Výtoňský most by měl být zachován a opraven, rozhodlo UNESCO. Přesun by nedával smysl
Železniční most na Výtoni pod pražským Vyšehradem. Zdroj: Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu

Ministerstvo obdrželo dlouho očekávanou závěrečnou zprávu. Řeší i potřebu třetí koleje a novou zastávku.
A čo sme čakali? Organizácia, ktorá skúma ako bude vyzerať panoráma Prahy asi nepovie, že dajte most dole. Podobnou analógiu môžeme použiť na Karlov most – bez ohľadu na historickú hodnotu ho môžeme dať dole lebo nespĺňa ekonomickú a dopravnú hodnotu. Yes.
Precedens Drážďany, jediné řešení…
Když čtu to jediné řešení, tak mne mrazí. Zažil jsem to. Jsem rád za diskusi.
No, nebudu hodnotit vysledek, to je na dlouhou diskusi, i pripadne reseni v propade treti koleje… Ale jedna vec me zarazi uz od zacatku, a to je komunikace a vselijake posudky, vcetne mezinarodniho zastoupeni a pripravy samotneho projektu aniz by byla odborna shoda reseni. Abych to upresnil, siml jsem si, ze vetsina mezinarodnich expertu usoudila, ze opravitelny je, vetsina ceskych, ze ne. Shodou okolnosti SZ pripravuje novy most. Do toho vstoupi akademicka puda, ze tedy opravitelny je, ale nema to smysl, zatimco v zahranici jsou podobne opravene mosty s zivotnosti falsich 100 let,.. Me to prijde. ze stale jsou u… Číst vice »
V téhle konspirační slátanině ti nesedí jeden detail: že oprava toho zrezlého šrotu by byla mnohem dražší a most by se musel udržovat poměrně intenzivně a dlouhodobě.
Most opravitelný je, stejně jako můžeš opravit prorezlou škodovku 120 (bude to drahé, z původní kastle i dílů zbyde minimum a užitek bude bídný, plus to nemá kufr).
Diskuse je o tom, zda potřebujeme něco podobného dělat.
Stanovisko UNESCO je “Bez ohledu na ekonomická či provozní hlediska”, ovšem u dopravní stavby je provozní a ekonomické hledisko to podstatné a rozhodující. Navíc technicky zachování starého mostu neumožňuje přechod ze 3kV DC na 25 kV AC – tohle bude to podstatné, co musí most splňovat. Dále zastávka na Výtoni a nutnost most zdvihnout o cca 50-70 cm. Hlukové normy pro rychlost 80 km/hod. starý most nesplní – ten je neplní ani pro 20 km/hod. Bude to ještě zajímavé…
Doporučuji udělat vlastní studii o studii Unesco.
U- urputní
N- neschopní
E- egoističtí
S- sváteční
C- cyničtí
O- odborníci
Intenzita provozu roste a bude i nadále růst. Zvýšení rychlosti by sice propustnost o něco zvýšila, ale na druhou stranu vyšší rychlost znamená i vyšší zatížení mostu, který by stejně potřeboval náročnou rekonstrukci. Ve skutečnosti by stejně zvýšení rychlosti neznamenalo dosažení vyžadované propustnosti. Takže se počítá s ztrojkolejněním traťového úseku. A na stávající most se tři koleje stejně nevejdou. A kdo si to myslí, měl by se jít na jízdu vlaku podívat zblízka. Ale musí si dát pozor, aby nenarušil průjezdný průřez a nepřišel tak k úhoně.
UNESCO vůbec nezohledňuje, že plánovaná zastávka Výtoň je součástí platného územního plánu a doporučuje provést posouzení jejího umístění. Tedy doporučuje opakovat to co už proběhlo při projednávání změny územního plánu…
Ten hnůj ještě stojí?
Mělo vůbec cenu ptát se na názor UNESCO když jejich pohled na věc je předem jasný? Doufám že až si půjdu koupit nový boty tak mi nepřikážou si ty starý nechat a opravovat jako obuvnickou památku. UNESCO je zlo.
UNESCO v této kauze nic nepřikazuje.
Jojo, jen doporučuje
Legrační ale naprosto logická diskuse zde. Chápu. A omlouvám se – za pohled z opačné strany.
Já bych ti hlučná vlaky úplně zakázal vždyť je to strašný aby jezdili vlaky tak to v centru města. Ideální by byla hezká cyklostezka z toho mostu a procházková zóna
A ti hlučná auta taki..😉
A přísně zakázat přístup turistům z městysu Hluk…
A až budete potřebovat někam cestovat vlakem a v Praze přestupovat, budete si muset těch pár kilometrů projít po svých.
UNESCO je k ničemu, stejně jako OSN apod. Nejlépe je úplně ignorovat. Ostatně nikdy jsem ještě nikam nejel kvůli tomu, že mají nějaký glejt z UNESCA.
UNESCO tu opravu zaplatí???
Jinak, UNESCO je opravdu už dlouho debilní organizace. Ale svou sekundární činností, totiž zahraniční politikou. ČR by ji proto klidně z tohoto důvodu mohla opustit.
At se jde UNESCO bodnout. Vytonsky most mel byt uz pred dvaceti lety zbouran, a postaven znova s parametry vyhovujicimi dnesnim pozadavkum. Ten most je prostredek k doprave z bodu A do bodu B, ktere v soucasne dobe funguje hluboko pod hranici akceptovatelneho. Kazdy to chape, vyjma nekolika malo ujecenych, autistickych aktivistu.
Každý z tvé osobní mini bubliny s podobným IQ a SQ to chápe.. 🙂
Sláva! Snad je to konečné vítězství. Zbourat chtěla samozřejmě především ta organizace co za most dlouhá desetiletí odpovídala a svou dlouhodobou (ne)údržbou technický stav mostu zavinila Tu odpornou organizaci každý zná…
Jen si vesele pište mínusy, vy pachatelé a spolupachatelé, atd..! 🤣
Az to pod nejakym vlakem spadne, tak doufam, ze pujdete totez rict do oci pozustalym. Budou urcite moc a moc radi.
Že to s nějakým vlakem spadne, je asi stejně pravdepogobne, že na to spadne letadlo, nebo ještě méně. Ten most se pravidelně sleduje a pokud by se rychle dostal do tak špatného stavu, tak tam dopravu prostě zastaví.
Jo památkáři to je taky pěkná verbež, zvlášť, když z jejích kapsy to nejde. Už to vyjádření bez ohledu na ekonomická či provozní hlediska říká dost samo o sobě.
Když jsem byl ještě dost mladý, razilo se heslo: „se Sovětským svazem na věčné časy“. Vidíte, i ten věčný čas vypršel a ten most byť je starší než zmiňované heslo a to platí i pro ten most. Udržovaný i neuržovaný.
Takže si tu budeme s velkou slávou navždy udržovat (a vylepšovat) skanzen. Jupí 😕 . Je známo, že všechny cesty do pekel jsou lemovány bohulibými úmysly.
Ono to jednou pod nejakym vlakem spadne a zabije to spoustu lidi. Pak by meli jit vsichni aktivisti vcetne UNESCO pred soud, a dostat trest za zabiti ci rovnou vrazdu.
