Vyvrácení „ažbudeokruhismu“. Nová dálnice na severu Prahy zvýší dopravu i na magistrále

Pohled na magistrálu, Vrchlického sady a hlavní nádraží. Pramen: IPR PrahaPohled na magistrálu, Vrchlického sady a hlavní nádraží. Pramen: IPR Praha

Více aut má po dokončení okruhu jezdit po části magistrály či ve Strahovském tunelu.

315 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kyk

Jeden zajímavý fakt.
Stoupne intenzita dopravy na magistrále i bez dostavěného okruhu kolem Prahy?
Ano.
Ono totiž to navýšení nebude způsobeno okruhem ale prostou potřebou jezdit, okruh neokruh.

SYN

No teda, pořádně si prodněmež tu mapku… já tam vidím převahu míst s poklesem, až 12000 za den, a některá místa až 2600 za den nárůst… to je pětina…

Moravec

Mně ty výsledky modelů přijdou takové, řekněme, zvláštní. Kupříkladu oba konce Strahovského tunelu se napojují na komunikace s namodelovaným POKLESEM dopravy, a přitom v tunelu doprava VZROSTE. To jako budou lidi pro zábavu jezdit tunelem sem a tam? Že se nad tím ti modeláři nezamysleli? Podobně mi falíruje nárůst intenzity v Sokolské (a dál po 5. květnu), ale už nikoli v Legerově – kde se v Sokolské ta auta budou brát, když a) všude okolo má intenzita klesnout, b) ráno tam Legerovou podle modelu nepřijedou, aby se mohla odpoledne zjevit v Sokolské c) v tom centru nebudou mět ta auta… Číst vice »

Moravec

P.S.: zásadním pozitivním výsledkem je, že po dokončení celého Pražského okruhu by výrazně měla klesnout nákladní kamionová doprava na Městském okruhu a radiálách. Už aby to bylo.

DuK

Pane Sůro, váš titulek článku je velmi zavádějící, což je škoda. Pokud se totiž podíváte do stejného materiálu, z kterého čerpáte i Vy, tedy do Přílohy B1_Dopravní prognóza – EIA pro D0 518, 519 ale na místo do přílohy 8.4 do 8.6 tak zjistíte, že prognóza pro magistrálu po dokončení 518 a 519 je přesně opačná tedy pokles. Kde je modelován nárůst tak to je v počtu aut v Argentinské a na mostě Barikádníků. No a co se týká Strahovského tunelu tak ano tam je počítán nárůst 2 000 aut za 24hod, přičemž intenzity na vjezdu a výjezdu do tunelu… Číst vice »

Ivan

Souhlasím. Titulek v kombinaci s ilustrační fotkou je manipulativní.

Já I.

Ježíši, to jsou zase blbci (odborníci)…. asi na stejný úrovni, jako dispečink tunelů.

Dachs

Titulek zavádějící tak, že to zavání ostudnou novinařinou. Totiž i bez okruhu individuální doprava v Praze a na příjezdech do ní bude mít stoupající trend (určující je a bude vývoj počtu obyvatel v metropoli a okolí, predikce existují a bohužel se naplňují možná i rychleji). A bez PO to bude horší než s ním. Na to nemusí být studie. (Mimochodem, pokles intenzit např. v severozápadní oblasti města…nic? to se aktivismu nehodí?) Případné regulace v centru se ovšem s existencí PO a MO snáze politicky prosadí, i veřejnosti se změní optika pohledu. O to se tu hraje. Dokončení obou + některých… Číst vice »

David

No třeba na Patočkově i pří mírném poklesu zůstanou hodnoty vysoko nad stavem před otevřením Blanky, kdy došlo k nárůstu o 10 000 aut za den. Pomůže to Evropské kde se z nějakých 35k aut dostaneme na 25k aut. To že to ubere auta ze spojnice mezi oblastí „Na Padesátníku“ a Horoměřicemi nikoho netrápí, tam ta silnice vede mezi poli. Dopravně se uleví se Horoměřicícm, ale to by zvládnul zařídit i miniobchvat.

Soukromý majetek

Takže třeba tohle auto bude jezdit po Praze ještě víc, chudák řidič a teď tu o tom, že auta fo města nepatří a máme jezdit sockou:

https://cnn.iprima.cz/papalasske-chovani-hrib-hlasa-mhd-ridic-ho-ale-navozil-tisice-kilometru-a-dlouhe-prescasy-411917

gwann

Myslím, že vy a vám podobní jste hlasatele automobilové svobody bez výhrad. Hřib – pokud nekecá – jezdí jen když je to nezbytné. Takže furt lepší. Tudíž vaše oprávnění kritizovat je dost pochybne. Já nemám sní řidičák a taxíky nejezdím. Tudíž bych mohl že své pozice dstit síru a plameny… A ten plk o noční dopravě na Jizak – jeli jste tím někdy? Já tak před 15 lety hodně pravidelně. Jeden spoj jel cca 25 min, druhý skoro hodinu. Z IPP, kam bylo třeba se taky dostat. Jestli Vy chcete náměstka primátora, který utahany za každou cenu pojede touhle noční… Číst vice »

Jindra

„Hřib – pokud nekecá – jezdí jen když je to nezbytné“ – naznačujete že ostatní nemají co dělat, tak prostě vyrazí jen tak do centra projet se autem? Nebo stejně jako Hřib jedou autem, protože to je pro ně nejlepší způsob jak zvládnout co potřebují?

gwann

Podstatná část lidí volí auto bez ohledu na efektivitu. Těch umělců filosofujicich o součet a že radši pojedou sami svým navonenym autem než se spoustou lidi „mastnou tyci“ znám opravdu velmi mnoho

Tomas

spousta lidi pojede autem proste proto, ze se nechteji pul hodiny hodinu tlacit v precpane prazske mhd. kdyz ctu mistni teoreticke auto bijce a auto zakazovace, tak si nemuzu nepolozit otazku, jestli kdy vubec jeli prazskou mhd. a rovnou si odpobedet, ze nikoli. protoze by nemohli tak blbe placat. ano, prazska mhd je skvela a nevaham se ji zaradit mezi nejlepsi na svete. ale je uz take na hrane svych kapacit. – do vlaku jezdicich do prahy ze stredoceskeho kraje uz nikoho nenarvete – do metra ve spicce uz take nikoho nenarvete takze mili zakazovaci a narizovaci – jak si… Číst vice »

Tomas

… a abychom si usetrili nektere nesmyslne napady, tak jen par bodu, ktere vemte v uvahu pri vasich planech

– na zeleznicni trate ani do metra ani na tramvajive trate dalsi vozy nepridate
– posileni mhd znamena tisice autobusu
– to znamena tisice novych ridicu
– to znamena nutnost vyrazne vyssi dotace na mhd (a nebo jeji vyrazne zdrazeni)
… a dalo by se pokracovat

Jan Tichavský

Spousta lidí v Praze jede autem i když stojí v zácpě déle než by jim zabrala cesta MHD. Spousta lidí vozí děti před školu i když by tam dojeli tramvají, busem, na kole nebo pěšky. Spousta lidí se MHD prostě štítí a je to pod jejich úroveň s někým sdílet životní prostor. Kdyby všichni tito využili MHD, tak zůstane kapacita na ulicích jak pro ty, kteří opravdu autem jet potřebují, tak pro MHD, která se nebude zpožďovat v kolonách.

Jindra

Kdyby všichni tito využili MHD, tak se ve špičce nedostanete ani na nástupní ostrůvek, natož do tramvaje nebo autobusu

Tomas

to nepochopi. v jeho obyvakovem svete je vsechno ruzove.

Tomáš R.

Zkuste si odpovědět na následující teoretickou otázku: kdyby se všichni po Praze cestující lidé rozhodli a/ přesedlat na MHD b/ přesednout do aut, tak která z těchto dvou alternativ má technicky schůdné (byť třeba i hodně složité a nákladné) řešení a která je naprosto neřešitelná. Za podmínky, že město má zůstat městem aspoň trochu podobné tomu, jak ho známe dnes.

Jindra

Otázka je nesmyslné, protože to nebude tak, že vše zůstane stejné, jen lidé co dnes jedou autem pojedou zítra MHD. A když už jsme u toho, kde seženete násobný počet řidičů MHD, kde město vezme peníze na násobně větší dotace MHD atd?

Tomáš R.

Asi jsem otázku nezformuloval dost přesně. Zněla, co je teoreticky řešitelné. Je teoreticky řešitelní najít řidiče MHD a peníze? A je teoreticky řešitelné najít v Praze dost místa na takovou infrastrukturu, aby všichni mohli přiměřeně pohodlně jezdit autem?

Tomas

prakticky neni mozne ani jedno. prave jste si na to odpovedel.

jedine orakticky realizovatelne reseni je zachovani statu quo – mit skvelou mhd, a drzet ji (aby ti lidi nesli do aut) a spucasne se smirit s tim, ze se bude jezdit i autem a konecne to prijmout jako fakt .

Orange pilled

Nesmysl. MHD je prostorovne nekolikanasobne efektivnejsi nez osobni automobily. Kapacitu MHD snadno navysite. Abyste navysil na stejnou kapacitu infrastrukturu pro auta musel byste zbourat ctvrtinu Prahy.

Tomas

predstavujete si to jako hurvinek valku – kapacitu mhd rozhodne snadno nenavysite.

ono jedinym faktorem, ktery ovlivnuje “pouzitelnost” mhd, neni jen jeji jakasi prostorova efektivita. tech faktoru je mnohem vic. a zadadnejsich.

Jindra

Jak snadno navyším kapacitu MHD? Kde vezmete peníze na vozidla? Kde je budete servisovat? Kde najdete řidiče a opraváře? MHD je silně dotovaná – kde vezmete peníze na navýšení dotaci?

watslaw

Tak zrovna to, že je silně dotovaná, není nezměnitelné. Současné dlouhodbé jízdné je směšné, a přitom konkurence v podobě auta taky nejezdí za paušál.

Moravec

A když nebude silně dotovaná, tak se stane co, Jasánek? Lidi s ní za ty prachy nebudou jezdit.

Moravec

Nevíte, odkud k té škole jedou. Spousta lidí do Prahy dojíždí z okolí a jedou autem proto, že jim MHD jede v nevyhovujících časových polohách, leckdy přeplněná (takže by se tam nevešli), případně to znamená podstatně delší cestovní časy, protože musejí přestupovat.

Moravec

Hloupost.

gwann

PS: pokladate manipulativni navodne otázky. K tomu, co jsem napsal, se poklada otázka…a vy myslíte, že ostatní volí zpusob dopravy autem bez ohledu na výhodnost?

Ano, o spoustě lidí si to myslim

Tomas

myslet si muzete co chcete.

Jindra

Ja reagoval pouze na vaše porovnání Hřib vs ostatní. Stále mám za to že Hřib stejně jako tisíce dalších volí auto proto, že je to v danou chvíli nejvýhodnější. I Hřib by mohl jezdit MHD – stihne polovinu schůzek za dvojnásobný čas, dorazí na schůzku spocený a možná špinavý, ale může to tak dělat

Riz

Mě by docela zajímalo, jak že se chce dostat auta z centra, případně zpoplatnit centrum s výmluvou, že máme tunely, které jsou ale každý týden minimálně jednou zavřené.

