Z Big Diesel je Mini Deal. Ministerstvo řeší provoz dieselových rychlíků, soutěž stále nevypsalo
Jednotka 845 na rychlíku R14 Liberec - Pardubice společnosti Arriva vlaky v Jeřmanicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
K vypsání soutěže je třeba shody s kraji, k té zatím nedošlo.
Včera jsem jel po cca 2 měsících linkou R22, ve vlaku smrad, špína, mastná okna. Až jsem si přesedl ze sedačky u okna na místo do uličky. Ekelhaft.
Na rychlíky je ideální motorák 854, kde si jde normálně vyvětrat, ne ta nevětratelná hrůza 845. Na zastávkou vlaky by se ale hodilo něco nízkopodlažní. Osobně mám rád Regionovu, ale moc moderně nepůsobí.
Regína vážený objektivní, to je arci dílo šumperských dílen, za nemalý peníz, které podpírá národního dopravce kde to jen jde, je to Včela Dělnice, Matka Vlaků a symbol věčné dynastie Rodiny 810….
A co jste tím chtěl říct? Já v ní jezdím rád.
chtěl jsem říct, že ta 845 strčí tu Matku Vlaků do kapsy a nepřijde tak draho….
moderně nepůsobí?vzhledově nevím,ale jinak těmi technologiemi..milion řídících jednotek,centrální počítač s podružnými.regulátory…
Chápu, že na elektrizované trati je nej ekonomičtější a nej ekologičtější provoz, ovšem když dráty nejsou a ještě dlouho nebudou, naftu bych nezatracoval. Za jistých okolností, dokáže být diesel velice efektivní. Náklady se totiž neskládají pouze ze spotřeby paliva, pokud se započte i nově vybudovaná infrastruktura nevychází to pro elektřinu či vodík zase až tak růžově. Položme si otázku: Když nechceme investovat do klasických moderních vlaků, vyplatí se nám experiment s alternativními pohony? Asi ne. Za mě, nafta dává pořád smysl a jestli to bude třeba třívozový Fox či Brejlovec s nizkopodlažními vagony s klimatizací je celkem jedno, když to… Číst vice »
Právě absence klimatizace a díky tomu otvírací okna, jsou jeden z důvodů, proč je jet vlakem zábavné. Bez toho můžu je klidně autobusem. Proč jezdit pomaleji vlakem, když nebude možnost se koukat z okna?
Jenže má být stěžejní funkcí železniční osobní přepravy zábava? Kromě toho vyklánět se z oken je snad zakázáno.
Navíc pochybuju, že tento váš názor, že vlak je lepší neklimatizovaný, sdílí většina lidí využívající vlak k přepravě do cíle, pro které cílem není samotná cesta vlakem.
To je klidné možné.
Radši vše zpět ČD
Celé oddělení, které se na MD zabývá objednávkou vlaků, by zasloužilo restrukturalizaci. Vyhodit vedoucícho a najmout někoho zvenku. Ale samozřejmě to narazí na fakt, že to za tu cenu nikdo kdo má nějaké manažerské schopnosti nebude chtít dělat, protože pro ODS jsou úředníci zbyteční a přeplácení.
„pro ODS jsou úředníci“
A kteráže strana přesadí letitou borovici a zasadí mladý a plodnější strom? ANO to neudělalo.
To že by někdo do výběrka šel s tím, že by v případě výhry koupil něco jako třívozový lišky nebo Talenty od Siemense je fakt mejlka. Pokud by to ta zakázka byla na 15 a více let tak by do toho nějakej dobrodruh šel, ale takhle ne. Jelikož se do 845 nedostanu tak často nemohu ji objektivně posoudit. Pokud by někoho napadlo, dát tam stahovací okna, udělat z toho motor + vlek + motor, jeden motor napůl 1. a 2. třída, ve vleku 16 háků na kola, druhej motor vybavit pro invalidy. No klimatizace, zásuvky a wi-fi by byl bonus.
Wi-fi tam je (alespoň Pardubice – Liberec), subjektivně mi to přijde v pohodě
Wifi je v Arrivě úplně v pohodě. Nicméně na těch vlacích je už vidět, že i od modernizace uplynul nějaký čas. Zcela upřímně, pro relaci Liberec – Česká Lípa už raději volím Trilex, protože jízda modernizovaným Desirem je úplně jinde, i když je o pár minut kvůli zastávkám delší.
S Wifi nemohu souhlasit. V Arrive vždy běží (narozdil od ČD), ale velmi často se zpomalí do nepoužitelnosti.
otestováno ve čtvrtek a v pátek v úseku Liberec – Stará Paka a zpět a bez problému.
