Z Hamburku až do „poslední míle“ elektricky. Bateriový tahač testuje v Česku i Metrans
Tahač byl nasazen na přepravy námořních kontejnerů na terminále v Praze s rozvozy do okolí 100 km.
Skupina Metrans, jejíž součástí je i druhý největší tuzemský nákladní železniční dopravce Metrans Rail, otestovala na přelomu srpna a září rozvozy kontejnerů elektrickým bateriovým tahačem.
Dopravce Hamr Art jezdící pro český Metrans terminál využíval zapůjčený vůz Volvo FM Electric. Vůz byl osazen šesti bateriemi s kapacitou 540 kWh a celkovým reálným dojezdem 300 kilometrů v plném zatížení. To představuje 44 tun celkové hmotnosti soupravy.
Tahač byl podle firmy nasazen na přepravy námořních kontejnerů na terminále v Praze s rozvozy do okolí 100 km od terminálu, a denní nájezd tak byl průměrně 250 km denně. Firma tak otestovala i elektrickou dodávku přímo zákazníkovi, která bývá označována jako „poslední míle“.
„Jsme kousek blíž ke zcela ekologické dopravě z Hamburku až do skladu našeho zákazníka,„ uvedl jednatel Metrans Rail Martin Hořínek.
Připomněl, že přeprava kontejnerů je v takovém případě zcela bezemisní, pokud se k překládce používají i portálové elektrické jeřáby.
„Je to cesta, která si zaslouží ji dále zkoušet a prověřovat, i když počáteční pořizovací náklady na E-Trucky jsou zatím ve srovnání s klasickým diesel tahačem zásadně rozdílné,„ dodal Hořínek.
Denní rozvozy z terminálu k zákazníkům a noční nabíjení jsou podle něj na využití elektrotahačů ideální.
Metrans, který patří hamburskému přístavu, dál zvyšuje své působení na evropském trhu, nedávno koupil chorvatského dopravce Adria Rail, součástí je i akvizice terminálu u Bělehradu.
Skupina provozuje 19 terminálů ve střední Evropě, týdně vypraví více než 600 pravidelných vlaků.
Ofenziva elektrotahačů
Nástup elektrotahačů je nyní u logistických firem v Česku razantní. Volvo FM nedávno testovala společnost Gebrüder Weiss, celkem najezdil 1 000 kilometrů v kopcovitém terénu.
Elektrické Volvo FM 42 Tractor Electric si pořídila česká pobočka logistické společnosti DB Schenker. Tahač s elektrickým pohonem bude převážet produkty mezi výrobním závodem a distribučním centrem na jihu Moravy.
Další velká logistická společnost Dachser pak nedávno nasadila nové vozidlo Volvo FH Electric na trasu Kladno – Hradec Králové a zpět.