Výtoňský most by měl být zachován a opraven, rozhodlo UNESCO. Přesun by nedával smysl

Ministerstvo obdrželo dlouho očekávanou závěrečnou zprávu. Řeší i potřebu třetí koleje a novou zastávku.
Ministerstvo kultury obdrželo dlouho očekávanou závěrečnou zprávu Poradní mise ICOMOS spadající pod UNESCO, která se zaměřila na modernizaci železničního mostu na Výtoni.
Mise se uskutečnila loni v prosinci, už rok předtím podmínil ministr dopravy Martin Kupka novostavbu mostu připravovanou Správou železnic právě souhlasem UNESCO.
Experti v obsáhlé zprávě vydali doporučení, že ocelový most přes Vltavu by měl být zachován a opraven v souladu s principy památkové péče.
„Bez ohledu na ekonomická či provozní hlediska jak krátkodobá (rekonstrukce nebo nová stavba) či dlouhodobá (údržba), renovaci existujícího mostu lze považovat za optimální volbu,“ stojí ve zveřejněné zprávě. Jako důvody dokument uvádí mimo jiné zachování hodnoty památky světového dědictví a možnost provést rekonstrukci s minimální výměnou oceli.
Zároveň mise vydala technická a vědecká doporučení na jeho opravu. Jde o „začlenění bezpečnostních prvků pro zamezení nahodilého poškození a zajištění jeho trvalého přínosu k výjimečné světové hodnotě, při současném zavedení režimu pravidelných kontrol a plánované údržby vhodné jak pro funkční technickou stavbu, tak pro kulturní památku.“
Správa železnic se nyní podle ministerstva kultury s doporučeními zprávy seznamuje. Souběžně s tím však pokračuje zpracování posudku HIA, který si nedávno SŽ objednala od německého experta. Hotov by měl být do konce července 2025.
SŽ objednala památkový posudek k mostu na Výtoni. Má ověřit dopady stavby na zápis Prahy v UNESCO
„Jsme rádi, že mise UNESCO potvrdila možnost a nezbytnost rekonstrukce Vyšehradského železničního mostu,” uvedl pro Zdopravy.cz Jan Havlíček, mluvčí nadačního fondu Vyšehradský most, který za zachování stávající konstrukce bojuje. Loni si britskými a švýcarskými experty nechal fond vypracovat studii opravitelnosti most, kterou nyní SŽ podle slov ředitele Jiřího Svobody taktéž analyzuje.
Při přípravě závěrečné zprávy její autoři vycházeli i z hodnocení projektu SŽ a zmíněné konkurenční studie, kterou nechal připravit nadační fond. Podle ní se most dá opravit tak, že práce i s přípravou potrvají čtyři roky, přinesou minimální omezení provozu, budou levnější než nová stavba a zajistí životnost dalších 100 let.
Nechápu, jak může být v Česku vůbec někdo proti, říká o opravě Výtoňského mostu britský expert
„Díky tomu, že je náš projekt již připraven, lze celou věc rychle zahájit, aby vlaky mohly zase brzy jezdit ze Smíchova na Výtoň naplno,“ doplnil Havlíček.
Fond podle jeho slov předpokládá, že ministr Kupka nyní dle svého veřejného příslibu zastaví současný projekt nového mostu. „V opačném případě by hrozilo vyřazení celé Prahy ze seznamu světového dědictví UNESCO, včetně sídla českých králů a prezidentů – Pražského hradu,“ dodal mluvčí fondu.
Po přesunu by nebyl majestátní
SŽ a pražský magistrát se snažily přesvědčit památkáře, že památkovou ochranu mostu půjde vyřešit přesunem původní konstrukce mostu proti směru Vltavy do Velké Chuchle. To se však expertům ICOMOS nezdá.
„Byla navržena možnost přemístění mostu pro cyklistickou a pěší dopravu 6,4 km jižně, ale řeka tam není ani široká, ani majestátní. Zatímco tato varianta by vedla k zachování mostu jako artefaktu, jeho příspěvek k panoramatu Prahy a výjimečné světové hodnotě památky by zmizel jeho odstraněním z města a ukončením jeho zamýšleného účelu,“ uvádí se v posudku.
Experti řešili i potřebu ztrokolejnění mostu, aby mohl sloužit dalších 100 let a kapacitně vyhovoval rostoucí železniční dopravě. „Vzhledem k provozní potřebě třetí koleje by tato měla být vedena po novém mostě s rovnou mostovkou umístěném jižně od historického mostu, s horizontálními nosníky nepřesahujícími úroveň zábradlí chodníku připojeného ke stávajícímu mostu, s konzolou na jižní straně pro zlepšení kapacity pro pěší a cyklistickou dopravu,“ navrhuje zpráva.
Umístění a návrh nové stanice na východním břehu mezi Vyšehradem a Výtoní by pak podle mise měly být předmětem dalšího zkoumání. To určí, která lokalita v kontextu kolejí zachovaných v současné úrovni optimalizuje rovnováhu mezi provozními a urbanistickými či památkovými hledisky.
Vyšehradský most v principu opravitelný je. Otázka ale je, zda to dává smysl, říká expert
Závěry zprávy podpořil i prezident Českého národního komitétu ICOMOS Martin Horáček. „Závěr UNESCO je tak jednoznačný, že nevidím jinou možnost než citlivou opravu mostu Správou železnic. Ignorovat UNESCO by znamenalo zahrávat si se zařazením Historického centra Prahy na seznam ohrožených památek,“ uvedl.
Před nepromyšlenými kroky které by mohly vést k vyškrtnutí Prahy ze seznamu světového dědictví varuje i bývalý náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr, který se v záchraně mostu výrazně angažoval. „Naší povinností je hledat řešení, která spojí moderní potřeby s respektem k historii. Správa železnic zatím chystá svévolnou megastavbu proti všem pravidlům ochrany památek. A už si toho všimli i ve světě,“ komentoval rozhodnutí Scheinherr.
Řešení podle něj vyžaduje dialog a respekt k daným podmínkám. „Ne tlačit jednu představu na sílu,“ uzavřel Scheinherr.