lot
Infrastruktura Železnice

Do Bratislavy dvoustovkou. Po třech letech má být jasno, kdo opraví koridor z česko-slovenské hranice

Bratislava hlavná stanica. Foto: ŽSR
Bratislava hlavná stanica. Foto: ŽSR

Tři roky od vyhlášení největší zakázky v dopravě této slovenské vlády by mohlo být jasno, kdo opraví trať z česko-slovenské hranice do Bratislavy a umožní zkrácení doby mezi českým a slovenským hlavním městem.

Rada Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO, obdoba českého antimonopolního úřadu) definitivně zamítla námitky dvou soutěžících a zadavatel, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), by měl po nabytí právní moci mít volné ruce k uzavření smlouvy na zakázku s odhadovanou cenou 305 milionů eur, tedy více než 7,5 miliardy korun.

Informoval o tom slovenský Denník N. „Nebylo nám ještě doručeno rozhodnutí ÚVO, do té doby se není možné k zakázce vyjádřit,“ uvedl mluvčí ŽSR Ľubomír Mitas .

Podle rozhodnutí ÚVO tak platí vyřazení kazašské společnosti Integra Construction, která nabídla v zakázce nejnižší částku: 216 milionů eur. Zakázku by mělo získat italsko-slovenské sdružení ICM – Váhostav SK s cenou 275 milionů korun.

Vlaky mezi Kúty a Bratislavou dosud jezdí maximálně rychlostí 140 kilometrů za hodinu, po dokončení mají jezdit 200 kilometrů za hodinu. Ale jen na části trasy. Zatím se podle odhadů ŽSR zkrátí jízdní doba jen o 4,5 minuty. Stát totiž začne modernizovat nejprve úsek z Malacek do Bratislavy, teprve později až na hranici. Potom se má cestování zrychlit o téměř deset minut. Celková modernizace prvního úseku má trvat tři roky.

ŽSR rozdělily modernizaci tratě na tři úseku: 24,2 kilometru vede z Devínské Nové Vsi do Malacek, druhý úsek z Malacek do Kútů měří 42,4 kilometru, pak ještě zbývá sedm kilometrů na česko-slovenskou hranici. Tam vznikne nový železniční most přes řeku Moravu, která tvoří státní hranici.

Slovensko tlačí s modernizací čas: pokud nestihne zakázku včas dokončit, může přijít o evropské dotace, které jsou pro tuto stavbu přiděleny. Termín zahájení je ale nejasný: součástí zakázky je i samotné projektování, s kterým se ještě kvůli nevybrání vítěze nezačalo.

Bývalý ministr dopravy Vladimír Kremlík loni po jednání se slovenským protějškem Arpádem Ersékem slíbil, že spojení z Prahy do Bratislavy zrychlí do roku 2030 o 35 minut. Plán tehdy počítal se zkrácením doby jízdy z Kútů do Bratislavy o osm minut, další tři minuty lze škrtnout zkrácením pobytu vlaku v Kútech. Na české straně má dojít ke zrychlení například zavedením dvousetkilometrové rychlosti z Břeclavi do Brna.

 

85 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
dopravopat

A čo absolútne preťažený úsek Devínska Nová Ves – BA HLST? Vrátane všetkých staníc. Napr. taká DNV je absolútne nedostatočná. Pravidelne tam v rovnakú minútu stoja dva vlaky, nemá to peróny, podchod, často nastupujem zo štrku v úrovni päty koľajnice. Nehovoriac o tých úžasných výhybkách na oboch záhlaviach, na vmax 40 km/h. Aj tak ma zaujíma ako vyriešia nákladnú dopravu. A už vidím ako prekopávajú všetky tie priecestia na mimoúrovňové. Hlavne že ani nie tak dávno modernizovali peróny a narovnávali niektoré oblúky. To ich budú narovnávať znovu? Nepríde mi to moc efektívne. Alebo sa cez tie oblúky bude jazdiť 140… Číst vice »

dopravopat

https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinierske-stavby/zeleznica/optimalizacia-zeleznicnej-trate-iv-koridoru-devinska-nova-ves-zohor

Takže toto sa robilo zbytočne? Alebo je životnosť železničnej infraštruktúry ani nie 10 rokov? Je rozumné vôbec robiť takéto čiastočné modernizácie? Tých 200 km/h mi príde tiež málo. Mali to robiť rovno aspoň na 230, ideálne na 300, aby to nemuseli o 10 rokov znovu rozkopávať.

