Výtah na Orlíku se prodraží. Cena v tendru překročila odhady o více než polovinu

Lodní zdvihadlo na Orlíku. Autor: Richenza – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26727528Lodní zdvihadlo na Orlíku. Autor: Richenza – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26727528

Modernizace lodního výtahu na Orlíku vyjde Povodí Vltavy na 95,5 milionu korun; práce provede společnost Metrostav. Vyplývá to ze smlouvy

Modernizace lodního výtahu na Orlíku vyjde Povodí Vltavy na 95,5 milionu korun; práce provede společnost Metrostav. Vyplývá to ze smlouvy zveřejněné v registru. Udivující je především výrazný rozdíl oproti ceně předpokládané, která činila 60 milionů korun.

Ačkoliv ceny dopravních staveb v poslední době běžně rostou nad projektantské odhady, rozdíl více než padesátiprocentní je (i u lodní infrastruktury) nezvyklý. Povodí Vltavy zakázku zadalo až ve druhém tendru, když do prvního se nikdo nepřihlásil. Odhadovaná cena ale zůstala v obou případech stejná.

Modernizovaný lodní výtah bude umožňovat přepravu lodí o vyšší nosnosti, bude rovněž moci lodě zvážit. Jinak výtah zůstane koncepčně stejný, má podobu vozíku, který pojíždí po kolejové dráze s točnou vozíku a otočnou strojovnou na koruně hráze.

Zakázka zahrnuje provedení kompletně nové strojní a elektro-technologické části zařízení vozíku a točny, dráha bude prodloužena o 12 metrů. Stavba by měla podle dřívějších prohlášení začít ještě v říjnu, hotovo má být nejpozději koncem listopadu příštího roku.

Unikátní lodní zdvihadlo je na Orlíku v provozu od roku 1961. Dráha je dnes dlouhá 277 metrů, výtah překonává 70 výškových metrů. Pro lodě jde o jedinou možnost, jak překonat toto vodní dílo. Stále však jde o polovičaté řešení, výtah zvládne převézt pouze plavidla do délky 8,5 metru.

Stát proto už po desetiletí mluví o výstavbě druhého většího výtahu, který by mohl přes hráz dostat lodě o délce až 44 metrů. Povodí má aktuálně v běhu zakázku na technicko-ekonomickou studii k novému výtahu. Ještě větší překážku na vodní cestě pak představují Slapy, které mohou lodě do 8,5 metru překonat pouze na přívěsu za traktorem. I na Slapech má vzniknout výtah. Částky za oba výtahy jdou do miliard.

Tagy lodní zdvihadlo Orlík metrostav Povodí Vltavy
3 komentáře