Na WiFi ve spojích Arrivy si nemám důvod stěžovat. Ani si nevzpomínám, kdy naposledy nefungovala a to jezdím celkem často (úseky: Rumburk – Č. Lípa, Liberec – Turnov a Turnov – Ml. Boleslav). U Trillexu je to přesně naopak.
V Arrivě je wifi super. V době MS v hokeje jsem cílene vyhledával v době zápasu pro přesun spoje Arrivy. U Trilexu naopak zpravidla wifi mimo provoz na většině spojů.
vždy úplně ne
Wifi je probranáž už níže. Zásuvky myslím taky jsou. Minimálně já jsem si minulý týden nabíjel mobil. Nejsem si teda jist přítomností USB konektoru. Horší je absence odpadkových košů (Stejně tak v Desirech). No ale klasicky největší problém je, že jakmile se venku udelá trochu tepleji, tak je značně teplo i samotným jednotkám a rádi se z toho tepla celé rozhicujou…Časem je jasné, že všechny 845 postupně doplatí na nějaké to letní přehřátí, kdy je hasiči následně akorát opláchnou a pak někdo převeze do šrotu.
Jsem zvedav, jako domorodec, co bude ta R24. Jestli to znamena konec zastavek jako Mala Bela atp, ci to bude z Bky jezdit jako zastavkove, ci se to prolozi dalsi vrstvou. Necekam ale,ze to maji uz ted tak promyslene
To nás je víc. Už jsem slyšel úvahy o tom, že rychlíky nahradí zastávkovou vrstvu v celém úseku Česká Lípa – Nymburk, pokud tam budou jezdit v hodině. Osobně mi připadá škoda, zabít lidem z České Lípy a severu rychlé spojení na koridor do Kolína. Ale nechme se překvapit.
Pryč s 845 na R 21 a vrátit zpět čd rychlík Praha Vršovice – Tanvald.
Myslím že v roce 2024 na tu trať nepatří ani 854 ČD ani 845 Arrivy.
No ale 750.7 s pár novějšíma klasikama, nebo několik Sharků/Foxů, asi celkem klidně…
Přímé zadání už naštěstí není možné.
O tom snad mluvím?
Vypadá to tak. Protože objednatel si může pouze nastavit požadovanou kvalitu, ale ne konkrétní vozidla.
Jistě, ale když vyhlásí VŘ „chci takovou jízdní dobu, lokomotivy jakékoli dieselové, vozy třeba starší ale splňující ABC, grafikon takovýto“, tak se do něj bude mít díky tomu co jsem psal kdo přihlásit.
Když zařídíte, že ČD přijdou do soutěže s nejlepší nabídkou a současně splní zadání, tak se vám to splní, ale z nějakého příkazu se tam určitě nevrátí.
Zadání budou vyhovovat snad jen Pesa Fox nebo Alstom Lint v nejméně třívozovém uspořádání. Z ojetin by přicházel v úvahu Bombardier Talent DMU.
Veškeré motorové rychlíky by ministerstvo mělo (s nějakými základními požadavky co to má mezikrajsky dělat a patřičnými penězi) předat krajům, myslím, že by to dopadlo líp…
K tomu není žádný důvod, bohatě stačí k tomu přistoupit alespoň trochu zodpovědně.
Také jsem toho názoru.
Konkrétně v Královéhradeckém kraji by to znamenalo doživotní monopol ČD s nejhorším vozovým parkem, protože by se mohly spolehnout, že nikdy nepřijde žádná výtka.
Kterým krajům? Dost rychlíku jezdí z kraje do kraje.
To i hromada osobáků, jen někteří požadují přestup na hranici trakce.
Některé kraje jsou schoné se spolu domluvit dobře, ale u jiných mám velké pochybnosti.
Pryč s 845.. to je horší jak regina
Nevíte o čem mluvíte. Zkuste Reginu a 845 na stejném úseku Beroun -Zdice.
Vím ..ta Regina je aspoň částečně nízkopodlažní..takže tam naložím kolo nebo kočárek. 845 potkáváme často a smrdí to jak vejtraska po smrti.
Kostitřas oproti vozidlu kde je i tichý oddíl. Nízkopodlažnost jde do hajzlu v okamžiku zastavení u výborných nízkopodlažních nástupišť.
A ještě nejde ani vyvětrat.
Vyzkoušeno… je tam dlouhá PHS, tak to není ideální ke srovnání, ale jakmile skončí, je to v Regině mnohem lepší, můžete se koukat z okna, ne jen do okna.
regionova jde aspoň vyvětrat
Pryč s tebou.
Ono jak se to vezme. V zimě klidně pojedu v 845, ale v létě zlatá regina se stahovacimi okny. Do 845 mě v létě pri vyšších teplotach nikdo nedostane. Když šli vyklápěcí nahradit stahovacimi okny na 810, proč se to při reko neudělalo i na 845?