David

V tomto článku z roku raz dva se kromě jiných nesmyslů píše o tom, že
„Samotná modernizácia koridorovej trate sa doteraz obmedzila na rekonštrukciu krátkych úsekov v rámci vykonávanej údržby v oblasti Devínskeho jazera a Zohoru.“
https://www.zssk.sk/aktuality/modernizacia_koridorovych_trati_v_zsr

David

To se musíte zeptat asi Arpáda.

Martin11

Kudy to bude objíždět nákladní doprava?

dopravopat

Po diaľnici D2 na kamiónoch.

Martin11

A kudy to bude objíždět nákladní doprava?

David

Hore vrchom cez Jablonicu?

Vladimir

není k objizdeni důvod, koupi se rychlejší nákladní podvozky a určitě se prostor pro takovýto vlak najde.

Martin11

Kde to je?😀

Radek Janata

„další tři minuty lze škrtnout zkrácením pobytu vlaku v Kútech.“
———
A není lepší pobyt v Kútech zcela zrušit? Proč je vlastně nutné tam zastavovat? Je to díra, přípoje tam nejsou, četa se může měnit v Břeclavi nebo Bratislavě.

Vladimir

Nez škrtat za kazdou cenu minuty v Kutech raději bych se staral o dostaveni VRT Praha – Poricany, zvýšit rychlost Pardubice – Česká Třebova ma 200km/h a v plné délce. Úseky jsou zde rovinate a tunel v údolí Orlice by je časově velice důležitý.

Radek Janata

To není buď a nebo. Ty stavby spolu vůbec nesouvisí, neovlivňují se.

Jiří Kocurek

Společný československý rozpočet je už 29 roků minulostí. Narovnání Bezpráví se nezařídí tak, že rekonstrukci Blava-Kúty neprovedeme.

Jara 16

Protože i když jsou Kúty dle Vás „díra“, tak výstup a nástup je tu výrazný.
Samozřejmě se dá stanice obsloužit rychlou reginalkou

Radek Janata

To jsem měl na mysli. Spěšný vlak Skalica-Holíč-(možná Gbely)-Kúty-Malacky-Bratislava (který pomůže i ostatním zastávkám). Na to není potřeba EC.

jan

No jenže bohužel blbci politici moc neobjednávají spojení Břeclav Kúty, takže když z ČR potřebujete do Holiče. Z Hodonína to blci taky myslím neobjednávají..

Jiří Kocurek

Hodonín Holíč? Linka 910. Ale oni jdou blbci… ale jo, jasně, budme vám věřit, že internet nemáte a tak si to nemůžete ověřit.
https://www.idsjmk.cz/mapa/historie/131214/Plan-site-celek.gif

jan

Autobusová… to pro mě není. Nevyznám se v tom. Milion zastávek. Milion nástupišť. Milion systémů. Divné jízdní řády. Tolik zastávek, že se název špatně cpe do idosu, zejména v mobilu. Vůbec by mě to nenapadlo používat. To radši pojedu autem.

Kamui

A přesto Jančura v Kútech nestaví.

Dušan

Zastavení v Kútech je dnes argument pro to, aby se s obloukem těsně před stanicí na V = 95 km/h nic fyzicky nedělalo, dneska jsou zde rychlosti 140 – 120 – 100 – 95 (!!) ve směru od Bratislavy s tím, že úsek st.hr. – Lanžhot by měl být modernizován na V = 160 km/h. Mezi státní hranicí a Kúty ve směru od Břeclavi se mluvilo něco o rychlosti V = 100 km/h – viz zase argumentace „proč víc ? Přece jsou tam hned ty Kúty ne ?“.

