Železnice Železniční průmysl

Vzniká nový železniční obr. Evropská komise schválila nákup Bombardieru Alstomem

Lokomotivy Bombardier TRAXX MS3 v barvách ČD Cargo na železničním zkušebním okruhu ve Velimi. Foto: ČD Cargo
Lokomotivy Bombardier TRAXX MS3 v barvách ČD Cargo na železničním zkušebním okruhu ve Velimi. Foto: ČD Cargo

Evropská komise (EK) dnes s podmínkami schválila záměr francouzského výrobce vlaků Alstom převzít vlakovou divizi kanadské firmy Bombardier. Alstom v únoru oznámil, že za stoprocentní podíl v divizi Bombardier Transportation zaplatí 5,8 až 6,2 miliardy eur (dnes asi 152 až 162 miliard Kč). Divize působí také v České republice, kde má výrobní závod v České Lípě.

Komise upozornila, že plán Alstomu schválila pod podmínkou, že firma prodá část majetku, jak slíbila, aby rozptýlila obavy z narušení hospodářské soutěže. Alstom je mimo jiné výrobcem rychlovlaků TGV a aby získal souhlas komise k převzetí divize Bombardieru, slíbil prodat továrnu na výrobu regionálních vlaků Coradia Polyvalent. Zbavit se bude muset i výroby příměstských vlaků Bombardier včetně souvisejících aktivit v závodě Bombardier Transportation v Hennigsdorfu v Německu.

Agentura Reuters tento týden uvedla, že nabídnuté ústupky Alstomu pomohou zajistit si souhlas EK s plánovanou akvizicí divize Bombardieru. Až Alstom plán dokončí, stane se druhým největším výrobcem vlaků na světě, za čínskou firmou CRRC.

Převzetí divize Bombardier Transportation by mohlo Alstomu pomoci právě i v konkurenčním boji s CRRC, která teď rozšiřuje své zahraniční aktivity. Divize Bombardier Transportation loni utržila téměř 11 miliard kanadských dolarů (přes 181 miliard Kč), uvedla už dříve agentura AP.

Alstom se v roce 2017 dohodl s německou průmyslovou skupinou Siemens na spojení železničních aktivit do společného podniku. Měl tak vzniknout evropský gigant ve výrobě vlaků, který by dokázal lépe obstát v mezinárodní konkurenci. Transakci však loni zablokovala Evropská komise, která měla obavy z negativních dopadů na hospodářskou soutěž. Francouzský kabinet rozhodnutí komise tehdy kritizoval.

Alstom a Bombardier předpokládají, že transakce by mohla být dokončena v první polovině příštího roku.

ČTK

 

Odebírat
Upozornit na
guest
49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
žlutý klandr

Koncentrace odvětví je přirozený jev. Náš problém je na druhé straně – příliš vysoký práh pro vstup nových podnikatelských subjektů do daného odvětví.

Od lesa

Tuhle se někde psalo, že Bombardier končí s letadly a bude se věnovat jen dráze. Teď tohle. Tak buď je něco z tojo kec a nebo z Bo bardieru nic nezbude.
Alstom není dobrá volba, žabožrouty nee.

Pražák

Bombardier se už kompletně zbavil výroby linkových letadel, něco koupil Airbus, něco Mitsubishi, turbovrtulová letadla Viking Air, z letecké výroby mu zbyla jen ta nejziskovější část, bizjety.

Matrail

ber vikingh air jen jako vlastnika papiru,od roku 2018,kdy si koupil povoleni na letadlo Q400 udelal jen 3 kusy

Pražák

Stejně jako Mitsubishi, ti dodělají poslední objednané kusy a pak to zavřou. Nicméně to nic nemění na tom, že Bombardier výrobu linkových letadel prodal.

Matrail

alhstom je nejvetsi gigant co se tžyce vysokorychlostni trate,ty pivopíči!

Gregg

prave ze naopak bombardier se chce venovat jenom letadlum, ma vtom svuj podil i kanadska vlada…. bohuzel je smutny ze tu jejich divizi letadel celou dobu dotovalo prave transportation ktere jedine vydelecne…ve firme sem 12 let,, uvidime co nam prinese alstom

Dalibor

EK v tomto směru sype písek do soukolí.. Jinde mohou vznikat zanikat obří firmy, jen v EU se musíte doprošovat, aby se mohl ynějaké firmy spojit… Pak má být Evropa konkurenceschopná světovým velikánům, jak ze zámoří, tak z Asie.

