Do Bratislavy dvoustovkou. Po třech letech má být jasno, kdo opraví koridor z česko-slovenské hranice

Bratislava hlavná stanica. Foto: ŽSRBratislava hlavná stanica. Foto: ŽSR

Tři roky od vyhlášení největší zakázky v dopravě této slovenské vlády by mohlo být jasno, kdo opraví trať z česko-slovenské

Tři roky od vyhlášení největší zakázky v dopravě této slovenské vlády by mohlo být jasno, kdo opraví trať z česko-slovenské hranice do Bratislavy a umožní zkrácení doby mezi českým a slovenským hlavním městem.

Rada Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO, obdoba českého antimonopolního úřadu) definitivně zamítla námitky dvou soutěžících a zadavatel, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), by měl po nabytí právní moci mít volné ruce k uzavření smlouvy na zakázku s odhadovanou cenou 305 milionů eur, tedy více než 7,5 miliardy korun.

Informoval o tom slovenský Denník N. „Nebylo nám ještě doručeno rozhodnutí ÚVO, do té doby se není možné k zakázce vyjádřit,“ uvedl mluvčí ŽSR Ľubomír Mitas .

Podle rozhodnutí ÚVO tak platí vyřazení kazašské společnosti Integra Construction, která nabídla v zakázce nejnižší částku: 216 milionů eur. Zakázku by mělo získat italsko-slovenské sdružení ICM – Váhostav SK s cenou 275 milionů korun.

Vlaky mezi Kúty a Bratislavou dosud jezdí maximálně rychlostí 140 kilometrů za hodinu, po dokončení mají jezdit 200 kilometrů za hodinu. Ale jen na části trasy. Zatím se podle odhadů ŽSR zkrátí jízdní doba jen o 4,5 minuty. Stát totiž začne modernizovat nejprve úsek z Malacek do Bratislavy, teprve později až na hranici. Potom se má cestování zrychlit o téměř deset minut. Celková modernizace prvního úseku má trvat tři roky.

ŽSR rozdělily modernizaci tratě na tři úseku: 24,2 kilometru vede z Devínské Nové Vsi do Malacek, druhý úsek z Malacek do Kútů měří 42,4 kilometru, pak ještě zbývá sedm kilometrů na česko-slovenskou hranici. Tam vznikne nový železniční most přes řeku Moravu, která tvoří státní hranici.

Slovensko tlačí s modernizací čas: pokud nestihne zakázku včas dokončit, může přijít o evropské dotace, které jsou pro tuto stavbu přiděleny. Termín zahájení je ale nejasný: součástí zakázky je i samotné projektování, s kterým se ještě kvůli nevybrání vítěze nezačalo.

Bývalý ministr dopravy Vladimír Kremlík loni po jednání se slovenským protějškem Arpádem Ersékem slíbil, že spojení z Prahy do Bratislavy zrychlí do roku 2030 o 35 minut. Plán tehdy počítal se zkrácením doby jízdy z Kútů do Bratislavy o osm minut, další tři minuty lze škrtnout zkrácením pobytu vlaku v Kútech. Na české straně má dojít ke zrychlení například zavedením dvousetkilometrové rychlosti z Břeclavi do Brna.

 

Tagy ICM Kúty - Bratislava Top ÚVO Váhostav Železnice Slovenskej republiky ŽSR
85 komentářů