Osamělý Vlk

Tak zavřené jsou proto, že každý blbec musí autem a nemůže popojít pár kroků na zastávku a v cíli od zastávky. Prostě se to místo pro IAD uzavře.

Tomas

proste se to, samo se to …dalsi zakonplexovany, ktery sedi 24 h zavreny doma a tak si mysli ze je to standard, a budou doma zavreni vsichni

Jan Tichavský

Já nebyl doma zavřený ani za covidu, MHD jsem normálně používal a dostal se kam potřebuju. Za poslední rok jsem využil taxík pouze jedenkrát, když byly intervaly ráno o víkendu příliš dlouhé a nechtělo se mi vstávat dřív. Máte ukázkové tunelové vidění automobilisty, který když se nemůže dostat se svým vozem od dveří ke dveřím, tak myslí, že je konec světa a nemůže použít jiný způsob dopravy.

Tomas

reagujete na cloveka, ktery jezdi do prace mhd rano i vecer skoro hodinu, vystrida pri tom bus, vlak i metro … a to pres to, ze autem by to mel o polovinu rychlejsi a asi o milion procent pohodlnejsi.

takze se zklidnete a tunelove videni si nechte na jindy.

Osamělý Vlk

Standard je jezdit do práce MHD. A ta má ješte dost rezervy. Prostě aut v Praze je moc, a jen minimum jich jezdí účelně ve smyslu, že vezou a povezou něco, co by se nedalo vézt MHD, je tam špatná obsluha, nebo je to extra špatně dostupné.

Tomas

jj, a taky maji levne parkovani, ze? 🙂

uz jste trosku v krouzku…

Osamělý Vlk

Řidiči opravdu neplatí všechny náklady. Parkování, respektive zábor veřejného prostoru autem, je i tam, kde je zpoplatněn, za extra malou cenu.

Tomas

no a co? tak neplati.

neno vy snad platite plnou cenu za cyklostezku? vy snad platite plnou cenu za to, ze vase dite chodi do skoly? vy snad platite plnou cenu kdyz jdete na nejakou vaznejsi operaci? vy snad platite plnou cenu, kdyz jedete vlakem?

povidejte, prehanejte.

Osamělý Vlk

Tak sorry, ale jízda autem ničí zdraví mnoha lidem, a to bez ohledu na nehody. Zvlášť auta na fosilní paliva mají velké vedlejší efekty, které se projevují třeba zvýšením pravděpodobnosti vzniku rakoviny.

Y.K.

Nepojedou autem, když je tunel zavřený. Simple.

Rihl

Severozápaní část vnějšího okruhu má pomoc Vokovicím, Dejvicím, Břevnovu, Smíchovu, Motolu… a tam všude vidím pokles intenzity

Osamělý Vlk

Severozápadní část nepomůže. Problém je s vnitroměstskou dopravou.

Y.K.

Tam snad taky nikdo nechystá omezení vjezdu, tedy mimo téma.

David

Blanka přivedla do Břevnova 10 000 nových aut navíc, to že severozápadní okruh odvede 3 500 je skoro zanedbatelné. Z toho je zcela patrné, že tranzit moc přes Břevnov nejezdí a většina dopravy, kterou Blanka přivedla je místní doprava.

Moravec

Ale to byl přece její účel, aby lidi jezdili Blankou a ne různými ulicemi po povrchu přes Břevnov i mimo něj.

Nemanic

Praze by hodně pomohla dálnice Humpolec-Tábor-Plzeň. Nechápu, že s touhle trasou naše dálniční síť nepočítá… Jako vedlejší efekt by se navíc zlepšilo propojení Moravy a jižních Čech.

Jarda

nestačila by silnice 1 třídy, v některých usecích 4 pruh, někde jen vystřídaný 3 pruh a pokračováním z humpolce na pardubice? Kvalitní „jednička“ by zde dostačovala.

Tom Matto

Ne, pokud to bude takto, vsichni pojedou stejne po D1, D0 a D5. Stacilo by v nekterych usecich R misto D.

Chronosphere

Základní silniční sítí jsou dneska dálnice 2+2. Nějaký silnice1+0,1+1,2+1, jsou dneska na úrovni okresek. Navíc tam vojska NATO se svou technikou neprojedou vůbec,nebo jenom s komplikacemi. A tím se dnes všechno poměřuje.
Všichni tady kňučí,jak nás Polsko v infrastruktuře předjelo,ale klasická dálnice i v tom minimálním pojetí,je tu stále považována za jakýsi nepotřebný kapitalistický výstřelek.

Elvis

To je pozůstatek komunistického centrálního plánování. 😀 Dálnici přes Humpolec do Plzně plánoval Baťa, to se nemohlo postavit. (Je to psáno s nadsázkou)
Za mě je špatné propojení krajských měst. Pokud cesta Plzeň-Jihlava/Brno/Ústí či Ústí – HK je nejrychlejší přes Prahu, tak to lepší prostě nebude.

gwann

Jižní Čechy s cca půl milionem obyvatel opravdu nejsou důvod ke stavbě 3 dálnice.

Směr humpolec tábor plzen by realne odklanil hlavně TIR dopravu na Rozvadov a minoritní část osobní dopravy. Vede to navíc horoucimi pekly s řídkým osidlenim

Elvis

Neříkám dálnice, stačili by obchvaty na I. třídě, stoupáky, případně kde to jde udělat z těch 11,5 2+1 vystřídaný.

ZdendaP

Praze jako takové by tato dálnice nijak nepomohla. Kdo jede z Humpolce do Plzně, ten do Prahy stejně nezajíždí. Buď jede po I/34 a I/19, nebo po D1, D0 a D5.

Elvis

Právě tím, že se zahltí okruh, tak pak řidiči hledají zkratky kudy to projet z jednoho konce na druhý.

Igelkotten

Mrzí mě, že Praha na rozdíl od jiných měst vůbec nepracuje s variantou se zvýhodněním více lidí v autě než 1. Věřím, že i tím by se dalo dopravě trochu pomoci. Ve světě to někde docela funguje.

mimochodem

Nemluve o jednostopych vozidlech… tedy tech motorovych, aby tu nebyla nejaka mejlka.

Pro zacatek by stacilo po francouzskem stylu zlegalizovat prujezd mezi pruhy kolony jednostopym vozidlem pri rychlosti do 50 km/h.

Desura

to se stejně děje

Riz

Nejspíš to bude i tím, že jinde se respektují i bus/taxi pruhy, kdežto v Praze v nich jezdí každý Voloďa

Karel Mio

Jinak tedy obecne, cekat ze jakakoli silnicni stavba v Praze nejak podstatne snizi automobilovou kongesci je opravdu iluzorni. Viz zapadoevropska mesta s dostavenymi okruhy apod. Trend je opacny, Praha se zahustuje, zastavuji se brownfieldy (coz je pozitivni), pribyvaij obyvatele, ale plocha mesta a dostupny prostor zustava stejny. Stejne tak v Praze bydli ekonomicky silnejsi cast republiky, jezdeni autem/MHD neni otazka penez. PHM stoji nominalne +- porad stejne, ale mzdy se zvedly. Prazane, kteri autem jezdit chteji tak i cini/budou cinit nadale. Jedine, co muze toto zvratit je nabidka lepsi alternativy (idealni pripad) nebo cilene zhorseni momentalne lepsi varianty (auto) a… Číst vice »

lojzik

vymístění nákladní dopravy mimo město by bylo super, ale s touhle trasou k němu stejně nedojde. Jen dojde ke koncentraci dopravy v jiných lokalitách Prahy, kde dojde k překročení kapacity okruhu, viz bezpečnostní audit a kapacitní posouzení východní části okruhu u ČM

Karel Mio

No minimalne na tom Sporilove+ve Kbelske ano.

Jo u CM je to blbe, tu studii z clanku uz jsem zavrel, ale prognoza tusim 130k vozidel denne je hodne drsna. Otazka co s tim? Okruh jinudy (vychodne od H. Pocernic) nepovede, tedy zbyva zkapacitneni a zakryti nebo neco podobneho.

Saťák

Rozšířit počet pruhů, místo tam na to je.

lojzik

to by nejdřív museli rozšířit ten několikametrový násep, na kterém ten úsek mezi D10 a D11 je, na ten se víc než nedostatečných 3+3 nevejde. A navíc je to tam moc krátký a ještě se to zkrátí, protože chtěj přesunout sjezd na chlumeckou. Takže až se budete divit, proč se na tom super okruhu stojí v koloně hned po dokončení, tak je to kvůli tomu, že se to rozhodli neřešit, i když o tom vědí už minimálně pět let.

Moravec

Někde jsem četl, že je to v plánu, snad až někam k Brandejsu.

lojzik

to si s něčim pletete, okruh do Brandýsa ani nevede

lojzik

tak zkapacitnění se chystá, ale naprosto nedostatečné. Na základě bezpečnostního auditu má být plánované zkapacitnění na 4+4 v úseku D11-Běchovice místo původně plánovaného 3+3 a v úseku D10-D11 zůstává původní 3+3, což je málo a víc se tam nevejde. Navíc je tam příliš krátký rozestup MÚK. Zakrytí ŘSD odmítá. A celkově strkají před problémem hlavu do písku. Po změně zkapacitnění z 3+3 na 4+4 na úseku D11-Běchovice provedli ověřující kapacitní posouzení již jen na výhled nedokončeného okruhu, kdy bude na úseku D10-D11 zátěž jen 100k, aby jim to těsně vyšlo. Přitom sami předpokládají, že tam bude po dokončení okruhu jezdit… Číst vice »

Saťák

To je naprostý nesmysl. Součástí okruhu bude i propoj Běchovice. – D1 a ten odvede nákladní dopravu z Jižní spojky. A samozřejmě po dokončení okruhu bude možno bez problémů pokračovat z D8 na Plzeň nebo Budějovice, aniž bych se musel kodrcat ucpanou Prahou.

A součástí vnitřního okruhu, který musí být dobudován, je propoj vyústění Blanky v Holešovičkách k Lanovému mostu. Což znamená zklidnění právě výpadovky na D8.

lojzik

jaký nesmysl? Račte se podívat na mapu, kudy vede okruh a kde bude jeho nejzatíženější úsek… uvnitř města

Soukromý majetek

A k tomu se bohužel do Prahy stahují neschopní ekokomoušci a sociálové, kteří si nejsou schopni vydělat ani na to auto, kňučí, že jim ostatní ze svých daní platí málo a ještě by ve své tupé závisti těm chytrým a úspěšným auta a vlastně jakýkoliv majetek zakázali.

gwann

Jo, tak takový nenávistný a nepodložený blábol vyplodit, to opravdu je na psychiatrické zkoumání rozpoznávacích funkcí.

Odstěhujte se do Djakarty, tak bude doprava podle vkusu.

