Z Big Diesel je Mini Deal. Ministerstvo řeší provoz dieselových rychlíků, soutěž stále nevypsalo
K vypsání soutěže je třeba shody s kraji, k té zatím nedošlo.
Stát zatím neví, jak bude vypadat provoz na rychlíkových tratích, kde dosud jezdí společnost Arriva vlaky jednotkami 845, po roce 2027. Ministerstvo dopravy o výběru dopravce mluví delší dobu, ale vypsání soutěže nabralo další zpoždění. Původně plánovalo vypsat velkou soutěž na náhradu výkonů dieselových jednotek vlaky s alternativními pohony. Soubor nazvaný Big Diesel je ale nakonec minulostí.
Ve hře je naopak nové nabídkové řízení nazvané Mini Deal. „V rámci přípravy nabídkového řízení je s regionálními objednateli řešena úprava rozsahu objednávky o spoje nyní zajišťované příslušnými kraji a zapojení vlaků do IDS. Jednání k dané problematice nebyla uzavřena,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jan Jakovljevič.
Konec projektu Big Diesel je očekávanou reakcí na rychlost přípravy elektrizace tratí Správou železnic. Nasazení vozidel s alternativními pohony (baterie) předpokládá alespoň částečnou elektrifikací na tratích, kde dosud troleje nejsou. I přes schválené plány na prostou elektrizaci některých tratí počítají výhledy Správy železnic s elektrizací například tratí v Libereckém kraji až v příští dekádě.
119 miliard do elektrizace tratí. Ministerstvo schválilo plán na dekarbonizaci železnice
Podle informací deníku Zdopravy.cz brání vypsání soutěže především neustálé připomínky zástupců Libereckého kraje. „Velkou složitost, s ohledem na rozsah spolupráce, představuje dohoda o financování a vedení linek na území Libereckého kraje a jejich koordinace s regionální objednávkou,“ uvedlo diplomaticky ministerstvo.
Jistá dohoda je už o tom, že všechny rychlíky budou stejně jako nyní zahrnuty do krajských integrovaných systémů. „Přesný termín vypsání nabídkového řízení na zajištění provozu linek v nezávislé trakci se odvíjí od uzavření příslušných veřejnoprávních smluv potřebných pro parametrizaci nabídkového řízení. Ministerstvo dopravy i kraje usilují o finalizaci a předmětných smluv krátké době,“ dodal mluvčí.
Liberecký kraj odmítá, že by zdržoval
Soubor Mini Deal se týká linek R14A (Pardubice – Liberec), R14B (Liberec – Ústí nad Labem), R21 (Praha – Tanvald), R22 (Kolín – Nový Bor, resp. Rumburk) a budoucí linky R24 (Praha – Mladá Boleslav – Rumburk). Součástí bude i stávající linka R24 Praha – Rakovník. Už dříve ministerstvo dopravy prodloužilo smlouvu s GW Train Regio u rychlíků Plzeň – Most. Samostatně bude vybírat dopravce pro rychlíkovou linku R26 Praha – Příbram – České Budějovice.
Liberecký kraj namísto odpovědí na otázky deníku Zdopravy.cz vydal tiskové prohlášení o stavu jednání s ministerstvem. Kraj uvedl, že je ve svých požadavcích konzistentní. „Nedomníváme se, že průtahy ve vypsání zakázky jdou na vrub Libereckého (či kteréhokoliv jiného) kraje. Kraje poskytují Ministerstvu veškerou potřebnou součinnost. Z hlediska aktuální kvality rychlíkových linek vyzval Liberecký kraj Ministerstvo dopravy opakovaně ke zvážení na její rychlé zlepšení, zejména s ohledem na cestovní komfort cestujících (klimatizace),“ uvedl kraj.
Soutěžit rychlíky a osobní vlaky najednou stát nechce
Kromě integrace do systému IDOL chce kraj provoz vlaků v režimu brutto (tržby rizikem objednatele). Rád by využil vozidla dopravce určené pro rychlíky i pro některé regionální spoje. To se děje už nyní, například na rameni Nový Bor – Rumburk. Požaduje také co nejrychlejší modernizaci vozidel, kraj se současnou kvalitou rychlíků není spokojen. Od nové smlouvy chce nové vlaky.
Spory kraje a ministerstva ukazují, že do objednávky vlaků na relativně krátké vzdálenosti mluví kvůli roztříštěnosti systému příliš mnoho subjektů. Podle dohody ministerstvo převezme v roce 2031 od kraje linku L4 (Mladá Boleslav – Rumburk) a nahradí ji linkou R24.
„Předmětnou linku bude financovat kraj a s MDČR uzavře veřejnoprávní smlouvu, tj. kraj bude objednávat tuto dopravu u MDČR,“ uvedl kraj v prohlášení. V něm si postěžoval, že větší propojenost s dalšími souběžnými osobními vlaky regionální vlaky linek L2 (Liberec – Děčín) a L3 (Liberec – Jaroměř), ministerstvo odmítlo. Propojení rychlíků a osobních vlaků pod jednu smlouvu by přitom mohlo přinést větší úspory z rozsahu. Podobně se ministerstvo nedávno dohodlo s Moravskoslezským krajem na soutěži, jejíž součástí bude výběr dopravce pro rychlíky R27 Olomouc – Krnov – Ostrava.
Stát se poprvé dohodl s krajem na převzetí rychlíků, bude na ně doplácet