Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava

Výtah na Orlíku se prodraží. Cena v tendru překročila odhady o více než polovinu

Lodní zdvihadlo na Orlíku. Autor: Richenza – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26727528
Lodní zdvihadlo na Orlíku. Autor: Richenza – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26727528

Modernizace lodního výtahu na Orlíku vyjde Povodí Vltavy na 95,5 milionu korun; práce provede společnost Metrostav. Vyplývá to ze smlouvy zveřejněné v registru. Udivující je především výrazný rozdíl oproti ceně předpokládané, která činila 60 milionů korun.

Ačkoliv ceny dopravních staveb v poslední době běžně rostou nad projektantské odhady, rozdíl více než padesátiprocentní je (i u lodní infrastruktury) nezvyklý. Povodí Vltavy zakázku zadalo až ve druhém tendru, když do prvního se nikdo nepřihlásil. Odhadovaná cena ale zůstala v obou případech stejná.

Modernizovaný lodní výtah bude umožňovat přepravu lodí o vyšší nosnosti, bude rovněž moci lodě zvážit. Jinak výtah zůstane koncepčně stejný, má podobu vozíku, který pojíždí po kolejové dráze s točnou vozíku a otočnou strojovnou na koruně hráze.

Zakázka zahrnuje provedení kompletně nové strojní a elektro-technologické části zařízení vozíku a točny, dráha bude prodloužena o 12 metrů. Stavba by měla podle dřívějších prohlášení začít ještě v říjnu, hotovo má být nejpozději koncem listopadu příštího roku.

Unikátní lodní zdvihadlo je na Orlíku v provozu od roku 1961. Dráha je dnes dlouhá 277 metrů, výtah překonává 70 výškových metrů. Pro lodě jde o jedinou možnost, jak překonat toto vodní dílo. Stále však jde o polovičaté řešení, výtah zvládne převézt pouze plavidla do délky 8,5 metru.

Stát proto už po desetiletí mluví o výstavbě druhého většího výtahu, který by mohl přes hráz dostat lodě o délce až 44 metrů. Povodí má aktuálně v běhu zakázku na technicko-ekonomickou studii k novému výtahu. Ještě větší překážku na vodní cestě pak představují Slapy, které mohou lodě do 8,5 metru překonat pouze na přívěsu za traktorem. I na Slapech má vzniknout výtah. Částky za oba výtahy jdou do miliard.

3 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jirka

potřebuje to někdo tak moc že se musí utratit 100 mega?? Navíc za věc která slouží jen hrstce majitelů lodí. Kolik přepraví cestujících za rok?

Jaroslav

Asi tak 1500 až 2000 lodí za sezónu. Jinak ta modernizace je kromě prodloužení kolejí nesmysl. Parametry zůstanou stejné.

Martin V.

Upouštění Vltavské kaskády, které je možné pozorovat už asi dva týdny, souvisí právě s touto akcí. Až do dubna 2020 má být hladina Orlíku držena pod 339 m n.m., viz zpráva PVL: http://www.pvl.cz/pro-media-a-verejnost/aktuality/aktualni-informace-k-pohybu-hladiny-v-nadrzi-orlik
Zároveň bude probíhat prohloubení plavební dráhy pod Kořenskem, o němž zdejší server informoval už dříve.