Osamělý Vlk

A že auto mladé lidi nemá takovou cenu, Auto se stává symbolem pocitu méněcennosti

Tomas

zatim to spis vypada, ze to, ze nekdo vlastni auto, vyvolava pocit menecennosti ve vas

Kebab

Možná opravdu existuje člověk, který nemá řidičák proto, že ho neudělal. A možná právě čteme jeho příspěvky😃

Petr David

Sáně borový, pěkně hlazený!

gwann

Dokážete ve svém egocentrismu pochopit, že ne každý z auta ucurava blahem? A nemůže bez něj žít? Vozit si zadek pár stanic tramvaje či metra nebo se přestěhovat za levnějším domeckem v satelitu a pak řvát, že ulice jsou málo prujezdne a není, kde parkovat, to je taky diagnóza. Která je horší se pozná extrémně snadno – kdyby všichni odložili auta doma, tak kombinaci posílene MHD a koly / pěšky je doprava resitelna. A vzhledem k množství autickaru, kteří zacpavaji město jednoválci, by to posílení mohlo být I celkem malé. Oproti tomu posílení kapacit pro IAD je nezaplatitelne, principiálně nemožné… Číst vice »

Tomas

a dokazete vy ve svem egicentrismu pochopit, ze jsou i lidi, kteri auto potrebuji a chteji? a ze pro radu scenaru je proste auto vhodnejsi, nez mhd?

skuste se uklidnit a pochopit, ze obe dve strany maji stejna prava. a ne jenom vy s vasim revem. navic jste ve vyrazne mensine, takze vam nezbude, nez se smirit s tim, co chce vetsina.

Jan Tichavský

Jsou a je jich méně než polovina všech řidičů jezdících po Praze. Každý řidič si přece myslí, že je ten lepší, on auto potřebuje i když mu stojí (průměrně) 95% času na ulici. Aby taky ne, když je má dotované sociální parkování za 3 koruny denně.

Tomas

ach ta zavist… :))

bavi me, jak se zakazovaci vetsinou nezmuzou na vic, nez “beee, oni parkujou za 3 koruny” 😀

proboha, nastehujte se do prahy a budete taky parkovat za tri koruny.

M19

Na to jste přišel jak?

M19

No tak si to namlouvejte dál, když tomu chcete věřit.

Zdrasa

To je slušný (post-)normalizační uvažování – já mám auto, jsem něco víc a kdo ho nemá, ten závidí. Trochu fakticky: automobilová doprava je taky dost dotovaná. Jen na parkování v každé ulici se skládáme všichni a zabírá se tak prostor, který má vysoké hodnoty.

Chronosphere

No ty se určitě neskládáš na nic.

Jan Tichavský

Mentalita 90. let, kdo má auto je chytrý a úspěšný a kdo ne tak je pomalu bezdomovec, že? Zkuste si spočítat kolik místa budete potřebovat na parkování třeba na Vinohradech v blokové zástavbě, tipuju že vám vyjde nejmíň 3-4 auta na sobě, abyste pokryl aspoň jeden vůz na byt. A při zdejších cenách nájmu bych neřekl, že tam bydlí jen chudina.

Města nejsou a nemají být plná aut, je to nejméně efektivní dopravní prostředek. V New Yorku žije spousta lidí a chápou, že je naprosto nereálné aby každý byť jen milionář měl svoje auto a jezdil s ním po městě.

Osamělý Vlk

Vymístit nákladní dopravu jde třeba na železnici. Ale problém je, že nákladní doprava v Praze je minoritní problém.

Tomas

jo. jasne. je fakt, ze pohled na mapu snese vse. jen bohuzel ta praxe je nasledne o neco komplikovanejsi

Petr S.

Ona je to hezká myšlenka, používat tunel místo magistrály, jenže to by se taková místa asi musela trochu víc hlídat, aby je neblokovaly mimořádné události způsobované zejména všelijakými arogantními ….

Pako

Tedy já vidím na pentlogramech převážně pokles a to až o -20% na některých úsecích stávajících přetížených komunikací. Nutno podotknout, že se nezmění jen kvantita, ale především kvalita. Z centra vypadne tranzit, který pojede plynule mimo město se zjevným ekologickým účinkem. V centru díky zlepšení průjezdnosti přibude dojíždějících vozidel, ale to jsou vozidla, která na rozdíl od transitu lze účinně eliminovat rozvojem MHD. Takže prosím číst přesně a vyhnout se účelovému výkladu. I nadpisu. 😀

O.K.

A kolik toho tranzitu po magistrále jezdí?

Dachs

Vyloženě po magistrále 5 %.

Pako

A proč by jezdil tranzit po magistrále? To je pořád argumentace! Každý tranzista má aplikačku a ta ho od věčně zasekané radiály odkloní. Navíc málokdo jezdí přesně ve směru sever-jih a opačně. Většinou jsou tranzitem přetížené různé nábližky při okraji města. A kamioňáci na magistrálu nemohou.

Franta

„Z centra vypadne tranzit, který pojede plynule mimo město…“
Reakce na tezi ve výchozím příspšěvku vlákna

Petr S.

Tak třeba u hlaváku nebo u muzea jsou podchody, a jsem za ně rád. Nemusím aspoň dobu čekat na nějakou 4-sekundovou zelenou. Uvítal bych, kdyby jich mohlo být ještě víc, i když Praha je na tom ještě docela dobře. Byly by ale užitečné téměř pod každou rušnou křižovatkou. Jak si tam člověk od toho provozu krásně odpočine… a v létě chládek. Podstatný ovšem je, že když je podchod pod celou křižovatkou, není třeba čekat na dva semafory, když se chci dostat přes úlopříčku. V našem městě bych je bral taky.

frank

Znělo mi to napřed jako ironie, ale co kdyby . Valná většina podchodů v , nejenom pražském, veřejném prostoru má ovšem jisté slabiny. Ta první je často fyzická obtížnost pro uživatele, tedy pro lidi, kteří by normálně šli 10 metrů rovinou po přechodu, ale dnes musí sestoupit po schodech a opět vystoupat na povrch nebo dokonce pochodovat o vyšší desítky metrů navíc když je bezbariérový . Druhou slabinou bývá zanedbávaná údržba, , osvětlení, vzhled a nakonec i obavy tam vlézt ( takový „vzorový“ podchod se vším všudy je k vidění pod magistrálou u Státní opery ) . Třetí slabinou bývá… Číst vice »

Jan Tichavský

Výhoda nových přechodů je, že jsou tam, kde se to zrovna hodí spoustě lidem. U Muzea vystoupím z 11/13 a hned můžu přecházet k metru. Na Karláku vystoupím z tramvaje a hned jsem zase na přechodu, podchodem by mi to trvalo minimálně stejně dlouho i kdybych bral schody po dvou.

V. K.

Umíte si představit, ze by v Praze někdo kdy řekl, že si řidiči holt 10 minut zajedou, protože jiné řešení by bylo pro chodce méně pohodlné? Takový náměstek by byl okamžitě lynčován rozzuřenými řidiči. Chodcům se však něco takového doporučuje neustále.

frank

přesně, ale můžeme se kochat nadějí, že část z těchto radilů se probere po přidělení sádry a jedné či dvou berlí, kdy s údivem zjistí, že všude je to nadchodem či podchodem sakra dál a obtížnější…

Franta

Podchody, nadchody… báječná věc: pro přesun mezu dvěma body vzdálenými 30 m ujdu 100 m a překonám výškový rozdíl 12 m.

Petr

A on se nezruší městký okruh? Myslel jsem, že místní ho nepotřebují. Ještě postavit hradby a na noc zamykat brány.

Karel Mio

To jsou fakt objevy. A nejde u SOKP náhodou o to, že když pojedu třeba od D6 na D10 (tedy tranzit), tak místo abych se motal na Vypichu, v Blance a na Proseku, tak prostě pojedu po okruhu a nebudu překážet ve městě? A jestli někde uvnitř Prahy naroste intenzita, tak ať s tím Praha pracuje dle svých politických preferencí, ať posiluje MHD, přidává bikesharingové stanice, ubírá nebo přidává pruhy dle libosti. Nebo jak mám chápat tento článek, jako argument proti dostavbě okruhu?

Pat

On to není argument proti okruhu, ale to, že v Praze se nedostaveny okruh dává jako důvod proč neřešit věci uvnitř Prahy

Ryk Mat

Je překvapující, kolik se staále najde idiotů, kteří zkoušejí popírat dopravní indukci. Přitom je tento jev popisován ve všech pramenech už od starověku.

Tomas

a proc ne rovnou od doby kamenne?

k zadne indukci v podstate v praze nedoslo. zanposlednich par (celkem dost) let narodtlo mnozstvi aut v praze (ve forme unetych km) minimalne.

takze kde je ta indukce?

gwann

Subjektivní pocit získaný z diskuzi s dojizdejicimi kolegy – aut je jednoznačně víc v exponované doby. Celkově to je složité říct.

Ale aby město bylo blanka neblanka průjezdne „napric“ nejpozději v 630, aby odpoledne cesta Smíchov Hostivař běžné trvala hodinu, to nepovažuji za normální a značí to pretizeni IAD

Franta

Všude kde je nabídka (čehokoliv), existuje efekt indukované poptávky. Jaká je Vaše další otázka?

Joseph

Když pojedu od D8 k letišti VH a pak dále na D5 a Plzeň, tak tu stavbu vřele uvítám. Teď je okolo toho taková hysterie, ale to by nebyl český národ, aby neviděl ve všem problém.

Daniel Drnec

Nejprve obecně k tomuto: „Materiál je zajímavý i vzhledem k častým diskuzím o regulaci aut v centru Prahy. Odpůrci omezení aut argumentují tím, že nelze regulovat dopravu do té doby, než bude dokončen okruh kolem města. Nyní se ale ukazuje v odborném dokumentu přesný opak.“ To, že po otevření nějaké nové komunikace se někde intenzity nezmění neznamená, že jsou intenzity na původní komunikaci tvořeny stejnými auty – zatímco dříve tam mohla být průjezdná i cílová doprava, v současnosti může být dominantní cílová, která tam třeba nově jezdí častěji, nebo častěji přijíždí z jiného směru (neobjíždí původní ucpanou komunikaci). Aby tam… Číst vice »

Daniel Drnec

Jinak ideálně by nemělo být cílem vybodovat takou infrastrukturu, abychom mohli zavést regulaci, ale abychom pokud možno regulaci nepotřebovali (tedy stav, kdy k poklesu intenzit v ulicích povede přirozená preference pohodlnější nadřazené infrastruktury).

Mysel

Nektere lidi to asi prekvapi, ale dokonceni okruhu proste neznamena, ze je mozne zahajit destrukci prazske dopravy. Ledaze by bylo cilem vsech tech Hribu a spol tu diru pak celou oplotit, aby do ni nikdo nespadl, a zatit nekde jinde znovu a lepe.

gwann

Tak do té díry nejezděte nebo se odstehujte, pokud tu bydlite

Mysel

Nejaky mijite podstatu problemu. Jako obvykle..

Ondra

Já to říkám pořád. To nejlepší co by pro automobilovou a BUS/TRAM dopravu v Praze bylo, je mýto. To by se krásně uvolnili silnice. Je to prostě fakt.

qěcy

Mýto na to. Proč furt něco zakazovat. Mýto je lepší a město na tom ještě vydělá (teda pokud to nebude nějaký šílený systém s obřími náklady).

kajman

To vypadá jako báječná totalita, jen tak dál.

kajman

Jo tak, to je troll. Omlouvám se, nekoukl jsem v diskusi níže.

medvěd

Až se okruh v roce 2035 dodělá, najednou zjistí, že je ucpaný a že se musí přidat další pruh. Včera jsem projížděl D7 nic moc – hraboši by měli přidat, Evropská – stejně jezdili pruhem pro BUS a TAXI, Strahovskej tunel jsem jel sám , magistrála u hlaváku poskovavaní a D1 šla plynule , potom občas rozvrtaná…

Pepin

Jestli jste jel po Evropské včera tak bylo vše v pořádku, protože ten vyhrazený pruh platí jen v pracovní dny

Riz

Ne však ten, který vede ve směru na letiště (žlutý), ten platí neustále a stejně v něm je hojná doprava netaxi a nebusů.