Armin

Víte, že kontrola koncentrací je běžná naprosto všude, i v USA? Nebo chcete otevřít cestu ke vzniku monopolistů, kteří každého potenciálního konkurenta koupí? Fakt na facepalm toto.

Dalibor

Myslím, že ponechání volnějšího trhu, i když s sebou nese jisté riziko, je lepší, než úředně od stolu politiky řízeném dělání pseudorozhodnutí o „demonopolizaci. Všechny ty regulace ve finále přináší víc škody než užitku. Příklad. Mittal chtěl koupit itelský železárny ILVa. komise k tomu měla remcy, že musí něcojinýho prodat, prodal Novou Huť, kolem kybl jednání a tanečků, stresy ve fabrice kdy lidi neměli žádnou jistotu budoucnosti, nakonec to prodla „synovcovi“ a pod značkou Librety to de facto vlastní dál (konkrétně Mittal, že.) Výsledek „komisionání“ majitelem všech výše uvedených oceláren je přímo, nebo přes nastrčenýho příbuznýho furt stejnej Ind, akorát… Číst vice »

Nováček

Tak to je už přesné.

Dalibor

Tak nějak konkrétní a ze života. Toto „komisování“ prožívalo pár tisíc zamestnanců rok. Ve finále. Nejzajímavější produkty válcoven (středojemá a spol) se pro jistosu přesunuly i se stolicemi do Polska, a zbytek Mittali se „přejmenoval“ na Librety steel. Což byl ado tý doby pidi firma jeho synovce…

Koumes

Skutečné monopoly jsou opravdu nebezpečné. Problém s Mittalem byl možná v tom, že národní úřady nedokázaly ohlídat, komu bude patřit dceřiná firma. Jinak když se kácí les, lítají třísky, tj. nelze zajistit, aby nevznikla nejistota u zaměstnanců. Možná kdyby nebylo nákupu, krachla by ta kupovaná firma a byly by tisíce lidí opravdu bez práce.
Jinak mám trochu obavu, zdejší obhájci neregulace by v případě nějaké české firmy, třeba Škoda Transportation či AŽD, tvrdě bojovali proti spojování a údajným monopolům.

Peeetr

Čínský výrobce je už teď větší než bude i tato firma po spojení.
Nehledě na to, že podstatně větší a nebezpečnější monopoly vznikají v IT v USA a těch se komise jasně bojí tak si to vylívá a ospravedlňuje své zachování na takovýchto jasných blbostech, vždyť v EU je nejvíc železničních výrobců na světě.

Jiří Kocurek

IT monopoly? To by mě zajímalo. Na databáze jsou celkem 3, na operační systémy jsou celekem 3, na procesory jsou 2 (+2 pro servery) na cloud jsou neméně 4 firmy a dalo by se pokračovat.

Vlastimil Kocurek

Na cloudy jen 4 ???? I když tedy uvádíte nejméně. beru to tak, že vypouštíte menší společnosti a outsidery.

K.S.

Z jistého úhlu pohledu se to s tím efektivním monopolem dá brát, byť z pohledu EU ani jiného celku to nic odtriggrovat nemusí. Možná lepší než o monopolu, je v této situaci lepší mluvit o hegemonii. Google i Facebook mají faktickou hegemonii ve svých oborech, Amazon má de-facto monopol pro obchod na internetu. Ale ta situace v EU tak úplně neplatí a ČR je z tohoto pohledu zase o kousek dál za bukem. Operačních systémů je hafo, a pak máte kdykoli možnost začít budovat nový z kterékoliv verze Linuxu než měnili cosi podstatného v licenci, tak dva roky dozadu. Tam… Číst vice »

Peeetr

Jenže velcí výrobci vlaků jsou jen v EU víc jak 3 a celesvětově ještě daleko víc, a přesto do toho komise jak vidítě hází vidle podstatně intenzivněji.

Matrail

bla bla bla. Air france a KLM se spojily a nicim, to neproslo!

