Zprávy

Z Česka do Bratislavy dvoustovkou. ŽSR po letech průtahů podepsaly smlouvu na modernizaci tratě z Kútů

Bratislava hlavná stanica. Foto: ŽSR
Bratislava hlavná stanica. Foto: ŽSR
Po dokončení modernizace se zkrátí jízdní doba z česko-slovenské hranice do Bratislavy o 8 minut.

Přes tři roky trvající čekání na to, kdo zmodernizuje trať mezi Devínskou Novou Vsí na slovensko-českou hranici na hlavním koridoru mezi Brnem a Bratislavou je u konce.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) podepsaly smlouvu na modernizaci s italsko-slovenským sdružením ICM S. p. A., Vicenza a Váhostav – SK. Hodnota zakázky je 275 milionů eur (v přepočtu 7,33 miliardy korun).

Zakázka obsahuje kromě modernizace až na 200 km/h i instalaci zabezpečovače ETCS. Stavební práce potrvají podle ŽSR tři roky. Investici zaplatí slovenský správce železnice hlavně z nástroje CEF (Connecting Europe Facility). ŽSR oznámily uzavření smlouvy v tiskové zprávě.

Uzavření smlouvy dlouho blokovalo řízení u slovenského antimonopolního úřadu (Úrad pre verejné obstaravanie) kvůli námitce kazašské společnosti Integra Construction. Ta nabídla v zakázce nejnižší cenu: 216 milionů eur.

Místo 140 nejméně 200 km/h

Vlaky mezi Kúty a Bratislavou dosud jezdí maximálně rychlostí 140 kilometrů za hodinu, po dokončení mají jezdit 200 kilometrů za hodinu. Ale jen na části trasy. Zatím se podle odhadů ŽSR zkrátí jízdní doba jen o 4,5 minuty. Stát totiž začne modernizovat nejprve úsek z Malacek do Bratislavy, teprve později až na hranici. Potom se má cestování zrychlit o téměř deset minut. Celková modernizace prvního úseku má trvat tři roky.

Bývalý ministr dopravy Vladimír Kremlík loni po jednání se slovenským protějškem Arpádem Ersékem slíbil, že spojení z Prahy do Bratislavy zrychlí do roku 2030 o 35 minut.

Plán tehdy počítal se zkrácením doby jízdy z Kútů do Bratislavy o osm minut, další tři minuty lze škrtnout zkrácením pobytu vlaku v Kútech. Na české straně má dojít ke zrychlení například zavedením dvousetkilometrové rychlosti z Břeclavi do Brna.

Odebírat
Upozornit na
guest
92 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
K.S.

Neví někdo jak je na tom projekt hraničního mostu?

Martin2

Nejlepší je poslední odstavec. O zkrácení pobytu v Kútech prý 3 minuty. Dneska je tam pobyt 2 minuty a za další, nebylo by nejlepší, kdyby vlak nezastavoval nikde? Ta úspora by byla ještě větší.

Nekdo

tak mezi Bratislavou a Brnem max. 1 zastávka, možná žádná, pokud by došlo k optimalizaci přestupních vazeb…

Romino

Problém Kútov je v tom, že je to stredisková obec a ústia do nej ďalšie dve trate od Skalice+Holíča a Jablonice. Z okolia odtiaľ dochádza veľa ľudí, ktorí dochádzajú do Bratislavy. Z hľadiska medzinárodnej dopravy Kúty nemajú význam (odkedy sme v EU), ale z hľadiska vnútroštátnej pre SR áno. EC vlaky súčasne riešia na ramene Kúty – BA – Nové Zámky – Štúrovo aj rýchlikovú dopravu v 2-hodinovom takte. Samozrejme sú tam aj REXy Kúty – Bratislava, na prestup do Malaciek, kde EC nezastavuje, i keď je to okresné mesto (jediné väčšie na úseku Kúty-BA). Tie zasa idú v úseku… Číst vice »

Alibaba

Tak možná to počítaj i s dynamikou brzdění a rozjezdu.

Tomáš

Ok a ktoré vlaky budú takouto rýchlosťou jazdiť, keď už hovorkyňa ČD, a.s. jasne povedala, že prebiehajú dohody so ZSSK, a.s. o obmedzení medzinárodných spojov, kedy sa opäť vrátime do marca a apríla a vôbec sa vlakom cez hranice nedostaneme?
Každopádne zas talianska firmička, ak to dopadne ako tunel Višňové, tak po tej trati nebudú vlaky jazdiť už nikdy 😀 😀 😀

Bertik

I budovu v Praze na hlavnim nadrazi opravovali Italove a vysledek je fiasko….

