Vysokorychlostní železnice podpoří hospodářský rozvoj ve střední a východní Evropě

Polské pendolino. Autor: PKP Intercity - B.BanaszakPolské pendolino. Autor: PKP Intercity - B.Banaszak

Hlavní hnací silou rozvoje železniční infrastruktury v regionu jsou probíhající projekty VRT v Polsku, Lotyšsku, Litvě, Estonsku a České republice.

89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
KPL

Rail Baltica je reálná i s tunelem do Helsinek. Další reálné VRT jsou třeba : Amsterdam-Berlin, Kobenhavn-Hamburg , Budapest-Wien, možná i Istanbul-Sofia.

Martin

Uz se to opet sklouzlo k nakladum, ale ty se nevydaji hned, je to jako byste rekli, ze dalnice v CR bude stat 600-700mld., ale to je cela sit a rozlozena v letech a to nemluvime o privadecich a dalsich stavbach souvisejicic s velkym poctecm sjezdu u nas. S VRT je to to same, ma stat cca 700-900mld., ale bude se stavet dlouhe roky,… samozrejme je drazsi na stavbu a musi se zprovoznit vice delsich a ucelenych useku. Chybou je, ze se nezacalo drive. Dalsi jsou tedy samotne naklady na provoz, sice potrebujete o neco drazsi soupravy, ale potrebujete jich… Číst vice »

xyz

Upřímně jsem zvědav, jak taková Rail Baltica zabrání vylidňování Litvy, Lotyška a Estonska, srov. s obdobným argumentem u české VRT ve smyslu zabránění vylidňování „venkova“ (ať už toho skutečného, tedy vesnic, či toho takto některými osobami označovaného, tedy mj. i okresních měst v oblastech dále od Prahy či Brna).

Ten úbytek počtu obyvatel ve všech třech Pobaltských zemích za posledních 30 let je značný a zdaleka nejde jen o to, že se odtud odstěhovaly do Ruska někteří z obyvatel ruské národnosti.

Elb

Až bude Ukrajina v EU, tak se mnohem spíš začne ještě více vylidňovat ona a to nejspíš právě do těchto oblastí.

Petr

Vylidňování je nyní způsobené demografií a bez velké migrace se to nezmění. A kdo by tam chtěl? Vždyť tam nic není a navíc je tam zima.

Siim Keleti

Jak jsem psal vyse – budete prekvapen ale do Estonska chce hodne lidi – hlavne startupove platformy /3. nejvetsi pocet na svete na pocet obyvatel/, spolu s IT specialisty a studenti IT a biotechniky. Meji nejlepsi skolstvi v Evrope . predbehli i Finsk oa 5. na svete /PISA testy/ a Univezitni system o nekolik set pricek nad prazskou UK. Ano, zima je tam dlouha, ale diky oteplovani az na vyjimky ne az zas tak o moc chladnejsi nez treba byvavala pred 10ti – 15ti lety v Praze.

Petr z Prahy

IT maximálně způsobí zmírnění odlivu lidí, ale nové nepřitáhne. Estonština je ugrofinský jazyk stejně jako maďarština nebo finština, nikdo se ji nově učit nebude. Podle prognoz ma mít v roce 2100 Estontsko 835 tisíc lidí, nyní má 1340 tisíc lidí.

Siim Keleti

Puvodne to tak vypadalo, ale jak jsem psal nize, ten trend se obratil a pocet obyvatel Estonska se kazdy rok zvysuje i diky imigraci IT a jinych odborniku, studentu atp. Mate pravdu ze jazyk to je pretezky, sam ho studuji a to jiz mluvim madarsky…nicmene uroven znalosti anglictiny je nesrovnatelne lepsi oproti CZ, takze expati IT a studenti s tim problem nemaji. Samozrejme rozhodnou-li se zit zde natrvalo, jazyk se asi douci. Sam jsem byl prekvapeny jak hodne mezinarodni slozeni mely jazykove kursy ktere jsem navstevoval – a hlavne z jakych vyssich socio-ekonomickych vrstev byli mi spolustudenti v dospelackem veku.

Petr z Prahy

Posledních pár let se počet obyvatel Estontska opravdu lehce zvyšuje. Nicméně nyní mají děti populačně silné ročníky. Za pár let bude umírat hodně starých lidí a rodit se bude málo dětí a ani migrace pokles obyvatel nezachrání.

Siim Keleti

Opet Vas doplnim, silne rocniky nejsou to proc se v soucasne dobe Estonska populace zvysuje, ale imigrace lidi kteri se do Estonska dobrovolne a radi stehuji. I kdyz tam je zima, tma a halucinace jak tu nekdo napsal…

LeBoeuf

zima, tma a halucinace z hladu. a zemiak.