Jiří Kocurek

A přitom je tam rychlostník 135 km/h hned za mostem přes Moravu. https://www.youtube.com/watch?v=YyucNWQsA_s&t=2m24s

Morava

To jste vedle jak ta jedle, váš most je přes Dyji. Hraniční most přes Moravu je až v 5:33. Rychlost je tam dnes 120, ovšem okořeněná 30 (TK1) a 80 (TK2) přes most pro nákladní vlaky…
Váš rychlostník za obloukem následuje 160 až za Lanžhot, řeč je o úseku, který nebyl ještě modernizován. Viz též stavby.szdc.cz

MMM

A přípoje z ČR směr Skalica, Senica, Malacky zabezpečíte jak?

Vladimir

Nechapu proč se zde nestaví trať rovnou na vmax 230km/h. Tahle trasa je dost vytizena a tak by studie proveditelnosti na tuhle rychlost určitě vyšla. Vždyť Ostrava – Brno nyní usekami jede 60-80km/h a plánuje se zde zrychlení na 200km/h.

David

A kolik tím ušetříte oproti 200 km/h? 30 vteřin? Nebo snad dokonce 45?

Radek Janata

Na této vzdálenosti více než 2 minuty. Samozřejmě to chce mít vyšší rychlost i na návazném úseku Kúty-Břeclav-Brno. Tedy narovnat oblok u Kút, a udělat obchvat Břeclavi.

Rozdíl v ceně stavby na tomto úseku vidím minimální. Je to rovná trať a přejezdy musíte zrušit tak jako tak.

K.S.

Obchvat Břeclavi, mimochodem z ÚP vypuštěný, byl plánovaný protože komunisti nebyli stavu tam dostat moderní zab. zař. a nádraží nemělo kapacitu. Mimochodem ten obchvat, byl původně naprosto brutální systém přesmyků a spojek od Bořího Lesa až po po Hrušky. To dnes není třeba, zab zař je moderní a kapacita stačí. Navíc obchvatem ztratíte přestupní bod mezi Baltsko-Jaderskou trasou a Severomořsko-Černomořskou. (Která je trochu hypotetická skrz jízdní dobu a to co je tam dál za státy). Nehledě na to Břeclav slouží jako regionální uzel a dálkové vlaky jsou poměrně slušně vytížené i místní frekvencí. Stačí výpadek jednoho EC ráno/odpoledne a rychlík… Číst vice »

Radek Janata

Navíc obchvatem ztratíte přestupní bod mezi Baltsko-Jaderskou trasou a Severomořsko-Černomořskou.
——–
Přestupní bod mezi těmito trasami vznikne časem v Brně (až bude VRT Brno-Ostrava, budou vlaky Polsko-Rakousko jezdit přes Brno).

K.S.

Jednak to budete mít o asi 50km delší trasou, jednak pokud nebude Brno – Přerov na 300, tak se to pořád bude časově hádat se současnou trasou a dost možná i pokud by se ten úsek na 300 postavil, tak při zrychlení ferdinandky na +- 200 může být ten rozdíl pořád příliš malý na to aby se to vyplatilo. Nehledě na to že asi bude muset dojít k posunu jedněch vlaků o půl hodiny, aby to mělo nějaký smysl, takže tu na cestě ztratíte. Místo teoretické ztráty 10 minut v BV budete mít zaručenou ztrátu v Brně tak 30 minut.… Číst vice »

Radek Janata

Pro trasu přes Brno mluví při stejné jízdní době velikost Brna.

K.S.

A pro trasu po ferdinandce zase obsloužení dalších oblastí s ne zrovna malým počtem obyvatel, při součtu stanic na trase a Zlína zhruba polovička toho co má Brno, a kilometricky kratší trasa.