Nováček

Dalibore, lze souhlasit, ovšem s jednou výhradou. Hledáte rozum, logiku a veřejné dobro tam, kde vládne ideologie a mocenské zájmy úplně jiné, než jsou veřejně deklarovány.

Berťa

Tesat do kamene, velmi přesné

Dalibor

Máte recht. Ale jak s tím skončit? Jak omezit zbytečnou „regulaci“ omezování, diktování, restrikce a nemístné dotace? Vše toto jen brání trhu a deformuje ceny a vztahy. Vše pod zaklínadlem „demokracie“.. cesta do pekla je dycky dlážděná dobrými úmysly. Proč nenechat více prostoru lidem i firmám? proč musí být vždy na všecko nejkaý béfel, limit, omezení? orpč nenechat lidi volně žít a podnikat? Proč pořád ti „nahoře“ mají pocit že jsou jediní s mozkem a musí těm „dole“ vše řídit a ovládat?

Nováček

Proč myslíte, že ten Juncker odhaloval Marxův pomník…?

Dalibor

myslím, že pročtení Schellinga, Marxe, Englse a fantastické romány od Orwela, jehož v té době fantastické a děsivé vize dnes prožíváme, a mnohých dalších děl různých filozofů by mnohým dnes velmi prospělo. Bohužel Marx byl komanči brutálně „zneužit“ a nyní pořád má nálepku bolševika, byť s nimi reálně neměl nic společného.

Nováček

Bolševik jistě nebyl, to máte každopádně pravdu, ovšem touhu zničit normální svět měl úplně stejnou jako oni, ať už ve verzi bolševické a nebo té dnešní, která nám vládne z Bruselu.

Dalibor

Nikoliv, byli to idealisté a filozofové. Střílet, dikotvat, věšet začali zcela jinímm kteří zneužili jejich filozofii. Jen si zběžně jejich dílo prostudujte, je plné dodnes platných pohledů a souvislostí. Akorát když se z filozofického náhledu stane ideologie podepřená zbraněmí a terorem, vznikne průser (teda Reálný socialismus).

Nováček

Víte, je-li filozofie špatná, chybná, postavená na špatných základech k výše uvedenému vede, resp. může vést. Taková už je síla myšlenek.
To, že má Marx ve svých dílech dílčí trefné postřehy, nijak nepovyšuje celek na pravdu a dobro. Jinak řečeno, i ďábel občas mluví pravdu. Kapitál mám v knihovně v oddělení Libri prohibiti s dalšími podobnými „veledíly“… 😉

žlutý klandr

Obávám se, že si Marxe poněkud idealizujete. Viz jeho deklarovaný záměr vyhladit ze světa všechny Slovany, kteří nejeví dostatečné nadšení pro jeho totalitní socialistické vize.

Berťa

Myslím, že kdyby Alston nasypal EK nějaké mince, bylo by po problému

Pe.tr

Něco jako Coradia Polyvalent by mohl být dobrý kup na rozšíření obzoru pro Škodu .

Alois Nedbal

Je tu snad jeste ferova konkurence v oboru vyroby lokomotiv/vlakovych jednotek? V kontinentalni Evrope tu je jen par vyznamnych hracu jako CAF, Siemens, Hitachi (Skoda a Pesa jsou marginalni v absolutnich cislech).

kakov

Hitachi? to je Evropě kde prosím?

Kubrt

V Itálii AnsaldoBreda, a něco v Anglii (Derby?).

O.K.

To něco je teďka dohromady 352 jednotek jezdících nebo v brzké době dodaných. Viz: https://en.wikipedia.org/wiki/Hitachi_A-train#United_Kingdom

Kubrt

Něco patřilo k továrně (nevim z hlavy, který provoz v UK patří Hitachi), ne k výrobkům.

Alois Nedbal

Maji tovarny v Anglii (Newton Aycliffe) a Italii (Neapol, Palermo a dalsi). Nedavne uspechy v tendrech: Italie (Milan/Lombardie) – Dvoupodlazni jednotky typu Caravaggio; Anglie (Wales) – EMU pro West Coast franchise.

