (i zde, cca 500 kWh, pokud má dobíjení trvat 2 hodiny, budete potřebovat minimálně 250 kW výkonu, na jedno auto, to je šílenost).

Překonat nejdelší vzdálenost vlakem je asi nejlogičtější, i pro osobní dopravu.

MildaIV

Dokud se nezlepší technologie baterií, tak je tohle asi tak jediné rozumné nasazení elektroaut v nákladní dopravě.

Jan Tichavský

Rozumné nasazení elektroaut je (zatím) všude kromě úplně dálkových tras, kdy je vozidlo v pohybu 20 hodin denně. U nás v Evropě tedy všechny městské rozvážky, převozy mezi sklady v krajích, od letišť, železničních překladišť, od továren k distribučním místům, atd.

Phate

Já vidím problém v tom, že by všichni chtěli obrovský dojezd, ale nikoho nenapadne že to zvyšuje spotřebu.
U nás v „malém“ Automotive jsou teď spotřeby v reálu 22-36 kWh/100km (stačí třeba chvíli stát na místě s klimatizací).
Srovnejte to se spotřebou Vaší domácnosti a zjistíte že na celé elektromobilitě je něco špatně.

U mě odpovídá roční provoz velkého rodinného domu nájezdu sotva 20 tisíc km autem. To je prostě škoda to vyjezdit v autě…

XB-1

A propálit ještě více kWh neobnovitelných zdrojů ve spalovacím motoru s nižší účinností Vám líto nepřijde?

Lukáš F.

Kdybyste tak věděl, kolik elektřiny použije rafinerie na výrobu paliva na těch 20 tisíc km…

micat1

To je jen tím, že nemáte porovnání se spotřebou benzínu. Třeba dle wiki je v benzínu cca 8 kWh/litr (předpokládám, že berou 100% účinnost spalování, ale jistý si nejsem). To jste někde u 40 kWh/100 km u osobního auta.

Jiří Kocurek

„sotva 20 tisíc km autem“

Běžný roční nájezd Fabie je 7 až 8 tisíc km. Někteří tou elektřinou dokonce topí…

Jiří Kocurek

250 kW výkonu není šílenost, tolik si vezme trolejbus jedoucí do kopce a při každém rozjezdu.

micat1

A nákladní vlak si vezme 6 MW – často mu to trolej ale ani nedá. Ten problém je spíš v množství. Nápájení pro trolejbusy v celém městě zajisít jedna, možná dvě trafostanice. Pokud budete mít dálniční „benzinku“, kde za hodinu zastaví 10 kamionů a budou se chtít dobít, už jste na 5 000 kW (nepočítám osobní auta), to je cca 500 rodinných domů. Kolik takových benzinek ale je?

Je to vlastně ekvivalent zadrátování celé dálnice, která ale vzhledem k neúčinnosti aut spotřebuje ještě více energie než obdobně vytížená trať. A těch máme problém elektrifikovat pár stovek km navíc.

milan

To je sice líbivé, ale někde jsem slyšel, že taková kontejnerová zaoceánská loď vypustí za jedinou plavbu z Asie do Evropy více CO2 než je vyprodukováno za rok veškerým silničním provozem na území EU!

= TEDY CHOVAT SE EKOLOGICKY, TAK ZEJMÉNA SE PRO POTŘEBY V EU VYRÁBÍ NA JEJÍM ÚZEMÍ, A NIKOLIV DO NÍ DOVÁŽÍ LODĚMI ČI LETECKY (a jiné zboží z ní stejnou cestou naopak vyváží)!

