Vzniká nový železniční obr. Evropská komise schválila nákup Bombardieru Alstomem
Lokomotivy Bombardier TRAXX MS3 v barvách ČD Cargo na železničním zkušebním okruhu ve Velimi. Foto: ČD Cargo
Evropská komise (EK) dnes s podmínkami schválila záměr francouzského výrobce vlaků Alstom převzít vlakovou divizi kanadské firmy Bombardier. Alstom v
Koncentrace odvětví je přirozený jev. Náš problém je na druhé straně – příliš vysoký práh pro vstup nových podnikatelských subjektů do daného odvětví.
Tuhle se někde psalo, že Bombardier končí s letadly a bude se věnovat jen dráze. Teď tohle. Tak buď je něco z tojo kec a nebo z Bo bardieru nic nezbude.
Alstom není dobrá volba, žabožrouty nee.
Bombardier se už kompletně zbavil výroby linkových letadel, něco koupil Airbus, něco Mitsubishi, turbovrtulová letadla Viking Air, z letecké výroby mu zbyla jen ta nejziskovější část, bizjety.
ber vikingh air jen jako vlastnika papiru,od roku 2018,kdy si koupil povoleni na letadlo Q400 udelal jen 3 kusy
Stejně jako Mitsubishi, ti dodělají poslední objednané kusy a pak to zavřou. Nicméně to nic nemění na tom, že Bombardier výrobu linkových letadel prodal.
alhstom je nejvetsi gigant co se tžyce vysokorychlostni trate,ty pivopíči!
prave ze naopak bombardier se chce venovat jenom letadlum, ma vtom svuj podil i kanadska vlada…. bohuzel je smutny ze tu jejich divizi letadel celou dobu dotovalo prave transportation ktere jedine vydelecne…ve firme sem 12 let,, uvidime co nam prinese alstom
EK v tomto směru sype písek do soukolí.. Jinde mohou vznikat zanikat obří firmy, jen v EU se musíte doprošovat, aby se mohl ynějaké firmy spojit… Pak má být Evropa konkurenceschopná světovým velikánům, jak ze zámoří, tak z Asie.
Víte, že kontrola koncentrací je běžná naprosto všude, i v USA? Nebo chcete otevřít cestu ke vzniku monopolistů, kteří každého potenciálního konkurenta koupí? Fakt na facepalm toto.
Myslím, že ponechání volnějšího trhu, i když s sebou nese jisté riziko, je lepší, než úředně od stolu politiky řízeném dělání pseudorozhodnutí o „demonopolizaci. Všechny ty regulace ve finále přináší víc škody než užitku. Příklad. Mittal chtěl koupit itelský železárny ILVa. komise k tomu měla remcy, že musí něcojinýho prodat, prodal Novou Huť, kolem kybl jednání a tanečků, stresy ve fabrice kdy lidi neměli žádnou jistotu budoucnosti, nakonec to prodla „synovcovi“ a pod značkou Librety to de facto vlastní dál (konkrétně Mittal, že.) Výsledek „komisionání“ majitelem všech výše uvedených oceláren je přímo, nebo přes nastrčenýho příbuznýho furt stejnej Ind, akorát… Číst vice »
Tak to je už přesné.
Tak nějak konkrétní a ze života. Toto „komisování“ prožívalo pár tisíc zamestnanců rok. Ve finále. Nejzajímavější produkty válcoven (středojemá a spol) se pro jistosu přesunuly i se stolicemi do Polska, a zbytek Mittali se „přejmenoval“ na Librety steel. Což byl ado tý doby pidi firma jeho synovce…
Skutečné monopoly jsou opravdu nebezpečné. Problém s Mittalem byl možná v tom, že národní úřady nedokázaly ohlídat, komu bude patřit dceřiná firma. Jinak když se kácí les, lítají třísky, tj. nelze zajistit, aby nevznikla nejistota u zaměstnanců. Možná kdyby nebylo nákupu, krachla by ta kupovaná firma a byly by tisíce lidí opravdu bez práce.
Jinak mám trochu obavu, zdejší obhájci neregulace by v případě nějaké české firmy, třeba Škoda Transportation či AŽD, tvrdě bojovali proti spojování a údajným monopolům.
Čínský výrobce je už teď větší než bude i tato firma po spojení.
Nehledě na to, že podstatně větší a nebezpečnější monopoly vznikají v IT v USA a těch se komise jasně bojí tak si to vylívá a ospravedlňuje své zachování na takovýchto jasných blbostech, vždyť v EU je nejvíc železničních výrobců na světě.
IT monopoly? To by mě zajímalo. Na databáze jsou celkem 3, na operační systémy jsou celekem 3, na procesory jsou 2 (+2 pro servery) na cloud jsou neméně 4 firmy a dalo by se pokračovat.