Tomas

Nevím, skoly nemam, ale podle te mapy mi prijde, ze poklesy intenzit prevazuji. a narusty jsounspis symbolicke.

takze mi titulek a nasledna panika v komentarich prijde ponekud hystericka.

je jasne, ze zakonite takova zmena mistne provoz zvedne…

Tomas

touhle urputnou snahou si kompenzovat vlastni “bezvyznamnost” tim, ze chcete nasilim nutit ostatni k necemu, zakazovat a prikazovat, a zneuzivat k tomu klima a ekologii, dosahnete jedinejo – lidi na vas budou “plivat” nesnaset a zacnou delat pravy opak.

Mysel

Vetsina lidi autory tehle nesmyslu proste ignoruje a pevne doufa, ze jejich psychiatr to ma pod kontrolou.

Igelkotten

Jednou se s dopravou po Praze něco stát musí, i když se nám to nebude líbit (jezdím všude autem). To co vymýšlíte Vy, zavání fanatismem. Zákazy takto navržené určitě nepomáhají a MHD, pokud by do ní všichni přesedli z aut, zkolabuje. Řidiči nejsou, v některých místech už není prostor na posílení atd. Veškerá řešení jsou třeba prosazovat evolucí, ne revolucí (podle mého názoru). A zakázat kola je vyloženě nesmysl. Je to „čistší“ než MHD. Pokud jste frustrovaný, tak za to cyklisté / automobilisté / majitelé psů skutečně nemohou. Jsem z 25% žid, nebudu také brzy překážet v ulicích?

qěcy

Poptávka po vjezdu a parkování v širším centru Prahy je několikanásobně vyšší, než nabídka. Plus tranzit, kde netuším velikost poptávky. A co tom to je. Pokud se změní ceny v nabídce, nebo její jiné parametry k horšímu, poptávka klesne. A naopak. Do nabídky patří i kapacita a rychlost cest do toho centra plus veškeré náklady na jízdu a parkování pro IAD, tedy pro poptávající. Jenže úplně jinou věcí je, zda vůbec lze smysluplně magistrálu už dnes objet tranzitní dopravou, byla-li by magistrála uzavřena. Proto jsem pro její zpoplatnění, lépe řečeno pro zpoplatnění vjezdu do širšího centra. Kdo spěchá, za průjezd,… Číst vice »

Frantík

Proto dává smysl tyto akce synchronizovat – „zklidnit“ magistrálu ve chvíli, kdy je postavena nějaká infrastruktura pro auta
U Blanka se to nezklidnilo a výsledek vidíme.

David m

Dobrý den,
prosím autora článku o opravu popisku u pentlogramu. Nejedná se o „Mapu dopravních intenzit v roce 2030 po dokončení Pražského okruhu“, tedy celkový počet aut za den, ale o „Mapu nárůstu / poklesu dopravních intenzit v roce 2030 po dokončení Pražského okruhu“, tzn. změnu počtu aut oproti současnosti.
Přijde mi to jako docela podstatný rozdíl.

123

Mě baví, jak různí dobrodějové a progresivisti nadávají na to, že lidé jezdí do Prahy autem. A co jako mají v mnoha případech dělat? Já bych tyhle anti IAD názory chápal, i s nimi souhlasil, kdyby spoje všude tam, kde to lze považovat za kapacitní moderní VHD zely prázdnotou a všichni si vozili …. v autech. Ale například ty vlaky, které uvedené splňují, min ve špičkách fakt prázdné nejezdí, spíš naopak, někdy jsou narvané až běda. A že ta pravidelnost nestojí většinou za mnoho. Přesto tím lidí jezdí co se dá. Ale bohužel je řada lokalit, kde VHD nestojí za… Číst vice »

qěcy

Tohle je vyloženě sociologická otázka a odpověď.

Jednoduše řečeno: skoro všude na světě se lidé stahují z venkova do velkých měst. I v Česku. V Česku do měst nad 30 tisíc obyvatel, ještě radši do krajských a do jejich okolí.

Tak to je a nejspíš to nejde nijak změnit. Vlivů je hodně, jeden z nich je, že zemědělství přechází už desítky let na strojovou výrobu, dnes na automatizaci.
Dalším vlivem je absence středních a vysokých škol na venkově a chuť mít co nejvíc zábavy hned u huby.

Frantík

„Stěhování z venkova do měst“ to je urbanizace. Problém je ale suburbanizace, kdy lidi do těch měst pravidelně dojíždějí. (A MHD je kvalitní vevnitř prahy, ale je nedostatek výhodných P+R)

VTT

Možná by dost lidí dalo přednost bydlení v Praze před dojížděním. Jenže to by bytová výstavba nesměla být naprosto zablokována. Jak se někde má postavit bytový dům, tak se hned začnou slétat odpůrci s tím, že developer je lotr j potřeba ho vyhnat.
Blokování staveb není problém jen v dopravě

Martin

Tohle ale uplne pravda neni, 1. vetsina lidi chce svuj rodinny dum a to nekde pobliz Prahy, nikoliv v Praze, a nejde jen o cenu, ale o prestiz, klid a cistejsi vzduch. Drive pobliz dalnic a silnic, dnes spise pobliz vlaku. 2. developerskych projektu je v praze docela dost a po bytech se jen zaprasi, bohuzel ani kdyby bytu bylo dost, tak porad plati bod. 1.
Dalsi vec je, ze sama Praha resp. mestske casti podporuji predevsim prujezd ve smeru do centra prave IAD. A tim zpozduji MHD a prosluzuji dojezdove casy.

Ondra

Zkusím vysvětlit. Žiju v Praze celý život. A prostě to Praha s auty přehnala. Většina aut je obsazena jedním člověkem, můžou se bez omezení s autem dostat i do historického centra, silnice jsou zablokované, auta jsou i na chodníku. Je toho prostě moc. Je potřeba to začít nějakým způsobem regulovat.

pavel.mertlik

Prosímvás tyhle pohádky o tom jak každej nutně potřebuje jezdit do historickýho centra Prahy …
Kdo by tam jezdil? Kdo tam nepotřebuje, ten tam nejezdí.
Většinu dopravy v centru Prahy podle mého mnohaletého pozorování tvoří Pražáci a přípražáci se syndromem „sockou nejezdím“ (a že jich není málo).
Ty bájné statisíce středočechů co dennodenně zabírají statisíce parkovaích míst v historickém centru Prahy, to jsou jen pohádky.

gwann

A proti čemu se vymezujete? Ondra nemá o půsovu aut ani slovo. Jen, že jsou všude a dost přemnožená…

mimochodem, si dost protiřečíte, přípražák je z definice tak nějak středočech…

123

Já žiju v Praze celý život také, a to už od nebožtíka Novotnýho, a při veškeré úctě je vaše odpověď zcela mimo … řeč byla o tom, že pokud VHD, primárně příměsto, splňuje nějaké běžné standardy 21. století, tak je velmi intenzivně využívána. Pokud tomu ale tak není … a to je z řady směrů prostě fakt … tak prostě zbývá jen to auto. Když k tomu přidáte, že kapacita P+R v alespoň trochu rozumných lokalitách je zcela nedostatečná, tak je výsledkem situace, která … a to s vámi souhlasím … stojí za prd. Samozřejmě netvrdím, že určitá část lidí… Číst vice »

libcha

Podle mě chybí informace o tom, jestli tato studie předpokládala, že bude dostavěn uvedeny úsek okruhu, ale zároveň se na magistrále oproti dnešku nic nezmění. Podle mě by stálo za úvahu propočítat, co když se po dostavbě okruhu magistrála omezí na 1 pruh v každém směru a k tomu zavede mýtné.

Chronosphere

Není třeba nic propočítávat,stačí sehnat politického sebevraha v té správné funkci na radnici. Někoho prostě baví sypat písek do soukolí,a sledovat,kdy se to zastaví,že.

Frantík

Můžou na magistrále zavést pravidelnou bus linku. Ta by ulehčila metru a taky by se dal „bez výčitek“ sebrat pruh na magistrále (možná pro kola). Jenom zas nejsou řidiči, no.

Tomas

co anti-autisti nejsou schopni vymyslet? 😀

jedna blbost zandruhou….

Kleist

Autor by se trochu mohl držet nestranosti a nevyjadřovat tolik osobní názory. Zmiňujete že až bude okruh doprava stoupne, ale to co prezentujete je jen jeden úsek mezi D6/D7 a D8. Taky je logické že tím se změní dopravní proudy, doprava někde stoupne a někde klesne. Navíc tento úsek se má otevírat i s tím vedle takže se vytvoří souvislá dalnice k D11 takže tato situace nemusí vůbec nastat.

Ten Onen

Přesně tak, některé části asi přeskočil nebo záměrně vynechal: „Vlivem zprovoznění severozápadních úseků PO D0 518 a 519 v úseku Ruzyně – Suchdol – Březiněves lze očekávat významné snížení intenzit dopravy na severním okraji centra města, především ve směru západ – východ, jmenovitě v Evropské ulici, na Městském okruhu v Bubenečském tunelu, v ul. V Holešovičkách a Liberecké a dalších, v menší míře i na jižní trase přes Barrandov a Jižní spojku. Obecně se jedná o místa často zasažená kongescemi, takže i když očekávané snížení (z velké počáteční hodnoty) relativně není velké, může velmi přispět k plynulosti dopravy na těchto… Číst vice »

Kebab

Smysl to dávat nebude, ale indukcionalisté budou mít další “důkaz” své teorie.

Pivní mozol

Nejen D0, ale i městský okruh a také radiály k městskému okruhu to chce dodělat! To dohromady už pak výrazně uleví zbytku města a tam pak ať se pak jezdí klidně tak pomalu až se bude couvat.

Juraj

Neuleví, přestaňte si to nalhávat.
Neulevil Strahovský tunel, neulevila Blanka.
Kdo chce autem do širšího centra – a těch lidí jsou stovky tisíc – tomu není okruh nic platný. Tranzit tvoří pouze zlomek dopravy v širším centru, drtivá většina je dojezd.

VTT

Na zklidnění vnitřního centra bude vnitřní okruh. O něm se bohužel moc nemluví.

Juraj

Blanka budiž hezkým důkazem toho, že se to nestane.
Tedy, stane, pokud ruku v ruce s tím přijde výrazná regulace vjezdu do širšího centra. S tou se ale klidně může začít už teď, ovšem politická odvaha chybí.

Tom Matto

Vubec bych Blankou neoperoval. Realne je ted vyuzivana jako nahrada za chybejici severni cast D0.
S regulaci vjezdu do centra jinak souhlasim, dokud nebude Mestsky okruh, tak to tezko muze byt sirsi centrum.

MrMarkus

Populární to není, ale osobně jsem za městské mýto na oblast vymezenou městským okruhem, samozřejmě v tomto případě dodávám ažbudeskutečnýmokruhem.