Pokud to pod nějakým vlakem spadne tak za to v žádném případě nemůže UNESCO ale výhradně SŽ jako laxní majitel. Unesco nás do ničeho nenutí a pokud chce být Praha na seznamu tak musí dodržovat co má a k čemu se zavázala. Není třeba se rozčilovat kvůli vlastní neschopnosti na jiné. Navíc dotazem na památkáře měli logicky začít, tím nerozporuji třetí či čtvrtou kolej atd. A s tím skanzemem na kolejích to ja taky hezký 🙂
Kapři si nevypustil rybník. Jsem překvapen, to nemohu říct.
Já to tu psal, když jsem si prostudoval webové stránky té „nezávislé“ poradní mise ICOMOS… Bohužel. Uvidíme, jaké „koule“ bude mít pan ministr Kupka…
Doporučuji postavit tunel .. most at si převezme organizace která ho chce zachranit a stará se oněj za vlastní.
Ten tunel u toho stejně bude 😉.
O odstranění tomhle šrotu se bude tak dlouho diskutovat, až jednoho krásného dne se probudíme, zapneme ČT 24 a tam bude žlutá grafika s živým přenosem a mostem na dně Vltavy.
Doufám,že to bude stát alespoň pětinásobek ceny nového mostu a budou přes něho nasazeny rovněž parní lokomotivy,když už takto UNESCO rozhodlo.
„Ne tlačit jednu představu na sílu,“ uzavřel Scheinherr…. Toho by měli držet i ti co chcou most zachovat.
Výsledek je mi vlastně jedno, ale nemohlo by se už konečně finálně rozhodnout? Vždyť o tom se jen mluví už několik let, tlachá a opakují se stokrát ty stejné argumenty stále dokola. To není žádná diskuze, to je jen zdržování, jehož výsledkem s tímhle tempem nebude ani opravený historický most, ani nový most, ale zřícenina v řece. A ještě to bude stát několikanásobek.
Tohle je naprosto neospravedlnitelná míra neefektivity, kterou tu předvádíme.
Osobně se domnívám, že trikolejný most je nesmysl. Takže bych vedle udělal nový dvojkolejný most s napájením na 25 kV AC. A z důvodů zhoršených podmínek odvézt statických podmínek původního mostu tento demontovat a poslat na repasi a dočasně jej nahradit dvojkolejným betonovým mostem.
Presne kvuli podobnym hloupym napadum se nejsme jako spolecnost schopni se na nicem domluvit. Jedna zaslepena skupina si mele svoje, druha totez a vysledkem je zakopova valka na generace.
Co treba akceptovat, ze pamatkova ochrana tam je a je nutno se pohybovat v jejim ramci?
Technicky to optimalni nebude, nakladove mozna take ne, ale jde to.
Mimochodem, most by v takovem pripade jiz nejspis byl i opraven.
Takže to bude vlastně pro současný i železniční provoz úplně na nic, ale budeme mít skanzen.
Jenže ten most není Národní muzeum, které slouží ke stanitckému vystavování sbírek, ten most je dopravní stavba, která nebude mít dostatečné parametry pro provoz. V tom se liší od jiných památek.
V Drážďanech se vydírat nenechali. Mají nový most. A městu to nijak neublížilo.
A je problém vedle toho udělat nový dvojkolejný most, aby byla dostatečná kapacita kolejí pro příměstskou dopravu?
Problém jsou ta… panoramata… 😉
A fírovi přidají na mašinu volant, aby to stačil na Smíchov vytočit.
Co třeba akceptovat, že ne vždy by památková ochrana neměla mít přednost? Toto je především dopravní stvaba sloužícímu pravidelnému provozu.
Samozřejmě opravit lze skoro vše, ale za jakou cenu? A na jak dlouho? Sebelepší údržba z ničeho neudělá nesmrtelnou věc, za 20 (30, nebo 50 let), a jistě ani předci neplánovali, že tu bude navždy. Most už o čtvrtinu překonal svou plánovanou životnost, pojďme mu tedy „poděkovat“ za jeho dobrou službu, a nahradit ho.
Dopadne to tak, že se začne rozebírat na opravu a zjistí se, že použitelných bude maximálně 5% dílů. A jsem zvědavý jak se před opravou bude řešit konverze na 25kV. Smíchov hlavové nádraží na 10 let.
Dopadne to stejně jako s dalšími dopravními projekty u nás. Vnější okruh Prahy, pokračování tunelu Blanka směr východ, Dálnice z Brna do Vidině. Atd, atd. 20 let žvanění a nikde nic…
Náhodou vnější okruh Prahy se po 17 letech opět o kousek prodlouží, kdy bude pokračování ovšem nikdo neví.
Ať už to spadne
UNESCO bylo ze 40% financováno z příspěvků USA.Ted po tom ,co Trump výrazně omezil příspěvky ,je otázka jestli za takové dva roky ještě vůbec bude nějaké UNESCO existovat.
USA nebyly vůbec členem UNESCO plných pět let a neplatily nic asi 12 let, podle webu Statista.com (dle téhož byl jejich příspěvek kdysi 22 %).
Čímž neříkám, že bych UNESCO nějak fandil, ale zdá se, že vás přežije i tak.
Jo, dokonce teď vidím, že první US vystoupení z UNESCO bylo už v roce 1984, návrat 2003, pak znovu vystoupení 2017 a návrat 2023. Podle statista.com byl jejich poslední příspěvek 2011, možná s návratem v roce 2023 něco poslali.
UNESCO! Statečná země!
To je z jiste pane premiere, ne?
Jinak jestli někdo hořekuje nad úpadkem našeho průmyslu a všeho – tohle je důvodem, vizitkou toho všeho zmaru. Ne green deal, ne elektromobily. Než se tady něco důležitýho udělá, tak v Číně nebo jiným autoritářskym státě je několikrát hotovo. Proč? Protože je to prostě priorita a nezbytný klíč k dalšímu rozvoji. Nám, mezitim co se tady hádáme nad kupou starýho šrotu, tak se to tak možná zřítí do řeky, ve výsledku nebude kudy jezdit, čas uteče jak voda a prachy budou taky v čoudu. Je hrozivé sledovat rozvoj některých zemí ve srovnání s námi. Vlak už uhání po širé trati… Číst vice »
Vite ale, ze se dalo nekusnit, respektovat pamatkovou ochranu a most by byl jiz opraven?
Takhle neni opraven, je uz omezen provoz a na stavbu noveho to taky nevypada…krasny vysledek, coz?
To ale neřeší přepnutí na 25 KV, takže pak se stejně nebude moc používat, protože uškvaření chodců, které tam jinak prostě bude asi nikdo riskovat nebude. Leda dát izolaci nějak nad vedení, ale to zase neprojde u památkářů. Nebo se bude jezdit na setrvačnost.
Nejen v Čáslavi je lávka pro přechod cestujících na nástupiště směrem Žleby – Třemošnice.
Praha UNESCO nepotřebuje…. UNESCO potřebuje Prahu….
Drážďany také nijak netratí z vyřazení.
Praha zarazeni na list unesco jiz nepotrebuje, mate pravdu, jen je vyrazeni ostudou.