Na cloudy jen 4 ???? I když tedy uvádíte nejméně. beru to tak, že vypouštíte menší společnosti a outsidery.
Z jistého úhlu pohledu se to s tím efektivním monopolem dá brát, byť z pohledu EU ani jiného celku to nic odtriggrovat nemusí. Možná lepší než o monopolu, je v této situaci lepší mluvit o hegemonii. Google i Facebook mají faktickou hegemonii ve svých oborech, Amazon má de-facto monopol pro obchod na internetu. Ale ta situace v EU tak úplně neplatí a ČR je z tohoto pohledu zase o kousek dál za bukem. Operačních systémů je hafo, a pak máte kdykoli možnost začít budovat nový z kterékoliv verze Linuxu než měnili cosi podstatného v licenci, tak dva roky dozadu. Tam… Číst vice »
Jenže velcí výrobci vlaků jsou jen v EU víc jak 3 a celesvětově ještě daleko víc, a přesto do toho komise jak vidítě hází vidle podstatně intenzivněji.
Ano, jsou 4. Jak to vypadá celosvětově je celkem fuk, když dotyčné společnosti na EU trhu prakticky nepůsobí.
bla bla bla. Air france a KLM se spojily a nicim, to neproslo!
Dalibore, lze souhlasit, ovšem s jednou výhradou. Hledáte rozum, logiku a veřejné dobro tam, kde vládne ideologie a mocenské zájmy úplně jiné, než jsou veřejně deklarovány.
Tesat do kamene, velmi přesné
Máte recht. Ale jak s tím skončit? Jak omezit zbytečnou „regulaci“ omezování, diktování, restrikce a nemístné dotace? Vše toto jen brání trhu a deformuje ceny a vztahy. Vše pod zaklínadlem „demokracie“.. cesta do pekla je dycky dlážděná dobrými úmysly. Proč nenechat více prostoru lidem i firmám? proč musí být vždy na všecko nejkaý béfel, limit, omezení? orpč nenechat lidi volně žít a podnikat? Proč pořád ti „nahoře“ mají pocit že jsou jediní s mozkem a musí těm „dole“ vše řídit a ovládat?
Proč myslíte, že ten Juncker odhaloval Marxův pomník…?
myslím, že pročtení Schellinga, Marxe, Englse a fantastické romány od Orwela, jehož v té době fantastické a děsivé vize dnes prožíváme, a mnohých dalších děl různých filozofů by mnohým dnes velmi prospělo. Bohužel Marx byl komanči brutálně „zneužit“ a nyní pořád má nálepku bolševika, byť s nimi reálně neměl nic společného.
Bolševik jistě nebyl, to máte každopádně pravdu, ovšem touhu zničit normální svět měl úplně stejnou jako oni, ať už ve verzi bolševické a nebo té dnešní, která nám vládne z Bruselu.
Nikoliv, byli to idealisté a filozofové. Střílet, dikotvat, věšet začali zcela jinímm kteří zneužili jejich filozofii. Jen si zběžně jejich dílo prostudujte, je plné dodnes platných pohledů a souvislostí. Akorát když se z filozofického náhledu stane ideologie podepřená zbraněmí a terorem, vznikne průser (teda Reálný socialismus).
Víte, je-li filozofie špatná, chybná, postavená na špatných základech k výše uvedenému vede, resp. může vést. Taková už je síla myšlenek.
To, že má Marx ve svých dílech dílčí trefné postřehy, nijak nepovyšuje celek na pravdu a dobro. Jinak řečeno, i ďábel občas mluví pravdu. Kapitál mám v knihovně v oddělení Libri prohibiti s dalšími podobnými „veledíly“… 😉
Obávám se, že si Marxe poněkud idealizujete. Viz jeho deklarovaný záměr vyhladit ze světa všechny Slovany, kteří nejeví dostatečné nadšení pro jeho totalitní socialistické vize.
Myslím, že kdyby Alston nasypal EK nějaké mince, bylo by po problému
Něco jako Coradia Polyvalent by mohl být dobrý kup na rozšíření obzoru pro Škodu .
Je tu snad jeste ferova konkurence v oboru vyroby lokomotiv/vlakovych jednotek? V kontinentalni Evrope tu je jen par vyznamnych hracu jako CAF, Siemens, Hitachi (Skoda a Pesa jsou marginalni v absolutnich cislech).
Hitachi? to je Evropě kde prosím?
V Itálii AnsaldoBreda, a něco v Anglii (Derby?).
To něco je teďka dohromady 352 jednotek jezdících nebo v brzké době dodaných. Viz: https://en.wikipedia.org/wiki/Hitachi_A-train#United_Kingdom
Něco patřilo k továrně (nevim z hlavy, který provoz v UK patří Hitachi), ne k výrobkům.
