- Silnice •
- Automobily •
- Zprávy
Vzdej se na chvíli auta a vydělej. Startupy zkouší z „domácího miláčka“ udělat běžnou věc
Už dvě firmy v Česku zkouší přesvědčit majitele aut, že když ho nepotřebují, nemusí jim stát nevyužité na parkovišti, ale
Už dvě firmy v Česku zkouší přesvědčit majitele aut, že když ho nepotřebují, nemusí jim stát nevyužité na parkovišti, ale může jim vydělavát. V Česku, kde je auto často dalším členem rodiny a statusovou záležitostí, se jim podařilo přesvědčit už několik stovek lidí. SmileCar i HoppyGo vidí v podobném modelu velkou budoucnost.
Byznys model je jednoduchý: máte auto, ale víte, že ho nepotřebujete vždy a proto ho nabídnete jiným v době, kdy je volné a stojí na parkovišti. Nebo naopak nemáte auto, ale nechcete do komerční půjčovny, ale sehnat si ho na pár hodin či dní levněji. V podstatě něco jako Airbnb pro auto.
SmileCar, který patří pod Leo Express, má zatím v nabídce zhruba 300 aut. Uživatelé služby s nimi ujeli už 250 tisíc kilometrů. „Těžko se průměruje průměrný uživatel, ale většinou to jsou lidé z Prahy ve věku
20-40 let,“ říká Jan Charouz, který projekt vede. Dvě třetiny aut jsou v Praze, teď se snaží dostat i do dalších měst.
HoppyGo hlásí podobná čísla. Šéf firmy Edward Meegan, který se podílel například na spouštění projektu Kupnajisto.cz, je přesvědčen, že podobné služby pomáhají budovat důvěru mezi lidmi. Podle něj je takové půjčování aut mezi lidmi ekologičtější, než když jen komerční autopůjčovny.
Klíčové pro získání důvěry majitelů aut je především to, jak se řeší případné spory. Jak při nehodách, tak technických závadách. Oba provozovatelé služeb jsou pojištěni, výše pojistky a spoluúčast se liší. SmileCar si zakládá na tom, že každého uživatele prověřuje, nestačí jen facebookový profil. Projíždí si například veřejně dostupné zdroje, zda nedluží. HoppyGo tvrdí, že také lustruje veřejně přístupné zdroje uživatelů.
Většina předání mezi majitelem a pronajímatelem auta zatím probíhá osobně, obě firmy ale testují možnost dálkového odemykání přes imobilizér s nastaveným kódem.
„Většina majitelů aut, která systém zkusila, zůstává a přidává další auta,“ říká Charouz. Průměrná doba půjčení je mezi 2 až 8 dny. Těžko se ale podle něj průměruje, kdo je typický uživatel. Podle statistik jde hlavně muže ve věku 20-40, kterého baví technologie a používá i jiné aplikace, například právě Airbnb. „Jsou to lidé, kteří se nebojí nových trendů, které jim mohou pohodlně ušetřit nebo vydělat peníze,“ dodal Charouz.
Podle Meegana jsou klienty hlavně ti, kteří neberou auto už jako statusovou záležitost, ale ryze spotřební zboží. „Podíl takových lidí bude stoupat. Touha vlastnit auto dlouhodobě klesá,“ připomíná Meegan.
Leo Express chce ze Smilecar postupně udělat i službu pro své cestující
V budoucnu bude například možné, aby si cestující současně s jízdenkou zarezervoval auto. HoppyGo se netají tím, že chce do systému více zapojit firmy, kterým stojí často služební auta přes víkend na parkovišti. Právě o víkendu je totiž poptávka po půjčení auta nejvyšší.
Začal proto spolupracovat s leasingovými firmami, které často firemní flotily vlastní. Nemá pak ale obavy, že podobně jako Airbnb začalo nabízet komerční ubytování, stane se i z HoppyGo v podstatě prodejní kanál autopůjčoven? „Není to špatná cesta, pokud to odkryje potenciál celého trhu,“ dodal. Podle něj ale rozhodně nechějí jít cestou komerčních půjčoven. „Jde hlavně o to, aby do flotily přibyla zajímavá auta. Procento aut od leasingových firem bude v poměru vozů od lidí zanedbatelné,“ dodal Meegan.