Výročí legendárních vlaků. Před čtyřiceti lety dojezdil na Vindoboně Delfín

Motorová jednotka SVT 175 na expresu Vindobona v Táboře. Foto: Martin Harák / České dráhyMotorová jednotka SVT 175 na expresu Vindobona v Táboře. Foto: Martin Harák / České dráhy

Tuzemská železnice si připomíná výročí ukončení provozu vlaků, které dodnes budí pozornost. Přesně před 40 lety na konci května 1979

Tuzemská železnice si připomíná výročí ukončení provozu vlaků, které dodnes budí pozornost. Přesně před 40 lety na konci května 1979 dojezdily na expresech Vindobona východoněmecké motorové jednotky SVT 175 přezdívané Delfín.

Výročí připomněly dnes České dráhy v tiskové zprávě. Vindobona byla tehdy jediným vlakem, která spojoval Prahu s Vídní, cesta přes Tábor mu trvala šest hodin.

Vindobona vyjela na trať Berlín – Praha – Vídeň v roce 1957 jako nástupce dřívějších spojů mezi těmito metropolemi. Od počátku na ní byly nasazeny rychlé a na svou dobu a socialistickou úroveň služeb komfortní motorové jednotky. Nabízely pohodlné a na svou dobu rychlé spojení. Po celou dobu provozu trvala cesta z Berlína do Vídně okolo 12 hodin, přitom Praha ležela přibližně uprostřed cesty. Do obou cílových stanic to bylo přibližně 6 hodin cesty. To bylo podstatně méně než u ostatních mezistátních expresů. Ty jezdily například jen mezi Prahou a Berlínem ještě o hodinu až hodinu a půl déle. Dnes tuto cestu zvládají spoje Berliner přibližně za 4 hodiny.

Zpočátku se v provozu střídaly po dvou letech východoněmecké železnice DR, naše ČSD a rakouské ÖBB s různými typy motorových jednotek. DR zpočátku nasadila ikonické motorové vozy ze 30. let 20. století známé z tzv. „Létajících vlaků“. ČSD nasadily nové motorové jednotky z produkce maďarské firmy GANZ a nakonec také motorové vozy řady M 296.1, které po kompletní modernizaci jezdí stále na některých spojích ČD (854) a část veřejnosti jim stále přezdívá Vindobona. Rakouské dráhy jezdily na Vindoboně vlaky Blauer Blitz – Modrý blesk. Ten předtím jezdil například z Vídně do Benátek.

Se jménem Vindobona jsou však spojeny především legendární východoněmecké jednotky řady SVT 175 u nás přezdívané Delfín, které zajišťovaly provoz od roku 1972 až do ukončení provozu motorových souprav v roce 1979.

Delfíni jezdily také například do Kodaně či Malmö, zvládaly rychlost až 160 km/h. . Výkon dvojice motorů byla 2 000 koní a 4 až 6 vozů, v jednotce bylo možné měnit dle sezóny a poptávky počet vozů, nabízely 160 až 300 míst včetně jídelního vozu. Vindobona byla v té době povinně místenková a v příhraničních oblastech byla vnitrostátní přeprava omezena. Vlak poskytoval velký komfort.

Netradiční bylo například řešení 2. třídy v motorových vozech ve velkoprostorovém oddíle se sedačkami v leteckém uspořádání za sebou s možností otáčení podle směru jízdy. Neobvyklý tvar motorové jednotky s výrazným „nosem“, který ji odlišil od všech ostatních vlaků, a jízda za tajemnou neprostupnou západní hranici vytvořil z Vindobony jednu z největších železničních legend nejen u nás, ale v celé střední Evropě.

Od roku 1979 byly motorové jednotky na expresu Vindobona nahrazeny klasickými železničními vozy a po roce 1989 byla zařazena do komfortní sítě EuroCity. Změnila se i trasa, když mezi Prahou a Vídní začala jezdit místo přes jihočeský Tábor a rakouský Gmünd přes Brno a Břeclav. V některých letech se měnily i cílové stanice, když Vindobona jezdila na severu až do Hamburku a na jihu do Villachu u italských hranic.

Spojení z Berlína do Vídně přes Prahu skončilo, v současnosti jezdí pod jménem Vindobona osm párů rychlovlaků railjet mezi Prahou a Vídní. Většina spojů pokračuje dál do Štýrského Hradce. Z Berlína do Vídně jezdí přímé vlaky ICE přes Norimberk. Sice delší trasou než přes Česko, ale rychleji.

Jednotky SVT175 se dochovaly jen v neprovozuschopném stavu, jsou k vidění například v železničním muzeu v saském Chemnitz. Mluví se ale o jeho zprovoznění.

https://www.youtube.com/watch?v=WskCcy7SvzU

Delfín, Vindobona.
Autor: Andreas Steinhoff, Attribution, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=177229Motorová jednotka SVT 175 na expresu Vindobona v Táboře. Foto: Martin Harák / České dráhyAktuální stav jedné z motorových jednotek SVT 175 v muzeu v Chemnitz. Foto: Petr Štáhlavský / České dráhyAktuální stav jedné z motorových jednotek SVT 175 v muzeu v Chemnitz. Foto: Petr Štáhlavský / České dráhy
Tagy SVT 175 Vindobona
52 komentářů