Vysočina nemůže uzavřít výběr autobusových dopravců kvůli žalobě u soudu
Nové autobusy Setra pro Icom Transport. Foto: Icom
Původní dlouhodobé smlouvy s dopravci skončily už loni.
Původní dlouhodobé smlouvy s dopravci skončily už loni.
Jak směšně zní v tomto kontextu vyjádření tehdejšího hejtmana Běhounka někdy z roku 2019, že „soutěž nebyla vypsána, protože lhůta na dodání autobusů je až roční“ atd.
To, že předchozí smlouvy Kraje Vysočina s dopravci (zejména Icomem a jeho „dcerami“, o něco méně pak se Zdarem a Arrivou) budou končit ve 12/2019, bylo známo již od 12/2009, kdy byly sjednány předchozí, 10leté smlouvy.
A nyní, skoro 3 roky poté, se kraj vymlouvá na žalobu u soudu…
Vždyť tohle se mělo řešit někdy už v roce 2018.
Podvodník Kratochvíl v tom umí chodit. A ne jen na Vysočině.
Ve všech 8 soutěžených oblastech „náhodou“ vyhrál vždy stejný dopravce, jehož autobusy jsou na ilustračním snímku ke článku. A vždy náhodou byl vždy levnější o pár procent jak druzí dopravci v pořadí. Buď v této autobusové firmě umí věštění z křišťálové koule nebo v tom může být něco jiného (například https://zdopravy.cz/nejvetsi-dopravce-na-vysocine-sponzoroval-ods-jeji-zastupci-budou-vybirat-viteze-souteze-na-desetiletou-smlouvu-76916/).
Jestliže ICOM vlastní zázemí (odstavné plochy, garáže, servisy) a je i významným hráčem v kamionové dopravě, kde má také zázemí, tak je problém jít do soutěže bez dohody s ním o pronájmu.
Na druhou stranu má ICOM vcelku solidní vozový park, který obnovuje.
Ideální by bylo rozdělit kraj na 5-20 částí, a soutěžit místo všeho jednou za deset let průběžně, aby změny nebyli nárazové s riziky velkých kolapsů. A dělat to v jednom směru, třeba hodinových ručiček, aby ten kdo prohraje svou oblast, měl ještě šanci příští rok snížit cenu a získat oblast sousedící.
Pardubický kraj soutěžil soubor linek .. a problémům s BusLine to nezabránilo.
a který dopravce to dal k soudu a proč? Jsou tam důvody proč je zakázka hodná přezkoumání?
Bohužel autobusové zakázky v Kraji Vysočina…jsou dlouhodobě tak trochu zvláštní. Dodnes tam jezdí dopravci podle zvykového práva, dost možná jsou tam nějaká politická propojení… dostat se tam někde autobusem o víkendu, to je skoro nemožné. Co proti tomu je pár milionů o které se hádají pro nějakou úzkokolejku…
Alespoň že ten krajský tarif se jim celkem povedl (byť zatím jen v papírové podobě bez online verze).
Malý detail: dopravní dostupnost o víkendu, tj. jízdní řády, nesouvisí s výběrem dopravce.