Jiří

není zemiak, je kámen

Jméno.m

Evidentně jste tam nebyl.

Mysel

Ono to cele vubec pripomina hyperoptimisticke studie o dopadu DOL. Propagacni material na urovni letaku z hypru..

Siim Keleti

Ziji castecne v Rize, castecne v Estonsku i kdyz puvodem z Prahy – nemate aktualni informace. Do Estonska se vic lidi stehuje nez odchazi, v Litve je to na nule a v Lotyssku sice stale o neco malo vice odchazi nez prichazi ale ten opacny trend se tam take zacina projevovat a z casti se vraci silna emigracni vlna z 2008 kdy meli opravdu tezkou financni krizi. Samotna Rail Baltica sice problem nevyresi, ale je to soucasti neceho vetsiho a hlavne nutnost – i kvuli presunum vojenske techniky, napojeni na evropsky rozchod atp. Mimochodem, Estonsko uz je na tom lepe… Číst vice »

Hans

Však Estonsko je jak v HDP tak v čistých platech podobně na tom jako ČR a Slovinsko… rozhodně je to moderní země a lepší jak další pobaltské státy

TU 134

No vida. Takže první VRT z Prahy nakonec možná povede směr Wroclaw

Alibaba

Ano, VRT z Prahy povede jako první na Brno a Wroclaw, jen bych počítal s tím, že stavba směrem do Wroclawi zamrzne (na delší dobu) v Poříčanech nejdále v Hradci.

Hans

Přesně tak , do Poříčan a pak do HK + ten do Pardubic a napojení na stávající koridor … nevěřím že se dožiju pokračování do Polska

Elb

Já nevěřím, že když ještě není ani koridor na Hradec, tak se dožiju VRT, předtím než se dodělají všechny zbylé hlavní tratě a hlavní VRT směry na Německo, Rakousko, Slovensko, Polsko přes Ostravu..

David

Pěkné. Takže kdo to bude platit?

Pavel

Zkuste si přečíst článek znovu, pozastavit se u zkratky EIB a dohledat si v otevřených zdrojích, jakým procesem putují peníze z EIB do infrastruktury.

Honza

Jen česká část VRT (počítám řádově 1000km protože nikdo neví)) by bez velkých uzlů (Praha – Brno – Ostrava) měla stát mimimálně 800 mld Kč tj, cca 33mld EURO, včetně zaůstění do velkých měst pak více než 1 bilion Kč tj více než 40 mld eur. V článku se píše, že 4500 km VRT tratí má stát cca 60 mld eur. Tady vidím obrovský nepoměr a nikoho vůbec nenapadne, že ten článek a ty propočty jsou úpný nesmysl. A přínosy 120 mld eur? 120 mld eur pravděpodobně nepokryje ani náklady na celkovou výstavbu. Bude to jen další prohloubení státního dluhu,… Číst vice »

Robin

Osobně považuji VRT za nejlepší investici a k tomuto názoru se přiklání většina lidí které znám. Pokud považujete VRT za dluh, je to dle mého názoru ten nejužitečnější dluh, který nám naše děti rozhodně vyčítat nebudou.

Honza

Každý máme jiný názor, to je normální, jen bych prosil o pár čísel, které vaši výhodou investici podporují. Děkuji

Robin

Přečtěte si jaké výhody VRT má a čísla si k tomu doplňte sám, když tomu rozumíte a zajímá vás to. Je naprosto zbytečný v roce 2023 vyvolávat paniku nad konkrétnímy čísly, jelikož v době kdy budou VRT dostavěny (30 – 50 let) budou mít dnešní peníze úplně jinou hodnotu. Před 190 lety řešili za Rakouska-Uherska stejný problém. Železnice Vídeň – Praha je nesmysl, nebude to mít využití a je to drahý. No železnici tu máme dodnes a její význam a využití stoupl až do naplnění její kapacity. Kdo by to tehdy řekl…Jen tak mimo, vaše čísla jsou moc hezká, ale… Číst vice »

Honza

Železnice přepraví cca pouze 10% cetujících a přitom tam jde cca 40% rozpočtu SFDI. Navíc je osobní železniční doprava silně dotována. Rozpočty ve studiiích proveditelnosti jsou vždy v cenové úrovni současné doby, takže to porovnání tam vždy je. Stát na to peníze nemá, ale nemá je ani EU a i kdyby je měla, maximální dotace je ve výši 30%. Shánějí se privátní investoři, ale někdo jim musí dát záruky, což je stát, tzn. daňový polatník. A jen málo která VRT v Evropě je zisková, natož u nás. Malá města, krátká vzdálenos a nízká koupěschopnost obyvatel jsou hlavní důvody. Bohužel je… Číst vice »

Bohumil Pokorný

V tom případě ti,co jezdí po dálnicích,silnicích a všech ostatních komunikacích by to mělo zaplatit také.

mgr.pavel

Včetně všech negativních externalit, co auta produkují (emise, hluk, prach, zranění a úmrtí z havárií,..).

