Vyžilé pražce, o 50 mm širší rozchod. Za vykolejení vlaku historického vlaku ČD může Správa železnic

V rámci evidence kontrol a prohlídek nalezla Drážní inspekce řadu rozporů.
Drážní inspekce ukončila vyšetřování příčin loňské mimořádné události, kdy na Břeclavsku vykolejil nostalgický vlak Českých drah. Podle závěrečné zprávy byl hlavní příčinou špatný stav trati v péči Správy železnic. Zpráva popisuje, v jakém stavu je schopna Správa železnic v Česku provozovat některé tratě.
„Došlo k překročení mezních provozních odchylek rozchodu koleje a změny rozchodu koleje následkem nedostatečné držebnosti upevňovadel na vyžilých dřevěných pražcích z důvodu nepřijetí odpovídajících opatření k zajištění bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy,“ konstatovala Drážní inspekce ve zprávě.
U Lednice vykolejil nostalgický vlak Českých drah, vozy skončily kolmo k trati
K vykolejení došlo loni v červenci mezi zastávkou-nákladištěm Lednice a železniční stanicí Boří les na trati do Lednice. Šlo o nostalgický vlak Český drah v čele s lokomotivou řady 720 a dvou historických vozů Blm a BDlm. Škoda dosáhla 3,7 milionu korun. České dráhy už dříve uvedly, že ji budou chtít vymáhat po tom, kdo nehodu způsobil. Opravu obou poškozených vozů nyní soutěží.
Měření po vyšetřování nehody ukázalo, že rozchod kolejí v úseku se liší od stanovených 1435 milimetrů až o 50 milimetrů. Kolejnice byly namontované na pražce z let 1951, 1964 a 1980. Pražce podle zprávy „vykazovaly známky značné degradace (ztrouchnivělé pražce), které neplnily svou funkci. Upevnění kolejnic bylo na uvedených pražcích volné, některé upevňovací prvky (vrtule) bylo možné vyjmout volně rukou,“ uvádí zpráva.
Rozpory v evidenci
Trať prošla prohlídkou loni v dubnu, kdy zaměstnanci Správy železnic uvedli, že v úseku bude potřeba vyměnit pražce. Trať je na seznamu málo využívaných, proto před každou jízdou probíhá mimořádná kontrola. Závady ale nenašla.
Otázkou ale zůstává, zda kontroly skutečně probíhaly. V rámci evidence kontrol a prohlídek nalezla Drážní inspekce řadu rozporů. Například 1. 7. 2024 byla zapsána kontrolní jízda jako řádná i mimořádná. V denní hlášence však dotyčný pracovník tuto kontrolní jízdu zapsanou neměl a věnoval se evidenční činnosti, žádný vlak ani nebyl v ten den v úseku registrován. Další kontroly ukázaly, že v daném úseku proběhly pochůzky ve dnech, kdy stejný pracovník byl ve stejný čas na jiné trati.
Inženýr železniční dopravy Správy tratí Brno vypověděl, že každý rok se na trati vyměňují pražce za nové, ale špatných pražců neustále přibývá. Takových míst je podle něj na trati spousta.
Inspekce ve zprávě upozornila, že Správa železnic o špatném stavu trati věděla, ale nijak ho zásadně neřešila. Od roku 2014 vyšetřovala inspekce 7 případů, kdy byl důvodem mimořádné události špatný stav kolejí.
ČD chtějí opravit historický vůz poškozený vykolejením. Osud druhého vozu je nejistý