Stát se poprvé dohodl s krajem na převzetí rychlíků, bude na ně doplácet

Řídící vůz 943 na rychlíku R27 v Opavě. Foto: České dráhyŘídící vůz 943 na rychlíku R27 v Opavě. Foto: České dráhy

Kraj již nemluví o vodíkovém pohonu na této trati.

Soutěž na dopravce pro rychlíky mezi Ostravou a Olomoucí začne v prvním čtvrtletí. Rychlíková linka R27 mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou se stane prvním případem nového způsobu spolupráce ministerstva dopravy a krajů při zajištění dálkové železniční dopravy.

Ministerstvo dopravy se dohodlo s Moravskoslezským krajem, že region převezme organizaci rychlíkových linek a výběr dopravce, ministerstvo bude kraji jen doplácet za část výkonů. Vyplývá to z veřejnoprávní smlouvy zveřejněné v registru smluv.

Kraj o možnosti organizace rychlíků a začlenění do provozního souboru Bruntálsko jednal přes rok. Původně ale uváděl, že jedním z hlavních důvodů je možnost zavedení alternativních pohonů, tedy jízdy částečně na baterie nebo vodík.

Rychlíky a regionální vlaky poprvé v jednom balíku. Kraj už nechce na krnovské trati diesely

To se ale z odpovědí kraje zdá již minulostí. „Jedná se o nabídkové řízení, není tedy možné v současné době uvedené informace detailně poskytovat veřejnosti. Povšechně lze uvést, že provozní soubor je koncipován pro provoz vozidel v motorové trakci, u části vlaků budou požadovaná nízkopodlažní vozidla,“ uvedla mluvčí kraje Nikola Birklenová. Nabídkové řízení má začít ještě v prvním kvartálu letošního roku. Rozsah dopravy se nemá zásadně měnit.

Synergie společného zadávání

Linka R27 se stala první, na které ministerstvo dopravy začalo vybírat dopravce v soutěži. Tendr, který před více než deseti lety vyhrál RegioJet, ale nakonec zrušil krátce po svém nástupu tehdejší ministr dopravy úřednické vlády Zdeněk Žák. Na trati mají aktuálně smlouvu České dráhy do konce roku 2027. Vítěz nabídkového řízení má vyjet se změnou grafikonu v prosinci 2027.

Kraj bude soutěžit společně jeden balík rychlíků a osobních vlaků, měl by tak dosáhnout příznivější ceny, než kdyby se soutěžily rychlíky a osobních vlaků.  „Dopravní služby, které jsou předmětem této smlouvy, jsou oběhově a technologicky úzce provázány s dopravními službami financovanými krajem, které jsou předmětem nabídkového řízení. Jejich oddělení do samostatné smlouvy o veřejných službách zajišťované ministersvem by mohlo vést k ztrátě úspor z rozsahu a synergií,“ uvádí se ve smlouvě.

Pokud vše dopadne podle plánů, půjde o první rychlíkovou linku v Česku, kdy by se ministerstvo podílelo na platbě kompenzace za objednávku kraje.

 

Tagy České dráhy linka R27 Ostrava - Krnov - Olomouc linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy Moravskoslezský kraj R27
110 komentářů