Desper

Pokud kvůli modernizaci zažiji 20x zpoždění 30 minut, tak to potrvá hodně dlouho než tím zrychlením dostanu zpět o co jsem přišel

tratovak

Jasné, tá trať je totiž bezúdržbová a v perfektnom technickom stave, takže do nej nie je potrebných najbližších 100 rokov kopnúť 👍

Jaaaa

No to je výhra, osm minut do Kútov a 35 do Prahy. 😀

Pavel

Když se dívám na tu fotku Bratislavy hl.stanice, tak by pokračováním na slovenské straně by měla být modernizace Železničního uzlu Bratislava. Dlouho očekávaná Studie proveditelnosti ŽUBratislava byla sice zveřejněna již vloni, ale spíše vyvolala další otázky než odpovědi. Ze čtyř posuzovaných variant vyšla jako nejlepší (?) obnova nádraží Bratislava-Filiálka, ale jen jako čelní nádraží pro většinu regionálních vlaků (žádné pokračování na jih pod Dunajem). A protože koleje vedou v úrovni uliční sítě, tak buď na most nebo zahloubit. Ale jen mělce, jinak by to ekonomicky už opět nevycházelo. Hlavní bratislavské nádraží by zůstalo tam, kde je v oblouku dnes. Bylo… Číst vice »

Peter

Presne ste to vystihol so stavom uzlom Bratislava. Cital som tu studou realizovatelnosti, pisali tam o sume nejakych 900 milionov Euro. Neviem, kto tutu peknu sumu pozbiera pre ZSR. Snad od EU z pomoci pre korona virus?

Pavel

Napřed se musí rozhodnout, která z nabízených variant se bude dělat. Popřípadě, zda ještě nějaká jiná. Ať tak či onak, začátek modernizace ŽUBratislava je nejdříve za deset a více let. Nezávidím Bratislavě. Tohle rozplést bude opravdu tvrdý oříšek. Plus rozvoj navazující městské veřejné dopravy ve variantě definitivně (?) zrušeného projektu Rychlé tramvaje – metra.

tratovak

Tak hlavne je to po rovine a s ETCS…

Najlepšie ale na tom bude, že ten Metropolitan pôjde po BA 200 a od BA retro ešte niekoľko desaťročí, vrátane zastavenia v Galente na prestup do/z 8xx …

Jaaaa

Jo, trať na Štúrovo by až na pár oblouků klidně unesla i 250 km/h. Tam je to největší mrhání.

David

Spojení do Bratislavy? Ano. A do Budapešti? Přes Videň 😃

Radovan Komínek

Pokud budou mít na Slovensku rychlost 200 km/hod dříve než v Česku předpokládám, že se nad tím někdo zamyslí a bude konečně po 30-ti letech konat. Uvádět hnůj do provozuschopného stavu při zavedení rychlosti 160 km/hod, která se v západní Evropě dělala po válce je komické. A chlubit se tím, je tragické.

K.S.

Tragikomické to je, ale co jsem slyšel tak to bylo buď 160 hned, nebo 200 ale čekat nespecifikovanný počet let až se převezmu normy.

Gejza

Úsek z Malacek do Kút rozhodně neměří 42 km, ale jen cca 26 km. Zas tak velké to Záhorie není 🙂

Romino

Pan Súra, že by ste to po týždni opravil? 🙂

a8n

Článek je poněkud zmatený. Součástí této zakázky je úsek 1 (DNV-Malacky) a úsek 3 (Kúty-št.hr.).

ModráGuma

Investice za miliony a vysledek 8 minut zkraceni…

Dan

Nebo 8 minut rezerva na dohánění zpoždění. A to je pro změnu celkem slušný 😉

Původní Pražák

Muzeme si o Slovacich myslet cokoliv, ale aby to pak nechali jen jako rezervu, tak takovi magori urcite nejsou.

K.S.

A kompletní rekonstrukce tratě a stanic vč. zabezpečení, trolejí atd.

ene bene

Nejlepší by bylo Kúty vynechat a střihnou to cípem Rakouska. Tím by bylo i místo na elegantní rozplet tratí někde u Bernardsthalu. Jenže takové řešení nikdo nikdy nezvolí…
https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=16.9793332&y=48.6780380&z=12&rm=9nCtdxQmdmid0xQdIElj0xQV2ilq0xQN.W5X0cFe

dopravopat

Zaujímavý návrh. Bola by aspoň jedna traťová koľaj v tom úseku medzi Břeclavou a Veľkými Levármi elektrifikovaná 25 kV 50 Hz?

