Vysokorychlostní vlaky dorazily do dalšího španělského regionu

První vysokorychlostní vlak ve stanici Murcia. Foto: AdifPrvní vysokorychlostní vlak ve stanici Murcia. Foto: Adif

Španělsko překonalo hranici čtyř tisíc kilometrů vysokorychlostních tratí.

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MatejV

Španělské železnice. Skutečně staví rychle, ale často nekoncepčně a VRT v této zemi je stavěna radiálně. Máme zde stanice, kde zastavují 4 vlaky. Ekonomicky ta stavba by vyšla těžko. Jsou zde i případy polo-VRT, které naopak jsou zajímavě postavené. Napří. VRT Galicia (A Coruňa – Vigo), v budoucnu propojena s portugalskou vrt Lisboa – Porto – Vigo.
Španělsko mělo dříve plánovat propojení ekonomických center, ale tak neučinilo a nyní to dohání. Jako příklad uvedu, že zoufale chybí Corridor Mediterraneo, Y – Vasca…

Dušan

A Coruňa – Vigo je stavebně na V = 250 km/h, kvůli chybějícímu ETCS se jezdí Vmax = 200 km/h na ASFu – to se má ale brzo změnit a po zprovoznění ETCS se má zavést právě ta V = 250 km/h.

Ketchup1970

Docela by mne zajímalo jak je na tom Španělsko s financováním těchto staveb. Přeci jenom jih Evropy nepatřil mezi rozpočtové premianty.

johny

a přesto tam mají infrastrukturu, o které se nám nesní….asi se tam tolik nekrade jako u nás. u nás i kdybys měl z EU všechny peníze na stavbu čehokoliv, tak se prostě někde ztratí.

xyz

Tramvaje v Jaénu, ve Velez-Málaze… Kdysi dávno opuštění rozestavěných (ba zčásti dokončených) tratí…

Toť příklady španělské infrastruktury, kde to nějak nedopadlo.

Ale O. K., možná že aktuální výstavba VRT do toho nepatří.

Michal

Stavba VRT ve Španělsku je hlavně politické zadání, jak 1/ regiony více spojit s Madridem a potlačit separatisty 2/ podpořit domací stavebnictví, které ma obrovskou váhu na HDP a zaměstnanosti. Což odpovídá stavbě hladových zdí v regionech.

Ekonomicky jejich výstavba VRT smysl nemá, protože tam chybi přepravní potenciál a odhadovaná roční ztráta je 3 mld eur, protože vozí vzduch.

58g
xyz

Měl-li bych brát ten výraz „španělská vesnice“ doslova, tak španělské vesnice železnicí víceméně už obsluhovány nejsou – buď je ta která trať zrušená (eventuálně vůbec nebyla – ve srovnatelných podmínkách vůči českému území – vybudována/dokončena), nebo po ní jezdí jen dálkové vlaky, a/nebo tam z těch couravějších vlaků jezdí 1 – 2 páry vlaků za den. O. K., to tempo výstavby VRT je tam fakt rychlé (a i tak jde o skluz oproti původním plánům, viz např. VRT směr Portugalsko či do Gijónu). Ale většina ostatní železniční sítě se nemá moc čím chlubit (+ i na těch VRT leckde jezdí… Číst vice »

Granja

Oni k tomu přistupují přeci jen jinak. Mají velké území (na rozdíl od nás) s, ve vnitrozemí, řídkým osídlením. Proto málo tratí, proto málo obsluhy. Co je nyní zásadní, cílem staveb je přivedení VRT do území za účelem jeho rozvoje. Pokud by se zabývali důsledně, tak jako u nás, zda se stavba opravdu, ale opravdu vyplatí, některé úseky by nikdy nevznikly. Jejich přístup je od našeho velmi odlišný.

Dušan

K té „maximalizaci společenského užitku“: Já jsem si schválně nechal na webu RENFE vyjet všechny spoje na lince Madrid – Santiago de Compostela na zítra 29.12.2022 a mezi 6:20 a 19:15 mi to vyhledalo celkem 17 spojů, z toho však bez přestupu přímo pouze 4 spoje – zbytek je ukončen v Ourense, kde se přestupuje, ale zase z čeho a na co se přestupuje – obvykle ze spoje Alvia na regionální spoj Avant, kde ale: 1) Avant je řada S-104 – maximálka V = 250 km/h – viz níže: https://www.renfe.com/es/en/renfe-group/renfe-group/fleet-of-trains/s-104 2) Alvia je buď S-130/S-730 (Hybrid)/S-120 – to první a… Číst vice »

Y.K.

Z Ourense do Santiaga totiž ještě není hotový rozchod 1435 mm, to asi přerozchodují po dokončení „obchvatu“ Ourense, kam to zatím jezdí zajíždí z VRT po staré trati (kam dali splítku).

Dušan

Vzhledem k tomu, že nejnovější S-106 se dělaly se změnou rozchodu 1435/1668 mm, tak si myslím, že se ta trať ani „přerozchodovávat“ v nejbližších letech určitě nebude.

Y.K.

Když až to v Ourense napojí obchvatem, tak by tam VRT přecházela ze 1435 na 1668 mm a to není moc praktické (ne že by to bylo ve Španělsku nereálné). Také to omezuje nasazení řady S-102, která tam teď z Madridu jezdí mám dojem. Cíl mají VRT 1435, polyvalentní pražce tam mají, tak uvidíme.

Dušan

Jenže ten měnič rozchodu u Taboadely je už dneska fyzicky postaven a směrem k Ourense z něho vede zárodek toho obchvatu Ourense, tj. napojení na 1668 mm VRT Ourense – Santiago a současně 1435 mm jako splítka na původní trať do Ourense, kde jsou 2 staniční koleje pro rozchod 1435 mm. Čili buď pojede VRT souprava 1435 mm a končí v Ourense kam se dostane splítkou k peronům 1435 mm nebo mění rozchod u Taboadely, cca. 11 km od Ourense a jede po obchvatu dál do Santiaga, ale už po 1668 mm, na což je dělaný ten obchvat. Nebo pak… Číst vice »

Y.K.

Otázka je jestli mají plán nasadit Avanty zrovna tady. To nevím.

josefpav

To se ríká jen v Cesku, jinde ríkají „böhmisches Dorf“🤣

Ketchup1970

Jako třeba ve Francii ?opravdu ? To německé označení asi jinde nenemecky nefunguje ! Podobne se říká o alkoholu : pije jako Dán , Dánové to neříkají , skudli jako Skot , ale prý co Skotové zahodí Holanďan zvedne.