Kebab

S tím se dá souhlasit. Kdo nechce platit, může jet okolo nebo parkovat jinde, kdo trvá na vjezdu do centra, ať si klidně něco rozumně zaplatí. Jen nepředpokládám nějaké zvelebování města z tohoto nového nemalého příjmu, ztratí se to v černé díře jako vždycky.

Rejpal

Obávám se, že nastavené mýto bude vždy tak nízké, že si ani nás sebe nevydělá, podobně jako je tomu s parkovacími poplatky.
(Tedy náklady na výběr + náklady na údržbu komunikace + cena pozemků na kterých komunikace stojí > objem vybraných prostředků).

Kebab

Blanka nedokazuje nic, přestaňte nám to nalhávat. Aktuálně supluje D0, proto je věčně ucpaná. Na tom žádná regulace nic nezmění.

VTT

Blanka zklidnila např. Letnou.

Tomas

Blanka samozrejme ulevila. jen od te doby narostl provoz tak, ze uz to neni videt.

Bez Blanky by byla dnes doprava v Praze dost katastrofalni.

David Koňařík

A o to jde, ne? Že každý (myslitelný) nárůst dopravní kapacity bude následován růstem dopravy, která tu kapacitu využije.

M82

Narostl provoz??? Tak se podívejte do ročenky TSK, jak narostl provoz v Praze od otevření blanky… Ten nárůst rozhodně není v desítkách procent. Jsou to sotva jednotky. Problém je přiškrcení kapacit a tím vyvolané problémy, které se pak řeší dalším škrcením a řvaním, že aut je moc.

Tomas

mate samozrejme oravdu … ale to by mistni antiauto uderka nepochopila. peotoze tohle je primy utok na jejich modlu, takze jsem to radeji nezminoval, nechcouc byt ukrizovan.

Robert

Ten nárůst je obrovský…
Z TSK – úsek Liberecká, od Střížkova k Bulovce: rok 2000: 21000 aut
rok 2022: 83000 aut
Za dvacet let tam jezdí 4x tolik aut…představa, že po dostavbě okruhu najednou lidi auto přestanou používat je směšná.

Jirka

Ale uleví! Uleví to právě chudákům, jako jsem já, kteří jsme nuceni přes Prahu tranzitovat. Jinak lidi, kteří žijí ve městě a nedokážou využívat k dennímu dojíždění do práce, školy apod. MHD, pokud je pro ně dostupná jsou nevyléčitelný případ.

PetrH

Na to nebudou nikdy peníze. Snižování daní funguje lépe než blokády dopravních staveb :D.

MP22

S kompletním otevřením D0 by mělo dojít k zásadní věci regulující příjezd do města. Nejúčinnějším řešením by bylo celoměstské mýto v podobě zón. Centrum by bylo pouze pro místní a zbytek by se měl rozdělit do 3-5 zón se snižující se sazbou od centra po okruh. Sazba by se měla nastavit citlivě ale zároveň účinně, třeba 200-50,-. 200 za vjezd až na Smíchov, 50 za vjezd na Stodůlky.

Na podobné věci ale nebudou koule a okrajové čtvrti se z toho pose*ou…

Juraj

Co třeba 200 za vjezd do širšího centra a historické centrum zákaz mimo rezidentů?
Fakt není důvod, aby Praha dojíždějícím dotovala levnější život na periferii. Když se někdo z Prahy odstěhuje pryč kvůli nižším nákladům nebo klidu na vesnici, tak je to v pořádku, ale nemůže očekávat, že se mu město ve všem přizpůsobí.

M82

Doufám, že když jdete k lékaři či využít jakoukoliv jinou službu, že se okamžitě ptáte, jak člověk přijel do práce a pokud autem někde z vesnice, tak v klidu poděkujete odejdete jinam k tomu kovanému Pražákovi co dojíždí MHD či na kole.

Juraj

Soudě podle počtu parkujících aut většina zaměstnanců na naši místní poliklinice dochází pěšky z okolí, nebo veřejnou dopravou, protože to je 5 minut na vlak a staví tam 10 autobusových linek.

peter

Poviem vam pojem klucovy pracovnik. Napr. u manzelky na poliklinike je to doktor, ktory robi sono a je jediny, kto to robi. Zhodou okolnosti nebyva v meste, ale dochadza z dediny. Ked si tohto cloveka vytlacite, tak budete len smutne pozerat na prazdnu stolicku a nebude mat kto vas vysetrit. Bude jedno, ze dalsich 10 ludi z polikliniky byva v meste a dochadza MHD, len vy budete mat smolu.

Juraj

Na to existujú aj lepšie nástroje – napr. keď zriaďovateľ zdravotníckej služby motivuje zamestnancov bývaním v blízkosti pracoviska. Na Slovensku síce vzácne, ale v ČR aspoň niekde relatívne bežná prax.

VTT

A co když ten doktor má rád svou zahrádku, letní grilování…
No může se motivovat tím, že mu zaměstnavatel případně mýto proplati.

Ten Onen

Tak to teda ne! Na Stodůlky/Zličín by naopak měl být poplatek aspoň 500,- Kč, jinak tam zase budou všichni jezdit na kuličky do IKEA 😀 Ať si jezdí raději do centra, jinak by tam restauratéři a obchodníci neměli co žrát 😉

Jarda Š.

Mýto by mělo být podle ujetých kilometrů v centru a měli by ho platit i místní, aby je to stimulovalo víc využívat MHD.

Mendy

Mýto se platí všude, říká se mu spotřební daň.

J.K.

Tak je jasný že neklesne provoz všude a za všech okolností po dostavbě jedné části okruhu, to jsou objevy. Jenom se lidem nabídnou lepší trasy, zvlášt kamiony dnes opravdu nesmyslně kličkují kolem Prahy když chtějí od Plzně na D8 nebo D11.

qěcy

Přesněji jednak se jim zlepší nabídka. Čas, kapacita, varianty asi nižší náklady na PHM. Řešení je jednoduché. Mýto. Mýtem lze vyřešit i podstatnou část převisu poptávky po parkování dojížděčů.

Miloslav

Řešením není výstavba nových silnic a přidávání pruhů. Je potřeba mobilitu řešit komplexně a páteří musí být kapacitní železnice.

Marek

Hmmm. Jako třeba (můj případ) – když bydlím na Břevnově a svoji 80 letou matku, která bydlí na Jižním městě vozím do Thomayerovy nemocnice – tak máme jezdit vlakem? Nebo na kole, jak nám radí cykloteroristé?

Lukáš

To vám někdo zakazuje?

Marek

To jsem někde napsal?

Jirka

Anebo např. můj případ, kdy mám jako jediný obchodní zástupce firmy na starosti zákazníky po celé republice a během jednoho dne musím stihnout např. 3 schůzky někde v průmyslových zónách u Pardubic, Prahy, nebo Plzně????? Mám jezdit taky vlakem???? Zejména tam, kde vlak vůbec nejezdí.

mlokXCM

Vy tedy chápete, že když někdo napíše, že páteří musí být kapacitní železnice, že to znamená, že se má přestat jezdit auty?

Kebab

Zpravidla to říkají militantní autobijci, takže už je to takový přirozený reflex.

Jirka

Ano přesně tak to je.

Tomas

no, odpurci auticek to tak prezentuji velmi radi. vsem by zakazovali, prikazovali ….

Jan Tichavský

V Průmyslových zónách bývá zastávka MHD, tam dojedete od nádraží. Pardubice, Praha, Plzeň jsou zrovna zhruba hodinu vlakem od sebe, takže se dají stihnout za jeden den. To mi připomíná, jak jsme měli v dopravní komisi zástupce ANO, byl to takový obchodní zástupce nebo manažer, který musel všude autem. Jednou se omlouval že přijel pozdě, že jel hodinu někde ze Smíchova nebo Motola a přitom tramvají by to měl lehce přes půl hodiny. Ale tady jde hlavně o to, že se ozve vždycky pár idí, kteří třeba mají opravdovou potřebu jet co nejrychleji z bodu A do B, kdy jim… Číst vice »

PetrH

já znal týpka, co věčně chodil pozdě do práce, prakticky nikdy nestihl ranní standup, protože stál na magistrále… do metra by nikdy nevlezl.

Pak se docela divil…

Tomas

kez by svet fungoval tak jednoduse….

Jirka

Jenže ty Pardubice, Prahu a Plzeň musíte stihnout během jednoho dne. Už to chápete????

mlokXCM

Můžete uvést zdroj, kde je uvedeno, že by někdo v takovým případech měl jezdit na kole?

Marek

Ano, p. Hřib a jemu podobní, sdružení automat a mnozí cyklopomatenci

Juraj

Zajímavé je, že podle diskusí nejméně každý druhý člověk na pravidelné bázi vozí invalidní důchodkyni přes celé město, nejlépe do porodnice.

Přitom: článek není o vás, nikdo vám nebrání, SOKP vám nijak nepomůže a rozumná mobilita se s tímto nevylučuje.

Panda

Takové případy reprezentují třeba 0,1% cest po Praze. A pokud k tomu započítáme zásobování, řemeslníky, autobusy a další „nutné“ přesuny, tak to bude třeba 20%. A ti všichni budou rádi, pokud lépe projedou i zaparkují, protože se část z těch 80% zbylých cest přesune do veřejné dopravy.

M82

A kdo a čím těch 80% zbylých cest co se přesune do VHD bude vozit? Jezdíte třeba VHD ze severu do Prahy nebo od Berouna? Tam by i 20% lidí navíc nadělalo takovou paseku, že už tím nebudou chtít jezdit ani ti co tím dosud jezdí.

Panda

Nečekám, že přesun těch 80% bude rychlý a většinou bude spíš spojený s výstavbou nové infrastrukury pro VHD, např. metro D, modernizace Praha-Kladno, tunel Praha-Beroun… Nicméně se najde dost míst, kde je vysoký podíl IAD na dopravě do Prahy způsobený mizernou rychlostí a/nebo frekvencí autobusů. A jsou také pořád tratě/vlaky, kde je kapacita na navýšení počtu cestujících, pokud se podaří motivovat pár řidičů ke konverzi (včetně například metra A).

Igelkotten

Přesně. Vůbec si nedovedu představit, že by všichni poslechli a přesedli do MHD. To by byl kolaps.

Panda

To si nikdo nedovede představit a ani to nikdo neočekává. Pokud dražší parkovné/průjezd, metro D, plánované nové tramvajové a železniční tratě a zlepšující se intervaly příměstských busů přesvědčí 10-20% řidičů, tak to bude úspěch, který VHD pojme (za předpokladu alternativ k metru IPP-Budějovická a TT mezi IPP a Karlákem, samozřejmě). Ale bavíme se i o tom, aby se naopak silnice čím dál tím víc neplnily, s COVIDem hodně lidí zlenivělo…

Frantík

No to teda nevím… často v centru jezdí Wolt a taxíky.

Panda

Ale nebavíme se jen o nejužším centru, silná doprava ničí rezidenční čtvrti, kde převažuje transit „běžných“ aut (Patočkova, Svatovítská, V Holešovičkách, nuselská část magistrály aj.). Navíc Wolt a taxíky jsou mezi těmi 80%, to není zásobování – využívají velmi levné infrastrukury a nevymáhání pokut za porušování předpisů (při jízdě i parkování).