A problem s pamatkovou ochranou stejne nemate vyresen, UNESCO, neUNESCO
Ostudou by bylo, kdyby na Hradčanech postavili mrakodrap nebo ruský kolo. Pokud chce unesco vyškrtnout Prahu kvůli jednomu rezavému mostu, tak to je fakt fór na nástěnku.
Proč ostuda? Nevím o tom, že by se Drážďany hroutily z toho, že nejsou na seznamu.
On myslel ostuda uneska, že vyřadili Prahu.
Navrhuju složit se na dva prámy plné termitu a odtlačit je tam…
Dalsi navadeni k trestnemu cinu/ vyhrozovani teroristickym utokem
Už jsi podal trestní oznámení na neznámého pachatele ty právníku?
Byť jsem milovníkem historických stavebních a železničních památek, tak v případě mostu pod Vyšehradem plně chápu nutnost výměny za novou tříkolejnou konstrukci. Ta rozhodně panoráma Prahy nijak nepoškodí a navíc umožní tak potřebný rozvoj kapacitní moderní železniční dopravy. Daleko více mi vadí skutečnost, že se nikdo zatím neozval proti zamýšlenému přestropení hlavního nádraží na jeho obou zhlavích, kdy bude zcela zakryt ze všech stran pohled na krásnou památkově chráněnou halu nad kolejištěm a dojde k brutálnímu zastavění celého prostoru se všemi negativy a to jenom proto, aby se nasytily hladové krky developerů, kteří stále chtějí stavět megalomanské stavby v centru… Číst vice »
Zajimalo by me jak je mozne poskodit panorama, kdyz novy most bude mit stejnou siluetu jako ten puvodni.
Vždyť píšu,že to panorama nepoškodí.
A to jsme už tak nekulturní národ.že na všechno potřebujeme mít zákon?To nemůžeme oživit veřejný prostor citlivě opravenými historickými budovami namísto nepříjemných betonových bunkrů? Rozhlédněte se po světě a zjistíte,že někde to umí.
Protoze nemaji pamatkovou ochranu
Je mi z toho smutno. Praha mohla mít krásný, moderní a bezpečný most, který nebude stát raketu na údržbě. Místo toho to vypadá, že zůstane „národní poklad“ a společně s ním i pár drobností, jen tak mimochodem: 1) Střídavina nebude. Tedy buď se celorepublikový projekt zastaví, nebo budou na obou koncích mostu stát ve šturcu dva brejlovci, aby přes památku protlačili elektrické vlaky. 2) Tramvajový podjezd na Výtoni zůstane beze změny, takže se můžeme rozloučit s eliminací mimořádných událostí. 3) Zastávka Výtoň a plynulý přestup na MHD… Ach jo… 4) Už někdo vymyslel to napojení létající koleje, kterou v Nebourací… Číst vice »
Je to doporučení, nikoliv rozhodnutí. To leží jinde, než na ICOMOS.
Když chtějí doporučovat, tak ať na to také dají peníze…
Rozumíte významu slova doporučení?
No právě takže by se taky asi renovoval,tom pádem může zůstat na místě….
Jakože uděláme náhradu mostu a někdo vyškrtne Prahu z Unesco? To jsou opravdu hloupé oslí můstky rádoby znalých lidí. Praha bude v Unesco stále, protože tam není kvůli tomuto mostu, ale jiným vzdáleným památkám. Stačí trocha snahy.
Vidím to na zbourání, postavení nového, moderního mostu. Místo starého udělame 3D model na čumendu, nebo jen nový obalíme předtištěnými fóliemi, ať mají staromilci klid.
La grande comédie 🤣🤣🤣
Již vidím, jak UNESCO vyškrtává Prahu že svého seznamu, jen kvůli jednomu mostu. Stará Praha je ve světě tak známá, že i její případné vyškrtnutí že seznamu by nemělo na návštěvnost vliv. Možná, že by nový, moderní most v centru přilákal do Prahy nové návštěvníky milující moderní architekturu.
U Drážďan to kvůli jednomu mostu bylo. Mmch. i tak mimo centrum.
Nicméně – skoro si až říkám, jestli by to u Prahy fakt nebylo lepší než nechat spadnout most.
V Drážďanech byl předmětem zápisu na seznam dědictví UNESCO asi 18 km dlouhý úsek labského údolí, nikoliv jen centrum města. Proto hrál roli i most ležící asi 3 km od centra města.
Díky. Už jsem měl rozepsaný komentář a pak si všiml, že jste mě s touto informací předběhl.
Jenze v praze je most v prazske MPR a pohledove exponovany
Myslíte, jako že vadí při pohledu na Vyšehrad? Tak to je rozhodně pravda. Proto je také většina fotografií Vyšehradu i z Vyšehradu koncipována tak, aby most nebyl vidět.
Vím a nijak s tím nepolemizuju. Jen jsem cítil potřebu uvést ty Drážďany na pravou míru.
A teď cítím potřebu říct, že si myslím, že nový most pod Vyšehradem by hodnotu MPR ani žádné panorama neohrozil 🙂
Jak jiz psali jini, v Drazdanech to stacilo. A k lakani na novy most – tak inovativni stavba tam rozhodne nema uz vubec co delat. Tyhle a podobne napady jsou zarukou jedineho – nebude vubec nic. Tlacite nesmysly. Jedine vzdalene zkousnutelne je replika/quasi replika.
Ocelový obloukový most není nic inovativního.
Člověku to nedá, aby si nevzpomněl na Kaplického chobotnici. A lanovku přes Vltavu…
Tak se nám tím otevírá varianta tunel. Stary most pujde opravit jen pro pěší a kola. Nejde na nej dát střídavina. A nový památkáři nedovolí postavit.
Taky mě to napadlo. V Nuslích by to pod zem dostali, ale na Smíchově myslím není místo.. Ale bylo by to určitě lepší, než vyhazovat peníze za opravu šrotu. Náš stát není tak bohatý.
A bude to větší tunel než Blanka
Než se dohodnou tak ten most spadne sám od sebe.
To by bylo nejlepší řešení, byl by konečně klid, jinak se s dnešním alibismem nerozhodne nikdy.
Doufám, že se tím nikdo řídit nebude. Je to nesmysl.
Hledá se národní hrdina: Měl by mít silný autogen a trochu povědomí o statice mostů. Takový hrdina toho může mnoho urychlit a nám všem ušetřit hromadu peněz. Tatra se zdvihlou sklápěčkou by mohla posloužit také, ale prosím radši couvat, ať neporušujeme BOZP.
Nestačil by sud nějaké kyseliny?
stačí 2-3roky soudního procesu a spadne to samo 😀
Spíš prám plný termitu
Na YouTube je takových dost, stačí nabídnout vhodnou odměnu, třeba první sud Staropramene, dopravený na výtoňskou stranu přívozem 🙂
„Bez ohledu na ekonomická či provozní hlediska jak krátkodobá .. či dlouhodobá“ – zkrátka, ten most má sloužit na okrasu a ne na provoz, ať to stojí co to stojí. Vaše UNESCO.
Nebylo by lepší, kdyby se Praha na UNESCO úplně vykašlala? Přeturistováno bude mít pořád, a uvolní si ruce na řadu zabržděných projektů.
Zdravý rozum zase dostal jednou na frak (facepalm).