Tomáš Gottschalk

A vědí o tomto návrhu na OBB Infastruktur? Za pár let se (snad) začne upgradovat Nordbahn, takže do skutečného hlavního města bude daleko lepší spojení, než do Švédska. A tak to má být, tak se nám to líbí.

ene bene

Hlavně doufám, že svými narážkami nemyslíte na Moskvu.

Martin

A prijde mi docela dobry…
Napajeni je jedno, mezinarodni vlaky by meli zvladat oboji…

dopravopat

Alebo daným úsekom prejdú výbehom? 😀

Martin

vim, je to kratky usek :-D….

Peter

Cudzie napajanie 25kV/50 Hz na uzemi Rakuska? Neviem, ci sa take nieco robi v Europe.

Kalanis

Hned vedle. Znojmo – Šatov – Retz. 15kV/16,7Hz.

Peter

Jasne, diky za upozornenie.

Petr Šimral

Noo, musím říci, že mě to velice zaujalo. Dvojstovkou z Lamače do Břeclavi přes tři země, to by bylo benefitů.
Že to nikoho nenapadlo v dobách, kdy se všechny koridory teprve připravovaly?

Jirka

Je tam CHKO, takže ekologové, záplavové území, takže drahá estakáda.

ukulele

Jenže tam je CHKO.

Nekdo

Taky bychom konečně mohli vytáhnout dráhu ven do polí za Břeclav, stejně to tam zastavuje uplně zbytečně…

Jaaaa

Zlepšit parametry oblouků a zrušit přejezdy na stávající trati by mi přišlo mnohem lepší.

Vladimir

Fandim jim a fandim i ceske zeleznici. Snad se zacne tunel Chocen – Usti.n.O. budovat co nejrychleji a samozrejme by bylo fajn Pce – Chocen zrychlit na 200kmh a hned mame na svete min. dalsich 10 min. Pokud vlaky z Prahy do Porican pojedou po VRT trati mame dalsich 4-5 min k dobru. Skoda je, ze se neudelal a nikdy neudela tunel Blansko-Brno a vubec cela trat z Ceske T. neni udelana na 160kmh, protoze nez se udela kompletme VRT pres Vysocinu, tak to potrva min 20 let.

Martin

VRT pres Vysociny je nejlepsi reseni a take nejkratsi… ale neni nutne tahat vlaky pres Blansko, kdyz by byla VRT Brno-Ostrava s odbockou na Olomouc…

Vladimir

Ja nerikam, ze cesta pres Vysocinu je spatne reseni. Jen si myslim, ze i koridory si zaslouzi slusne tunelyza ucelem zrychleni tratove rychlosti. Samozrejme stavet jej v dnesni dobe by byla jiz hloupost, ale historicky se jedna za me o chybne rozhodnuti.

Martin

To asi bezesporu souhlasim,…
Za nejvetsi chybu ale povazuju dnes stale absenci VRT a rychlych trati mezi vetsimi mesty v CR… Koridory se meli stavet na vyssi rychlost od zacatku, ale my se bojime kazdeho tunelu a estakady, pritom neni problem treba postavit tunel pod Kolinem nebo treba pod Uvaly u Prahy a naprimit spojeni a mit souvislou trat bez propadu v rychlosti…

Martin

Zvolilo se levnejsi reseni… ale ne na kazdem useku je nutne mit vyssi rychlost nebo lepsi trasovani, nekde VRT prave koridor nahradi co se tyce os. dopravy a naklady vyssi rychl. a trasovani nepotrebuji…

Jaaaa

Pod Kolínem bych teda tunel stavět nechtěl… Raději obchvat?

Vojtíšek

Nedělám si iluze, že by to na ŽSR zvládli za tři roky. Stačí se podívat na tempo stavby jejich koridoru.

ukulele

A není to náhodou metodou Design & Build?

tratovak

O to to bude horšie. Aby za tri roky vybavili vobec stavebné povolenie…

Jakub

Tak snad se podaří i pohnout s rekonstrukcí stanice Bratislavy. To a toto ohromným způsobem zvedne povědomí a pomyslnou úroveň železnice na Slovensku.

Alibaba

Taky by mě zajímalo, jak pokračuje příprava tunelu (nákladního obchvatu) hl. stanice.