Tomas

toto uz je cira demagogie

123

Patočkova a další … situace není opravdu nic moc, ale nelze požadovat zklidnění těchto komunikací bez jejich náhrady radiálami, protože v současné době tvoří hlavní spojnice mezi Pražským okruhem a Městským okruhem. Za současného stavu může tyto komunikace zklidňovat jen magor. Což se děje a podle toho to taky vypadá. PO a MO prostě musíte mít kapacitně propojený. Pokud tomu tak není, tak tím negujete samotnou funkci této nadřazené silniční sítě, samozřejmě s tím, že se vám to bude valit městem. Což s ohledem na radiální uspořádání dálniční sítě v ČR … které je možná smutnou realitou, ale realitou neměnnou… Číst vice »

Osamělý Vlk

Holt auto by nemělo být vyjádřením statusu. Auto je bezpochyby dobré, když potřebujete převézt něco těžkého a objemného. Ovšem ve chvíli, kdy je využíváno čistě pro vození vlastní ……, tak už se z něj stává velký problém. Autům se prostě nemá ustupovat.

Marek

A stejné platí pro jízdní kolo, že? Je vyjádřením statusu – zdravý silný jedinec, v pražských podmínkách nejlépe trénovaný olympionik, který může všechno – jezdit po silnicích, auta mu musí dát přednost, jezdit po chodníku, kde chodce sejme, protože je nepostižitelný. Staví se pro ně cyklopruhy, ale oni můžou jezdit kde a jak se jim zachce.
Kolům se prostě nemá ustupovat.

David

To je právě špatně, namísto obyčejných cyklopruhů se mají stavět stavebně oddělené cyklopruhy, tak aby po nich mohly jezdit osmileté děti a ne poloprofesionální cyklisti. Jenže to se neděje právě kvůli lidem jako jste vy.

Marek

Osmileté děti snad jezdí ve Stromovce, na Letné, na Petříně, na Vyšehradě, v Krčáku ne?

PetrH

„Staví se pro ně cyklopruhy“ – fakt, kde? Kde jste viděl stavět cyklopruh? Většinou se jen namaluje na silnici. Což je oproti autům investice nula nula nic.

pavel.mertlik

U aut se tady hejtí i to, že používají silnice, které jsou už postavené, ať už k jízdě nebo k parkování, čili investice 0.
A častým argumentem u omezení parkovacích míst je zábor veřejného prostranství. U kol opět … se asi žádný zábor nekoná nebo já nevím.

Karel

Já taky jezdím po Praze autem. A mám pro to dva důvody. Metrem a pak tramvají jedu 45 minut, autem 20 minut i se zácpou u Barrandovského mostu. Doprava v Praze totiž vede skoro veškerá přes centrum. A druhým důvodem je, že mám klaustrofobii a pobyt v metru je pro mě noční můrou. A nejhorší je, když vlak zastaví v tunelu, to je naprostá hrůza.

Karel Mio

Doba jizdy je ultimatni argument, coz nekteri ale nikdy nepochopi.

Jarda Š.

Zklidnění dopravy v centru Prahy by bylo možné za cenu toho, že bychom z něj vymístili státní úřady, kanceláře soukromých firem a většinu ekonomických aktivit, a nechali ho čistě jako skanzen pro turisty.

HonzaK

Ale prd.
Na urad, do firmy, do “vetsiny ekonomickych aktivit” nepotrebujes jet autem. Chces, ale nepotrebujes. Az na vyjimky samozrejme (mistni, delnici, zdravotne znevyhodneni a pod), ale to se da osetrit. Viz napr. Madrid

Jarda Š.

Nepotřebuješ, ale většina autem jezdí.

Tomáš R.

Ono se na úřad, do kanceláře nebo do dalších „ekonomických aktivit“ v Praze nedá dostat jinak, než autem?

David

Spoustu lidí by i ten den udělalo i něco jiného než ten úřad – ne každý má tolik volného času.

Juraj

A všechna ta ostatní města, kde to zvládají bez odstranění úřadů a firem, se určitě pletou, žejo?
Naše firma má kanceláře na Žižkově, autem sem nejezdí nikdo, byť většina zaměstnanců auto vlastní. Je to ale kousek od metra, tramvaje i busu, takže není důvod.

David

Přesně, Londýn vymístěním automobilové dopravy skoro zkolaboval a je to totální skanzen že. Stejně tak téměř jakékoli město v Evropě, kde naprosto nemyslitelné jezdit autem po místech podobných Smetanovu nábřeží či Malé straně… Ne, automobilová doprava Prahu dusí a ekonomicky ji spíš škodí než prospívá.

Mysel

Hlavne by se vystehovala drtiva vetsina obyvatel. Zbylo by jen par pomatencu, organizovanych v nizkoprahovem zarizeni A*M.

Frantík

A tak to není problém, ne? Nemusí všechno být v Praze…

Tomáš Záruba

A koho to ještě překvapuje, když většina IAD míří do nebo z Prahy?

Jarda Š.

Navíc hodně Pražáků jezdí po Praze autem, i když by mohli požít MHD. Přijde mi,, že víc aut v centru Prahy tvoří Pražáci než přespolní.

Tomáš R.

Velice dobře si pamatuji, jak se v 80. letech minulého století říkalo, že „ažbudestrahovskýtunel“, tak zmizí většina automobilové dopravy z Malé Strany. Velice dobře si pamatuji, jak jsem si od dokončení Novopacké ulice sliboval zklidnění provozu v Hloubětíně. A nakonec, velice dobře si pamatuju, jak jsem si před deseti lety myslel, že „ažbudetunelnlanka“, tak se zklidní provoz V Holešovičkách, Argentinské a na magistrále. Zejména ten třetí případ mě navždy vyléčil z iluze, že „ažbudeněco“, tak se někde jinde doprava zklidní. Nezklidní a když, tak možná jen trochu a jen krátkodobě. A třeba ty Holešovičky Blanka naprosto zničila. Zákon dopravní indukce… Číst vice »

Marek

Ano, správně, takže řešení je zasypat tunely, zrušit dálnice a hybaj zapřáhnout volské povozy, že?

Tomáš R.

Rozhodně se toho nedožijeme, ale byl bych ochoten se vsadit, že až bude komplet dobudovaná plánovaná silniční infrastruktura v Praze a okolí, tak problémy se zácpami a kolonami nezmizí. Maximálně se tak přesunou někam jinam.

Jakub P

To zalezi na okolnostech. Pokud do ty doby vyresime infrastrukturu pro VHD/MHD vcetne kapacitnich kolejovych tangent ve meste a primestskych pateri kolem mesta a napr. zacneme adekvatne resit parkovani ve meste (nesymbolicke ceny, zabirany prostor), muzou ty okruhy mestu „projit“. Kazdopadne pokud neco od zacp pomuze, nebudou to ty okruhy.

HonzaK

Argumentacni faul.
Tomas rika, ze problemy pretizeni centra tunely/okruhy nevyresime. Ne, ze nemame stavet tunely/okruhy.
Ale reseni problemu pretizeni centra je jinde – v regulaci dopravy.

Marek

Ale jistěže nepřímo říká, že se nemají stavět dopravní stavby, když podle něj (ale zcela chybně) on předpokládal, že ….
Zkuste experiment – zrušte na týden Strahovský tunel a uvidíte, jak se zvýší doprava na Malé Straně, v Holečkově, na Strahově, atd.
Řešení není ani v regulaci dopravy (jak? – koho omezit, koho ne? – kdo o tom bude rozhodovat?, podle jakých kritérií)?, ale v přijetí prosté skutečnosti, že moderní společnost potřebuje dopravu. To je celé.
Ano – až se budou moci lidé, věci, zboží teleportovat ve srovnatelné rychlosti a ceně, pak snad může být doprava omezena.

Tomáš R.

Používáte skutečně argumentační fauly, protože věta „…nepřímo říká…“ je fakt vaše spekulace.
Pouze jsem popsal 3 konkrétní příklady toho, že nové obrovské dopravní stavby dopravu tam, kde měly, nezklidnily a dovolím si klást otázku, proč by to u staveb budoucích mělo být jinak.

Marek

Faulujete vy. Ony stavby dopravu zklidnily. Kdo to nevidí je mdlého rozumu.
A jaké tedy jiné reálné řešení nežli výstavbu dopravních staveb navrhujete?

David

Ne, opravdu nezklidnily, Blanka přivedla do Prahy obrovské množství nových aut. Tedy cest, které dříve lidé jezdili MHD, ale dnes je jezdí autem. Aut ubylo pouze v místech, kde došlo k nějaké regulaci (např. Veletržní) a ubylo jich téměř minimálně.

Kebab

Z Lovosic do Berouna někdo jezdil MHD?

L.

Podle nedávno zveřejněných dat TSK stoupl za 12 let mezi 2010 a 2022 (tedy období do které spadá i otevření Blanky) počet vozokilometrů v Praze pouze o necelá 3%. Kde je v tom to „obrovské množství aut“, které měla Blanka do Prahy přivést?

Tomas

ted nam bude vysvetleno, ze to nejsou “nova” auta, ale auta, ktera by bez blanky jela jinudy.

Jakub P

Ze moderni spolecnost potrebuje dopravu neznamena, ze ma vsemi prostredky podporovat ten nejmene efektivni a nejproblematictejsi druh dopravy…

Prave naopak, omezeni poctu aut pri dane velikosti ulice silne zvysuje jeji prepravni kapacitu, protoze doprava osob auty je straslive plytvani prostorem.

Marek

Tou podporou myslíte tvrdé zdanění všeho kolem aut? Víte jen – jako jeden příklad – jak je zdaněn benzín pro auta?

Jan Tichavský

Tomu chybí i měkké zdanění. Benzin se daní, protože znečišťuje ovzduší, u Prahy je to problém pro víc jak milion lidí a zrovna teď je ráno pěkně vidět ta hnědá poklička nad městem, když jste někde trochu výš. Řidiči si užívají parkovací socialismus za pár korun denně pro místní a pár desetikorun na hodinu pro návštěvníky. Staví se parkovací domy, kde jedno místo má hodnotu tří nových aut a nikdy se nezaplatí, zároveň s tím se neruší kapacita v centru, takže dopravní zátěže neubývá. Pojďme zavést čistě tržní model platby za dopravní cestu a platby za parkování podle poptávky v… Číst vice »

PetrH

Moc ne, upřímně řečeno. To je tak na rozpočet ŘSD, tedy dálnice a silnice 1. třídy. Ty ostatní se už musí platit odjinud.

martin749

Asi tak 60 haléřů za kilometr. A jestli je tohle tvrdé zdanění, pak jsou automobilisté ještě větší sociální případy než jsem myslel.

Fera

Já nevím jak to myslíte, ale já jsem byl teď na velké straně a problém s ucpáním stále nezmizel.

123

Že MO, ani jeho jednotlivé části nejsou spásou snad chápe každý a nemyslím, že by to někdo tvrdil. Ale že Strahovák/Mrázovka a pak stejně tak Blanka pomohly fest je nesporný fakt … protože s ohledem na svůj pokročilý věk si pamatuji pamatuju ty kolony až ze Strahova do Holečkovky a pak dál na Smíchov a Chuchli, stejně jako si pamatuji jak neskutečně zarvaná byla Letná+Veletržní před Blankou. Třeba zde je ten přínos zcela nesporný. Ostatně, stačí se podívat jaký je provoz v tomto směru když je Blanka průjezdná, a když je tam ta každodenní světelná závora. Že Blanka nezklidnila třeba… Číst vice »

Vladimír

Když jedu z D8 na Vinohrady, nepojedu Blankou, to dá rozum.