Co se stane, když Praha v UNESCO nebude? Je to opravdu výhodné v něm být? Pražský hrad nikdo bourat nebude, i když tu ochranu UNESCO mít nebude. Totéž další památky.
Vykašlal bych se na nějaké UNESCO, na jejich doporučení (nebo je to příkaz?) a postavil bych nový most. Pohyb ve městě je daleko důležitější než památková ochrana důležité spojnice, která má to nejlepší za sebou a lepší už to nebude. Navíc pochybuju, že vlaky budou i po opravě toho šrotu jezdit naplno jako dřív.
Jakou poskytuje unesco ochranu, co to meleš?
Jestli chce někdo tvrdit, že historická hodnota Pražského Hradu a celé Prahy stojí na jednom sto let starém mostu, tak by si měl dát mokrej ručník na hlavu a už se k ničemu dál nevyjadřovat. Tohle jsou neuvěřitelný kecy co tu prezentujou zastánci opravy mostu.
proč vlastně expresy z Plzně/Domažlice/Mnichově musí jezdit přes Smíchov? Proč trasování expresů přes Krč a Michly není státem/městem preferována?
Note: viděl jsem studii nového zapojení 4.koridoru v oblasti Krč/Michle, pro trasování expresů z Českých Budějovic
děkuji za palce dolů
ale může prosím někdo mi pomoc porozumět, dát data + argumenty
Smíchov je druhé nebo třetí nejdůležitější nádraží v Praze, není důvod ho vynechávat. A palec dolů máte za „Michly“.
To bude asi za tu Michly.
Třeba proto, že historicky oblast západně od Prahy spáduje na Smíchov.
Na Smíchově máte metro B, na hlavním metro C. Když pojedete přes Krč, tak tam možná někdy bude metro D (s přestupem na C), na Kačerově je stejné C jako na hlavním. Smíchov má navíc celkem dobré napojení na další MHD na levém břehu Vltavy. Krč, Kačerov, Vršovice takové napojení na MHD směrem na západ a do centra nemají.
SŽ by to měla pojmout jako diverzní akci a někdy v noci z pátku na sobotu most rozřezat. Než se někdo probere, dá to k soudu, a soud vydá nějaké předběžné opatření, tak už nebude co zachraňovat.
To by si asi par jedincu poridilo podminku, par jich vyletelo z dlazdene a dost mozna by nekdo dostal nahradu skody v radu mozna az stovek milionu.
Ja nechapu proc tu podnecujete trestnou cinnost.
Paragraf zneuzivani vlastnictvi, poskozovani cizi veci a u tech hosanu a trhavinou snad az vyhrozovani teroristickym utokem
Když to udělá majitel, jaké poškozování cizí věci? Demontáž jednoho pole z bezpečnostních důvodů by stačila.
SŽ není majitel, jen správce. Vlastníkem je stát.
Ten slepenec starého dvoukolejného a nového jednokolejného mostu bude extrémně odpudivý. Až to příznivcům zachování „jedinečného historického panoramatu“ dojde, tak budou sami nepříjemně převapeni, za jak esteticky pochybné řešení to vlastně celou dobu bojovali.
Bude to stejně nepoužitelné, jako „zachráněná“ budova v Ústí n. O.
Nejsem proti vám jen prosím obrázek té budovy.děkuji.
https://mapy.com/s/pemuhenaje
Budova, na kterou byl vydán demoliční výměr (měla ustoupit kolejišti v nové konfiguraci), než si jí všiml spolek nadšenců, kteří se ji rozhodli zachránit a povedlo se mu přesvědčit část veřejnosti a hlavně ministerstvo kultury, že by měla být zachráněna. Díky prohlášení za památku musela být rekonstrukce stanice Ústí nad Orlicí přeprojektována, dnes se přes UO jezdí pomaleji a uprostřed neprakticky rozděleného kolejiště máme budovu bez využití.
Asi tak, no…
Tvrdím to dlouhodobě, zápis do Unesca je přežitek. Představa, že miliony turistů zapomenou na Prahu kvůli vyškrtnutí je úsměvná. Rozhodněme ekonomicky, se zdravým rozumem, tedy zbourat a postavit nový.
Pamatkovy zakon. Sorry jako. Vyreste nejprve toto a pak mudrujte
haha yes. tvrdá rána a jsem za ní opravdu rád. sž si tady z toho nemůže dělat holubník
a nechal bych odpovědné “managery“ zaplatit celou architektonickou soutěž a další zbytečné náklady, které svým trapným bojem za osobním ziskem promarnili
Je zajímavé, že u jiných projektů a akcí ministrovi dopravy holubník v režii Správy železnic nevadí.
Bordel v jedne veci neopravnuje bordel v jine veci
Jaká rána? Kdo kam a jak udeřil. Změnilo se něco na tom co může a nemůže SŽ? Ničeho jsem si nevšiml, sbírku zákonů jsem včera zkontroloval. Nový zákon o dostupném bydlení, o bydlení pod mostem nic, tak doufám, že to nemá na SŽ vliv.
„Bez ohledu na ekonomická či provozní hlediska jak krátkodobá (rekonstrukce nebo nová stavba) či dlouhodobá (údržba), renovaci existujícího mostu lze považovat za optimální volbu“
> tedy jinými slovy: …s ohledem na ekonomická či provozní hlediska renovace nedává smysl… Tím je myslím řečeno vše.
Co na to stát, resp. SŽ a povinnost řádného hospodaření se svěřenými prostředky?
Co by na to stát, státu se to netýká. SŽ taky ne, i když i to je stát stejně jako další stovky organizací.
Tak která sebevražedná projekční kancelář se pod toto podepíše? Respektive který autorizovaný inženýr mostních konstrukcí si to vezme na triko… Bez projektu není rekonstrukce, to by mělo ICOMOSu a hnutí Nebourat rovněž dojít. Možná, že by se měl pan Firth připravit na zkoušky a pak si to sám naprojektovat a pod to se podepsat, když to přece jde a není to problém…
Tak on není zas takový problém ten most opravit, ale, jak už řekl třeba prof. Ryjáček ze FSv, otázka je, zda to má smysl. V Česku máme asi 4 nýtařské firmy. Bude potřeba vyměnit spousta dílů, ale ve výsledku by z toho asi byl bezpečný most. Ale jestli to má smysl…
Já Vám rozumím. Jenže tenhle posudek nemluví o tom, zdali to má smysl. Bohužel. Proto se ptám (ne Vás, ale obecně): kdo Vám do toho projektu půjde? Kdo to bude chtít dělat? Jistě víte, že to není jen o tom něco vyřezat a snýtovat. Na to musí být projekt se vším všudy. A pokud do toho už někdo půjde, tak si to nechá královsky zaplatit, protože bude vědět, že se moc dalších firem nepřihlásí. Tady si troufnu říct, že ani na Olšanské o to nebude bůhvíjaký zájem. Třeba se nad tím dnes mostaři smějí v Brně a svém sympoziu Mosty… Číst vice »
Ty nytařské firmy bych chtěl vidět. Ve firmě kde jsem kdysi pracoval to uměli díky bývalým pracovníkům Mostních obvodů ČD. V současnosti tam už není žádný z nich. Další otázkou je zda nářadí nechali ležet někde v koutě dílny nebo ho dali do šmelcu.