Ono to mnohdy nestojí za moc ani v zimě, většinou jsem zažil buď chladno nebo přetopeno.
A v noci buď tma nebo pískání… To známe z rychlíků ČD
Argumentace proti zavádění jednotek 471: „A v noci není vidět ven!“
To je ale zcela opodstatněný argument. Studené bílé světlo pálící se 100% intenzitou je v noci fakt napřesdržku. S komfortem pro cestující si u tohoto vlaku věru nikdo hlavu nelámal.
Předstíráte falešné dilema.
Automobilová spolujízda nahradila tento fláček.
Zdravím Axela, je fajn vědět, že jste živ a zdráv, nicméně by to zase tak na půlroku stačilo, co vy na to? 🙂
Ne odpovídejte mu. Zdravý určitě není.
Vlak nahradí auto jen v rychlosti.
Mnohdy ani to ne.
Tak doufám, že zavedou aspoň nějaký standard a nebudou požadovat zase takovýhle dobytčáky, co takhle po vzoru krajů, ať je to nízkopodlažní, klimatizované….
Pokud na to budou prachy….
Dopravce co na to mít nebude, se do soutěže nepřihlásí. Tam by šel jen ten, kdo by na to měl a tedy splnil všechny požadavky.
Na co standard? Vždyť tento stát to neumí ani vyžadovat, natož pokutovat.
Zaplať pánbůh, že Liberecký kraj požaduje alespoň klimatizaci. Je jasné, že to pojízdné peklo v plechovkách 845 lidi z vlaků vyhání.
To je ale vina objednavatele především
V brutto smlouvách určitě. V netto smlouvách je to částečně i o dopravci.
a přitom je sám provozuje i na svých vlacích os a sp..trochu pokrytecký boj, ještě s tím začíná totiž machrovat a dělat si reklamu, která se mi paradoxně zobrazila při přestupu z 845 do 845…jedna z toho byla v objednávce kraje..
No a jaké jsou teda požadavky na vozidla, ty se nemění?
Čím je významná Lomnice u Rýmařova, že tam zastavují rychlíky z Olomouce do Ostravy? Má tam ministerstvo nějaké zájmy?
Není významná ničím, ale nejezdí tam žádné osobní vlaky, vyjma pár vlaků ráno a večer a jediné, co tam projíždí jsou právě rychlíky a je třeba udržet dopravní obslužnost.
Tak proč dráha nezavede opět přímé vlaky z Olomouce až do Krnova nebo Opavy? Pamatuji si, že v Olomouci u 4. nástupiště stával osobní vlak s 5 vagony a krnovskou lokomotivou 477.0, později T 478.3.
Zřejmě není poptávka pro dvě vrstvy vlaků osobní dopravy v daném úseku. To zaprvé, zadruhé „dráha“ sama o sobě nezavede nic, ledaže by to bylo na komerční riziko, což je v dané lokalitě nesmysl. Dopravce tam bude jezdit toliko to, co si někdo objedná a zaplatí. Zatřetí dnes již nic jako „dráha“ není, jednotná dráha zanikla již oddělením infrastruktury od vozového parku, což už nějaký ten pátek je. Že někdo zaspal dobu je sice smutné, ale pořád je to problém jen a pouze daného člověka.
K čemu by to bylo dobré? Je tam poptávka na to, aby tam v rozumném taktu jezdily dvě vrstvy?
To je chytrý. Kraj ušetří peníze a o kaštany ať se postará (a zaplatí) stát.
V takových případech se obvykle kraje na financování podílejí.
To jako kraj neobjedná osobák, ale zaplatí rychlík?
Zajímavé. To musí být úspory. 😆
Kraj neobjedná osobák, ale zaplatí zastavení rychlíku, který by po stejné trase jel tak jako tak… Úspory jsou značné samozřejmě.
Smlouvy samozřejmě přístupné nejsou, takže těmhle pohádkám můžu, ale taky nemusím věřit.
Že se kraje podílejí takto na financování R, to je snad známá věc.
Když těm pohádkám nevěříte, jak to tedy je? Že si ten rychlík nechají ČD zaplatit dvojmo plně od kraje i MD, aby tam víc stavěl, a že by bylo levnější objednat navíc osobák?
Rychlík zde plní funkci zastávkového osobáku, protože jiné vlaky daným úsekem až na výjimky nejezdí. Osobáky od Olomouce končí nejdále v Berouně a od Krnova odbočují ve Valšově na Rýmařov.
Tato trať je bohužel zcela rozvrácená. Dříve vedla dokonce přes dvě země, které měly své zákony (hranice Moravy a Slezska mezi Valšovem a Bruntálem) a dohodly se. Zkuste přes den cestovat třeba z Velké Bystřice do Brantic. Ráno a večer je toto jen s přestupy.