Peter

Netusim,ze sa pripravuju tunely na nakladny obchvat BA hl. st. Kadial by mali byt trasovane? Ved vsetky pozemky pod Malymi Karpatmi su uz zastavane, developeri potrebuju stavat a stavat nove byty….Napr. v BA by sme potrebovali zdvokolajnenie BA hl.st. – BA Nove Mesto a kopu inych veci. Rekonstrukciu budovy BA hl.st. ako poslednu 🙂

Jenda-71

Bratislavu může zachránit jen nádraží v nějaké nové poloze (neptejte se mne kde). Ta stávající zatáčka se moc vylepšit nedá.

ICE_Laco

Dalo by sa niečo vymyslieť, ale bol by potrebný „iný pohľad“. Zbúrať celú budovu hlavnej stanice a zarovnať celý pozemok na úroveň Žabotovej ulice. Postaviť tam novú stanicu v štýle Rotterdamskej. https://www.archdaily.com/447649/rotterdam-centraal-team-cs?ad_source=search&ad_medium=search_result_projects Prekryť koľaje, zrušiť dve priechodzie koľaje medzi druhým a tretím nástupišťom, rozšíriť druhé a tretie nástupište, nástupište 6 urobiť priebežné. Urobiť dva podchody … jeden vybavený eskalátormi a klasickými schodmi, druhý (pokračoval by až na Pražskú, kde by sa priamo dalo prestúpiť na MHD smer Patrónka) vybavený výťahom a eskalátormi. Električky zakopať pod zem, pričom do tunela by vchádzali niekde pri ministerstve financií. Podchody upraviť po vzore Salzburg,… Číst vice »

Peter

Pekne ste navrhol prestabu uzlu BA. Ale kto by zaplatil taku narocnu stavbu? Ved prestavba uzlu BA ma stat okolo 900 milionov Euro. V BA chyba druha kolaj na BA Nove Mesto, zastavky BID a kopu inych veci. Hlavna stanice je taka ceresnicka na torte.

ICE_Laco

Kedy ste boli naposledy na BA Hlavná stanica? Lebo vždy keď sa vraciam z Wien HBF ma napadnú iba slová ako katastrofa, špina, bezdomovci, nechutný smrad šťaniek ….

V BA sa teraz plánuje moderné kongresové centrum. Ľutujem cestujúcich, ktorí by prišli na kongres vlakom, rovnako ľutujem turistov prichádzajúcich do BA vlakom, ľutujem každého cestujúceho, ktorý musí prísť na Hlavnú Stanicu v Bratislave pretože tak hnusná stanica len tak ľahko nedá nájsť …

Peter

Smutne ale pravdive fakty o BA hl. st.

Nekdo

není co dodat. hl.n. v Bratislavě je katastrofa…

Alibaba

Bývalo to navržený od Červeného mostu pod Kamzíkem do Vinohrad, aby bylo spojení i na ÚNS. Něco na tenhle způsob: https://mapy.cz/s/hehezezuso

Peter

Ano, na smer Trnava a Nove Zamky by sa musela urobit spojka na BA Predsmestie. Trate z/na BA Predmestie je jedna z najhorsich usekov v BA, roky tento usek nevedia opravit.

Jarek

To je dobrý bod. Jakpak na tom jsou ty bizarní tunely?

Michal

Tak co na to my?

Jiří Kuba

Plán je, Brno do Ostravy a na trati Brno Břeclav se po úpravě může 200 jezdit také. Je tam prakticky rovina. Další úseky Choceň Pardubice, místy Olomouc Zábřeh. Je tech míst v Česku spousty, jen se teď bude mluvit o 46 km na slovenské straně, jako o obrovském úspěchu. Smutné na všem je, že my Češi se prostě neumíme pochválit za to, co se nám povede. Jen rýpat, nadávat a pomlouvat. Navíc oproti Slovensku jsme mnohem dál v rychlostech. Na trojnásobku tratí v Česku, než na Slovensku se už nyní jezdí 160… Ale opět se bude brečet, jak jinde jsou… Číst vice »

Původní Pražák

Problém bude asi v tom, že normální lidi nezajímají rychlostníky, ale jízdní doby respektive jejich úspora.

ModráGuma

Lépe bych to neřekl. K čemu je úspora 8 minut dobrá ? Dobre vyuziti by to melo kdyz by se expres rozjel za Planou na 200 a jel by tak do Budejovice. Tim by se cesta zkratila o dost. Ale chce to prime a dlouhe dvoustovky. 8 km pro klopidla mezi Doubim a Taborem je uplne na hovno.

Peter

Ale na koridore nemame stanice typu Studenka. Ale koridory sa u nas stsvaju pekne pomalicky 🙂

Peter

….stavaju….