UNESCO je jen a jen brzdou rozvoje. Stačí se podívat a porovnat rozvoj metropolí v UNESCO vs mimo UNESCO.
Ale chceme-li místo rozvoje tady mít skanzen pro turisty, tak OK. :))
skanzen pro turisty by tu naopak byl bez unosco naprosto extrémní
Jak to? Čím UNESCO pomáhá regulovat turistický cirkus?
Spíše na to nemá moc vliv. Ne takový, jako náš vlastní systém „zpeněž, co můžeš“.
Skanzen tady je, naprosto extrémní taky a unesco s tím vůbec nemá co dělat, skanzen si děláme vlastními silami. Most k tomu nemalým dílem samozřejmě přispívá také.
Tak tu máme zase další kolo vystupování z UNESCO, padání mostu do Vltavy, odstřelení, skanzenu atd. atd. už po tisící.
Nový nebo opravený / doplněný starý most v nedohlednu.
Kdo za to nese zodpovědnost? Ne opravdu to nejsou stovky jedinců a subjektů na jedné, nebo druhé straně. Komplet vše jde za vedením Správy železnic za katastrofální řízení tohoto projektu. Vyvození odpovědnosti? HAHA!
Nikoliv pouze SŽ. Jsou za tím desítky až stovky lidí, kteří dopustili neúdržbu za cca posledních 60 let. Všichni, kteří měli tento most na starosti. Konstrukce mostu je taková, že pouhou kvalitní údržbou vydrží tak 150 let. Potom se musí části mostu náročným procesem vyměnit a to opakovaně vždy tak, že celá konstrukce bude zcela vyměněna v těch cyklech 120 až 150 let. Jiné typy konstrukce mostu vydrží třeba dvakrát déle a i poté není nutno postupně vyměnit komplet vše. Například kvalitní kamenné viadukty. Nebo třeba most inteligence, pokud nedošlo a nedojde ke korozi ocelové výstuže. Tomu by mělo stačit… Číst vice »
Most se vyměňuje poměrně jednoduchým procesem. Třeba ten první most naši předci vyměnili po 30 letech. Kdybychom tu neměli socialismus, který tyhle věci neřešil, tak už by se dávno vyměnil i tenhle.
V Panteonu není žádná výztuž, takže tam problém její koroze odpadá 😉
Ale jasně, v zásadě souhlas, když se u železobetonové konstrukce daří nějakým způsobem udržet na uzdě korozi (ne jen oceli), tak ta životnost může být velmi dlouhá.
To je v poriadku, UNESCO sa nemusi pozerat na ekonomicke hladisko, naopak SZ a MinDop sa na ekonomicke hladisko pozerat musi a tak sa postavi novy most.
Všechno není jen o penězích. 😉
Pro hlavní proud dnes bohužel ano. Cokoli nevydělává, zrušit… Jako by z peněz samotných pramenil život.
Vy doma hospodaříte bez ohledu na peníze? Gratuluji.
Zato to torzo orezlé životem úplně číší
To sice máte pravdu. Ale most se stavěl za účelem přepravy vlaků přes Vltavu, ne za účelem dotvářet panorama Vyšehradu.
Co to reálně znamená?
4x červený terč
Je to doporučení, jemné upozornění na možné následky. Rozhodnutí je v rukou ministrů kultury a dopravy.
Jen jestli to doporučení nestihl už někdo přetočit – viz ten pán v článku – na účelová tvrzení, další hraní na city, de facto výhrůžky. (Analogie s Krumlovem a kauzou Otáčivého hlediště je v tom vlastně také.)
Výhrůžkám nepodléhat.
Znamená to, že by měl být rozhodně neznamená musí být!
A mezitím si další miliardy atomů železa radostně podaly „ručičky“ s molekulami kyslíku…
Reálně to znamená že to do voleb ministr dopravy už nějak vysedí a pak to hodí na svého nástupce.
Co hodí? Jablonecký už viděl ministra něčím házet? Přestat plácat nesmysly, neflákat se v pracovní době, odložit mobil a koukat sebou hodit u toho soustruhu.
Vůbec nic. Na funkci to nemá žádný vliv. Mostu, SŽ ani nikoho nebo ničeho jiného. Unesco nemá v Česku a ostatně v žádné zemi žádnou pravomoc.
Už teď se kvuli rekonstrukci Smíchova jezdí přes most jednokolejně. Do konce roku (můj tip), možná déle, přijde červený terč a pak jsem tedy zvědav.
První podzimní mrazy a je to tam.
Otužilci nekoupat se pod mostem a nelízat zábradlí.
Kdo měl někdy tu čest seznámit se s názory pánů z ICOMOS, ví, co si o tom má myslet. Most se nikdy nezrekonstruuje, ale možná ten problém „vyřeší“ červený terč na kolejích. Smíchov přece klidně může fungovat jako koncově nádraží, které by dokonce mělo proti hlavovému výhodu druhého zhlaví a možnost objezdu souprav. A je třeba vzít úvahu, že kvůli mostu už jedno město z listiny památek UNESCO vyškrtli a Drážďany to bez zjevné újmy přežily.
Proč Drážďany vypadly?
Postavily si moderní most přes Labe.
Protože postavili silniční most – Waldschlößchenbrücke asu 2,5 km od centra města.
K tomu je dobré si uvědomit, že v Drážďanech nebylo předmětem zápisu jen centrum města (vybombardovaného a znovupostaveného), ale celý asi 18 km dlouhý úsek labského údolí. Ale jistě, na atraktivitě Drážďan ani jejich okolí ten nový most (a vyškrtnutí ze seznamu) nic nezměnil.
A čo keby sa UNESCO zamyslelo aj nad tým, že treba zahrabať zárez pri Chocni a opätovne tam postaviť ten tunel (presne ako bol, načo troleje). Však to tiež pamiatka na Severnú Dráhu Cisára Ferdinanda … a ešte aj na Pernera …
Cožpak zahrabání zářezu by se hodilo. Jelikož tam ale z původního tunelu není vůbec nic, nabízí se možnost postavit klenbu pro současné tři, nejlépe však rovnou čtyři koleje (dvě do Brandýsa a dvě přes louku do tunelu) a zasypat tu. Stylizována může být i do dobového vzhledu. A troleje pochopitelně nechat.
To nesouvisí.
Pokud Severná Dráha Cisára Ferdinanda znamená česky Severní dráha císaře Ferdinanda nebo rakousky/německy Kaiser Ferdinands-Nordbahn, pak musím s lítosti konstatovat, že Choceň na žádné takové dráze neleží a ani neležela.
A tím pádem se rozvoj Chocně zastavil na staletí….
Mě by zajímalo, jestli se teda ta hora železného šrotu (sorry, ale nic jiného to teď není) někdy skutečně dočká rekonstrukce a začne se tam jezdit rychleji než 10 km/h a více než 4 (?) páry vlaků za hodinu:
1) Kolik tam ta rychlost po reko jako má být? 30? 40? 80? 100? 160?
2) Protože vyšší rychlost na železné konstrukci = větší hluk = větší stížnosti z okolí: Jestli se UNESCO stejnou měrou jako o opravu zasadí také o udělení výjimky z hlukových limitů?