Otázka je, kolik lidí by takto napříč celou tratí mělo zájem jezdit na denní bázi a zda má význam pro tento počet lidí vést extra vlakovou zastávkovou linku v použitelném taktu. Doby, kdy všichni začínali a končili v práci nebo škole plus mínus ve stejnou hodinu, jsou pryč, stejně tak jako doby, kdy lidi jezdili vlakem zkrátka proto, že nebyla jiná použitelná možnost. Výletníci to také asi nevytrhnou. Dnes opravdu není možné objednávat dopravu tak, jako to bylo v dobách monarchie a první republiky.
Rychlíky tady tvoří regionální vrstvu. Navíc v tomto úseku jsou zastávky tak jako tak dost daleko od sebe. Linka R27 staví podobně často jako třeba R16 Praha – Klatovy (když neberu první úsek do Berouna).
Čím víc institucí, ouřadů, úředníků = větší zmatky. Stačilo by v naší malé zemičce MD.
MD zjevně nestačí ani na své stávající kompetence, tak nač jim dávat další.
Protože se musí dohadovat s „krajskéma odborníkama“. A když jede rychlík třema kraji, domluva je nekonečná.
MD nezvládá ani kontrolovat a vymáhat po dodavatelích to, co samo objednává a platí z našich (i vašich) peněz, tak do toho kraje nepleťte!
https://zdopravy.cz/komentar-obrazem-orchidej-na-zachode-kvalitu-nevyresi-jak-vypadaji-statem-objednavane-rychliky-regiojetu-206258/
Ale on by to stát zvládal, jenže to by Kupka musel trochu mávat bičem. Úředník by potom hejbnul tou svou línou hýždí a něco by dělal.
Kupka dovede krásně hovořit, ale s bejkovcem v ruce si ho vážně představit nedovedu.
Já si dovedu představit bejkovce na Kupkovi.
„mávat bičem“
Třískat kolem sebe a řvát na okolí vede obvykle k tomu, že lidi odejdou jinam, než by se nechali ***at za cizí mindráky.
Poté je řešení v reformě MD. Nicméně to, že se v naší maličké zemičce zabývají kvanta lidí na všech úrovních a že z toho panuje akorát byrokracie a všeobecný chaos je fakt.
Jen taková drobnost: Jel jste někdy vlakem na Slovensku? Ideálně ještě tak před 5-7 lety?
To radši ne tam je to největší tragédie, jim bych naopak sebral i to co tam mají dnes.
Souhlasím, zrovna v objednávce veřejné dopravy minimálně část krajů ukazuje, že to umí udělat lépe a hlavně si lépe kontrolovat kvalitu.
Tak to vidíme na Slovensku, jak MD stačí. Namísto dobré obsluhy aglomerací s průjezdnými linkami přes velká města, samozřejmě včetně integrace, tam mají dlouhá ramena osobáků co sice projedou „celou trať“, ale přijedou na hlavní nádraží „do prázdna“. Takt tam sice mají, ale omezení třeba na pracovní dny na jedné trati bývá naruby s navazující tratí. Na nějaké místní přeshraniční regionální vlaky se tam kašle zcela.
To už tady (minimálně) jednou bylo.
Když vám vadí krajská objednávka , tak si prosím porovnejte si aktuální jízdní řád jakékoliv trati s verzí z roku 1982, kdy nade vším kralovalo vámi tak preferované MD (tehdy ještě FMD) a pak prosím odpovězte, kde je nabídka cestujícím vstřícnější.
http://www.jizdni-rady.nanadrazi.cz/index.php?page=jizdni-rady-1981-1982
Jako chcete říct, že když některé kraje mají docela tvrdé požadavky na kvalitu vozidel (moderní, klimatizovaná, nízkopodlažní) a MD na to kašle (viz třeba soutěž na balík R/Ex na jihu Čech), tak by se to celé mělo předat MD, aby muzeum bylo všude?
…“STAČILO by v naší malé zemičce“…
– a proto jsme v železniční infrastruktuře, která současně podvazuje možnosti, resp. rozvoj železniční dopravy jako celku, tam ,kde jsme.
A proto dnes ve většině krajů kvalita kraji objednávaných vlaků převyšuje „kvalitu“ rychlíků objednávaných MD. MD se nedokáže postarat ani o to málo co má v gesci, vždyť nedokáže ani kontrolovat že to co si objednalo skutečně jezdí.
