Wizz Air vykázal za první čtvrtletí ztrátu 285 milionů eur, chystá se na další vlnu rušení letů
Airbus A321 v barvách Wizz Air. Foto: Wizz Air
Dopravce čeká návrat zisku v tomto čtvrtletí.
Dopravce čeká návrat zisku v tomto čtvrtletí.
Na východ je to teď složitý. Operujou už i v Perském zálivu. Ale proč nehodí pár letadel do PRG? Potenciál tady musí být. Je tolik míst, kam by se dalo létat není přímé spojení. Nebo jen jednou týdně. Uvidíme.
Wizz air dlhu dobu krvacal vo Viedni. Kde zalozil bazu a otvoril plno liniek. Snazil sa konkurovat austrianu a laude ale narazil. P tom ze sa to stane som hovoril kamaratom uz v roku 2017. Isli hlavpu proti muru. Namiesto toho aby rozvyjali bazu v Kosiciach alebo v ceskej republike.
Tam navíc šli i proti Ryanu. Strategických míst, kam by mohli, je méně a méně. A Praha rozhodně není ještě plně saturovaná.
lauda==ryanair
To ano.
Wizz air sa zameriava najma na VFR cestujucich cize dovolenkarov a gastarbeiterov. Na prvu skupinu sa zameriava smartwings a na tu druhu aj raynair. Smartwings ma v SR a CR dominantne postavenie co sa tyka dovolenkarov. Biznis klientelu a beznych cestujucih si rozdelili letecke spolocnosti z aliancii Skyteam , star alliance a oneworld v pripade Prahy. Mam pocit ze wizz air prepasol sancu vybudovat si dobru poziciu v CR a SR. Kedze to vedie Madar a ten ma kratkodobe myslenie narozdiel od Ryanairu. Slabinou Ryanairu a Wizz airu ze maju len velke lietadla A320/B737.
Pán je zjevně znalec… Várádiho nekomentuji, ale pochybuji, že ho znáte nebo o něm něco víte… Ale proč by proboha měla být slabina, že mají jen 320/737…co byste si představoval? Tohle jsou pro provoz, kterým se zabývají, ideální letadla. Nebo si myslíte, že by je provozovali, kdyby jim to nefungovalo?
Pretoze je ombedzeny pocet leteckych liniek na ktore dava zmysel nasadzovat A320/B737 lietadla. Je kopec liniek ktore mozu funogovat ale iba s mensim lietadlom ako B737/A320. Na niektorych linkach pozaduju vacsi pocet frekvencii letov ako vacsie lietadlo. Nie kazdemu vyhovuje nizka frekvencia letov pretoze lietadlo je velke. Prikladom toho ze to funguje je Air Dolomity , Windroe alebo Air Baltic.
Tak za prvé, kopec takových linek asi není, když mají průměrnou obsazenost 90-95% a jejich business model dává dost smysl, vzhledem k ekonomickým výsledkům (jedno ztrátové čtvrtletí, navíc v době, kdy se létá nejméně, opravdu není problém, ale vcelku běžný vývoj v rámci finančního roku). A pokud jde o Air Dolomity, Windroe nebo Air Baltic, tak jestli to nebude tím, že to nejsou ULCC, ale mají jiný obchodní model. A hlavně, menší letadlo znamená vyšší náklady na jednotku, tj. přepravenou osobu.
Jediny rozdiel medzi Wizzairom/Ryanairom a Air Dolomity/Air Baltic/Windroe je ze nemaju ULLC nemaju codeshare alebo interline zmluvy s inymi leteckymi spolocnostiami. To je aj jeden z rozdielov medzi Ryanairom a Southwest Airlines. Inak air dolomity a air baltic maju len jeden typ rodinu lietadiel na ktory staci ten ista licencia / type rating. A220 alebo Embraer. V Europe ak to vezmes od podlahy tak nieje az tak markantny rozdiel medzi ultra low cost a klasickym dopravcom ako je to v USA/Kanade alebo v Azii.
Ale to je přesně o tom: .“…nemajú codeshare alebo interline zmluvy s inymi leteckymi spolocnostiami“…to znamená, že jejich fungování a ekonomika provozu je jiná a procesy jsou jinak nastavené. Typ letového parku je irelevantní. A ano, rozdily jsou dnes minimální, z pohledu cestujícího. Ale ne tak úplně z pohledu provozovatele.