Zde odkazy:
https://www.theguardian.com/uk-news/2019/dec/06/hitachi-rail-350m-contract-avanti-west-coast-trains-first-trenitalia
https://www.railway-technology.com/projects/hitachi-caravaggio-double-deck-regional-train/

Alois Nedbal

Maji tovarny v Anglii (Newton Aycliffe) a Italii (Neapol, Palermo a dalsi). Nedavne uspechy v tendrech: Italie (Milan/Lombardie) – Dvoupodlazni jednotky typu Caravaggio; Anglie (Wales) – EMU pro West Coast franchise.

Zde odkazy:
https://www.theguardian.com/uk-news/2019/dec/06/hitachi-rail-350m-contract-avanti-west-coast-trains-first-trenitalia
https://www.railway-technology.com/projects/hitachi-caravaggio-double-deck-regional-train/

Peeetr

Na jiných kontinentech je výrobců ještě míň a vůbec to nevadí, i při mezinárodních clech by domácí výrobce nemohl o víc navíšit nějak extrémně ceny, plus je dále dopravní konkurence i v silniční dopravě a často i letadlech.

Jan Pytela

Tak to je taky ten důvod, proč to EK tak brzdí. Siemens, Alstom, Bombardier a Stadler jsou mj, i největší dodavatelé signalizace a zabzař., kde ta konkurence je ještě menší (a byl to jeden z důležitých důvodů zablokování fúze Siemens-Alstom).

Taky je otázka, jestli evropský trh dokáže vygenerovat poptávku po novém typu lokomotivy každých cca 20 let u 10 výrobců, a co bude, pokud tomu začnou konkurovat výrobky z Číny (v posunu už tuším realita). To takové tramvaje na tom jsou líp.

Alois Nedbal

To bude jeste ponekud zajimave… Oficialne posveceny kartel v jednom podniku. Zni mi to jako aliance MAN, IVECO a dalsich vyrobcu, ktery tu byl od 90. let do 2011 a v te dobe privedl na buben/vytesnil mnoho podniku v tomto oboru. Snad se pletu…

Alois Nedbal

OPRAVA: Zni mi to jako KARTEL…

Armin

Jak může být koncentrace kartel, když vznikne jeden podnik, zatímco podstatou kartelu je koordinované jednání samostatných podniků (nezávislých tržních sil)? 🙂 Toto je max konsolidace trhu.

Alois Nedbal

Uznavam, ze jsem pouzil spatny termin ve viru vasni. Ale i tak si dovolim tvrdit, ze mi to pripada jako oligopol a tim padem skrceni volneho trhu.

Standa

Chtěl jste říct monopol ne?

Alois Nedbal

Nikoliv, oligopol, protoze se zde nove jde o malou skupinu ovladajicich vetsinu trhu (tj. Bombardier/Alstom + Siemens + CAF) a nikoliv o jednu spolecnost prevladajici na jednom trhu.

Peeetr

Ještě Hitaschi, Škoda a celý zbytek světa podle případných cel.
V mnoha podstatně důležitějších oborech je to na trhu globálním tudíž i v EU daleko víc a nebezpečněji „monopolizované“ oligopoly.

Alois Nedbal

Pokud bych mel zajit do vetsich detailu, tak treba v Irsku vladne (poslednich 15 az 20 let) na zeleznicich Hyundai (DMU) a Tokyu Car Corp. (EMU pro Dublin Dart). Globalne (tj. EU) ale celi trh natlaku 4/5 masivnich firem, coz je podle mne spatne – obzvlaste pokud nektere firmy nejsou z EU a neodvadi tu dane ci nezamestnavaji obcany EU (viz cinske namluvy ve vychodni Evrope vc. CR – Leo Express)

Alois Nedbal
Vlastimil Kocurek

Ekonomika je globální, tady to někteří zúžili na Evropu. Daleko rychleji fúzují firmy v USA a vytvářejí si tím náskok, protože dnes se musí dávat skutečně velké peníze do vývoje, a to chce silné finanční zázemí.
Zbrojní výroba v USA dělá fúze, které jsem si ještě předloni neuměli představit, myslím tím strategické věci (aerospace, řízené střely- monopol, strategické radary – monopol, …..). Či-li stojí zatím i politické s mocenské vlivy, ale platí i normální pravidlo pro fúze: Kupuj nebo budeš koupen.