Rychlíkové linky obsluhované Arrivou jsou ostudou české železnice. Zatímco na jiných linkách, ať už krajských nebo „ministerských“, dochází k postupnému zlepšování služeb a výraznému zvyšování kvality vozového parku, tak tady je to skanzen s vysloužilými starými soupravami, zcela nevyhovujícími moderním požadavkům s minimálním naději na zlepšení.
a je to problém Ar nebo MD? taky si říkám proč na lince R11 nedojde k nějakému zásadnímu zlepšení (nyní se mění loko – pač ČD má nové a nové stroje tak tam může posílat i 371 )? a prý to není problém ČD, ale MD- že to tak objednává…
R11 se 371? No to by vlak moc daleko nedojel 🙂
ups … 363
Myslím, že se dočkáme 🙃
Rychlíkové linky na neeliktrifikovaných tratích jsou všude vedeny podobnými vozidla z 90. let a starších (843,854,842,845,nebo neklimatizované klasické vozy tažené Brejlovcem).
Tak ať MD zvedne požadavky, arriva opravdu nemůže za to že nabízí co se poprava
…. skanzen s vysloužilými starými soupravami….
…. protože u nás (NA ŽELEZNICI) to přece STAČÍ. Jak jinak by jste chtěl přinutit ty, kteří mají možnost jet autem, aby tak udělali?
Nicméně chyba je primárně u MD, ne u Arrivy. MD prostě nechce platit za lepší jednotky. Těžko vyhrajete soutěž s drahým vlakem proti levnému vlaku, když jediným kritériem je cena.
Takhle to dopadá když neexistuje žádná koncepce
V tuhle chvíli by byla nejlepší netrakční jednotka, a podle situace by ji táhl diesel a v budoucnu elektrická lokomotiva.
A kapacita takové ministerské netrakční jednotky by byla?
Siemens by vyrobil o to nejde, ale spíše na takhle malou jednotku se nevyplatí lokomotiva
Dejme tomu ze 2vozova by stala 140mega a loko dalších 110mega
Za to koupíte už jednu elektrickou a jednu motorovou, takže lepší jednotky
My dva nejsme ve sporu, ale já chtěl slyšet od Míření, jak si to představuje 🙂 Samozřejmě jednotky jsou na ty objemy, o kterých se bavíme, lepší.
Ve chvíli kdy budete mít zrekonstruovane tratě, tak vám rozhodně dvouvozova jednotka stačit nebude. Především na 070 ale i jinde.
Linky Ústí-Liberec a Liberec- Hradec se dají přirovnat k lince Plzeň-Budějovice. Praha-Liberec/Rumburk zase k lince Praha-Budejovice/Velenice.
Už teď v dojížděcí časy jezdí 4 plné vozy.
Vidíte někde kolonu dízlů připravených na tyto výkony. Vymírající veteráni s bídou dojezdí své. A nové netrakční jednotky, co svět neviděl, také nevidím v nabídce. Mororové jednotky díky zhlédnutí se v Green Dealu se každý bojí objednat. Prostě máme co jsme chtěli.
Žádné nařízení od kohokoliv neobjednávat motorové jednotky neexistuje.
Nařízení neexistuje, nicméně a ohledem na postup elektrifikace (Správa železnic je slibuje) a výhledové omezení dieslu, si musí objednatel rozmyslet, jestli je chce a bude pro ně mít práci i za 20 let.
Ale zato je výhled zákazu provozu dieslu, protože …
… když se do vodíkových technologií nacpalo tolik peněz, tak se musí používat!
Na Dráze se na to slyší, stejný názor panuje dost často i o vlečkách do uzavřeného uhelného dolu.
A ty hromady nových motoráků, co perspektivně uvolní velké diesely z regionálky, jste taky neviděl a neslyšel? Teoreticky by do věci mohly promluvit i elektrizace Příbrami, Rudy a Jeseníku (a Domažlic, optimisticky možná i Zlín a Slovácko), byť tam uznávám že se nelze úplně spolehnout na termíny. Neboli kolem roku 2030 bude dieselů „ještě chvíli na dolítání“ (tedy model provozu „odepsané mašiny s vysokým procentem záloh“) celkem nemálo. A v dieselu bude muset zůstat pokud se nepletu jen R14 (obě), R21, R24 (nebude-li Rakovník další lehkou elektrizací /?/ nebo zlomen v Kladně /?/), R25, R27, HK-Trutnov a patrně ještě minimálně… Číst vice »
Otázkou ovšem je, kolik z těch uvolněných motorů je v plánu vyřadit.
Nejhorší, co se může stát, je 810+010+010 na rychlíku.
Pokud je ta 810 s otviracimi okny, tak je docela fajn.
Možná na osobák po lokálce, kde by 814 byla zbytečně moc kapacitní. Na rychlík a ještě se dvěma vleky a tedy mizernou dynamikou opravdu dnes už ne.
