Automobilový průmysl Doprava ve městě Dopravci Železnice

Škoda Auto začne spolupracovat s Leo Express, budou mít společnou firmu na sdílení aut

Nový společný podnik Škody Auto a Leo Express bude pod značkou HoppyGo. Foto: Škoda Auto
Nový společný podnik Škody Auto a Leo Express bude pod značkou HoppyGo. Foto: Škoda Auto

Dvě největší platformy na sdílení soukromých aut v Česku, HoppyGo a SmileCar, se spojí do jedné. Nový společný podnik, v kterém bude mít automobilka Škoda Auto většinový podíl, znamená také první propojení automobilky se železničním dopravcem.

Za HoppyGo stojí Škoda Auto, za SmileCar Leo Express. „Vzniká tak nová možnost propojení půjčování aut s autobusovou a železniční dopravou. Zákazníci budou moci veškeré nabídky uceleného konceptu mobility objednávat a vyúčtovávat prostřednictvím jediné mobilní aplikace,“ uvedla Škoda Auto v tiskové zprávě.

Firmy neuvedly, jaký podíl v nové společném podniku mají, podle informací deníku Zdopravy.cz má automobilka 75 % a 25 % Leo Express. Firmu povede Jan Charouz, který dosud vede Smilecar.

Jde o takzvaný peer-to-peer carsharing, tedy službu, kdy majitelé aut nabízí své vozy k využití jiným řidičům. Na podobném principu fungovala zejména služba Airbnb u ubytování, než ji začali využívat někteří majitelé bytů nejen jako občasný přivýdělek, ale zdroj hlavních příjmů.

Škoda chápe mobilitu jako ucelený systém, sestávající z vozidel a služeb,“ vysvětlil Andre Wehner, Chief Digital Officer české automobilky. Automobilky se snaží investicí do takových projektů zachytit změny v mobilitě lidí. Zásadní změnou je propojení s autobusy a vlaky.

Škoda Auto společný podnik představila při zahájení akce ,Smart Mobility Hackathon‘ v Praze. Při této soutěži zúčastněné týmy navrhují a vyvíjejí projekty individuální mobility budoucnosti. Obě platformy nabízí dohromady zhruba 750 automobilů. Nabídka carsharingu se zaměřuje zejména na mladé uživatele, pro které význam vlastnictví osobního vozu ustupuje do pozadí.

3 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Carsharing je v podstatě nesmysl, minimálně v podobách, jak to (zatím) funguje v ČR. Vyplatí se to pro naprosto minimální počet uživatelů, zpovykanců z větších měst, vesměs hipsterů a aktivistů, kteří kde můžou, tam vykládají, že auto je fuj, že máme jezdit na kolech nebo MHD. Ale pak najednou přijde situace, kdy je auto potřeba, tak budou super moderně sdílet, i když by vyšlo pomalu levněji si vzít taxíka. Nebo jezdím víc a pak sdílené auto je nesmysl, protože tu jsou přepravní špičky atd., kdy je potřeba rezervovat hodně dopředu a nevyplácí se to. Nelze auto vrátit v jiném městě, např. při víkendovém výletu do Prahy musím platit hodinově i když auto stojí, místo toho, aby si ho v Praze nasdílel někdo jiný a já si ho pak zase půjčil cestou zpět.
    Ostatně, docela vtipně to pojala jedna aktivistka z radnice bojující proti autům – potřebovala na víkend na Vysočinu, zjistila na kolik přijde carsharing nebo půjčovna a šla brečet na facebook, jestli někdo neví o volném autě na víkend, ale že (Zelený) carsharing je moc drahý.
    Jediný smysl to může být, pokud si např. k vlaku rezervnu v Praze auto, budu platit jen skutečný čas / km a zase ho tam nechám při odjezdu, pokud to Leo a Škoda vychytá, pak ano. Ale otravovat se se současným pojetím jako má např. Auto na půl nebo další, nemá smysl. Drahé, neefektivní a nestojím o to, dohadovat se s nějakým majitelem dvě hodiny ohledně předání, abych pak dvě hodiny auto používal.

    • Tak černě bych to neviděl. Před půlrokem jsem stěhoval věci a půjčil jsem si přes SmileCar dodávku o 50 % méně než v půjčovně. Přece kvůli například 2 stěhováním v roce nebudu vlastnit dodávku 🙂

    • Ale ne. Vdyť jenom komerčně cesta do Prahy *4-6Kč/km dává prostor.

Newsletter

Partneři