Z DC na AC. Trať na Slovensko je další, kde SŽ přepne napájecí soustavu, žádá o povolení

Přepínání napájecích soustav je naplánováno až do roku 2045.
Úsek železniční tratě 280 mezi Vsetínem a hranicí se Slovenskem je dalším místem na české železnici, kde začne přepínání napájecí soustavy ze stejnosměrně (DC) na střídavou (AC). Stavba by měla začít v květnu.
Termín zahájení prací potvrdil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Zakázku získalo na konci roku 2023 sdružení firem Elektrizace železnic a AŽD Praha za 1,941 miliardy korun. Jde o stavbu v režimu Design & Build, kdy vítěz zajišťuje i projekt.
Dopravní a energetický stavební úřad již v březnu zahájil stavební řízení. „Stavební práce tedy začnou bezprostředně po nabytí právní moci stavebního povolení, předpoklad je v květnu,“ řekl Gavenda. Podle něj přípravné práce před stavbou samotnou už probíhají. Jde o kácení dřevin nebo montáž záložní traťové napájecí stanice.
Správa železnic už dříve rozhodla o postupném přepnutí české železniční sítě na střídavý proud. „Postup konverze na střídavý proud je daný sledem jednak samostatných akcí, jednak modernizací úseků tratí. K převedení připadá celá stejnosměrná soustava 3 kV v přibližné současné délce 1 800 km s předpokladem dokončení přepínání do roku 2045,“ dodal Gavenda. Zatím je hotová konverze úseku Nedakonice – Říkovice.
Tempo přepínání má zrychlit. Dojde k němu letos při rekonstrukci traťového úseku Chomutov – Kadaň-Prunéřov a také při celkové modernizaci úseků mezi Nezamyslicemi a Přerovem. „Změna napájení při modernizaci dále proběhne v úseku Děčín – Kolín (pravobřežka), zahájení se předpokládá v dílčích úsecích postupně od 2026 do počátku 30. let, a rovněž při zdvoukolejnění trati Velký Osek – Hradec Králové – Choceň (zde je předpoklad od let 2026 a 2027),“ dodal Gavenda.
Příští rok by se měla konverze dotknout i úseku Říkovice – Hranic na Moravě. Ke změně systému napájení v tomto případě dojde na přibližně 60 kilometrech trati a předpokládané celkové náklady dosahují 4,4 miliardy korun.
Správa železnic chystá další přepínání na AC. Půjde o třicet kilometrů na slovenské hranice