Asi jsem úplně nepochopil, proč v předchozím článku tvrdí kraj, že objednat diesely na 15 let je neprůchozí a momentálně vše spěje k tomu, aby těch 15 let dieselové rychlíky jezdily. Přitom „kraj je ve svých požadavcích konzistentní“ . Na druhou stranu je pravda, že ohledně elektrizace na tom byl Lbc kraj líp před válkou díky trati z tehdejšího Německa, ale to sem asi nepatří…
Fajn, klidně na riziko objednatele, když tam nebudou platit režijky IDOLu.
Brutto smlouvy ničí motivaci dopravce na čisté vlaky a posily, vhodné jsou maximálně tak u příměst, kde to je integrované do MHD.
Za mě brutto smlouvy ničí motivaci dopravce zneužívat státní slevy na jízdném, které mohou tvořit významnější část příjmů než cestující. Nechci se dohadovat, jestli se to děje nebo ne. Na druhou motivace na čisté vlaky a posily mi přijde u nás i u netto smluv nulová.
Posily jdou jen bruttu, v netto je to jen politickém nucení. V netto smlouvě si budete shánět soupravu na posilu za x peněz, když utržíte jen 1/3 x. Proč všichni chtějí automatické posily od vlaků a nikdo se nediví, že busy větší skupiny vyhodí, že si mají za plné náklady objednat vlastní bus…
Ten požadavek mi přijde dost zvláštní i z hlediska jízdného. Jak by fungovaly mezikrajské jízdy? A rozdělování příjmů a nákladů mezi kraji a ministerstvem?
Nesmysl. Čisté vlaky a posily můžou být požadovány ve smlouvě stejně jako odpovídající sankce při neplnění takovýchto požadavků.
Ve středočeském kraji mají ČD netto smlouvu a teda čistotou je to nejhorší kraj ze všech.
Protože tam je také největší procento sprejerů že všech.
Ono se plánuje zrušit rychlíky Praha Rakovník?
Pravděpodobně přejdou pod krajskou objednávku. Logicky.
Ten rychlík má jezdit do Mostu/Chomutova, ne jenom do Rakovníka.
Prosím o upřesnění. „Má jezdit“ znamená, že je to v nějakém plánu a počítá se s tím, nebo jak je to myšleno?
Jaaaův volební program do příští přímé volby ministra veškeré dopravy.
Na jednu stranu, dovedu si představit dvě motorové jednotky, které se v Lužné prostě rozpojí, jedna pojede do Rakovníka, a druhá jako přímý vůz dále v současných trasách jako Os/Sp směr Chomutov
Jelikož se bude dělat elektrizace Praha-Kladno, tak by se tam krásně hodil bateriová jednotka…
Tam by se spíš hodilo spojení motoráku s EJ, která se v Kladně přivěsí/odvěsí (a pojede na město).
Schválně, jestli by to nějaká kombinace vozidel dokázala (zejména ve variantě „motorák v čele“).
Estonci mají takové Flirty (strojvůdce v elektrickém může i startovat motor v připojeném dieselovém) ale nevím jestli to využívají.
Spíš si říkám, ten diesel by tady duněl přes Bubny a tunelem pod Hradčanskou, nebo by se vezl jako mrtvá váha? Nebyl by ten baterkáč lepší?
Z něčeho takového bych podezříval i Dánsko.
Ano, jejich elektrické a motorové gumáky se také dají spojovat a ovládat z jednoho stanoviště, a opět ale nevím jestli to ještě využívají. Když jsme jeli loni z Aalborgu na Kodaň, ve Fredericii připřáhli motorovou jednotku.
Ve směru zpátky by na sebe musely čekat, což je dost citlivé na zpoždění, což v Česku dokáže být problém
V Poříčanech se kuplovaly Žabotlamy od Kolína a Nymburka. Když jeden měl zpoždění, tak jely za sebou a spojily se až na Masaryčce.
Takže by místo jedné poloprázdné motorové jednotky jely dvě ještě prázdnější? Ty rychlíky po buštěhradce jsou prostě pomalé. Autobus z Rakovníka to k první stanici metra v Praze (Zličín) zvládne za 43 minut, po prodloužení D6 a dostavbě obchvatu Lišan za 40. Rychlík jede k první stanici metra (Nádraží Veleslavín) o 30 minut déle a chystá se přestavba úseků Kladno – Hostivice – Ruzyně – Veleslavín, takže následující léta bude jezdit ještě pomaleji a s přestupem na autobus, protože bude zavedena NAD. Do Žatce je to stejné. Autobus 80 minut, rychlík by to jel kolem 95 minut, nemluvě o polohách… Číst vice »
Chybí mi informace o jakýchkoli snahách, aby rychlíky byly skutečně rychlíky, aby neměly tolik zastávek a prostojů a neploužily se tak, že je to např. z Pardubic do Liberce nebo z Prahy do Tanvaldu místo víceméně už teď možných 2 hodin mezi dvěmaapůl a třemi. Takže dál hlavně kraji objednávané dálkové autobusy, a víceméně zbytky do občas taky jedoucích vlaků.