Maji tovarny v Anglii (Newton Aycliffe) a Italii (Neapol, Palermo a dalsi). Nedavne uspechy v tendrech: Italie (Milan/Lombardie) – Dvoupodlazni jednotky typu Caravaggio; Anglie (Wales) – EMU pro West Coast franchise.
Zde odkazy:
https://www.theguardian.com/uk-news/2019/dec/06/hitachi-rail-350m-contract-avanti-west-coast-trains-first-trenitalia
https://www.railway-technology.com/projects/hitachi-caravaggio-double-deck-regional-train/
Maji tovarny v Anglii (Newton Aycliffe) a Italii (Neapol, Palermo a dalsi). Nedavne uspechy v tendrech: Italie (Milan/Lombardie) – Dvoupodlazni jednotky typu Caravaggio; Anglie (Wales) – EMU pro West Coast franchise.
Zde odkazy:
https://www.theguardian.com/uk-news/2019/dec/06/hitachi-rail-350m-contract-avanti-west-coast-trains-first-trenitalia
https://www.railway-technology.com/projects/hitachi-caravaggio-double-deck-regional-train/
Na jiných kontinentech je výrobců ještě míň a vůbec to nevadí, i při mezinárodních clech by domácí výrobce nemohl o víc navíšit nějak extrémně ceny, plus je dále dopravní konkurence i v silniční dopravě a často i letadlech.
Tak to je taky ten důvod, proč to EK tak brzdí. Siemens, Alstom, Bombardier a Stadler jsou mj, i největší dodavatelé signalizace a zabzař., kde ta konkurence je ještě menší (a byl to jeden z důležitých důvodů zablokování fúze Siemens-Alstom).
Taky je otázka, jestli evropský trh dokáže vygenerovat poptávku po novém typu lokomotivy každých cca 20 let u 10 výrobců, a co bude, pokud tomu začnou konkurovat výrobky z Číny (v posunu už tuším realita). To takové tramvaje na tom jsou líp.
To bude jeste ponekud zajimave… Oficialne posveceny kartel v jednom podniku. Zni mi to jako aliance MAN, IVECO a dalsich vyrobcu, ktery tu byl od 90. let do 2011 a v te dobe privedl na buben/vytesnil mnoho podniku v tomto oboru. Snad se pletu…
OPRAVA: Zni mi to jako KARTEL…
Jak může být koncentrace kartel, když vznikne jeden podnik, zatímco podstatou kartelu je koordinované jednání samostatných podniků (nezávislých tržních sil)? 🙂 Toto je max konsolidace trhu.
Uznavam, ze jsem pouzil spatny termin ve viru vasni. Ale i tak si dovolim tvrdit, ze mi to pripada jako oligopol a tim padem skrceni volneho trhu.
Chtěl jste říct monopol ne?
Nikoliv, oligopol, protoze se zde nove jde o malou skupinu ovladajicich vetsinu trhu (tj. Bombardier/Alstom + Siemens + CAF) a nikoliv o jednu spolecnost prevladajici na jednom trhu.
Ještě Hitaschi, Škoda a celý zbytek světa podle případných cel.
V mnoha podstatně důležitějších oborech je to na trhu globálním tudíž i v EU daleko víc a nebezpečněji „monopolizované“ oligopoly.
Pokud bych mel zajit do vetsich detailu, tak treba v Irsku vladne (poslednich 15 az 20 let) na zeleznicich Hyundai (DMU) a Tokyu Car Corp. (EMU pro Dublin Dart). Globalne (tj. EU) ale celi trh natlaku 4/5 masivnich firem, coz je podle mne spatne – obzvlaste pokud nektere firmy nejsou z EU a neodvadi tu dane ci nezamestnavaji obcany EU (viz cinske namluvy ve vychodni Evrope vc. CR – Leo Express)
Tady je jeste svetove meritko nejvetsich firem (vyslo dnes ve Financial Times) a co cert nechce 3 z 5 jsou zaroven nejvetsimi hraci v EU:
https://www.ft.com/__origami/service/image/v2/images/raw/https%3A%2F%2Fd6c748xw2pzm8.cloudfront.net%2Fprod%2F542785c0-d342-11ea-8761-ad69974688d0-standard.png?dpr=2&fit=scale-down&quality=medium&source=next&width=700
Ekonomika je globální, tady to někteří zúžili na Evropu. Daleko rychleji fúzují firmy v USA a vytvářejí si tím náskok, protože dnes se musí dávat skutečně velké peníze do vývoje, a to chce silné finanční zázemí.
Zbrojní výroba v USA dělá fúze, které jsem si ještě předloni neuměli představit, myslím tím strategické věci (aerospace, řízené střely- monopol, strategické radary – monopol, …..). Či-li stojí zatím i politické s mocenské vlivy, ale platí i normální pravidlo pro fúze: Kupuj nebo budeš koupen.