160 z Vyšehradu na Smíchov? Vzhledem k situaci celé té spojky a umístění v zástavbě mi tady těch 80 přijde akorát. Odhlučnění kolejnic už také umíme.
Jak se řeší odhlučnění takového železného mostu, kde není štěrkové lože?
Neřeší. Vznikající hluk je součástí památkové ochrany.
Nějak jste pane zapomněl kolegovi odpovědět jak odhlučnit železniční most…
Věta „renovaci existujícího mostu lze považovat za optimální volbu“ neznamená vůbec nic ohledně zbourání a postavení nového mostu. „Lze“ je slovo, které se současného mostu týká jen nepřímo a nového se netýká vůbec.
Doufám, že ministr má za sebou ZŠ a význam slov umí pochopit.
A SŽ by mohla přestat platit zahraniční experty, kteří Prahu ani nemusí znát, a místo nich použít už stávající posudky od českých odborníků, kteří mají větší šanci být českými vlastenci, a tedy udělat, co je nejlepší.
Samozřejmě, celé je to v úrovni doporučení a skutečné rozhodnutí je na politicích (a je to tak naprosto v pořádku).
V Praze jsou tedy, alespoň podle mě, jiné věci, které kazí historického ducha. Rozhodně to ale není (ne)existence tohoto mostu.
Přesně tak! Stačí zajít do Karlovy ulice a podívat se po okolních nemovitostech. Alespoň na Staroměstském náměstí město zasáhlo a zlikvidovalo „černé“ zahrádky. Navíc využití mostu – památky je na Zbraslavi účelné. Nově navržený most je natolik podobný starému, že si turisté ani nevšimnou změny. Most ale není pro turisty je hlavně pro pražany a středočechy, kteří používají veřejnou dopravu. UNESCO je neziskovka a kdoví jak to s ní dopadne. USA (Trump) likviduje finančně neziskovky a možná se dočkáme, že to Evropa napodobí. Kéž by!
Nemyslíte si, že UNESCO je evropská záležitost, že ne?
řešila ta studie počet vlaků za hodinu roku 2030, 2040, 2050?
a tonáž dnešních vlaků, regionálních a expresů do Mnichova?
a max rychlost po rekonstrukci? (možná 15-30km/h)?
a vzdálenost protijedoucích vlaků?
možné odlehčení:
možná v roce 2050 budou regionální spoje jezdit ze Smíchova tunelem pod Vltavou
Všude okolo mostu je min 60km/h, což je do centra města rouzumný rychlostní kompromis.
Vlaky budou naopak doufám časem už jen lehčí, za podmínky stále dostatečné adheze. Není důvod jim přidávat další jalové tuny, a snad už ani tuny nákladu nad současná maxima, aby to celé bylo ještě efektivní. Ani počty neporostou donekonečna, zvláště má-li být Praha do budoucna příjemným městem k žití. Co lze ještě přidat, je délka vlaku.
ať tam bude stát nový či stávající most po rekonstrukci:
nemohu dohledat požadavky dopravního zatížení co se v tom místě očekává -> z toho pramení technické specifikace mostu a počet kolejí a popř. nutnost tunelů
Je to všechno komedie. Že těm všem zastáncům starého rezavého mostu a slavnému UNESCU nevadí ten humus krámků s ruskejma čepicema a nevkusných předzahrádek na Starém městě.
Normálně zbourat a postavit funkční a moderní dopravní spojení provázané urbanisticky s okolní lokalitou.
Krámky se dají lehce odstranit, jsou jen nánosem. Podstata staveb je něco úplně jiného. Navíc, máme pro jedno rezignovat na druhé, pokud obojí tvoří harmonický celek?
Hlavně už konejte (cokoliv) než Berounka spadne do Vltavy
Berounka padá do Vltavy v Lahovicích.
Berounka je taky rychlík.
Odstřelení jednoho pilíře žabími muži ve 2 ráno bude sice trochu smutné, ale ideální řešení.
Správně uložena modelína na železe je lepší, takhle by opravili pilíř a šrot by tam dali zpátky.
Tak nás vyškrtnou. Když bude jezdit následkem toho méně turistů, tak se třeba vrátí do vnitřní Prahy normální život.
Turisti si toho (vyškrtnutí) ani nevšimnou.
Bohužel si toho ani nevšimnou, ono kdyby jich trochu ubylo tak to Praze pomůže.
Jenže k tomu jsou úplně jiné nástroje než být či nebýt na seznamu světových pamětihodností. A v našich rukách.
Ti si ani nevšimnou že se změnil most.
Nemyslím tím nic proti turistům, ale na panoramatu Prahy tento most nijak neční, a ten nový se mu bude dost blížit. Rozdílu si všimne fakt málokdo.
V tomto nejsme ve sporu.
Jasně, kvůli jednomu mostu vyřadí Prahu z Unesco, to zas má někdo bohatou fantazii.
Navíc Unesco už dneska v digitálním světě nemá takovou váhu, lidi se rozhodují jinak.
Takže i kdyby ta blbost byla pravda, tak já bych to risknul.
Risk je kdy je neco co se da ztratit. Tady se nic ne riskuje. Teda da jse rict ze unesco riskuje.
Asi byrokrati by měli práci s odstraňováním „zapsaná na UNESCO“ z turistických brožurek.
Bezva. Ještě uděláme pár studií a posudků a než se rozhodne o rekonstrukci, tak to snad dostatečně zrezne a spadne do Vltavy.
Ještě že tímhle směrem jezdím po Praze metrem a ven z Prahy autem
Příští týden mám rande na Zbraslavi, raději tam pojedu vlakem, nechci riskovat pozdní příjezd, navíc i dojezdová doba je na ranní Prahu luxusní! A to jedu regionovou z Kačerova! Když jedu na pivo do Radotína (U Portlandu) je vlak z hlavního jasná volba!
Té konkurenční studii bych věřil, pokud by ten spolek, co za ní je, byl ochotný nabídnout finanční záruky. Něco ve stylu „zrekonstruujte to dle našeho návrhu a my zaplatíme jakékoliv nečekané náklady nad x miliardy“
A teda taky je podezřelé, že se stále nevyjádřili k tomu, jak by na Výtoni udělali normově vysoký podjezd
Pokud vítězí pro rekonstrukci. Není žádná záruka. Jak korozi zastavit? Pouze jen zpomalit. Dají šancí prodloužit životnost. Otázka je. Kdy zase dojde rekonstrukce? Za 10, 15, 30 let…Stojí to také peníze a čas.
To by se dalo, asi řešit, zahloubením tramvajové trati, on by necelý metr stačil. Ale starý, byť renovovaný most, s přílepkem konstrukce na jihu by při pohledu z Vyšehradu byl nejspíše větším bastlem.
To zní jako dost divoké psí kusy, zahlubovat silnici s TT a chodníky přímo uprostřed dvojkřižovatky.
Zato neustálé přidávání nových vrstev asfaltu na silnice v mnohých místech za psí kusy považováno není. 🙂 Zajímavé je, že v Bubnech šlo konstrukci přizvednout. Tady záleží hlavně na tom, o kolik zvedat a hloubit. Limit by nemusel být větší než výška nedalekého tunelu.
Nebo most mírně zvednout, jako teď v Bubnech. Vzhled soumostí záleží především na provedení. Od jihu by byl změněný tak jako tak, od severu může být téměř totožný.
