Vysokorychlostní vážení kamionů: Obce nechtějí vybírat pokuty, váhy občas ukazují nesmysly

Kamiony na Pražském okruhu D0. Foto: ŘSDKamiony na Pražském okruhu D0. Foto: ŘSD

Na české dálniční síti je aktuálně šest vysokorychlostních vah, sedmá má přibýt ještě před prázdninami na dálnici D4 u Prahy.

Česká republika je průkopníkem vysokorychlostního vážení kamionů na dálnicích s automatickým udělením pokuty. Systém má ale nemalé mouchy, které je třeba vychytat. Ve svém podcastu to uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Na české dálniční síti je aktuálně šest vysokorychlostních vah (D1 u Jihlavy, D2, D5, D8, D35, D48), sedmá má přibýt ještě před prázdninami na dálnici D4 u Prahy.  Problémy jsou podle Mátla dvojího druhu: administrativní a technické.

„Prakticky ve všech případech jsme se setkali s neochotou obcí s rozšířenou působností se přestupky zabývat,“ řekl Mátl. Jako příklad neochotných obcí zmínil Nýřany a Olomouc. Jedinou výjimkou jsou podle něj Židlochovice, které mají na starosti dálnici D2.

Podle Mátla se příjem z pokut dělí mezi obce, Státní fond dopravní infrastruktury a kraj. Neochotu obcí ještě přiživuje často náročné vymáhání pokut, které končí odvoláními a soudy. To prý souvisí i s technickou stránkou věci.

„Protože samotná kalibrace té váhy je velmi komplikovaná a výsledky měření jsou napadány … Je to velmi složitý proces … Bohužel často se stává, že i když je ta váha zkalibrována, tak občas háže úplně nesmyslné výsledky,“ řekl Mátl.

Podle něj je cílem, aby po českých dálnicích nejezdily přetížené kamiony, nikoliv výběr pokut. „Ale je potřeba si odpracovat ten začátek,“ řekl Mátl a vyjádřil víru, že se systém vážení bude zdokonalovat.

Na malou účinnost systému vysokorychlostního vážení upozornil nedávno i Nejvyšší kontrolní úřad. Deník Zdopravy.cz proto oslovil s dotazy i ministerstvo dopravy. Jak chce ministerstvo do budoucna systémově řešit časté přetěžování kamionů (NKÚ upozorňuje, že kontroly ani pokuty v současné době nefungují, nefunguje ani vysokorychlostní vážení)? Jaké jsou plány, pokud jde o instalaci vysokorychlostních vah? Jak chce ministerstvo řešit neochotu obcí řešit přestupky a faktickou nemožnost vymožení pokut ze zahraničí?

Vyjádření ministerstva dopravy (upraveno v 10:30)

Celý systém jsme již zefektivnili vydáním vyhlášky č. 49/2022 Sb., zlepšili jsme možnost provázanosti informačních systémů ORP (obecních úřadů) s Registrem silničních vozidel, s dotčenými ORP napřímo komunikujeme a řešíme jejich praktické problémy při administraci přestupků.

V kontaktu jsme též s Českým metrologickým institutem ohledně relevantního opatření obecné povahy, které proces vysokorychlostního vážení reguluje. Cílem je mít průkazné vážení pro vymáhání přestupků.

Dalším krokem, který by měl zvýšit motivaci orgánů obcí s rozšířenou působností sankcionovat zjištěné přestupky, bude zvýšení podílu z vybrané pokuty (součást vládní novely zákona o pozemních komunikacích s předpokládanou účinností od 2024), stejně jako zavedení motivačního snížení trestu v případě úhrady pokuty vyměřené příkazem, kdy do této fáze je proces udělování pokut do značné míry více automatizovatelný.

Pro kontext je dobré zmínit, že v plánu je instalace celkem 12 vah v rámci systému, který je ve světovém měřítku unikátní; vážení ve vysokých rychlostech obvykle v zahraničí neprobíhá. Nyní je postaveno 6 vah, buduje se 7. Do konce příštího roku by jich mělo být 12.

Též chceme upravit výši poměrné části příjmu obce ze získané pokuty.

Tagy kamiony Ministerstvo dopravy ŘSD vážení kamionů
53 komentářů