ModráGuma

To je fakt. Alespon tam nemate prejezdy.

X 1

Se nepose…m. Ne?

Min. Dopravy ČR

David

My? My na rozdíl od Slováků a Rakušáků jezdíme rychle z hranic do vnitrozemí už 20 let. ČR v tomhle směru rozhodně nezaspala.

Jiří

Souhlasím, jen to lidi, co se zajímají o železnici to asi nevidí…

David

Protože jsou posedlí dvoustovkou jako fetišem.

Jedine vlaky

Běžné soupravy na 200 km/h. Paráda, žádné výjimky s naklapěním, žádných 170, ale čistých 200. Palec nahoru Slovensku!

Haha

Tak další stavby na IV. koridoru už jsou taky na čistých 200. To, na co naražíte, je důsledkem faktu, že se z návrhu na 160 km/h dojí nakonec co nejvíc navíc.

Martin

Na IV. koridoru? Ktere? Krom mozna tunelu NeMaSe?

Jiří 24

A teď si přiznejme, ať pojede Metropolitan nebo cokoliv jiného, vždy tam bude alespoň jeden vůz, kterej těch 200 km/h nedovolí, a to ať Béčko, ARmee829, Ampeer nebo třeba Bbdgmee236, nebo tam pojede jako loko 361.1, 362, a nebo třeba TRAXX a Vectron RJ. A tyto vozy (lokomotivy) z mezinárodní dopravy jen tak nevymizí.

Haha

Od roku 23/24 tam budou jezdit ty 9vz soupravy na 230. Takže blábol.

_Pavel_

A jak postupuje soutěž? Vzhledem k obrovské ztrátě bych měl o budoucí investice ČD obavy.

Michal

soutěž běží už hodně dlouho. Take čekám, že ji brzy odpískají.

Tomariero

Cca 14 dní zpátky byla uzávěrka nabídek a jejich otevírání.

Michal

tak to jsem zvedav zda to vyhlásí do konce roku

Vladimir

Tak se stahnou vagony z Chebu, nebo naopak pomerne dost byvalych vozu z OBB ma vmx 200kmh, takze je klidne sprahnou a nasadi tuto trat.

Marťas

Budoucnost přepravy Praha – Budapest ukazuje Regiojet. Nedává prostě smysl vyhnout se dvoumilionové metropoli Vídni s frekventovaným mezinárodním letištěm a přestupy směr Slovinsko a Itálie. Možná na to přijdou časem i ČD. Pro místní obsluhu se zavedou RE Břeclav – Bratislava – Hegyeshalom jako propojení páteřních tratí a pochybuji, že tam budou pravidelně nasazovány soupravy na 200 km/h.

a8n

Vlaky se zásadně liší cílovou klientelou a oba mají svůj smysl. Tím je u Metropolitanů jižní Slovensko a Bratislava se silnou pravidelnou dojižďkou, Bp-ČR je jen příjemný bonus. RJ se snaží pobrat relaci Bp-Vie, poměrně slabá Bp-ČR je taky spíš bonus.

Marťas

Jistěže Metropolitany mají svou klientelu, ale nové soupravy bych spíš tipoval na zajištění relací Praha-Vídeň a Vídeň-Bp, které jsou silné. Snažil jsem se jen trochu krotit přesvědčení, že nové soupravy musí jezdit přes Bratislavu. Možná nakonec Metropolitany zůstanou, to je celkem jedno, ale nové soupravy se na ně podle mého názoru nenasadí. A k samotné trati – bude jako záložní k Ferdinandce, a protože je to přes Bratislavu do Vídně dál, tak musí být rychlejší.

Rich&Hard

Tak to asi těžko, po rekonstrukci tohoto úseku a snad v budoucnosti i úseku Bratislava – Štúrovo to bude časově stále vycházet rychleji, a smyslem této linky je v první řadě obsluha trasy Praha/Brno – (západní) Slovensko, kde je neporovnatelně vyšší poptávka než Praha – Budapešť

none

Tak zrovna u Metropolitanu je uplne jedno jak rychle pojede. Uplne by stacilo, aby nekdy jel podle jizdniho radu.

Gwann

Stezujte si u Orbana

Alibaba

Jó, na placce se to navrhuje a projektuje…

X 1

To ani u nás nedokážeme.
Takže? Jen závist.

Alibaba

Těžká… 🙂

Dan

Nojo, Slováci nemají Pendolina, takže tam když se řekne 160 nebo 200, tak to platí pro všechny 😀