Z 80 na 120 km/h. Správa železnic žádá o první razítko pro modernizaci tratí na jihu Ostravy
Odhadované náklady jsou tři miliardy korun, největší objem prací čeká stanici Ostrava-Vítkovice.
Železniční trať na jižním okraji Ostravy mezi stanicemi Ostrava-Svinov, výhybnou Polanka nad Odrou a Kunčicemi má projít velkou modernizací. Správa železnic dnes odevzdala do zjišťovacího řízení první detailnější dokumentaci pro akci s názvem Optimalizace traťového úseku Ostrava-Kunčice (mimo) – Ostrava-Svinov/Polanka nad Odrou.
Jde o další velkou investici do železnice v ostravské aglomeraci, kterou Správa železnic plánuje. Zjišťovací řízení je prvním krokem v žádosti o schválení stavby. Dokumentaci připravilo sdružení Exprojekt a Sagasta, ke stažení je v registru EIA. Z textu vyplývá, že současně již běží práce na dokumentaci pro společné povolení. Podle informačního letáku stavby má dojít k zahájení prací v druhé polovině příštího roku, dokumentace EIA počítá se začátkem roku 2027.
„Současný technický stav traťového úseku včetně stavebně – technických parametrů trati již nevyhovuje současným a zejména budoucím nárokům provozovaných dopravních segmentů na zajištění kvalitní a konkurenceschopné železniční dopravy, a to jak osobní, tak nákladní,“ vysvětluje plány na takzvanou optimalizaci Správa železnic v záměru projektu. Při zadání projekční zakázky uváděla Správa železnic odhadované náklady tři miliardy korun.
Součástí takzvané optimalizace bude zvýšení rychlosti na trati z 80 na 120 km/h. Během úprav trati nedojde ještě k přepnutí na střídavou napájecí soustavu, úsek ale bude na konverzi připraven. Nejnákladnější částí bude komplexní rekonstrukce železniční stanice Ostrava-Vítkovice, kde vznikne jedno nové vnější nástupiště a jedno oboustranné ostrovní nástupiště.
Na trati nebude zatím ETCS, součástí projektu je příprava na jeho instalaci. Stavební práce proběhnou na současném tělese, dojde pouze k jeho mírným úpravám. Všechny mosty v uvedeném úseku projdou sanací, některé se zruší, jiné se naopak vymění.