Jiří Kocurek

Je to 96 km, Už dnes se to dá zajet pod hodinu, EC to jezdí za 54 minut a zastavuje v Hodoníně (25 tis. obyvatel) ve Starém městě u Uh.H. (6,6 + 25 tis. obyvatel) a Otrokovicích (17,9 + 75 tis. obyvatel). Plus přípoje okolo. Přes Brno to ještě dlouho nebude rychlejší a s novou tratí to bude zhruba srovnatelné. Okres Zlín má 190 tis. obyvatel, okres Uherské Hradiště 142 tis. a okres Hodonín 154 tis. obyvatel. Na trase přes Brno je především Brno (410 tis. obyvatel − podle sčítání, je jich ale víc) a Pak už jenom Vyškov (21… Číst vice »

Jiří Kocurek

No to bude ještě trvat. Dožiju se toho?

Tomáš Záruba

Nezapomněli jste na nákladní vlaky? Ten obchvat by samozřejmě byl zcela logický jak od SK na Brno, tak na Přerov.

K.S.

A o kolik Vám ten trojitý tobogán, co by tam vznikl, pomohl oproti současnému stavu? Nebo je představa že se zruší jižní zaústění do nádraží (Ale pořád z toho bude tak dvojnásobný tobogán)? Ušetříte tím pro nákladní vlak tak tři minuty. Dávejte si ale pozor na to co říkáte a píšete, aby to pak nebylo jako s Chrástem….

Petr Šimral

To, že cca 100 vlaků nákladní dopravy by do Břeclavi vůbec nemuselo zajíždět a dělat otočku blbosti vás předpokládám vůbec nenapadlo…

K.S.

Cestě přes Bratislavák říkáte otočka blbosti? Dobře, kolik na těch sto vlacích denně ušetříte korun. Stavba přesmyku by byla v řádu jednotek miliard, odhadem a při současném stavu infrastruktury jinde by tam musely být hodně velké úspory.

Jiří Kocurek

Zpomalí Vás to na 85 km/h (70 km/h kulatých). Raději bych viděl síly napnuté k narovnání Bezpráví. Protože obchvat Břeclavi nezajistí to, že nákladní vlak nebude trčet v Hodoníně 3 hodiny, jelikož Kúty nepřijímají. Nevím, jak je to časté, ale stalo někdy před Vánoci.

Vladimír Bílý

Jste jediný, kdo si to správně spočítal. Tak asi proto jste aktuálně vymínusován +0/-9:-(

Vladimír Bílý

Přerov-Brno má být ve většině trasy novostavba, zatímco BA-Kúty bude zřejmě jen rekonstrukce ve stávající stopě. Pokud by šli slováci na 230, dalo by to na této trase proti 200 maximálně minutu k dobru, což je o ničem. Málo kdo si to uvědomuje, ale jízdní dobu ovlivňují především propady rychlosti, nikoliv maximálka.

Vladimir

Někde jsem zahlédl článek, že se má jezdit Breclav – Bratislava 200km/h v plné délce bez propadu.

jan

Buďme rádi, že to Slováci dělají na 200. A dřív než my. U nás měli na 200 všichni jen plno keců.

Jiří Kocurek

Asi tak. Na těch cca 60 km to dává smysl.

Jirka Z

A vešla by se pak na tu trať i nákladní a zastávková osobní doprava alespoň v současném rozsahu? Nebo kam byste je chtěl přesunout? Pokud jsem si všiml, tak ani u nás se tratě s kombinovaným provozem osobní a nákladní dopravy na víc, než 200 km/h, neplánují.

Pitrys

Jestli si dobře vzpomínám, příští rok to mělo být hotové.

Oskarák

Jestli se začne kopat letos nebo od roku 2021, tak se to hezky potká s ostatními stavbami na 1. koridoru. Čekají nás „veselá“ léta při cestování mezi Prahou a Bratislavou. Dočasné prodloužení jízdních dob mezi oběma hlavními městy odhaduji nejméně o 30 minut a jako bonus k tomu samozřejmě různě velká zpoždění.

Neví někdo, zda tato stavba obsahuje i hraniční most přes Moravu? Ten by se totiž měl taky co nejdříve dělat.

Odpadlik

Je to tam napsáno

David

Oskarák: problém s porozuměním psanému textu?