Ano, občas je těch zastavení zbytečně moc. Kolikrát rychlík plní funkci spíše regionálního vlaku.
Na konci trasy, v pozdějších večerních hodinách, je to naopak lepší řešení nežli zajistit přestup do jiné soupravy a udělat na těch „pár km“ rozvoz.
Pomalost R21 je daná hlavně přípoji (Mladá Boleslav, Turnov) a kapacitou dráhy (070 Praha->Všetaty a Mladá Boleslav->Bakov nad Jizerou. Dost lidí jezdí i z těch menších zastávek, protože příme spojení s Prahou je výhoda. R14 neumím posoudit.
Na R14 je zbytečná možná tak Malá Skála, všechno ostatní jsou docela velká sídla nebo přestupní uzly. Naopak bych klidně zvážil sezónní zastavování na Kuksu, podobně jako R24 zastavuje na Bezdězu a ve Starých Splavech.
Tak Malá Skála je zrovna dost velký turistický cíl proč by tam neměl stavět rychlík?😀nechápu
To, po čem voláte, se jmenuje expres a v daných relacích to absolutně postrádá smysl.
Nebo se to spíš nedá moc narvat na tu infrastrukturu s jednokolejkami a mnoha uzly. Takhle tvoří rychlíky a osobáky víceméně hodinový interval se slušnou regionální obsluhou. Kdyby se ubraly rychlíku zastávky, přišel by o cestující jak rychlík, tak osobák, přičemž zahustit vedle těch rychlíků osobáky na hodinu by byl mnohdy taky problém.
těch zastavení by naopak mohlo být klidně i více, zrovna z Liberce do Padrubic úplně v pohodě, pořád lepší než to prostát na nádražích..jízdní doby jsou dané uzly a přestupy..na jednu stranu z Liberce do Pardubic těch lidí moc nepojede..je to rychlejší i jinudy vlakem natož jinou dopravou..po dostavění D35 se ten rozdíl ještě znásobí..
Hlavně by měl konečně objednavatel řešit posilování vlaků, třeba R22 je dost sezónní linka, většinu roku na ní 1x 845, která tam jezdí kapacitně stačí, ale v sézóně fakt ne, nebo nedej bože když je státní svátek to by nestačily ani 2 – kdyby tam jezdily (a jet v úplně plné lidí, kol, kočárků vydýchané 845, kde není k hnutí a bez klimatizace a s prťavými okny fakt není cestování hodné roku 2024).
Vzhledem k tomu že modernizace se na trati 070 asi nedočkáme, tak aspoň ať tady něco jezdí. Akorát mě děsí to prodloužení až na Rumburk. To už bude spolehlivost fakt nula nula nic s tím přenášením zpožděním co na téhle trati je.
Do Rumburka již dnes L4 i R22 jezdí. Dobré ráno.
Ano jezdí. Mluvím o tom že bude jezdit až z Prahy. Tedy z článku jsem pochopil že to bude linka Praha -> M ladá Boleslav -> Rumburk číslovaná jako R24. Jestli sem to pochopil špatně tak se samozřejmě omlouvám. Ale pokud to tak je tak to spolehlivé bude velice málo.
To jsem zvědavý, jestli se po roce 2027 dočkáme lepších vozidel, než současných křápů řady 845.
Aby byla nová vozidla v roce 27, je třeba je objednat nejpozději do konce tohoto roku.
Opět se to bude urychleně a nouzově řešit 14 dni před začátkem grafikonu… Taková česká cesta.
A za odpovídající navýšení ceny a tomu správně vybranému dopravci.
O kterém se předem ví, že mu to kraj roky předem domluvil na ruku, ty Moravie. Nějak takto?
Nová linka R24? A co bude s dnešní?
Předpokládá se, že jí převezme kraj. Což by dávalo smysl, vzhledem k charakteru, organizaci provozu, budoucím změnám po elektrifikaci do Kladna.
No tak nedává moc smysl, aby stát platil de facto příměstské spojení. Mezi řádky čtu, že MD zaplatí kraji hodinový takt Praha – Mladá Boleslav (novou linkou do Praha – Rumburk, kterou ale na bude platit jen do Boleslavi) a naopak na něj hodí Praha – Rakovník. Za mě rozumný postup.
