Vytíženou křižovatku dvou silnic I. třídy u České Lípy čeká proměna na turbookružní

Křižovatka silnic I/9 a I/38 v Jestřebí. Foto: Google Street ViewKřižovatka silnic I/9 a I/38 v Jestřebí. Foto: Google Street View

Křižovatka patří dlouhodobě mezi nejnebezpečnější místa v Libereckém kraji.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začne na jaře s proměnou křižovatky dvou vytížených silnic I. třídy v Jestřebí na Českolipsku. Průsečnou křižovatku silnic I/9 a I/38 nově nahradí okružní. Zakázku za 36,6 milionu korun získala společnost SaM silnice a mosty. Do soutěže přišlo pět nabídek, vysoutěžená cena je o necelý milion korun nižší, než byl odhad.

„Přípravné práce probíhající mimo vozovku zahájíme ještě letos a hlavní stavební práce na jaře 2023,“ řekl ředitel liberecké správy ŘSD Jan Wohlmuth. Podle posledního sčítání dopravy místem denně projede kolem 11 tisíc aut, z toho čtvrtinu tvoří nákladní vozidla. Výrazně silnější je provoz mezi mezi Českou Lípou a Mladou Boleslaví.

Na křižovatce začíná silnice I/38, která svoji délkou 254 kilometrů patří mezi nejdelší silnice I. třídy v zemi. „Stávající uspořádání křižovatky neodpovídá intenzitám dopravních proudů, zejména z hlediska bezpečnosti silničního provozu,“ vysvětlilo ŘSD v zadávací dokumentaci. Křižovatka dlouhodobě figuruje na seznamu nejnebezpečnějších míst na českých silnicích.

Úprava pro nadrozměrné náklady

Stávající průsečná křižovatka je ze 60. let, vznikne takzvaná turbookružní. Bude do ní zapojena i silnice III/26832 do obce Jestřebí. Bude zajištěno také bezpečnější přecházení této zatížené silnice I/9 u autobusových zastávek u restaurace Na Rychtě pomocí nového děleného místa pro přecházení se středovým ochranným ostrůvkem a veřejným osvětlením.

Středový ostrov bude nadvýšený kvůli zamezení průhledu v přímém směru a bude ohraničen nepřejízdnou konstrukcí. Kvůli zajištění požadavku na zachování průjezdného prostoru pro nadrozměrnou soupravu pro přepravu zejména silových transformátorů je pro mimořádné situace navržen průjezd středovým ostrovem křižovatky ve směru současné hlavní komunikace Česká Lípa – Mladá Boleslav. Celá stavba je detailně popsána v informačním letáku.

Na silnici I/9 jde o další krok k větší bezpečnosti, ŘSD promění i nebezpečnou křižovatku o pár desítek kilometrů dál u Svoru na okružní. Už dříve prošla proměnou křižovatka silnic I/9 s I/15 v Zahrádkách.

Proměna křižovatky silnic I/9 a I/38 u Jestřebí. Foto: ŘSD

Proměna křižovatky silnic I/9 a I/38 u Jestřebí. Foto: ŘSD

Tagy I/38 I/9 Jestřebí okružní křižovatka Ředitelství silnic a dálnic ŘSD SaM silnice a mosty
43 komentářů