Ten Onen

Tak si asi moc dobře nepamatujete, jak to tam vypadalo před a po. Teda s výjimkou Holešoviček, které ale zatím vůbec nic nenahradilo, takže není žádné před a po a tedy tam ani zatím nemohlo dojít ke zklidnění 😉

Tomáš R.

Ty kolony a dopravní problémy s Blankou nezmizely. Jen se možná částečně někam přesunuly. Ano, máte pravdu, že kolony třeba na Letné bývaly větší. Ale nepamatuju, že by stála nehybná kolona třeba v Povltavské (dnes často zasahující až někam k Balabence), oblast Dejvického náměstí, Patočkovy, Jugoslávských partyzánů, tam je to i dnes apokalypsa.

Tomas

to nema s indukci nic spolecneho. to je ciste dopad toho, ze intenzita dopravy roste.

kdyby dnes nebyl strahovsky tunel ci blanka, byla by doprava vvpraze katastrofou.

pavel.mertlik

Mě by tedy opravdu zajímalo na základě čeho jste si myslel že Blanka uleví Holešovičkám, když Holečovičky jsou naopak jedinou kapacitní návaznou komunikací na Blanku.
Ale ukazuje to část problému. Spousta lidí nemá schopnosti na nějaké přemýšlení nebo dohledávání zdrojů a pak je z toho mrzení které se ventiluje v hospodě (dříve) a na sociálních sítích (dnes).

VTT

Přesně tak, Holešovičky neničí Blanka, ale to, že se s vnitřním okruhem nepokračuje dál do Vysočan.

Tomáš R.

Úplně jednoduše. Protože jsem si myslel, že hlavním zdrojem zácp v Holešovičkách je špunt v podobě křižovatky Argentinská x Plynární a že když významná část provozu směřující na Prahu 6 a dále uhne před Trojským mostem do Blanky, tak tento špunt zmizí. Neřekl bych, že je na této úvaze něco zásadně nelogického. A pokud jsme u toho přemýšlení a vyhledávání zdrojů: chápu to správně tak, že existuje nějaký relevantní zdroj, který byť i jen vzdáleně předpověděl to, co se stalo v Holešovičkách? Tedy že tam po otevření Blanky bude jezdit přes 100 tisíc aut denně a že kolony až k… Číst vice »

VTT

A co čekáte jiného, než že teď Holešovičky zvládají (nebo taky ne) nejen množství aut, které jedou z města ven, ale taky auta, co by jela prodlouženou Blankou dál.

Tomáš R.

Má otázka zněla, zda někdo někde prokazatelně předpověděl, že po otevření Blanky v její současné podobě (že pokračování vnitřního okruhu dál nebude, bylo jasné) se v Holešovičkách stane to, co se stalo. Jestli to nějaký model a nějací dopravní odborníci věděli dopředu.

VTT

Že to bude v Holešovičkách masakr, to jsem při otvírání Blanky slyšel.
Že by se okruh nedokončil, to asi nikdo neměl odvahu říct.
Tak teď budou dvě možnosti: ucpané Holešovičky a nebo dokončení vnitřního okruhu.
Že městská studie opomíjí vnitřní okruh, to fakt smrdí tím, že ho dokončit nechtějí.

Jarda Š.

Ta tzv. dopravní indukce je dána tím, že zlepšování dopravní infrastruktury stimuluje ekonomický rozvoj a ten pak zvyšuje poptávku po dopravě.

Juraj

Poptávka po dopravě ≠ poptávka po IAD.
Vyspělost země se nepozná podle toho, že i chudí mají auto, ale podle toho, že i bohatí ho nemusí používat.

Ten Onen

Ano, ale tato země ještě není tak bohatá 😉 Už teď stojí provoz DPP skoro 20 mld. Kč ročně z našich daní jen na provozu… Další zlepšení nebo rozšíření bude stát další miliardy na provozu za rok.

Kebab

To je rozhodně pěkné heslo, ale tím to taky končí. S realitou to nemá nic společného.

Mendy

Vyspělost země se nepozná podle toho, že bohatí nemusí používat auto, ale podle toho, že některé způsoby dopravy nejsou uměle znevýhodňovány (mýto/poplatek za vjezd), a že jiné druhy dopravy nejsou uměle zvýhodňovány (dotace). Tohleto přerozdělování peněz zvyšuje výdaje státu/města, protože je nutné platit úředníky pracující s přerozdělovanými penězi. Tito úředníci by mohli pracovat pro soukromé firmy, kde by mohli tvořit skutečné hodnoty uspokojováním poptávky. Tím netvrdím, že situace v centru není neúnosná. Klidně ať mýto pro auta v centru je, ale ať se vrátí tam, kde bylo vybráno, tedy autům v centru, např. tunelovým komplexem s vjezdy/výjezdy v centru +… Číst vice »

martin749

Jak říkáte, vyspělá země nezvýhodňuje jeden druh dopravy tím, že se mu vše podřizuje – kdy se u infrastruktury pro jakýkoliv jiný druh dopravy nejvíce řeší nakolik omezí auta a to jak pomůže danému druhu dopravy se prakticky neřeší. Například nepoužitelné mikrozálivy, budované z toho důvodu, aby nezabíraly parkovací místa a nepřekážely průjezdu aut.

Frantík

No a třeba s otevřením Blanky, zlepšila se nějak MHD? Žádný tunelbus schválen nebyl…

HK~

Při otevření jak jihovýchodní tak severní části D0 musí být přiškrcen příjezd do Prahy, jinak máme šílenou indukci alá USA, kdy se prodávají 2 pruhy na dálnici, aby do 2 let měli šílené zácpy zpět.

Ježdění autem se musí jako druh bezohledného luxusu z čisté geometrického hlediska přestat tolerovat.

Marek

Nejlepší by asi bylo vrátit se na stromy, že?

Orange pilled

Mesto plne aut, rozhodne neni pokrok. Ale spise krok do minulosti. Auta ano ale ne v neuprosne mire.

Ten Onen

Především musí být dokončen i vnitřní okruh, radiály a dostatek P+R s možností přestupu na VHD. Indukce ale USA by hrozila jen v případě, že by i u nás byla VHD ve stejném stavu stavu jako v USA, tedy často veškerá žádná.

martin749

Dokud se budeme držet modelu „vše podřizovat autům“, tak se dříve nebo později dostaneme do stejného stavu jako v USA.

Hafan

Když už máme v článku krásně odkaz, tak by bylo asi třeba se na ta data pořádně podívat a interpretovat je řádně. Strany 57-59, změnové stavy po dokončení celého SOKP (PO/D0…). Pro celkový obrázek zejména strana 59 – podívejte se na poměry modré s červenou a zelené s tmavě červenou. Moc bych pak netvrdil, že zprovozněním SOKP se zvedne doprava na magistrále. Naopak všude jsou znát poklesy s jedinou výjimkou, a to Most Barikádníků a nejbližší okolí. Vzhledem k tomu, že všude jinde jsou významné poklesy v řžádu vyšších stovek až tisíců voz/den, tak že se náým najednou někde záhadně… Číst vice »

jkjk

Někteří politikové okruhy používají při diskuzi o dopravě v centru. Na těch daných stranách je projekce, že po zprovoznění celého SOKP klesne doprava na magistrále o 800 aut (z 74 tis.) a ve Strahovském tunelu stoupne o 2 tis. (z 80 tis.). Tedy naprosto nevýznamné rozdíly.
Tedy v kontextu centra nemá vůbec žádný smysl čekat na okruhy, které nic moc v dopravě v centru nezmění.

Jendelin

Souhlas, že pokud mluvíme o „ažbudeokruh“, je lepší koukat na stav E3 (a rozdíl E3-D), kde už je PO celý, než na torzo E1. V Holešovicích nemusí být černá díra: Kdyby byl most Barikádníků beze změny, bylo by v Holešovičkách -11600. Protože je na Barikádníků +4600, je v Holešovičkách „jen“ -7000. (Příklad, hrubý, ono něco z těch +4600 může jet i do Povltavské). Kdyby byl Trojský most beze změny, byl by ještě větší mínus v Bubenečském tunelu. Kdyby byl Strahovský tunel beze změny, bylo by v Brusnickém tunelu -2000. Protože je ve Strahováku +2000, je Brusnický tunel šul-nul. (atd., atp.).… Číst vice »

Hasler

Kupodivu je to logické. Není jiná alternativa přes Vltavu než okruh nebo Blanka/most barikádníků. Okruh samozřejmě pomůže vždy v okrajových částech, až bude 511 nikdo kdo pojede z D10/D11 nepojede přes Štěrboholy a stejně tak až bude severní část okruhu tak nikdo nepojede z HP na letiště přes jižní spojku/Dejvice. Okruh nikdy neřeší cílovku v centru ale řeší právě ty, kteří jezdí z okrajových částí Prahy do jiných a musí kvůli tomu přes město.

Tohle je opravdu objev, že se části lidí díky tomu vyplatí více jezdit autem do Prahy, ale to už si Praha musí řešit poplatky za vjezd.

Leštění

Článek je zavádějící, právě po dokončení okruhu, může dojít ke zklidnění (omezení) dopravy na magistrále. Nikdo nečeká, že to zklidnění nastane samo od sebe.

Leos

Jakou máte kvalifikaci a podklady pro toto tvrzení?

Orange pilled

Pan ma asi na mysli, ze se magistrala po dostaveni okruhu muze omezit ve smyslu odebranim pruhu

Osamělý Vlk

Což ovšem můžeme už teď.

pavel.mertlik

Tak to můžete. Třeba magistrálu ze dne na den zavřít. V Německu můžou zakázat autům vjezd do měst podle náboženských předpisů a někde můžou zakázat auta úplně když budou chtít.

Marek

Ano, a tím výrazně prodloužit stojící kolony. Výborně!

MP22

Teď sem tamtudy jel a žádná ko kolona nebyla, metro přijelo přesně jak mělo.

Jeffer

Tak zostáva zodpovedať také tie základné otázky, ako napríklad koľko z tých áut v Praze ide po trase Praha–Praha, koľko do Prahy prichádza, koľko z Prahy odchádza a koľko je tranzit. Tranzit je pomerne jednoduché zakázať, ale horšie skontrolovať. Stačí sa pozrieť, ako úspešne je vymáhaný „průjezd zakázán“ v Lidické… Takže lepšie je tranzitu spríjemniť cestu okolo (po okruhu) – napríklad tak, že nebude každú chvíľu uzavretý pre nehodu. No alebo naopak znepríjemniť cestu cez mesto, napríklad mýtom na vnútromestské úseky (pre všetky kategórie s výnimkou pre VHD; drahším ako po okruhu a to po povrchu ešte viac ako cez… Číst vice »

František Plášek

Těch P+R by určitě mělo být víc…souhlasím. Ale i v oblastech, které zmiňujete že by se mělo postavit jsou: https://www.dpp.cz/cestovani/parkovani-p-r

123

Ale s jakou kapacitou? Korm ČM, Chodova a Letňan jsou ty kapacity směšné, protože pokud na obou Zličínech je to cca 150 míst, tak to je spíš výsměch, než P+R. Konec konců, stačí se podívat na počty volných míst … https://www.tsk-praha.cz/wps/portal/root/aktualni-doprava/parkoviste/x

František Plášek

Psal jsem, že souhlasím, že jsou potřeba další….pána jsem pochopil, že mu v některých oblastech P+R chybí.

