Z červené zelená. Na hlavní švédskou trať poprvé vyrazily vlaky v barvách finských drah
Finské dráhy si od akvizice dopravce slibují získání zkušeností z provozu vlaků v konkurenčním prostředí.
Finské státní dráhy VR včera nasadily do provozu mezi dvěma největšími švédskými městy poprvé jednotky Stadler FLIRT ve svých korporátních barvách, tedy zelené a bílé. Symbolicky tak završily akvizici společnosti MTR Express (MTRX), která je alternativním dopravcem na trase mezi Stockholmem a Göteborgem.
Jde o první vlaky v barvách finských drah ve Švédsku. Spojení MTRX se staly součástí dálkové sítě VR, i když bez jakékoliv návaznosti na další spoje. Finské dráhy se ale netají ambicemi vstoupit více na švédský trh, od roku 2025 začnou provozovat regionální vlaky na severu země. Firma také koupila švédská aktiva Arrivy.
Dopravce jako důvod nákupu společnosti MTRX uvedl i možnost získání zkušeností z působení na volném trhu. VR mají dosud zkušenosti s provozem vlaků pouze na tratích, kde neexistuje konkurence.
„S výbornými službami a vysokou přesností můžeme přilákat do vlaků ještě více lidí,“ uvedla šéfka VR Elisa Markula. Podle dopravce je MTRX nejpřesnějším vlakem ve Švédsku: 71 % vlaků dojede včas. To je podle VR o 8 procentních bodů více než u vlaků SJ na stejné trase.
MTR Express vstoupil na trasu Stockholm – Göteborg v roce 2015 jako open access dopravce, který začal konkurovat státním drahám SJ. Firma provozuje šest jednotek Stadler FLIRT, denně mezi oběma největšími švédskými městy provozuje devět párů spojů. Podle firmy má na trati podíl zhruba 30 procent. MTR Express zaměstnává 120 lidí.