Jiří Kocurek

A když cyklistu jedoucího po přechodu srazí šalina? Viděno na videu v šalině, promítají to tam.

Honza

Vše je ve studiích proveditelnosti, načtěte si to a uvidídte, že nám to tu stavbu VRT nezaplatí. Dopravu je potřeba celkově snižovat. Na tom se určitě shodneme. Ne že tady něco vyrobíme, vyvezeme to vem a odjinud zase dovezeme ten samý výrobek. A to se děje dne a denně a to nikomu nevadí.
A pokud chce někdo cestovat (a tak znečiš´tovat životní prostředí), tak si to musí sám zaplatit a ne že mu to budeme všichni dotovat.

Robin

Objem dopravy se sníží pouze za předpokladu, že dojde zmeně politického režimu, směrem k centrálně plánované ekonomice a to tu opravdu už nikdo nechce. Naopak, infrastruktura a doprava daného státu je přímo uměrná životní úrovni. Lepší infrastruktura a dostupná doprava je základním článkem pro růst životní úrovně všech obyvatel bez ohledu na to jestli ji sami využívají nebo ne. Cestování je hlavní „produkt“ svobody a přináší sebou vzdělání, všeobecný přehled a toleranci nutnou např. pro lepší mezi lidské vztahy. To že je dotovaná železnice a ne benzin do aut, jen ukazuje která forma dopravy bude v budoucnu podporovaná. To, že… Číst vice »

Honza

Co jsem slyšel, tak se má odstoupit od uhlí jako zdroje pro výrobu el. energie a to je myslím asi 25 % nákld dopravy v dané oblasti, takže by doprava měla poklesnout. Co se týká osobní dopravy, tak tu chcete redukovat maximálně vy. Já jsem jen říkal že kdo chce cestovat, tak ať si to zaplatí. já chci svoje daně dát např do školství a zdravotnictví a ne že budu úředníkům sponzorovat vlaky.
A pokud máme něco delat s klimatem, tak se s tou dopravou opravdu bude muset něco udělat. Nebo se v rámci vašeho svobodného cestování tady brzy upečeme.

Robin

No to je zajímavá logika, takže zdravotní pojištění si budou platit jen pacienti, na školu si budou platit jen školáci a dopravu si zaplatí jen cestující :-). Z VRT budou těžit všichni zrovna tak jako ze zdravotnictví nebo školství, proto nevím proč se uchylovat k jinému schématu financování. S dopravou se tu už něco dělá. Vymýšlí se VRT, která je trvale udržitelnou dopravou, jejíž používání rozhodně nikoho neupeče. Nákladních vlaků z uhlím opravdu ubyde, ale jelikož se nebude ustupovat pouze od uhlí, ale všeobecně od všech fosilních paliv, přibude nákladních vlaků, které postupně nahradí znevýhodněnou kamiónovou dopravu. Aby kaminónová doprava… Číst vice »

Honza

To je asi důvod, proč všechny sklady rostou podél dálnic. Proč s tím teda vláda nic nedělá, když chce převést dopravu na železnici.

Robin

Ale ona dělá, staví VRT.

Honza

Samozřejmě, že to zaplatí. Do silnic a dálnic jde cca 50 % rozpočtu SFDI , ale na silnicích a dálnicích se přepraví 80 % všech cestujících. Navíc se platí silniční daň, mýtné, spotřební daň z pohonných hmot atd.
To ale neznamená že propaguji silniční dopravu. Je průšvih, jak se tady všechno převáží z jedné strany na druhou a nákladní doprava nám tu demoluje silnice. Ale to je politické rozhodnutí. Kšeft je kšeft.

Karl vB.

Za 30 – 50 let se udělá „reforma“, na bankovkách zredukuje počet nul, tak jako to udělali v Polsku se Zlotym ve 2./2 20. stol. a pojede se dál.

Jiří Kocurek

A proč? Sám jste si čísla (1000 km) vycucal z prstu a nadsadil je na dvounásobek, aby to nevyšlo.