No, trošku upřesnění…Wizz byl první, kdo jako ultra LC do Vídně přišel. Jenže nejspíš nepočítal s tím, že se Ryanair dohodne na koupi Laudamotion, takže se situace zásadně změnila. Austrian takový problém nebyl, ale O’Leary dlouhá léta toužil dostat se do Vídně a když se příležitost naskytla, tak neponechal nic náhodě a Wizz vyškolil… Bázi v Košicích nerozvíjel z jednoduchého důvodu – vypršel pětiletý kontrakt, zajišťující bohaté dotace a když kraj nechtěl už dál platit, protože se ta „investice“ nevracela a asi došly i peníze, tak prostě odešel. A hlavně, kolik by v KSC uživil letadel? Wizz, pokud nemá jistotu… Číst vice »
Mozno ta prekvapim ale napriklad linku Kosice Londyn lietal aj 2x denne. Dopyt ponej je. Dnes tato linka uzivi bezproblemov Ryanair aj Wizz Air. Problem s bazou v Kosiciach bol ten ze lietal do Tel Avivu , Kolina, Milano a nizka frekvencia letov. Cize lietal tam kde ludia nechceli a este s nizkou frekvenciou. Pamatam ze ked zacal lietat Kosice Londyn Luton zacinali na frekvencii 4x tyzdne a rychlo presli na dennu rotaciu a neskor na 2x denne predtym nez zatvoril bazu a odisiel do Viedne. Dnes je situacia taka ze Ryanair lieta z Kosic do viacej destinacii ako Wizzair… Číst vice »
Základem pro vytvoření báze bylo, že naslibovali zásadní zvýšení turistického ruchu do regionu a na to dostali podporu na 5 let. K tomu nedošlo, takže nebyl důvod dál platit podporu a to se pochopitelně Wizzu nelíbilo (kromě toho, že mu zaplatil Debrecen…). Čímž ale pochopitelně nepopírám, že jsou destinace, kam se z KSC úspěšně létá. To je v pořádku.
Pokud jde o Vídeň, tak situace byla při vstupu WZZ zásadně odlišná od doby, kdy tam vstupoval Sky. Ale Wizz hlavně podcenil urputnost RYR a jeho ochotu pálit tam několik let peníze. Ostatně, pro RYR je Vídeň stále v červených taky…
Lenze problem nastane ak chces z dotovanych penazi lietat take destinacie ako Tel Aviv , Kolin a podobne. To bohuzial nie je biznis plan na rozlietanie liniek, ale akasi trapna „parodia“ na prezratie poskytnutych penazi. Z Kosic Luton OK, Milano OK, ale Tel Aviv a Kolin? Od zaciatku jasne stratove linky so ziadnou buducnostou…
V Praze jeden čas, pokud si dobře pamatuji, bázovali dvě letadla, ale nebyla to žádná hitparáda. Takže asi vědí proč Praha zatím znovu ne.
Z Prahy odešel právě do Vídně, kde viděl větší potenciál i poptávku, neboť Praha byla z hlediska provozních nákladů letiště vysoká
Ne, mezi odchodem z Prahy a vstupem do Vídně byl docela dlouhý čas. A opravdu si myslíte, že Praha je z hlediska nákladů dražší, než Vídeň?? Vždyť je to tak jednoduché, obě letiště mají své poplatky zveřejněné, stačí si to porovnat. Problém je v poptávce a potenciálním výnosů, kterého lze na trhu dosáhnout, jinými slovy o ochotě lidí zaplatit, a to nejen letenku, ale i další služby, na kterých společnosti vydělávají, třeba prodej na palubě. V tom zásadně zastáváme.
Už to bude 5 let ne? Nebo kolik. Časy se mění. A kdo jednou stal, zůstal opodál. Než zkoušet nesmyslný lokality, mohli by zkusit, když už ne bázi, z těch existujících bází lítat do Prahy. Což se po troškách zacina dít. Destinací wizzu z Prahy už je skoro tolik, jako když tu bazoval.
no, nejspis proto, ze tady ten potencial nevidi? 🙂
linka jednou tydne je, ve vsi ucte, nesmysl.
Ale takový se bohužel z Prahy provozujou. Tak to je. I 2 je málo. Máme centrálu holdingu v Turíně. Abych se tam dostal, musím hopsat s Lufthansou přes Mnichov. Stává se že mi změní lety a hopsam přes Frankfurt. Přitom Ryan otevřel linku. Bohužel, jen 2x týdne ve dnech, kdy mi to absolutně nevyhovuje. 🙂 Lufthansa to operuje s AirDolomiti s jejich Embraery. Podotýkám, že Turín není nijak hezkej. Takže mi to turisticky nedává smysl. Odlet v neděli večer a návrat v úterý večer je pro mě málo.
A ještě jedno. Myslím, že Praha teď dává ekonomicky víc smysl, než Vídeň, kde je na zajímavých linkách přetlak. 😉
Nektere zeme uz vyhrozuji covidovymi opatrenimi, aerolinky budou opet rusit. To, ze byste chtel, aby aerolinky letali ruzne destinace, tak uz dva roky je videt, ze sice oznami nove lety, ale obratem je rusi. Takze nema smysl neco noveho ted spoustet. Pokud si to neobjedna cestovka, nema to smysl.