Vysvobození. Luxusní historické vagony a unikátní mazutka opustily po osmi letech České Velenice

Luxusní historické vagony léta chátraly v Českých Velenicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLuxusní historické vagony léta chátraly v Českých Velenicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Velký zájem budí především lokomotiva, která se díky svému opláštění vymyká běžné představě o parních lokomotivách.

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Co se vůbec stalo s elektrickou lokomotivou, která tam měla být spolu s vozy a párou na opravu?

Aleš

(Omlouvám se za off-topic.) Byl jsem teď ve třech železničních muzeích v Arizoně, bylo tam i pár Pullmanů, fakt nádhera a na tu dobu neskutečný luxus.

fabec

Mě teda překvapilo, že se stále ve Velenicích stále něco nachází. Je tam teda reálně ještě něco dalšího, co čeká na záchranu?

Jussi

Ano je – další vozy, elektrická Loko ze Švýcarska a co stojí uvnitř je otázka…

Axel

Myslíte, že tyhle vagonky najdou uplatnění (ve firmě uvedené v článku = Transeurop Eisenbahn)? Neptám se jako cestující, ale myslím projít si to jako výstavní exponát.

Ochrannou známku Orient Express tuším používat nesmí. A konkurence (SNCF/Accor) už nějakou dobu funguje https://www.lonelyplanet.com/articles/orient-express-five-new-routes

Soudě dle investic, tak SNCF v tom vidí nějakou perspektivu. K vagonkům od Accor přikoupili předloni dalších 13. A nakoupené pak nechali opravit.

Miroslav Zikmund

„Starý pán“ se musí v hrobě obracet …. takhle zplundrovat ŽOSku ….

Kubrt

Nebyl náhodou „starý pán“ v době krachu ŽOS předsedou představenstva (dlouholetým)?

Karl vB.

Našel jsem ještě jedno čerstvé video s leteckými záběry na areál ŽOS Velenice. Podstatně lepší, než ředchozí odkaz.
https://www.youtube.com/watch?v=gSQRDJMKC1c

Miroslav Zikmund

Ano byl, nicméně v té době byla vlastníkem společnost Legios. Zemřel v září 2014, ve věku 78 let.

Karl vB.

Rozdělil bych to na dva okruhy: 1. Vedení firmy od její privatizace (1993) do ukončením její existence je téma ve kterém se neorientuji a nebudu proto ani komentovat. 2. Výrobní program: Dělaly se tam opravy el. lokomotiv (a opravy kotlů parních lok,) a především opravy osobních vozů většího rozsahu, (SO, GO, přestavby, modernizace). Po sjednocení Německa v roce 1990 došlo vlivem kursového rozdílu mezi východní a západní markou k okamžitému několikanásobnému zvýšení ceny používaných ND dodávaných z bývalé NDR. Zákazník (ČSD, ČD) byl v té době docela dost chudý a nemohl si dovolit za to samé, co doposud bral, platit… Číst vice »

František

Lépe bych to nepopsal. Jen bych dodal, že do roku 93 jsme patřili pod ŽOS Plzeň, která dokázala nižší stupně oprav spolehlivě „stáhnout“ pod sebe…

Miroslav Zikmund

Přechod na „tvrdou“ měnu postihl všechny ŽOS s opravárenským programem „osobní vozy Bautzen / Görlitz“. K tomu navíc „naivní“ politická představa, že privatizace ŽOS povede – na základě konkurence – ke snížení oprav vozidel … např. ŽOS Děčín specializovaná na nákladní vozy bude „konkurovat“ osobním ŽOSkám … a naopak …

Karl vB.

Přechod postihl všechny ŽOS, ale v různé míře. Pokud budete provádět BO osobního vozu, tak se předpokládá menší podíl nového materiálu a pokud k výměně některých prvků dojde, nejste odkázán na nakup originálních dílů v takové míře, jako u GO,, modernizace nebo přestavby lehátkového, lůžkového, nebo restauračního vozu. Koženku, lino, dvojháčky na kabát, nebo odpadový koš doplníte z domácích zdrojů snáze, než topný agregát, nebo rozvodnou skříň v představku. Jednalo o 90. léta, kdy starý systém končil a nový teprve startoval. Složitost situace lze ilustrovat i v současné době na problémech ČD s modernizací Honeckerů pro Pardubický kraj, nebo motorových… Číst vice »

Joe

Já si nemůžu pomoct ale ta lokomotiva mi připomněla kresby Kamila Lhotáka z knihy Pohádky o mašinkách, jak kdyby právě přijela od Zababy.