Na hodinový takt do MB chybí jedna podstatná věc – zrušená výhybna Stránov. Proč asi dnešní hodina jede za Všetaty zastávkově, kdyby jela rychle, tak si odstojí 12 min v Chotětově…
To mě taky napadlo, ale ona ta hodina bude asi spíš kulhavá s křižováním MB – Všetaty. Ta nová R24 se totiž musí strefit do časové polohy dnešní L4, která vůči R22 kulhá kvůli vazbám v České Lípě.
Neratovice – MB se za půl hodiny sjet dá.
Mínus jako za aplikaci fyzikálních vzorečků nebo za co přesně? Samozřejmě nemluvím ani o 854 se dvěma, ani o 749 s pěti, ani o 845.
Ta nová R24 bude zastavovat mezi Boleslaví a Lípou jako dnešní osobák?
Dá se to očekávat, když ji bude Liberecký kraj platit místo dnešní L4. Možná to bude záminka k odstřelení lesních zastávek okolo Bělé (které jsou ještě ve Středočeském kraji), ale většina zastavení, předpokládám, zůstane.
Už i dneska se tam prakticky po hodině střídá státní a krajský vlak (R24/R45). Dávalo by smysl, aby všechno byla R45 s tím, že některé spoje se potáhnou do Rakovníka.
Kdysi jezdil polední pár rychlíků, ještě za časů ČD byl zkrácen o úsek Kladno – Rakovník a později (nebo hned?) byl převeden do kategorie Sp. Po převzetí rychlíků Arrivou zůstal ten pár vlaků ČD a po mnoha letech byl konečně loni v prosinci obnoven provoz v úseku Kladno – Rakovník, byť bohužel zatím jenom o víkendech.
Opět mi v hlavě zní prohlášení MD z devadesátých let. „Lepšï vlaky na Liberecko nezajistíme, protože v regionu je velmi zanedbaná žel. infrastruktura. A infrastrukturu nevylepšíme, protože tam stejně jezdí pouze staré a špatné vlaky“. Za třicet let tedy prakticky žádná změna.
paradoxně na území LB kraje byla jedna z prvních elektrizovaných tratí v Československu ( Z Polska, tehdy Německa do Kořenova )
Tak aspoň v regionální dopravě (vím že řeč je teď spíš o té ministerské) tam za 30 let nějaký pokrok vidím, co lepšího by tam mělo jezdit než Desira a RS1… v nejhorším člověk schytá regínu, ale aspoň trochu lépe vybavenou než v jiných krajích.
I v té ministerské sféře je pokrok – takt se zkrátil z 12 plus mínus 3 hodiny na 2 hodiny celodenně; i když naleštěná 750.222 s klasikou byla fotogeničtější než 845 🙂
Tak před 30 lety to tam nepamatuju, ale před 20 lety byly Ještěd a Nisa také v klasice a sice vypadaly majestátně, ale moc fotogenické taky nebyly 🙂 Do Jaroměře jsem na tom viděl hrbatou řady 130. Na Rumburk jezdilo v té době „rychlých“ spojů už celkem dost, je fakt že Big Diesel se tomu mělo říkat spíš tehdy 🙂
A prohlášení SŽ, že s elektrifikací v Libereckém kraji se počítá VÝHLEDOVĚ v příští dekádě. Přeloženo do normálního jazyka se počítá s rokem 2100. Zkrátka SŽ na Liberecký kraj totálně … ehm .. kulatně řečeno kašle.
Ne SŽ, ale stát. SŽ není suverénní entita, dělá pouze to k čemu je zaúkolovaná od státu a nemá (nemůže mít) žádnou vlastní iniciativu. Nebo může, ale stát jí na to nedá žádné prostředky.
Asi tak a nikoli jinak. Kdo platí, ten taky úkoluje a současně tím i poroučí.
Takže odborům ty protesty nařídili, přece nemůžou mít vlastní iniciativu?
https://zdopravy.cz/nejvetsi-zeleznicni-odbory-vyzvaly-cleny-k-ucasti-na-protivladni-demonstraci-184738/
„nemůže mít vlastní iniciativu“
No bodejť, nějak si to spaní na vavřínech oddůvodnit musí.
Ono je na trati Mladá Boleslav -> Rumburk i paradoxem, že osobáky L4 (ale ne všechny) jsou rychlejší než rychlíky R22.
Což je do velké míry podle mě dáno typem použitého vozidla… s čímž pokud Ministerstvo bude dál a dál odkládat, dost možná nic neudělá…
Třeba R 1208 má pobyt na hlavním nádraží v Č.L má 6min pobyt a pak vyjede a za dvě minuty je na střelnici kde ten rychlík má 8minut na ZASTÁVCE. Kde ten vlak s ničím nekřižuje aby ten vlak pak přijel ideálně do Nového Boru a vykřižoval s protijedoucím rychlíkem… O vozidlech to moc není jen ten jízdní řád je sestaven špatně. 😉