Kvůli ochraně klimatu zastavil Wales přípravy nových silnic a dálnic

Rozšíření silnice A465 v Gilwernu. Foto: M J RoscoeRozšíření silnice A465 v Gilwernu. Foto: M J Roscoe

Peníze ušetřené za stavby mají směřovat do udržitelnějších druhů dopravy.

Velšská vláda se kvůli snaze snížit emise skleníkových plynů odhodlala k zásadnímu kroku. Zastavila přípravu všech nových silničních a dálničních staveb, namísto toho chce investovat více peněz do udržitelnějších způsobů dopravy, než je jízda autem.

Plán oficiálně oznámil ministr pro klimatickou změnu Lee Waters. Ve Walesu vedou vládu labouristé. Podle něj jde o součást snahy dosáhnout v celé zemi do roku 2050 takzvané uhlíkové neutrality.

Podle včerejšího oznámení je příprava nových staveb zastavena a bude se znovu hodnotit, zda jsou všechny projekty skutečně třeba a zda nepovedou například k nárůstu emisí. „Od roku 1990 klesly emise CO2 ve Walesu o 31 %. K dosažení nulových emisí potřebuje udělat mnohem více,“ řekl Waters. Podle něj tvoří doprava ve Walesu 17 % emisí CO2, a proto se musí dotknout škrty i této oblasti. Jeho kompletní projev ve velšském parlamentu Senedd je zde.

Waters argumentuje tím, že chce přesunout peníze z projektů, které podporují poptávku po jízdě autem do údržby silnic a vytvoření alternativní nabídky dopravy. V praxi to bude znamenat například více vyhrazených pruhů pro autobusy nebo cyklisty na stávajících silnicích. Zdůraznil, že „zmrazení“ projektů neznamená definitivní stopku stavbě nových silnic. „Nebudeme v tom fanatici,“ uvedl. Současně dodal, že se lidé na autech stali příliš závislí. „To přineslo zvýšení hluku, zhoršení kvality ovzduší a ztrátu času v dopravních zácpách,“ doplnil.

Opozice návrh kritizuje, protože podle ní není ve Walesu stále dokončena základní silniční a dálniční síť, a proto takové opatření výrazně postihne obyvatele.

Tagy omezení emisí CO2 Top uhlíková neutralita Wales
230 komentářů