Metropolitan

Kdyby ti Slováci byli co k čemu, tak se z Kút až do Štúrova jezdí nejmíň 200 km/h už dávno. Zvlášť to Štúrovo je skanzen socialismu, hází to tam tak, že v jídeláku mi cáká polívka do ksichtu.

Jarek

To nejde, ŽSR jsou mentálně schopné realizovat jen jednu modernizaci a ta je aktuálně před Žilinou (a musím říct, že velmi pěkná). Tohle otevření druhého bojiště je na slovenské poměry revoluce.

esc

Mnohem větší problém než mentalita jsou finance. Realita je bohužel taková, že i když většinu nákladů hradí EU, ŽSR mají obrovský problém najít peníze i na dofinancování těch zbylých pár procent. To se týče i tohoto projektu – jestli nová vláda nezvýší ŽSR rozpočet nebo alespoň neposkytne jednorázový příspěvek, nic se modernizovat nebude (a co víc, hrozí také že budou zastaveny práce na již realizovaných stavbách).

Georg

vojak se stara, vojak ma. z opd byly prispevky az snad 90%, kdo tohle neni schopny vyuzit a dofinancovat, je…

David

Nebojte, již brzy spoj Praha – Budapešť mimo Štúrovo a místo polévky sushi.

Marťas

Mimo Štúrovo by bylo lepší vést všechny spoje. Cestou po už hotovém koridoru je významný Győr (a tam možná řada přestupů), na Kelenföldu přestupy směr Balaton, Chorvatsko a celý jih Maďarska a na Keleti směrem na východ a do Rumunska.

Radek Janata

Problém je, že trasa vlaku vede přes Rakousko s vysokou kupní silou, tržně se chovající dopravce zde nasadí cenu jízdenky Praha-Budapest odpovídající Praha-Wien plus Wien-Budapest, aby na tom netratil. Tedy to nemusí být levné, ledaže by neměl vlak obsazený, ale to by pak nebyl tržně se chovající dopravce.

Marťas

Myslel jsem přes Rajku. Případná modernizace Hegyeshalom – Bratislava vyjde řádově levněji než oprava tratě přes Štúrovo.

Radek Janata

Takto jo. Myslel, jsem ža narážíte na Regiojet, který letos chce začít jezdit Praha-Wien-Budapest.

Jiří Kocurek

ÖBB nabízejí lístek z Vídně do Pešti od 35 € do 47 € (na pozítří). A do Prahy za 14 €. Uvidíme, jestli regiojet stlačí cenu pod 1200 Kč (50€) na cestu z Prahy do Pešti. Při nákupu dva dny dopředu. Mno FIPka tam neplatí.

Radek Janata

S cenou 1200 Kč by Regiojet opravdu ČD nekonkuroval (nyní kterýkoliv vlak 2 předem stojí 748 Kč a jede každé 2h).

To by pak znamenalo, že chtěji využít vysokých cen na trase Wien-Budapest a vydělat na nich a nechtějí, aby jim Češi zabírali místa.

Georg

prosim vas – kolik cechu tak asi jezdi z prahy do budapesti? v prumeru pul vagonu?

a8n

Akorát si tím odříznete poměrně významnou frekvenci z jižního Slovenska, místo které budete paběrkovat na už nyní velmi slušně obsloužené trase.

Cestovatel

Marťas: Njn – ale žluťák bude jezdit na Jižní nádraží. (Budapest – Déli) Jinak trasa Praha – Brno – Wien – Budapest je logický návrat k historickému trasování. A ještě logičtější je to z důvodu obsazenosti vlaku – úsek Wien – Budapest bude jistě mnohem obsazenější než má Metropolitan v úseku Bratislava – Budapest – zejména Štúrovo – Budapest je poloprázdný a jezdí v něm v drtivé většině jenom Češi a další cizinci – tedy ne Slováci a ne Maďaři – ale svíčkovou maj dobrou 😀 Na druhou stranu Wien-Budapest bude mít slušnou obsazenost, Wien – Brno si našlo svoji… Číst vice »

noerf

V ČR by v dohledné době se mohli realizovat i části tratě Praha – Česká Třebová, ale kdy se kopne do země je ve hvězdách.