Honza

Těch 1000 km je v prospěch VRT, reálně je to 500 – 600km, alespoň podle obrázku. Ale o to větší je to průšvih pro ekonomiku, protože ten rozpočet je stejně 1bilion Kč (40 mld EUR). Tzn. podle článku že pak na zbývajících 4000 plánovaných km jim zbývá pouze 20 mld EUR. Prostě článek je holý nesmysl, divím že, že ho vůbec někdo s těmi čísly prezentoval. A to že naše VRT má stát 800 mld hlásá ministerstvo dopravy již několik měsíců. Prostě stačí se trochu zamyslel.Pokud máte jiná čísla, budu velice rád, když mi je poskytnete, abych si opravil svůj… Číst vice »

Robin

Je zajímavé kolik odpůrců VRT se najednou začalo zajímat o státní rozpočet 🙂 a o rozpočet stavby. Ale chápu, je to jedna z posledních doposud nevyjasněných věcí, díky kterým lze vytvářet jakýsi tlak. Osobně nevidím v bilionu, který se rozloží do 30-40 let, žádný problém. V současné době byla státní kasa podrobena mnohem těžší zkoušce (covid, energie, válka..) a kromě zvýšení inflace, která se během několika měsíců snad srovná, k žádnému velkému dramatu nedošlo. Ekonomika funguje výborně a nevidím důvod proč by se kolem financování VRT měly vytvářet katastrofické scénáře. Stavba je rozdělena do několika etap a tak je možné… Číst vice »

Honza

Tohle by mělo zajímat všechny daňové poplatníky. 1 bilion je současná cenová úroveň, tzn. že do toho bude vstupovat inflace. Ta částka bude nakonec určitě jiná ( např. rozpočet HS2 byl původné 36 mld Liber, dnes je to už 103 mld a ještě se pořádně nazačalo stavět. Ekonomika funguje výborně ?- deficit rozpočtu v řádu 100 mld, má se zbrojit, stavet plynovod z Rakouska nebo Polska, budovat jaderné elektrárny. Vy asi žijete v jiném státě a nebo musíte být úplně mimo realitu. Navíc kromě VRT se také musí modernizovat a udržovat státvající tratě, což je minimálně stejná částka. navíc je… Číst vice »

Robin

To že ČR a EU nemá peníze na výstavbu VRT je spíše vaše přání než pravda. Když už jste přes ta čísla, co podle vás znamená deficit 100 mld? Je to hodně nebo málo? Ono totiž to číslo samo o sobě neznamená nic. Jsme země která se řadí mezi země s nejmenším zadlužením. Takže vám nevadí že budete z daní platit zbrojení, plynovod z Rakouska, dostavbu JE, dostavbu silnic atd., ale výstavba VRT vám vadí – zajímavé.

Honza

Nebavíme se tady o dluhu 100 mld, ale o dluhu za VRT 1 bilion Kč. Nezklamal jste mne , k ekonomice nevíte vůnec nic. Stát si bude muset vybrat do čeho bude chtít investovat. Za mne je VRT z hlediska ekonomických přínosů až na posledním místě. Jestli chcete dál diskutovat, napište mi jaké jsou přínosy z provozu VRT, ale cifry, ne pohádky.

Robin

Konkrétní cifry jsou v současné době předmětem jednání a neví je zatím nikdo, proto je tu prostor pro jisté fantazijní výplody. Vzhledem k tomu, že se z vysokorychlostních tratí stává priorita i v ostatních evropských zemích počkejme si na konkrétní výsledky vyjednávání, které se bude více obracet na EU, pak můžeme diskutovat a hodnotit, teď je naprosto bezpředmětné vytvářet jakékoliv katastrofální scénáře.

Honza

Vážený pane, máte studie proveditelnosti, tak oponujte. Jeden nesmysl vedele druhého. Dokumnet MD na zdejších stránkách jasně říká, že stát na to nemá a z EU vlastně přijdou jen drobné. takže privátní financování, které musí zaručit stát . Nikdo do toho bez státních záruk nepůjde, protože je to čistý prodělek. A když nemáte tedy podklady, tak tu nevyprávějte pohádky. Já soje čísla jasně předložil.

Rišan

Jsem železniční laik ale zdá se mi, že VRT má při poloze ČR především význam v mezinárodní dopravě. To ovšem až bude základní síť hotová čehož se mnozí ani nedožijeme.

mgr.pavel

Nejen mezinárodní.

Uvolní to kapacitu současných kolejí pro nákladní dopravu, plus u velkých měst i pro příměstskou osobní.

Umožní denní dojíždění třeba z Ústí nad Labem do Prahy, takže se trošku zpomalí vylidňování venkova.