Pája

Víte, že mně to taky napadlo?

simbič

Tak to je makrabální … A proč jsme se nedozvěděli z jakého důvodu tam zůstaly tak dlouho a proč odjely zrovna teď?

Miroslav Zikmund

Insolvenční řízení a právní tahanice ohledně toho, co komu patří a nepatří ….

Milan Mikeš

Lokomotiva se vymyká možná tak běžné laické představě o parních lokomotivách – u nás. V Německu bylo před válkou hned několik řad, které byly oplášťované. Strojů této konkrétní řady, 01.10, bylo vyrobeno 55. Po válce bylo opláštění demontováno, v padesátých letech dostaly mašiny nové kotle, některé byly předělány na vytápění LTO. V devadesátých letech dostal tento konkrétní stroj nově vyrobené opláštění.

Karl vB.

Jeden krátký záběr z posunu lokomotivy 01 1102 v Českých Velenicích:
https://imperiya.by/video/0CVPUfBQMeK/Posun-lokomotivy-01-1102.html

Jan Neruda

V těchto chvílích je v Benešově

Honza

Děkuji,zachyceno v Praze Hostivaři. Jede to pomalu,kontrolují teploty ložisek. Táhne to 363 525. Cca před 10min.

Jirka

Kralupy průjezd 12:29

Dave

Opravdu to veze 363 525? Ta je dle podkladů ve Veselí nad Lužnicí

rozinka

Podle jiných podkladů to opravdu táhla.

M152

Táhla to ČDC 363.525, ČDC má „nadbytek“ mašin tak pronajímá.

Dash9

Musím říct, že jsem netušil, že na Orient Expresu jezdily Y z Bautzenu (viz foto 2).

Hans

Omlouvám se, ale z článku jsem toho moc nepochopil. Proč tam stály 8 let, copak to je taky zadarmo? A proč ta lokomotiva jezdila tak krátce? A co s nimi bude nebo proč se nedaly opravit někam jinam?

Kubrt

Legios spadl v roce 2014 do insolvence, následovalo značně nepřehledné období různých tahanic o firmu, resp. majetek. Předpokládám, že dotyčná vozidla zajistil insolvencni správce.

Axel

Kubrt… jo, právní důvod nelze vyloučit. Akorát se mi nezdá, že by těch 8 let měly zabrat samotné spory o zahrnutí/vyloučení vagonků z tzv. „konkurzní podstaty“… To spíš už bych viděl jako pravděpodobnější, že se „hádali“ o vypovězení nějaké „smlouvy o dílo“… lidově řečeno – něco na těch vagoncích odpracovali, ale ne komplet, takže nebylo jasné jestli za odvedenou část práce platit a kolik… To bych si uměl představit, že by mohlo zabrat spousty let. Ale nejvíc pravděpodobné, že vagonky nemohly odjet, protože fyzicky se nedostaly na veřejné koleje, bo nepodstatné aktivity firmy Legios přestaly fungovat (bo insolvence), tak proč… Číst vice »

Petr Barchánek

Přeprava byla už naplánovaná, přesně před třemi lety a dvěma týdny na 31.10.2018. Majitel (schovaný za neprůstřelný slepenec podivných firmiček z daňových rájů a neziskových organizací se sídly buhvíkde), měl časově omezený souhlas insolvenčního správce s odvozem zabavených věcí. Jenže z jeho chování cca týden před odjezdem jsem pojal podezření, že se chystá za přepravu nezaplatit, tak ode mě dostal zálohovou fakturu, nikterak velkou vzhledem k pracnosti celé přepravy. Vzhledem k tomu, že foršus nezaplatil, tak nejel nikam. Následně mu pravděpodobně prošla lhůta daná insolvenčním správcem na odvoz a předpokládám, že další cca tři roky u soudů trvalo, než si… Číst vice »

