Do Bratislavy dvoustovkou. Trať z Česka chtějí nejlevněji modernizovat Kazaši

Bratislava hlavná stanica a vlak RegioJetu v čele s lokomotivou Bombardier Traxx MS2. Foto: RegioJetBratislava hlavná stanica a vlak RegioJetu v čele s lokomotivou Bombardier Traxx MS2. Foto: RegioJet

Cestování na trase mezi Brnem a Bratislavou má v příštích letech výrazně zrychlit. Železnice slovenskej republiky (ŽSR) chtějí ještě letos

Cestování na trase mezi Brnem a Bratislavou má v příštích letech výrazně zrychlit. Železnice slovenskej republiky (ŽSR) chtějí ještě letos začít s modernizací tratě od česko-slovenské státní hranice z Kút do Bratislavy na dvousetkilometrovou rychlost. Zatím s prvním úsekem z Malacek do Bratislavy.

V soutěži je zatím nejblíže vítězství překvapivě uchazeč mimo Evropskou unii: kazašská společnost Integra Construction. Za modernizaci nabídla 212,5 milionu eur, odhadovaná cena je přitom 305 milionů eur. O Kazaších v tendru jako první informoval Denník N.

Jde o jednu z největších zakázek na slovenské železnici, zároveň by to bylo poprvé, co by v soutěži zvítězila kazašská firma. V Česku už zkušenosti s Kazachy tuzemští státní investoři mají: na opravě D1 u Humpolce se pro Ředitelství silnic a dálnic podíl kazašská společnost SP Sine Midas Stroy.

Vlak mezi Kúty a Bratislavou dosud jezdí maximálně rychlostí 140 kilometrů za hodinu, po dokončení má jezdit 200 kilometrů za hodinu. Ale jen na části trasy. Zatím se ale podle odhadů ŽSR zkrátí jízdní doba jen o 4,5 minuty. Stát totiž začne modernizovat nejprve úsek z Malacek do Bratislavy, teprve později až na hranici. Potom se má cestování zrychlit o téměř deset minut. Celková modernizace prvního úseku má trvat tři roky.

ŽSR rozdělily modernizaci tratě na tři úseku: 24,2 kilometru vede z Devínské Nové Vsi do Malacek, druhý úsek z Malacek do Kútů měří 42,4 kilometru, pak ještě zbývá sedm kilometrů na česko-slovenskou hranici. Tam vznikne nový železniční most přes řeku Moravu, která tvoří státní hranici.

Integra Construction má podle svých stránek reference z kazašských železnic, chlubí se například tím, že jsou firmou, která vybudovala v Kazachstánu první železniční tratě. ŽSR nejprve Integru vyloučily kvůli tomu, že neprokázala zkušenost s instalací zabezpečovače ETCS. Slovenská obdoba antimonopolního úřadu, Úrad pre verejné obstarávanie, ji ale vrátil do hry.

Tagy Integra Construction Kúty - Bratislava ŽSR
29 komentářů