123

A jak jsem psal, ono nejde jen o to, že ta P+R jsou/nejsou, ale taky o tu kapacitu, viz. ten Zličín. P+R tam je, dokonce 2x, je to přímo na metru, je to vedle D5, resp. kousek od PO … zdánlivě ideál. Ale ta kapacita je tak mizerná a šance na volná flek po většinu dne tak nízká, že je to prakticky k ničemu a jako by tam žádné nebylo. Uvidíme co udělá stanice v metra v depu a u ní plánované P+R … ale to si ještě počkáme. Pár let. Několik párů …

jaroslav-toman

Možná je na čase si přiznat, že auta jen díky zeleným přáním a pošetilým konceptům prostě jen tak nezmizí, že je potřeba se s nimi naučit žít, jako to zvládli ve Vídni a Londýně.

Jakub P

Zajimave, ze zminujete jako priklad Viden a Londyn, ktere s premnozenim aut bojuji uspesneji nez my prave tim, co odmitate jako posetile koncepty. Tak si vyberte…

J.K.

Vídeň s auty bojuje jak konkrétně? ( Krom kvalitní MHD má i kvalitní silniční síť a autem se dostanete i do centra všude, pokud potřebujete)

Jakub P

Prave tou kvalitou MHD, cenami a mnozstvim parkovacich mist, kvalitni cykloinfrastrukturou, …
Problem aut je v jejich premnozeni. To, ze se clovek kamkoli autem dostane, kdyz potrebuje je dobre. Problem nastava, kdyz mesto dela vsechno pro to, aby to autem bylo lakavejsi i pro ty, kdo snadno muzou jet jinak. Jako bohuzel Praha.

pavel.mertlik

Tyhle hloupé lži Jakube jsou opravdu ubohé.
Praha, kdyby dělala to, co jí vy, a další zájmové skupiny podsouváte, tak by nedávala do MHD takové miliardy, nejezdilo by metro ve špičce po 2 minutách, tramvaje po 4 nebo kolik jezdí teď 9 atd.
Praha toho dělá hodně, ale nedělá to represí, což některé jedince nesmírně sžírá, protože jejich srdce jsou zřejmě na tom správném (levém) místě.

jkjk

Fajn, tak začněme jako v Londýně s nízkoemisní zónou (Euro 4 pro benzín a Euro 6 pro diesel) a poplatkem za vjezd (Londýn je bohatší, tak třeba půlku toho co v Londýně – což by bylo nějakých 200 Kč).

VTT

V článku se mluví jen o vlivu vnějšího okruhu na dopravu v centru. To je pochopitelné, že moc velký nebude.
Ale větší vliv by mohlo mít dokončení vnitřního okruhu. Ten už by měl být alternativou pro cesty např. z Holešovic do Modřan. Pak už na magistrále zůstanou jen řidiči, co potřebuji jet přímo do centra.

HK~

Holešovic do Modřan už okruh existuje

stačí jet tunely za miliardy a pak po podolském nábřeží a tihle lidi už existují. Proč jet 40min tramvaji, když to zfouknu za 20 a dalších 15 mužů nadávat na Hřiba a zácpy, kterou sama vytvářím.

Juraj

Ovšem pouze za předpokladu, že bude magistrála nějak dále regulována, resp. extra zpoplatněna.
Z Holešovic do Modřan to už po okruhu dneska jde, jak píše HK. Navigace tak ale nikoho nepošle a ani to nikdo dobrovolně nedělá, když to může střihnout kolem muzea.

Druhá část MO na tomto vůbec nic nezmění.

Desper

No tak magistrálu půjde omezovat, pomůže též dobudování druhé části vnitřního okruhu. A jen tak mimochodem, furt se nadává jak láká do aut nová silnice, ale umí tu novou silnici využít MHD?

Jakub P

V pripade okruhu tam az na vyjimky (Jizni spojka) MHD nesmi. Jeden z duvodu, proc ty okruhy v aktualni podobe a navrzich prinasi vic problemu nez uzitku.

VTT

Což je samozřejmě nesmyslné omezení. Jednin z důvodů udalne bylo, že lidi by to moc používali a proto by to bylo na provoz drahé.

Petr

Nějak to nechápu. Mluví se v nadpise o dokončení okruhu (to chápu jako úplné dokončení, tzn. kolem celé Prahy. A ve článku se mluví o dokončení jednoho úseku. Samozřejmě, pokud se udělá jen jeden úsek, na obou koncích zhoustne doprava. Ale pokud se bavíme o dokončení celého okruhu, tzn. po napojení na D1, pak by jen blázen jel přes centrum po magistrále, když je možnost Prahu objet.

Lukáš F.

Jenže ne každý chce Prahu objet, spousta lidí chce jezdit autem do Prahy. To žádný okruh neřeší, naopak někoho to k ježdění autem spíš namotivuje.

Dan

Kompletní dostavení obou okruhů poředevším dá alternativu, osobně projíždím Prahu autem jen v nejvyšší nutnosti cca 1x za 14dní, ale možností je buď ucpaná magistrála, nebo trochu méně ucpaná Blanka s dvojnásobnou vzdáleností, časově je to hrůza tak jako tak. Když budou dokončené oba okruhy, vyberu si z několika možností a pokud bude vjezd do centra omnezen či zpoplatněn, vyberu si okruh jedním či druhým směrem, dnes ve špičce možnost volby v podstatě není.

Frantisek

Jenže se zvyšuje objem dojížďky do města, již možnost objezdu těžko zásadně ovlivní. Když chcete do města, nebudete je jen objíždět.

JBCB

Zkuste to otočit. Jaká by teď byla doprava v Praze, kdyby nestál ani kilometr okruhu?

U odpůrců okruhu mi někdy připadá, že si myslí, že bez okruhu by v Praze byla hustota doprava menší.

PetrN

ono to bude něco podobného jako když po otevření jižní části okruhu se provoz na jižní spojce mezi Chodovem a Barrandovským mostem ještě zvětšil.. proč? Je to jednoduché, lidi co se doposud jižní spojce vyhýbali tak po zmizení kamionů a další tranzitní dopravy ji začali využívat – v drtivé většině se nejedná o tranzitní dopravu.. stejně tak to může být v případě magistrály i jinde, kde už ale i dnes je tranzitu naprosté minimum (magistrála)

Kebab

No jistě, začali ji využívat místo toho, aby se motali po běžných ulicích. Využívají ji k tomu, k čemu byla postavena. To je snad správně, ne?

mgr.pavel

Nu a ty vedlejší ulice, které oni uvolnili přsunem na Jižní spojku, zase zaplnila jiná auta.

Aťmáte ulice a silnice jakkoliv široké, vždy je auta zaplní. Přidáním pruhu zácpy nevyřešíte.

Toto si uvědomili i v USA, kde ani jejich 14proudé dálnice a obchvaty obchvatů nestačí. Třeba to jednou dojde i nám..

Jakub P

Tranzitu na magistrale uz dneska moc neni. Takze presunuti toho zbytku na okruh nebude velky rozdil. To muze indukce tim usekem zpusobena snadno prebit.

A vzhledem k tomu, ze to ma byt posledni cast celeho okruhu, je dokonceni useku zaroven dokonceni okruhu, neni v tom rozdil.

Jakub P

Ona moznost centrum s magistralou objet je uz dnes – Blanka, Strahovskej a Jizni spojka. Kdyby platilo, to vase, ze jen blazen by jel po magistrale, kdyz ji jde objet, davno by zela prazdnotou.

M82

Ona možnost to je, ale pokud je i se skákáním kolem muzea to rychlejší než se vůbec dostat do Blanky, tak holt člověk jede po magistrále přes centrum…

JBCB

Spousta Pražanů by při cestách mimo město ráda využila neexistující okruh, než aby se hodinu, nebo déle, prodírala skrz Prahu a zahušťovala dopravu ve městě.

František Plášek

Ono záleží na denní době…když přijedu mezi 6. – 7. po D8 a pojedu na D1, vezmu to raději po magistrále, protože je pravděpodobnější, že průjezd směrem na Průmyslovou bude plný kamionů a aut jedoucích do firem v té oblasti, kdežto magistrála bude relativně průjezdná, protože do kanceláří se jezdí později. Pak budu v kolonce „tranzit středem města“.

Marcel

Pokuď se to naplánuje s nedostatečnou kapacitou a bude to věčne ucpané, tak začnou hledat cesty okolo. Výborná je v tomto telematika u tunelu Blanka co zavírá vjezd. A všichni se pak diví, že u vjezdů vznikají zácpy a doprava hledá jiné cesty. A oblíbené je zaklínadlo s dopravní indukcí. Ale nějak se u toho zapomělo přemýšlet nad příčinami, která ale není daná tím, že by lidi houfně změnili své cestovní návyky. Ale především tím, že v regionech pracovních míst moc není a vše se centralizuje do velkých měst. A ono z některých míst se dostat je opravdu heroický výkon.… Číst vice »

Jakub P

Co je to dostatecna kapacita? Ze sveta zname priklady, ze kde se vsechno sazi na IAD a na ostatni druhy dopravy se kasle, nestaci ani 20 pruhu dalnice. I na tech jsou kolony jako prase…

Fera

Proč

Radim

Tak jasné. Kdyby tam ta dálnice stála „od zítra“, tak věřím, že intenzita v Praze klesne. Jenže jestli se to porovnává stylem „co bude za 10 let“ s tím „co je teď“, tak věřím, že bude víc aut v Praze, než teď

Jakub P

Jenze ona tahle vase vira je nejspis dost na vode. Respektive jo, kdyby dalnice byla od zitrka, muze byt pozitri pokles, popozitri uz muzeme byt zpet na dnesnich cislech a o den pozdeji uz to muze byt zase vic…

Ta dalnice samozrejme odvede z mesta cast tranzitu, coz je plus. Na druhou stranu zas nalaka do aut dalsi lidi, kteri dnes jezdi jinak. A z tech malokdo pojede ciste po ni. Budou se muset dostat na ni a z ni. Coz zatizi stavajici zbytek site dalsim provozem…

pavel.mertlik

Skoro mi zní tak, že pokud zakážeme vjezd autům na dálnice, tak všichni začnou radostně jezdit na kole a VHD.
To je vskutku zajímavý názor (a v některých komunitách bude jistě oceněn burácejícím potleskem a provoláním slávy)

Grossák

A jak jste dospěl k závěru, že se porovnává neporovnatelné?

kolemběžící

Takže on už někdo postavil dvě identická města, v jednom z nich autostrády a v druhém ne?

123

Pokud bude rozvoj jednotlivých regionů i nadále probíhat stylem … „všichni do Prahy“, a když ne bydlet, tak aspoň o háku … a současně bude moderní kapacitní VHD (tedy železniční) vypadat jako dnes … „Na letiště vlakem již brzy.“ … tak tu vaši víru samozřejmě sdílím.

Obojí ale představuje zcela zásadní selhání státu.

Honza1 a 1

Bavíme se o porovnání varianty Bez projektu a projektového stavu, či současných čísel a projektového stavu.