Zvýší mobilitu lidí uvnitř ČR – např. Brno-Praha se má zvládnout za hodinu (srovnejte s dnešními časy vlaku nebo auta).

Honza11

S tou nákladní dopravou u mnohých úseků opatrně. Jinak souhlas s tím, že ve spoustě profesí by nebylo nutné se do Prahy či Brna stěhovat, ale párkrát do týdne v atraktivním čase dojet vlakem.

Honza

Podle všech studií, mezinárodní doprava VRT nikdy nezaplatí, je to jen zlomek vnitrostátní dopravy. Zdroj MD.
Uvolnění současných tratí pro nákladní dopravu znamená 1) prodloužení intervalu vlaků pro osobní dopravu a tím zhoršení dojíždění, 2) zvýšená intenzita nákladní dopravy přes centra měst (hluk, prašnost).
Například plánování VRT přes Ústí nad Labem do centra přivede až 150 nákladních vlaků denně. Tak takhle šikovně to Správa železnic plánuje.

Robin

Jizdní řád pro osobní dopravu se opravdu nevytváří dle toho jak jedou nákladní vlaky, takže k žádnému prodloužení intervalu a zhoršení dojíždění opravdu nedojde. Naopak díky VRT a kratším dojezdovým časům budou intervaly na konvenční trati častější a atraktivnější pro cestující. I kdyby jezdily osobní vlaky v taktu 15-ti minut nebudou nákladni dopravou omezovány. Vám opravdu vadí hluk a prašnost z nákladních vlaků? Nové vagóny na nové (dobře udržované) infrastruktuře rozhodně nevytváří větší hluk než stovky a tisíce kamiónů, které nepřetržitě pendlují celou Evropou a o té prašnosti ani nemluvě. Viděl jste někdy prah za vlakem který například veze 30… Číst vice »

Honza

Všichni neustále tvrdí, že se musí osobní doprava přesunout na VRT, aby se uvolnilo místo pro nákladní dopravu a vy tu tvrdíte, že osobní doprava zůstane na stávajících tratích zachována a přitom se tam vejte i ta nákladní. Takže tomu nerozumím a nebo tu někdo lže. A jak jsem psal výše, naše ekonomika je v totálním průšvihu, takže nevím kde chcete brát na nové vagony s odpruženými podvozky, na rychlou modernizaci tratí apod. U Vás nic není problém. Nevím tedy proč se vláda chystá zvýšit daně, rušit daňové vyjímky, prodloužit věk odchodu do důchodu a pod. Buď žijete v jiném… Číst vice »

Robin

Nic nenasvědčuje tomu, že by ekonomika byla v nějakém průšvihu. Firmy fungují, nezaměstnanost nestoupá, rozpočty do liniových staveb jsou rekordní…VRT je stále prioritou. Odchod do důchodu a zvýšení daní by se odehrálo i bez výstavby VRT. Není problém v kombinaci osobních vlaků a nákladních vlaků, ale problém je v kombinaci náklady (osobní) a rychlá vrstva vlaků – no a právě ta bude přesunuta na VRT.

Honza

Chcete snad říct, že např. přes Kolín už nebudou jezdit rychlé vlaky a lidé z Kolína buď budou jezdit osobákem a nebo pojedou někam na VRT. To je snad vtip. Vždyť jste říkal, že současná doprava zůstane zachována.
Pokud má stát dluh 200 – 400 mld ročně, neřekl bych, že je všechno v pořádku. A to to utrácení teprve začíná. Je vidět, že o ekonomice toho opravdu moc nevíte.
MD vydalo dokument, kde píše, že stát na stavbu VRT nemá a z EU přijdou vlastně jen drobné. Takže šetřete, ať to můžete zaplatit.

Robin

Nevím jestli jste někdy viděl, jak vypadá železniční doprava mezi Kolínem a Prahou, ale při té frekvenci vlaků se tato trať podobá spíše trase metra. I třetina rychlých vlaků, které pojedou jinudy bude velkým přínosem, ostatní samozřejmě dál přes Kolín budou jezdit. VRT tak bude velkým přínosem v tom, že na konvenční trati ubude mnoho rychlých vlaků do Pardubic, Brna a Ostravy. Zároveň se díky VRT uvolní trasa přes Lysou a Nymburk, jelikož rychlíky v relaci Praha – Hradec (Wroclaw) budou také využívat novou VRT. Ekonomiku nechte ekonomům, tady jsme v diskuzním fóru ZDOPRAVY, kde nikdo prioritně finance neřeší a… Číst vice »

Honza

Přesně tak, nikdo finance neřeší, ale přitom je to základad. já bych taky chtěl letět na měsíc , ale nemám na to a tak neletím. nebudu tady křičet, dejte mi peníze, chci na měsích, řeknu Vám jak to tam vypadá.
Pokud třetina spojů přejde na VRT, automaticky se sníží počet vlaků přes Kolín, to je snad jasné a pro Kolíňáky se sníží dopravní obslužnost. A kolíňáci budou jezdit na VRT kam?
Už přestaňte hulit a plácat nesmysls, motáte se stále dokola.