Naštěstí atraktivita Prahy nestojí na jejím zápisu v UNESCO… návštěvnost neklesne – viz Drážďany.
Těch turistů co si jezdi prohlížet a fotit most opravdu moc není.
Když jsem byl vyhlídku na Pražském hradě. není moc vidět železniční most. Výtoňský most pro zahraniční turisty není významná památka. Kdyby byl unikátní most jako symbol, je důležité zachovat.
Nejde o pohled z Hradu, to je tak daleko, že si nikdo nevšimne drobné změny. jde o panorama z Vyšehradu.
Most je samozrejme velice dobre videt i z Vysehradu, to jen pro ty, co to zde neznaji a duveruji psanemu. Holt nesmite stat u Taborske brany, zeano
Píše se o výhledu z Pražského hradu.
Ato posle3 koleje do háje.
Kdyby se od zacatku razila cesta postaveni 3-4 kolejne repliky je klid.
Nektere navrhy byly lepsi nez to co tam je ted. Vse je o tom jak to SZ mela od zacatku podat verejnosti.
Rekostrukce a oprava OK – ale kolik to zabere casu? Je pravdou, ze SZ na most nikdy! slovem nikdy nehrabla. Proc se most cele roky neudrzoval? nenatiral? v zivote jsme tam nevidel nekoho konzervovat a opravovat most.
Most se neudržoval, protože se dlouhodobě počítalo s jeho odstraněním a nahrazením novým.
Opravdu jde o veřejnost? Nebo spíš o pár aktivistů, kteří jsou shodou okolností napojení na neúspěšný návrh?
Jak si představujete tříkolejnou repliku dvoukolejného mostu?
A máte pravdu, SŽ se o most na sklonku jeho životnosti nestarala – proč taky, když už se vědělo, že tam dlouho nebude
To natírání u nýtované konstrukce ničemu nepomůže. Tam kde je hlavní potřeba ošetřit se barva nedostane a spoje utěsní právě tak že vlhkost se tam dostane, ale špatně se dostává pryč.
Pokud bolševik a pustbolševik celý most prakticky neudržoval, pak je zázrak, že stále fuguje. A takový most je lépe opravit a udržovat a na jih přidat třetí kolej. A velmi slibné je i minimalizace omezení provozu v průběhu oprav. Ačkoliv Branický most je nyní dvojkolejný, tak přesun celé osobní dopravy přes Kačerov a Branický most by znamenalo konec nákladní dopravy a přesun těch tisíců kontejnerů na silnice. D5 už tak je totální dopravní špunt. Branický most končí stejně zatím v jedné koleji. A pokud by se výstavba nového mostu protáhla, pak by terminál nádraží Smíchov musel na plný provoz pár… Číst vice »
On ten terminál zas na tom mostu moc zavisly není, je určen primárně pro dopravu z vnějších částí Prahy a jejího okolí. Pro něj je dulezite metro, tam by to potřebovalo zkrátit intervaly.
Ano, ale když pak chce někdo pokračovat dál do města (nedej bože dál mimo Prahu), byl by vlak jedoucí každých 5-10 minut na hlavní nádraží, kam to trvá 7 minut, vedle metra a tramvají velmi atraktivní. Bohužel dnešní situace je taková, že se to kvůli mostu osekalo na minimum.
Ano pokud jedu dál vlakem, Ne pokud jedu do centra, jediné snad při přerušení provozu metra. Že Smichova dál po Praze vlakem jsem to zkusil jsem to zkusil 2x a ne kdy více. Zlaté metro.
Ano tunel je jednokolejný, nedalo se to jinak řešit Do jeho průjezdného profilu se dvě koleje vejdou, ale bez trolejí. Propustnost to moc neovlivní. Rychlík tunel zdolá do dvou minut a nákladnímu vlaku to netrvá o moc déle. Jde o jeden úsek, který má 0,5 km plus pár metrů k návěstidlům, celkem řekněme 600m.
Takže most zůstane a zastavka Vyton se tedy odsouvá na neurčito. Tak to je smutné čtení. Mohli jsme mít hezky, tichý, moderní 3 kolejný most se zastávkou Výton, ale ne.
Nehazel bych flintu do zita… 🙂
ICOMOS ani UNESCO nemaji zadnou realnou roli ve schvalovacim procesu.
No ale Kupka se na UNESCO odvolával.
Problém Čechů je nerozhodnost. Není zde politik, co by bouchnul do stolu a řekl „takto to bude, protože (argumenty)“. Tady se radši vymlouváme „nejde to, protože tady někdo má papír s razítkem, že..“.
To rozhodnutí od UNESCA (že jediným smyslem mostu je tvořit panorama) bude právě takový orazítkovaný papír.
Já mám taky orazítkovaný papír a takových rozhodnutí jsou miliony. Vůbec netušíš jak fungují rozhodovací procesy.
Věřím, že rozum zvítězí a bude i zastávka Výtoň.
Prosím, kde najdu návod. Jak odpálit Výtonský most? Bude to konec pohádky.
Tohle myslite vazne? Jste uz na hrane trestneho cinu
Jakého? Povězte. Včetně nějakého precedentu prosím.
Štve mi…Nejsou schopný odborníci udělat závěr, jestli bude opravovat nebo výměna nový most. Unesco vydalo jen doporučení na rekonstrukci. Neznamená, že je konec pohádky. Čekám ještě dlouhé čtení. Ani nevím. Kdy to skončí? Za chvíli jdu koupit popcorn. Bude tady diskuze zajímavější. Jak jedna stran chce zachovat a druhá strana výměna nový most…
Závěr odborníků je jasný: most lze opravit. Rozhodnutí leží v rovině „oprava (se svými omezeními) má smysl“ nebo „oprava nemá smysl a je lepší postavit most nový“. To už je do značné míry subjektivní, někteří odborníci si myslí to, druzí ono. Ale to je normální a vlastně je to jedno. Důležitá jsou politická rozhodnutí: na úrovni Ministerstva kultury (sejmutí či nesejmutí památkové ochrany) a Ministerstva dopravy, respektive jím zřízené Správy železnic jako investora.
Díky za vysvětlení. Už je to jedno, kolik udělají posudků a další papírování. Čekáme na závěr rozhodnutí ministerstva kulturu a dopravy.
Kdy to skončí? Až se postaví nový most. Pokud se stávající zrekonstruuje tak se stavba nového jen o pár roků, desetiletí odsune
Pokud to tedy most sam dřív nevyresi tim že se ponoří do Vltavy. Odpovídat na SZ za jeho provoz, neměl bych klidné spaní.
Děláte si srandu, že?
V čem
Myslíte že zkorodovaný byt opraveny most vydrží věcně?
Pak se stejne bude muset nahradit.
A to potopení, trochu nadsazka, ale možná to tak dopadne. Jen doufám že před tím na něm zastaví provoz.
Zaseknutí ohledně mostu nevítám, ale kdyby se zastávka z Výtoně přemístila na Ostrčilovo náměstí, viděl bych pozitiva v zajímavějších přestupních vazbách. Výtoň totiž dubluje většinu přestupních směrů, které umožňuje Smíchov.