Axel

Vůbec nic konkrétního o tom nevím. Takže jen obecně:

ad a) nezaplacení zálohové faktury = konec spolupráce… naprostý souhlas. Není co dodat.

ad b) nezaplacené pohledávky za dodané služby,zboží – viz jak píšete „nezaplacených faktur po něm zůstalo v minulosti víc než dost“ … to je zvláštní. Proč se věřitelé nedomáhali svých peněz, když jakési „hodnotné“ věci jako vagonky existovaly v Č. Velenicích? Čili bylo by co exekuovat
…. Jestli ty staré vagonky jsou extra hodnotné ve smyslu zpeněžení SKUTEČNÝMI penězi (nikoliv hodnotné v očích nostalgiků) to nevím, ale minimálně cenu šrotu by mohly mít, ne?

Petr Barchánek

Ab b) mě dlužil jen tu zálohovku, tak jsem to neřešil. Ale předpoklám, že ostatní to řešili a zjistili, že (třeba) soudní řízení v nějakém tom daňovém ráji bude dražší, než (nejistý) výsledek a radši dluh odepsali (účetnictví tohle legálně umožňuje). Už jenom fakt, že na firmy se sídlem mimo EU se nevztahuje EU-platební rozkaz, dělá celou akci mnohem složitější, dražší a nejistější. V železniční nostalgii platí pravidla jako jinde. Ojebal jsi Frantu a Lojzu o pár tisíc Euro? Tak se nediv, že budou varovat svoje kamarády Karla, Honzu a Tondu, takže ti časem nikdo nenaleje na dluh a na… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Že se vám TO nezdá neznamená, že tomu tak není. Kamarád dělá insolvenčního správce „jen“ malých úpadců a některé – dík soudním sporům – trvají několik let ….

Axel

tvrdíte, že je normální 8 let trvání soudu o svůj majetek omylem zahrnutý do majetkové podstaty cizí firmy, která je v insolvenci?

Petr Barchánek

nebylo to osm, ale jen pět. Za další tři si mohl díky pokusu o ojebání.

Miroslav Zikmund

Normální / nenormální – insolvenční řízení (soud) není kauza „nezaplacená pokuta DP“ která trvá méně než 5 minut – žalovaný se nedostavil … rozsudek pro zmeškání …

Axel

Jan Šindelář… na odblokování omylem zařazeného do „majetkové podstaty“ nějaké cizí firmy v insolvenci obvykle opravdu netrvá 8 let. P.S. Osobně bych radši, kdybyste chtěl pana pana Šatavu poptat o výše uvedený postřeh pana Dash9 (?vagonek Bautzen „Y“ jako Pullman ???). Vypadá to, že se možná nemýlí http://www.privat-bahn.de/TEAG.html Neptám se na to jako na kuriozitu, nýbrž naprosto vážně. Dokázal bych si představit že opravdu nějaký železniční nadšenec nabídne rodičům školou povinných dětí nějaký program ve vláčku, který bude školní děcka, tak aby naživo si zkusili mobilitu našich předků… např. důvody proč trasovali alternativní trasu kolejí VIE-Brno přes Znojmo. Podobně aby… Číst vice »

Alibaba

Tam žádné vagonky nejsou, netřeba se na ně ptát.

Axel

Teď nerozumím.

Já jen říkám, že jestli Transeurop Eisenbahn troufá nabízet vymazlené vagonky staré pár desítek let, tj. obdbobné jako část vagonků v ČR či u železničních nadšenců (viz od str. 40 v Transeurop Eisenbahn http://www.grand-express.eu/pages/PDFs/OE%20Prospekt.pdf) , tak pro retro jízdy pro zážitkovou výuku děcek (školou povinných by se tato poptávka mohla potkat s nabídkou méně potřebných /nepotřených vagonků a lokotek v ČR

Alibaba

Transeurop Eisenbahn žádné vagonky nenabízí. Na vagonky se musíte ptát třeba u firmy PIKO.

