Vysočina žádá vysokorychlostní železnici s terminálem v Jihlavě

Vizualizace budoucí podoby přednádražního prostoru Jihlava-střed. Pramen: Město JihlavaVizualizace budoucí podoby přednádražního prostoru Jihlava-střed. Pramen: Město Jihlava

Kraj Vysočina požaduje, aby stát při plánování vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Brnem (VRT) počítal s terminálem v Jihlavě. Radní

Kraj Vysočina požaduje, aby stát při plánování vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Brnem (VRT) počítal s terminálem v Jihlavě. Radní kraje projednali tento týden dvě možné varianty vedení nové železnice přes území kraje. S napojením krajského města Jihlavy počítá jen jedna z nich a tu bude kraj prosazovat i u vlády. Novinářům to řekl náměstek hejtmana Vladimír Novotný (ČSSD). Jihlavské zastupitelstvo projedná výstupy studie proveditelnosti tratě v pondělí.

Radní kraje podle náměstka trvají na tom, aby byla vybrána varianta vysokorychlostní tratě s připojením Jihlavy, což sdělí vládě a jejím poradním orgánům. „Vlastně to deklarujeme celou dobu, co se o VRT bavíme,“ řekl.

Vedení vysokorychlostní tratě už je podle podkladů kraje na Vysočině stanoveno na jedné straně od hranic kraje do Světlé nad Sázavou na Havlíčkobrodsku a na druhé straně směrem od Měřína na Žďársku na Brno. Ve zbylém území prověřuje zpracovatel studie proveditelnosti dvě různé varianty trasy. Napojení běžných tratí u Jihlavy umožňuje jen jedna.

Tato varianta s označením SK4 podle webu Jihlavy prochází okolo města v souběhu s dálnicí D1. Terminál tratě by pak vznikl v jihlavské části Pávov mezi firmou Bosch Diesel a D1. Zastavovaly by tam přímé vlaky mezi Prahou a Brnem. Vybrané vlaky by z vysokorychlostní tratě sjížděly a pokračovaly dál po běžných tratích.

„Pro budoucí rozvoj Jihlavy v příštích desítkách let je zcela klíčové, aby byla VRT trasována přes území města,“ stojí v podkladech pro jihlavské městské zastupitelstvo. Předkladatelem bude radní pro dopravu Jaroslav Vymazal (ODS). Podle radnice je toto nové železniční propojení důležité i pro fungování centrálního dopravního terminálu, jehož stavbu chystá Jihlava v místě městského vlakového nádraží spolu se Správou železnic.

Vysokorychlostní tratě by měly navýšit kapacity současné železniční sítě a zrychlit spojení na vytížených tratích. O jejich stavbě se v Česku hovoří od 90. let, přípravy však začaly až v posledních letech.

Z Prahy do Brna by měly vysokorychlostní vlaky dojet za hodinu. Z Prahy do Jihlavy by se tak lidé po nové trati dostali vlakem za 45 minut, uvedla na webu Správa železnic. Cesta vlakem z Prahy do Jihlavy teď trvá více než dvě hodiny.

ČTK

Tagy Jihlava Správa železnic VRT Praha - Brno Vysočina vysokorychlostní železnice
192 komentářů