Vlado

Jo pravda ,to máme se slovákama podobné,než se rozhoupeme,než se vybere ta správná firma,aby se dobře rozdělili finance a zbylo na každého pro malou domu.Jen aby nás nezačali brzy ostatní železnice objíždět ,protože např cesta Berlín-Wien přímo mimo ČR je 7 hod 40 min a s přestupem v Praze 8 hod 49 min,Berlín-Budapest s přestupem ve Vídni 10 hod 57 min a s přestupem v Praze 11 hod 20 min

-TR-

Proč to vadí, že nás budou objíždět?

Jiří Šrámek

Třeba proto, že se nám pak bude v ČR blbě nastupovat

David

V ČR se nám blbě nastupuje hlavně proto, že máme zastaralá nádraží, nízké perony, neuklizené schody a nesmyslný orientační systém číslování nástupišť a kolejí.

Jiří Šrámek

Sebešpičkovější nádraží neumožní nástup do vlaku, který jede jinudy.

Jiří Kocurek

Zrušení vlaků Praha − Brno ovšem nezajistí vlaky Praha − Zlín.
Nárážím na to, že Berlín-Mnichov bude jezdit tak jako tak, ikdyby z Prahy do Brna byla VRT už dnes.

Radek Janata

Je pro nás výhodné ležet na tranzitní trase. Přinese to vyšší frekvenci spojů, úspory z rozsahu, ba i nějaké příjmy od tranzitujících cestujících.

Přitom negativní důsledky, které známe z tranzitní kamionové a IAD dopravy, jsou u železnice poměrně malé.

David

Samozřejmě to vůbec nevadí, navíc jde primárně o spojení jiných rakouských a německých měst. Kdo z Vídně do Berlína spěchá, tak stejné za 30€ radši poletí.

...

S tou Budapeští je to ale do značné míry technickým stavem trati Szob – Budapešť, kde i EC staví na zastávkách (například Visegrád/Nagymáros) a když už jede, tak kolem 40 km/h, takže posledních 50 km jede skoro hodinu a půl.

Marťas

Označit 39 minut (50 km Nagymaros-Visegrád – Budapest) jako „skoro hodinu a půl“ je vůči MÁV malinko nefér.

David

Holt dojmologie místo čísel a faktů.

Radek Janata

Pozor, že dnes se jezdí opět na Nyugati, což je sice rychlejší, ale je to nádraží téměř bez přípojů. Když to v roce 2015 jezdilo na Keleti, tak se objíždělo nízkou rychlostí celé město a jízdní doba byla přes hodinu. S tím by měli Maďaři něco udělat. Maďarské zastávky toho EC jsou jen snaha naplnit vlak, který není příliš atraktivní, jak by při kratší jízdní době Bratislava-Budapest být mohl.

Kubrt

Ono i na Nyugati si člověk plouzeni užije dosyta. Nagymaros bych nechal, je to tam turisticky atraktivní.

...

V Klánovicích a v Bezpráví je to taky hezký…

...

Když jsem tam jel naposledy, tak to 39 minut rozhodně nebylo. 39 minut jsme tak možná stáli s úžasným výhledem na kovošrot na jedné a polorozbořené garáže na druhé straně kdesi na předměstí Budapešti.

Paja

Oni nás ale už objíždí, proto došlo ke zrušení přímých vlaků Berlín-Vídeň přes Prahu.

David

Dokonce si u nočního vlaku dovolili to vzít přes Ostravu!!!

Georg

sprostarna! kde je balt-orient? a opravdovy metropol?

Georg

Berlín-Budapest s přestupem ve Vídni 10 hod 57 min s přestupem v Praze 11 hod 20 min
jste padly na hlavu, nebo si opravdu myslite, ze v berline bydli lidi, co jezdi 11 hodin vlakem do budapesti? na to se vam dneska vybodne i gastarbeiter z balkanu…