Tak hlavní výtoňský přestup je celé podolí, braník, modřany atd. To možná do určité míry vyřeší ten nový most pro tramvaje, ale v současnosti je Smíchov neumožňuje. Souhlasí male že na ostrčilově by nějaká zastávka mohla být, třeba i jen pro tu tangenciální trať mezi Smíchovem a Vršovicemi
Pořád jsem se nikde nedozvěděl, jak by měl být materiálově a konstrukčně řešen ten neviditelný most pro třetí kolej, aby při dané vzdálenosti podpěr unesl dnešní vlaky (jaká je cílová třída zatížení??) a přitom byl neviditelný.
Drž hubu a plav.
(pro neznalé: lehce dohledatelná citace z jistého filmu)
Co budeme zachraňovat zítra? Výtoňský most i nákladové nádraží Žižkov jsou zachráněny. To se bude spoustu lidí nudit 😉
Nebojte, neco se najde. Treba nadrazi v Liberci
tak snad už se rozhodlo, že se zbourá, nač čekat na nějaké dokumenty z nějaké organizace..
Mily liborku,
Most poziva pamatkovou ochranu.
Pro zbourani je treba ji sejmout.
Ministerstvo kultury to uz dvakrat odmitlo.
Ted mas dalsi podklad, ze pamatkove je demolice nepripustna.
Tedy opet nebude (nejspis) sejmuto.
Takze se bud bude opravovat nebo je ze zapadniho nadrazi po 160 letech opet hlavove nadrazi forever
No ale opravovat to pro železniční dopravu nemá cenu – střídavina tam nejde namontovat, 3 kolej – nikdo dosud nepredstavil jak to udelat, aby to nebylo vidět, nosne sloupy – nikdo nepředstavil jak to udelat, aby to zatížení vydrželi, hlučnost neřešeno…
Ještě je možnost nechat to spadnout…
Na most se pak vydá demoliční výměr a postaví nový. Jen se toho asi už nedožiju.
Tak jo, kde je petice za vystoupení z UNESCO? Myslím, že Praha by si toho ani nevšimla, kromě těch omezení co by nebyla.
A vis Pate, co je vubec UNESCO?
Dobře, petici za dobrovolné samovyřazení Prahy z UNESCO World Heritage list. Máte pravdu terminologie je důležitá…
Praha je snáď v UNESCO kvôli nejakej kope šrotu cez Vltavu?
Unesco je agentura organizace spojenych narodu…jejim clenem fakt praha neni
Taky zasnu, ze se to tak prezentuje…
Netřeba, stačí je ignorovat a buď nás ze seznamu vyškrtnou, nebo ne. Praze přítomnost na něm nic nepřináší, vyškrtnutí by jí, stejně jako Drážďanům, nijak nepoškodilo. Správci seznamu ať si rozmyslej, jestli je pro ně dobrý na něm Prahu mít i s novým mostem…
Jdu si koupit hromadu popcornu, tady bude dnes veselo.
PS: kdo zaplati vsechny ty studie na novy most? Svoboda z premii asi ne…
„Bez ohledu na ekonomická hlediska lze rekonstrukci považovat za optimální volbu…….“
Jinými slovy, přispějete?
„Bez ohledu na ekonomická hlediska lze rekonstrukci považovat za optimální volbu…….“ No ty krávo, kdo to psal? Tak ať si to ti ochranářský šašci zaplatí
Pamatkarsti sasci nic platit nebudou, stejne jako neplati stavebni urad prikazane prace, aby barak v dezolatu se nezesunul na silnici nebo upravu projektu vyzadovanou napr. Bezpecnosti
Špatná analogie.
Barák se nemá sesunout na silnici aby nikoho neohrožoval – to je primární požadavek nad skoro cokoliv jiného.
Most má primárně sloužit dopravě, ale UNESCO se tváří, je jediným účelem mostu je jak zapadá do panoramatu – bez ohledu na dopravu i na cenu.
Chcete žít v hezkém panoramatu (což je stejně subjektivní hodnocení, nebo chcete mít funkční levný most?
Ešte lepšie je, že v tej istej vete sú aj “provozní hlediska”.
Takže je jedno či to niekoho zabije keď padne vlak do Vltavy alebo či tá ruina zlikviduje železničnú dopravu v celej Prahe (keď sa na nej stihne zastaviť premávka predtým ako spadne)…
Ne, provozní hlediska spočívají hlavně v tom, že přes ten most neprojede tolik vlaků, kolik by bylo žádoucí. Už dlouhou dobu sním o tom, že S6 dojede na hlavní nádraží – aspoň o víkendu, souprava by to stihla. Místo toho se teď kvůli mostu odsekla půlka S7 a mimo Smíchov se přesměrovaly Ex6 a Ex36, takže už je to skoro nepoužitelné.
Dnešní památkáři by jistě zabránili i stavbě mostu Legií a zachovali raději původní most Císaře Františka I. https://cs.wikipedia.org/wiki/Most_c%C3%ADsa%C5%99e_Franti%C5%A1ka_I.
A proc ne? Nemohly by tam nejspis tramvaje, tak by trat byla na Jiraskove moste. Co jineho by se stalo?
Jiráskův most byl zprovozněný až v r.1932.
Tak by se holt postavil uz driv…nic nemozneho. A zde by to bylo dokonce i skoto jedno
A když Praha nebude v Unescu tak se stane co – bude tam jezdit míň lidí co neumí používat Google nebo Instagram?
(Jsem z Varů a ted nárůst návštěvnosti po zařazení lázní do Unesca je opravdu nulový…)
Turisti v dnešní době se nerozhodujou podle toho, jestli něco na seznamu UNESCO je nebo ne, ale hlavně aby to bylo co nejvíc instagramový. Takže jezdit jich míň nebude. Mě spíš fascinuje že památkáře a bůhví jaký komise nechává zcela chladný to, v jakym stavu je historický jádro Prahy, turismem prakticky zničený. Masážní salony? ATMka naféra ve fasádách historickejch domů? Vizuální smog? To asi nevadí. A taky je to téma na jinou diskuzi …
Možná by se Praha měla poptat v Drážďanech co a jak.
Naprosto souhlasím!
i Ukrajinci umí odpálit most
Já to sice směřoval k vystoupení z UNESCO, ale s pádem mostu tam mají také zkušenosti, to je pravda.
Proč vystoupení? Praze nevadí být v UNESCO, z jejího pohledu není třeba nic dělat.
Jsem tu jediný, komu se víc zamlouvá ta varianta rekonstrukce stávajícího mostu a přístavby třetí koleje při jižní straně mostu?
Sledujte palce nahoru a palce dolů, to vám dá odpověď.
Nebojte, je nas tu vic.
Jsem jediný, kdo by si přál aby celá ta šaškárna už konečně skončila a měli jsme 100% funkční tříkolejný most?
Tohle začíná mít víc pokračování než Tak jde čas, Esmeralda a Ulice dohromady…
Smutné. Česko skanzen forever.
To, ze tomu nerozumite, neznamena skanzen
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Hyperbola_(literatura)
Doporučuji si udělat maturitu z Češtiny.
Vy jej můžete následovat, Češtino s velkým Č.
A zatímco se u nás řeší jeden most, v Číně mezitím postavili dalších x tisíc km VRT. 🙂