Axel

To jistě. Spíše jde o tu praktickou stránku věci. Podle mých info (ústně od místních) ten přímý vláček jezdil severně, přes dnešní okres Jeseník (a možná přes dnešní okres Bruntál a Opava, to nevím jistě)… čili IMHO jde o pefektivní didaktický kousek. Kde se potkávají a) přírodní podmínky ztěžující cestování b) obecně tvrdští životní podmínky=nižší životní úroveň c) roztříštěná státní správa (viz Těšínský … Opavský kraj). d) prudká industrializace v pruském Dolním Slezsku např. ocelářství vs. výroba spotřebního zboží (dárkové, textilní) na Šumpersku = komplementární vztah. e) magnetická přitažlivost velkého trhu po Sjednocení Německa po r. 1870…. čili jako vícedenní… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Pokud nemáte zkoušky a licenci insolvenčního správce, případně nejste u některého zaměstnán, tak bych si úvahy o tom, jak takové kauzy – každá je originál – trvají a probíhají … Tím spíše, že u každého „insolvenčního“ soudu / soudce je na stejný problém nahlíženo často jinak … co „projde“ u jednoho soudu neprojde u jiného a naopak … a vidle do toho hodí často i odvolací soud ….

Miroslav Zikmund

Taková problematika není na článek na serveru, ale téma pro seminární / diplomovou / dizertační práci, se znalostí insolvenčního tlustospisu a spisu orgánů činných v TŘ.

Honza

Ahoj,nemáte někdo info o jízdním řádu? Prosím.. děkuji

František

Měl jsem tu čest v letech 1990-94 se Le Majesticu, Conceptu 2000 a jiných věcí účastnit. Bylo to nezměrné nadšení mnoha lidí v čele s Ing. Sedláčkem. Čest jeho památce a vzpomínka na mládí.

Jan

Posprejovat Pulmany může jenom totální imbecil

Vit

Imbecil se sprejem v ruce vubec netusi co Pullman je. Ten nema respekt aninpred katedralou sv. Vita nebo Karlovym mostem, natoz tak pred nejakym vagonem… bohuzel

Pája

Máte naprostou pravdu. Máme doma z trojlístku jednoho už puberťáka a dost se děsím toho, co možná jednou vyvede. Ale co s ním? Do baby boxu se nevejde….

Pája

Samozřejmě ironie, jen to dospívání je u některých prostě náročnější. Myslím, že to posprejování nemá na svědomí nějaký táta od rodiny…

Axel

Pája…Obecně – na rozbité okno u hřiště skrz blbě zahraný volej platí jednoduchá léčba = jít na brigádu a z výdělku zaplatit peníze za vysklené okno a případné další škody… Tož podobný princip bych viděl jako řešení u aktivit, o kterých píšete. Komplikovanější to je, když příčinou takového chování je něco horšího – např. závislost. Neboť pro děcka nebylo (a asi není ani dnes) dostatek odborných zařízení aby pomohli. Já vím o jediném – nemocnice kterou provozují sestřičky (Boromejky) v Praze… https://www.idnes.cz/zpravy/archiv/v-nemocnici-pod-petrinem-je-k-videni-smutny-obrazek-ceske-mladeze.A110105_192905_kavarna_chu Podobně jako chybí víc zařízení, když „zhavaruje ve svém chování“ nějaký dospělý chtělo by to víc takových zařízení… Číst vice »

Martin K.

Hlavně že na veřejnosti (rozumějte v kapuci a tmavými brýlemi) na kameru všichni jako jeden muž tvrdí, že historické památky nechají na pokoji.

ene bene

Jestli myslíte, že by měli být „všichni jako jeden muž“, tak jste se v chápání toho problému ztratil hned na samém začátku.

Martin K.

Ano, je několik druhů sprayerů, každý je lepši v něčem jiném. To je jak u kuchařů, jede umí polévky, druhý omáčky, ale jak z člověka nedělá kuchaře postavení se k plotně, tak sprayer se nestane umělcem uchopením spraye. Musím se přiznat, že některé jejich výtvory streetartu se mi i líbí. Jenže mi jmenujte byť jen jediného sprayera, který během své životní praxe neničil ilegálně cizí majetek tagem nebo neudělal vlak. Vy dovolíte sprayerovi udělat na potkání na vašem majetku malůvku, kdy jediným cílem toho člověka je uspokojení seberalizace? Oni to nedělají protože chtějí ničit (aspoň v to doufám), oni chtějí… Číst vice »