Výtopna Zdice zachránila před šrotací unikátní „čpavkovou“ cisternu
Poslední minuty cisterny v kovošrotě v Hradci Králové, kde vlečka do tohoto kovošrotu odbočuje z Hradec Králové - Slezské Předměstí. Za povšimnutí stojí i místní stroj na posun - Meredes Unimog. Foto: Výtopna Zdice
K záchraně pomohla veřejná sbírka, muzeu ještě zbývá část doplatit.
můžu se prosím zeptat, čím je ten vůz tak unikátní? děkuji
Četl jsi článek? Je jedna z posledních z první série. Nedávno tu byl článek o nových cisternách Unipetrolu, tohle je prapředek, na kterém je vidět vývoj konstrukce.
článek jsem samozřejmě četl, ale žádné vysvětlení unikátnosti tam není
Je třeba kliknout na ten odkaz no, v něm to je popsané.
V kovošrotě severovýchodně od nás se objevila zajímavá čtyřnápravová cisterna na plyny z počátku sedmdesátých let. Je to svým způsobem už unikátní vůz, zatím bez muzejního zastoupení v jiných sbírkách… ani státnímu NTM se nepodařilo vůz zařadit do jeho státních sbírek.
Tyto cisternové vozy často přezdívané „Čpavkovky“ vesměs byly pouze u výrobních petrochemických podniků, nebyly vlastněny tehdejším ČSD, ani posléze ČD. Proto velmi rychle zmizely. Pár jich ještě je z posledních dodávek, ale z první série je už snad jen tento vůz znám.
no tak upřímně řečeno, ani mě, ani moji ženu nenapadlo, že historie vozu se bude skrývat pod seznamem odměn….
Jo, to máš pravdu, není to nejšťastnější..
ale každopádně dík za nápovědu, přečetl jsem odkaz a bylo to zajímavé
Za cisternu z Kovošrotu 360 tisíc Kč? Ta musela být ale těžká.
No to je taky zajímavý… vůz váží cca. 20 tun a výkupní cena železa je okolo pětikačky…. 🙂
Kupoval jste něco v kovošrotu? Když vám prodají za 12 Kč/kg, tak jsou ještě milí. Není problém, aby si řekli 20. Když je šroťák v pohodě, tak mění kilo za kilo. Ono jinak na tom tratí – 5Kč/kg dá Vám, ale do hutí to prodává za těch 10-12 Kč také…
Ale už rozřezanou.
Jasan – pokud to bylo už ve vlastnictví kovošrotu, tak to takhle dává smysl.
12kč/kg je milosrdná cena . Teď je na výkupu 7kč lehké a rozřezaná citerna a podvozek na těžké může jít do hutí klidně za 20kč/kg . Před rokem by to bylo maximálně za polovinu , to bylo všechno jinak .
takhle stará tlakovka má 40 tun
Tak v těch 360 000 je také doprava ne?
To ČSSP bylo součástí „Chemické závody československo-sovětského přátelství Litvínov“, dnešní Unipetrol (a další nástupci).
Původně byl vůz označen Ra, kotlový čtyřnápravový.
„Na kotli byly ještě některé cisterny opatřeny dobovým logem s červenou hvězdou a modrými počátečními písmeny ČSSP (Československého – sovětského přátelství), které i muzeum na cisternu jako odkaz na minulost chce umístit,“ popisuje Radim Říha z Výtopny Zdice.“
Jo, tak to zase bude infarktů a mrtviček 😀
Bude to muzejní exponát, ne vozidlo v běžném provozu.
A? Muzejní věc nepropaguje, loko v retronátěru s hvězdou propaguje? Nějak se v tom neorientuju.
Matně se mi vybavují vášně ohledně párovek a rudých hvězdách na nich.
Diskuse nebyly u parních lokomotiv, ale u nějakých dieselů, které si přivydělávají na stavebních vlacích.
Diskuze byly ohledně 750.338, stroje ČD Cargo v každodenním provozu.
Logo vypadalo asi ještě trochu jinak než pan Říha popisuje. https://aukro.cz/chemicke-zavody-cssp-odznak-6979751400
Pánové, než něco sesmolíte jako příspěvek, je potřeba si článek raději několikrát přečíst. Podvozek je čtyřnápravový, to je to na čem je usazená ta cisterna a je jedno v jakém uspořádání. Druhá věc, je tam psáno že postrk na vlečce Kovošrotu provádí Unimog. Již desítky let, jezdí asi 500m mezi nádražím a Kovošrotem, nikam jinam nejede, na „žádný traťový výkon“. Ale nikdo z vás i s panem redaktorem nevíte, kolik litrů má hektolitr. 56 hektolitrů má fekál za veteránský traktor. Pan redaktor tam měl napsat, že cisterna má objem 56 m3 . Nazdar.
To máte asi vidiny, vůz má dva dvounápravové podvozky. Cisterna je usazena ne na podvozek, ale na rám vozu.
S Unimogem není jasné s čím polemizujete…
Máte ale pravdu s objemem kotle, stejně jako je tam trochu zamotané to ČSSP – chybí tam informace, že to byl název podniku (dnes Chemopetrol).
Copak to.
Ale šotek opět řádil, neboť vynalezl novou značku (je tam napsáno „Meredes“ Unimog).
Hezké, že zachránili cisternu, ale ono se jde s prasátkem vydat na tak dlouhý traťový výkon a všude s tím překážet? Vždyť to má Vmax snad 40…?
Proč ne; není to žádná výhra pro provoz, ale různých přeprav s omezenou rychlostí je docela dost.
Nakonec je pravda, že Vmax nemuselo ovlivňovat jenom samotné prase, ale i vůz sebraný hutníkovi z lopaty (bůhví, jestli to brzdilo)…
Brzdit musela jinak by to nebyla použitelná jako návěstní vůz.
Tím byl hytlák, ne?
Mohu se zeptat, co znamená v nadpisu „pře šrotací“?
Nemělo tam být „před sešrotováním“?
Není náhodou šrotace stejný jazykový nesmysl, jako když se šetří misto, aby se vyšetřovalo?
Omlouvám se, pře byla již opravena na před.
jestli si dobře pamatuji tak TON vlastní dvě jednotky takže moc unikátní nejsou obě by měli byt funkční
Opravdu není na čtyřnápravovém podvozku. V pojezdu má dva dvounápravové otočné podvozky.
Foto č. 2 : Výpravní budova Převýšov z roku 1931, která by měla být v rámci modernizace tratě zbourána….
https://zdopravy.cz/zbourat-ci-nezbourat-o-osudu-nadrazni-budovy-v-prevysove-bude-jednat-nova-komise-82983/
Z roku 1931 (nebo starší) je u nás každý druhý nádraží…
A ta budova, co tam stála do roku 1931 než namísto ní postavili novou?
Tak ta už tam právě nestojí 🙂
Tu původní zbourali nějací barbaři.
A kozí chlívek paní Málkové, co tam stál ještě předtím, tomu by bylo dneska jářku možná, a když ještě chvíli počkáme, i 180 let…
Asi tam neměli pražské památkáře. Smolaři.
Mohli mít krásný barokní nádraží i s kozím chlívkem…
http://prevysov.sweb.cz/