Jan Tichavský

Slyšel jste od koho? Stačí se jen zamyslet a vyjde vám, že je to naprostá kravina. Proč by měla jedna loď dejme tomu za měsíc pomalé plavby vyprodukovat víc emisí než stovky milionů aut na celém kontinentu za rok? Tomu veříte asi jen protože chcete šířit antiekologické nesmysly.

yxc

To o těch lodích se šíří po internetu dlouhodobě, jenže se to týka oxidů síry. Vtip je v tom, že auta oxidy síry prakticky neprodukují.
Je to jako napsat článek o tom, že všichni čeští kojenci naprdí víc methanu, než vyprodukují všechna auta světa.
Pravda by to sice byla, ale je to naprosto absurdní srovnání.

micat1

Je to tak, taky mě tihle lidi, kteří nechápou rozdíl mezi dvěma molekulami štvou. Nicméně milan má trochu pravdy v tom, že tohle problém je a narozdíl od silniční nebo železniční dopravy nemá snadné řešení ve formě elektrifikace. Tudíž nám asi nic jiného, než vyrábět v místě spotřeby stejně nezbyde.

Otakar

I lodě musí plnit emisní limity.

Mysel

Ano, tyka se to oxydu siry, ktere na rozdil od CO2 necemu skutecne skodi.

Tomas

a vy si myslíte, že CO2 neškodí?

Ufff.. to by člověk čekal někdy v 80 letech. ne v roce 2023.

Mysel

Od 80. let se na fyzice a chemii nic nezmenilo.
Ale treba zmeny v popularnich nabozenskych smerech jsou znacne.

Tomas

na fyzice a chemii se nezmenilo nic.

ale na lidskem poznani se zmenilo dost. i na zjisteni, ze co2 souvisi s celkem zasadnimi, a pro lidstvo nenuplne pozitivnimi, zmenami klimatu.

nicmene ano, jeste to nedoslo vsem

Pepa

A jste si jistý, že CO2 z dopravy, je jeho hlavním zdrojem na planetě. Navíc vliv CO2 na změny klimatu je taky sporný. Na nahrazení energie z fosilních paliv elektrickou energii naše země zatím prostě kapacitně nemá s tím co má k dispozici. A budováním nespolehlivých OZE to opravdu nezměníme.

Jiří Kocurek

A ráčili pánové zaznamenat, že od roku 2013 (z té doby je ten výzkum emisí SO2) se výrazně zpřísnila norma na obsah síry v palivu? Ze 4,5 % na 0,5 %

Y.K.

No že by neškodily se říct nedá. Nemají vliv na klima a na oceánu jsou daleko od lidí, rozhodně prospěje tyto emise snížit.

Hans

Ne není to pravda, tato lež koluje po desinformačních webech už hezky dlouho a čas od času se to dle potřeby objevuje znovu a znovu. Pravda je taková, že lodní doprava má na celkových emisích z dopravy jen asi1,7%

XB-1

To je úplný blábol – velké zámořské lodě jsou v přepočtu na přepravenou jednotku zdaleka energeticky nejúspornějším dopravním prostředkem.

Tomas

tohle se objevuje v ruznych variantach … nicmene nejde o CO2, ale o oxidy síry.

a je to asi 7 lodí.

Jiří Kocurek

A postupně roste poměr hmotnosti spotřebovaného paliva a výtlaku lodi na deseti- a stonásobky.

Si to vemte, taková loď má výtlak 160 tisíc tun a spálí 6 milionů tun paliva (to je spotřeba nafty v ČR) za jedinou cestu. No hrůza, žejo? Čarodějnické procesy toto.

Jiří Kocurek

vyprodukováno za rok veškerým silničním provozem na území EU!

Tak to by, milane, musela spálit adekvátní množství paliva. Tedy násobně víc paliva, než sama váží! Prober se, šíříš bludy.

none

Kdyz povazujes veci co slysis za pravdive, neni co dodat. Ale je dobre si to overovat z vice zdroju.

PetrV

Nasazení na “terminále”. To snad opraví automaticky i World. 🙁

Johnny Cash

Razantní nástup? Já je spočítal na prstech jedné ruky. Jedna setina procenta v celkovém počtu?

Bram

Ještě méně.