Robin

Jenže sobecky myslíte pouze na sebe. Po VRT nebude jezdit jeden vybraný jedinec (jako p. Honza na měsíc), ale bude sloužit všem občanům, jak pro přepravu jich samotných, tak po uvolnění kapacity na konvenčních tratí pro přepravu zboží, které si pak v obchodě koupí (bez přirážky za uhlíkovou daň). Chápu, že se vám nelíbí, že je stavba VRT v plném proudu a zatím podle harmonogramu, ale já jsem za to rád. Jak jste psal na začátku. Každý na to máme jiný názor. VRT fandím a doufám, že bude brzy hotová a budeme moci využívat moderní, bezpečný, rychlý a trvale udržitelný… Číst vice »

Honza

Kupka to sliboval když jsem u nej byl, vloni v létě, ale je to další vyhazování peněz. Problém je, že to všechno bude na dluh a dluh rovná se budoucí daně. A já nechci aby tenhle prodělečnej projekt musely platit moje děti. Vlaky zajistí pouze cca 10% osobní dopravy. Podíl z toho na VRT je asi 5-10%. A těch 10 % je v Japonsku. Přepočteno, VRT zajistí asi 1% všech cest. Tak hlavně že je to pro všechny. Máme data z celkého světa, tak by jste se na to měl taky podívat, třeba by se Vám rozsvítilo. Zrovna dneska říkal… Číst vice »

Honza11

Bylo by tomu částečně v případě, pokud by tranzitní koridory byly modernizovány na 160 – 200, nikoliv až na 160. Ale pokud máme na výjezdu z Prahy tratě do Kralup či Benešova, nemůžeme být v krajským městech v atraktivním čase. Nemluvě o kapacitě.

mgr.pavel

Prakticky ten stejný, kdo platí veškerou infrastrukturu, napoř. dálnice..?

EPM

Pan Ing. Bazgier, který nově přípravu VRT na SŽ vede, dostal významný mandát věci posunout vpřed…když si do týmu nevybere mluvky, ale opravdové silné manažery, kteří se nebudou bát osobní zodpovědnosti za svá rozhodnutí, tak to půjde!…výše uvedené platí samozřejmě i pro něj…

Martin Peterka

Kéž by. Po letech sledování práce SŽ však Váš optimismus nesdílím. Rád se budu mýlit.

mirek

Osobní zodpovědnost manažerů? Ale kde že, ti nikdy za nic nenesou zodpovědnost, nebo snad myslíte že by je pak zavřeli na 1000 let někam do dolu, když způsobí škody za miliardy? Škody se vymáhají jen po nejchudší vrstvě obyvatelstva, ti si posedí. Jinak se stačí podívat na ty naše představené co za nic nikdy nemohli a jak to dopadlo.

Martin Peterka

Síť vysokorychlostních tratí by ohromně podpořila hospodářský rozvoj Česka. O to větší škoda, že Správa železnic nedokáže ve svém současném stavu žádnou VRT připravit.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

#svobodaven

Granja

Já to snad začnu počítat…

Jiří Kocurek

Měli by si tedy uvědomit, že to nedokážou a běžící územní řízení zastavit. Aby měli všichni škarohlídové pravdu a konečně kousek radosti. Asi tak na 5 sekund, než začnou nadávat na něco jiné.

Petr Herbrik

Jako země uprostřed Evropy jsme měli VRT (ale skutečnou VRT na min 300 km/h) už mít dávno. Svou polohou jsme přímo předurčeni se stát mezinárodní křižovatkou se všemi obchodními výhodami z toho plynoucími. Jediné, co jsme dokázali, bylo stát se křižovatkou kamionů, které ani nedokážeme pořádně zpoplatnit, abychom na tom netratili. Kdyby se od revoluce naši politici víc starali o to, jak státu vydělat peníze místo neustálého (u nás naštěstí marného) snažení se zrušit co nejvíc železnic, mohli jsme být s vybudovanou sítí VRT dnes evropskou obchodní velmoci, kde by se scházeli obchodníci z celé Evropy a s nimi i… Číst vice »

Joker

Je to částečně díky tomu, že porevoluční vývoj se nesl v takovém tom étosu, že komunisté budovali dálnice, stavěli na těžkém průmyslu, kašlali na přírodu a proto je to špatně a my nejsme jako oni. Nikdo jejich činy nevyvrací a nikdo nechce návrat kyselých dešťů v Krušnohoří, kouř 50ti barev v Lovosicích a vyvlastňování pozemků bez náhrady. Doprava, průmysl a zájmy jednotlivce by měli být v harmonii a proporcionalitě… To je to, co si většina společnosti přeje. V podstatě jde o požadavek na zdravý selský rozum. Potíž je v tom, že tento zmíněný étos jakoby negoval všechno předchozí včetně toho… Číst vice »

Frantisek

Zdravý selský rozum by velel investovat do pořádné železnice, která podchytí větší část silnějších přepravních proudů s menším záborem prostoru a nižší spotřebou energie, vyrábět pouze přiměřené množství věcí a pokud možno s co nejkratšími přepravními trasami, jakož i rovnoměrnou péči o celou zemi. Blokování zcela opačného trendu vytvářejícího zcela zbytečné škody na krajině a životním prostředí je proto celkem pochopitelné, byť se někdy zvrhává i na věci, které by nám od něj pomohly.

Petr Herbrik

Tady si dovolím nesouhlasit. Důvod proč byla u nás železnice po revoluci odstavena na druhou kolej nebyl vzdor proti komunismu, ale lezení do zadele západu, kde likvidace železnice již běžela v plném proudu. V tomto ohledu mě velmi těší, že jsme jedinou evropskou zemí (krom Švýcarska, ale ti jsou nesrovnatelní s kýmkoli), kde se nepodařilo zásadním způsobem železnici zničit a uchovali jsme si její síťovost a použitelnost.

mgr.pavel

Oboje je pravda. Automaticky jsme přejímali cokoliv z (tehdejšího) Západu jako protipól komunismu. Obecně to mělo logiku, občas jsme se tím ale spálili. Co je ale tragické: my v tom dogmatu „přijmeme vše ze Západu z 90.let“ pořád žijeme. Nevnímáme změny co se od té doby udály (renesance železnice, svatby pro LGBT, euro,..). Naopak často změnu kurzu odmítáme „protože to je komunistické“. Např. zvýšení daní z nemovitosti – na západě mají výrazně vyšší daň a fakt tam nemají komunismus. Anebo omezení parkování na ulicích (kde se „argumentuje“ že kdo chce omezit parkovací socialismus (město dá za hubičku právo parkovat na… Číst vice »

Laborec425

Taky jsem si všiml, že za posledních deset, patnáct let se rozjela kampaň ve stylu, že vše je komunistický a nebo jako za komunistů nebo že za to můžou komunisti. Jen se nějak zapomíná, že už tu nejsou 34 let a pokud tu jsou, tak to jsou normální „šmejdský“ kapitalisti.

Karl vB.

„Na západě mají výrazně vyšší daň (z nemovitosti) a fakt tam nemají komunismus.“ To je sice pravda, ale po provedení přepočtu na poměr kupní síly mezi D – CZ a porovnání servisu, který od obce obdržíte, to srovnání pro Česko nevychází zas až tak moc jednoznačně levně. V této ceně tam mají FUNKČNÍ údržbu a opravy komunikací, tedy i to, že vám několikrát do roka zametou ulici (silnici i chodník) a v zimě pravidelně uklízejí sníh a provádějí posyp a po zimě i úklid. To se v Česku daří jen někde a někdy, zpravidla to bývá lepší v centrech a… Číst vice »

mgr.pavel

Však ano, u nás platíme směšnou daň z nemovitosti, a dostáváme za to směšné komunální služby.

To jste chtěl napsat? V tom s vámi souhlasím. A já bych rád měl komunikace v dobrém stavu. Tedy tou nesmyslně zúženou logikou kterou jste zde zavedl, já chci vyšší daň z nemovitosti, ze tkeré se to zaplatí.

(ad přepočet kupní síly: to je nesmyslný argument. ČR má nejnižší daň nemovitostí ze všech států OECD v přepočtu na skoro cokoliv – na HDP, na vybrané daně, per capita, whatever. Nechápu, jak ten argument zde chcete použít)

Jiří Kocurek

Jenže zametání chodníku se dělá gumokolovým vozidlem. Takže jsou to náklady na silniční dopravu. Ironie…

Franta

Do té daně z nemovitosti, ale např. ve Velké Británii počítají i náklady na hasiče a policii – minimálně místní. Nevím, proč by se to nedalo udělat i tady. Vzít komplet náklady místně příslušného sboru profesionálních hasičů a vydělit v nějakém poměru počtem nemovitostí v dané lokalitě. Protože zrovna hasiči jsou z velké části zřízeni k ochraně majetku. Pofobně policii (tam nepočítat dopravní policii a kriminálku). V té Británii jsem každý rok viděl, kam ta daň jde a kolik.

Petr Herbrik

Já bych to shrnul takto: naši politici dělají to, co se jim hodí do krámu. Když něco nechtějí, vymluví se na to, že to bylo za komančů a tudíž to nemůžeme chtít a když něco chtějí, svedou to pro změnu na západ, že tam to mají a tudíž to musíme mít taky. Ono když srovnáte bývalý západ s komunistama, ony se ty základní věci moc nelišily. Lišilo se to hlavně detailama a heslama.

Kubrt

Západu byla naše železnice v 90. letech naprosto ukradená, žádné lezení kamsi se nekonalo, protože to tam fakt nikoho nezajímalo. Nevím, jak moc si tu dobu pamatujete, ale jen pro připomenutí pár faktorů, které vedly k tomu, že se společenský a ekonomický význam železnice v devadesátých letech snížil: 1. Osobní auta se stala mnohem dostupnější, což vedlo, spolu s tehdejší tragickou úrovní služeb ČSD v osobní dopravě, k poklesu počtu cestujících ve vlacích. 2. V průběhu nějakých 8 let se naprosto změnila struktura hospodářství – něco se vyrábět přestalo, něco jiného se začalo vyrábět v nových provozech na zelené louce,… Číst vice »

czhunter

Nesouhlasím. Nešlo o „lezení do zadele západu“ (asi těžko byly v té době železnice na západě v úpadku, když se zrovna masivně budoval systém ICE, Eurostar, rozšiřovalo se TGV mimo Francii atd.) Ve skutenčosti šlo o to, že jsme si představovali jak to západu nandáme, protože jsme přece chytřejší a máme „zlaté české ručičky“ a tak zvládneme to stejný co oni a mnohem líp, rychleji a levněji a rozvíjeli jsme tady vlhké sny o vývoji českého rychlovlaku a tak dále. Místo toho, abysme se poučili od těch co jsou dál z toho co udělali a vybrali si jednu z prošlapaných… Číst vice »

Jiří Kocurek

Symbol západní likvidace želznice:

Jiří Kocurek

Symbolem likvidace železnice na západě je teda ICE a TGV, zatímco symbolem rozvoje železnice za socialismu byla 810, bez kterých by železnice byla nepoužitelné.
Ještě tu o skvělých podmínkách za plotem „Arbeit mach Frei“ v českém překladu-

czhunter

To že „komunisté budovali dálnice“ možná byl étos, ale rozhodně to nebyla pravda – komunisté vybudovali (na hodpodářskou úroveň ČSR) extrémne podprůměrné množství dálnic.

Peeetr

A po nástupu kapitalismu se tu tempo budování dálnic na čtvrt století dále snížilo o polovinu 🙂

czhunter

To je pravda (nevím jestli na 20 nebo 25 let) – na druhou stranu je říct, že při skvělých možnostech komunistického režimu, jako například nazvat někoho kdo blokuje stavbu kulakem a poslat ho kutat do Jáchymova – což už kapitalismus ke své škodě neměl – bylo tempo výstavby dálnic za komunismus až zoufale nízké.

Frantisek

V podstatě jsme místo toho, kopírujíce předchozí západní vývoj, přešli téměř kompletně na dálkové silnice, mající plnit týž účel. VRT sama o sobě to vyřeší těžko, zvláště bude-li se stavět spíše pro okrasu a jako záplata na neutěšený stav jiných tratí než pro užitek. Otázkou je též, zda chceme být „obchodní velmocí“, či lépe zemí, kde umíme také něco vytvořit a chránit si to dobré před penězi pokřivenými zájmy některých vlivných místních i světových skupin – aby z toho nebylo více nevýhod než výhod.

Laborec425

Ono je to asi stejně jedno. Myslím, že ti co o tom rozhodují by stejně vůbec nechápali tyhle naše názory a psychopaticky si půjdou stejně za svým a bude podle nich. Ti, kteří o tom rozhodují jsou jako z jiné planety. Myslím, že to nemá ani cenu řešit a my s tím nic nenaděláme.

Jiří Kocurek

Jasně, budem to dělat podle Františka, který pro Praha-Kladno požaduje zadrátovat stávající jednokolejku a absolutně odmítá nádraží Nehvizdy, protože z něj nepovede lokálka a vsugeroval si, že vlaky z něj do Prahy nebudou poračovat.