Železnice Železniční průmysl

Návrat legendárního Delfína na koleje. Německo podpořilo jeho renovaci čtyřmi miliony eur

Delfín, Vindobona. Autor: Andreas Steinhoff, Attribution, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=177229
Delfín, Vindobona. Autor: Andreas Steinhoff, Attribution, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=177229
Jednotka má být zpět v provozuschopném stavu v roce 2023.

Po více než 35 letech od ukončení pravidelného provozu by se měla na koleje vrátit expresní jednotka VT 18.16. Vyrobená byla v tehdejší Německé demokratické republice, Češi ji znají ze spojení Vindobona z Berlína přes Prahu do Vídně a expresů z Karlových Varů do Německa.

Nadšenci, kteří se roky snaží o její záchranu a uvedení do provozuschopného stavu, se dočkali nečekané finanční vzpruhy. Německá vláda pošle na obnovu vlaku čtyři miliony eur, v přepočtu přes 104 miliony korun. O dotaci informovala německá média, například MDR.

Peníze obdrží sdružení SVT, které se v Görlitz na německo-polské hranici obnově jednotky už několik let věnuje. Není náhodou, že právě v tomto městě: jednotka vznikla v roce 1963 právě zde v někdejším závodě VEB Waggonbau Görlitz.

Nadšenci chystají obnovu do původního stavu, už běží například výroba sedaček. Jejich cílem je zprovoznit jednotku do roku 2023, tedy přesně 60 let poté, co byla jednotka na veletrhu v Lipsku poprvé představena a 20 let poté, co skončily nostalgické jízdy.

V Česku jednotky jezdily 7 let

Motorové jednotky SVT 175 měly přezdívku Delfín, v Česku jsou známé z expresů Vindobona, kde jezdily od roku 1972 až do ukončení provozu motorových souprav v roce 1979. Podle některých zdrojů jezdily na Vindoboně už od roku 1966 do roku 1969. Objevovaly se také u vlaků Karlex a Karola do Karlových Varů až do roku 1982

Delfíni jezdili také například do Kodaně či Malmö, jednotky zvládaly rychlost až 160 km/h. Výkon dvojice motorů byl 2 000 koní. V jednotce bylo možné dle sezóny a poptávky měnit počet vozů, nabízely 160 až 300 míst včetně jídelního vozu. Vindobona byla v té době povinně místenková a v příhraničních oblastech byla vnitrostátní přeprava omezena. Vlak poskytoval velký komfort.

Netradiční bylo například řešení 2. třídy v motorových vozech ve velkoprostorovém oddíle se sedačkami v leteckém uspořádání za sebou s možností otáčení podle směru jízdy. Neobvyklý tvar motorové jednotky s výrazným „nosem“, který ji odlišil od všech ostatních vlaků, a jízda za železnou oponu vytvořily z Vindobony jednu z největších železničních legend nejen u nás, ale v celé střední Evropě.

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kalanis

A bude ETCS? Bez toho se na některé úseky nepodívá.

Filemon44

Jen bych doplnil,že těch 35 let je od ukončení pravidelného provozu.Jako „výletní“ vlak jezdila tato jednotka z Berlína do Prahy minimálně ještě roku 1998.

Aleš

Naprosto skvělá zpráva!!! :-)))
Ale Honzo, zase musím prudit, ne v Görlitz, ale ve Zhořelci!
https://cs.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6rlitz

Aleš

Mínusáři určitě říkají, že se byli ve Wien, namísto že byli podívat ve Vídni.

Aleš

EDIT: že se byli podívat ve Wien, namísto že byli podívat ve Vídni.

Václav

Není žádný předpis, co se má používat. Většinou se používá, to co je zažité.

Bob

A dokládáte to tím, že i na Wikipedii preferují současný německý název před historizujícím českým. 🙂

Aleš

OK, o místních zvyklostech v Liberci toho vím samozřejmě míň 🙂

Jaroslav

Prosím vás, někdy v 70tých letech jsem nějakou podobnou jednotku viděl stát jako vrak na vedlejší koleji nádraží v Horní Plané u Lipna. Nevíte o tom někdo něco? Myslíte,že by to mohla být jedna z nich?

Pepík

To byla asi část maďarské jednotky, která jezdila jako Hungárie. Výronce Ganz, nebo jak se to jmenovalo.

KAREL61

Ano.Tento vlak jezdil na trati Praha-České Budějovice.Pamatuju si na něj.Už je to ale dávno…

Filemon44

Praha-ČB ne,nýbrž Praha-Veselí-České Velenice

Martin

Die SVT 18.16 verkehrten auf folgenden Strecken:

Berlinaren: Berlin – Malmö (mit der Seestrecke Sassnitz–Trelleborg)
Karlex: Berlin – Karlsbad
Karola: Leipzig – Karlsbad
Neptun: Berlin – Kopenhagen (mit der Seestrecke Warnemünde–Gedser)
Vindobona: Berlin – Prag – Wien

Berlin – Bautzen, der sogenannte „Sorbenexpress“

Vladimír

Kráísný vlak, jako kluk jsem na něj čekal na nádraží v Táboře…

Olda

Já v Lovosicích, jezdil nám okolo školy.

Honza D.

Dotaz pro pamětníky – Karlex jezdil do KV přes Plesnou. V paměti mám ještě jméno vlaku Karola. Ten po ČSSR snad také jezdil do KV přes Plesnou a byl rozdíl v tom, že jeden jezdil z Lipska a druhý z Berlína? Byly oba vedeny touto řadou nebo bylo něco v klasice?

Petr Šimral

Jezdili oba, konec provozu v roce 1982, tedy provoz v ČR trval podstatně déle, než se traduje, protože se SVT 18.16 ukazovala na Vindoboně již před rokem 1969 od roku 1966 a dojezdila na Karlexu a Karole v roce 1982. Tedy místo sedmi let celých šestnáct let –> zdroj počátku zde: https://www.ctidoma.cz/zivotni-styl/2019-06-05-legendarni-expres-vindobona-vlakovy-spoj-zanechal-nesmazatelne-stopy-v , konec provozu vlastní paměť, chodil jsem Karlexu a Karole mávat z mostu v Chodově „za plotem“, tedy již na nové trati, která byla otevřena v květnu 1980.

Honza D.

Díky za odpověď. A jakou měly v NDR výchozí stanici?

wxdf

Karlex: Berlin – Karlovy Vary
Karola: Leipzig – Karlovy Vary

simbič

Na nějaké stránce mají komplet řazení od hluboké normalizace. Tam to najdete pokupě.

Šejdr

Ta nějaká stránka je vagonWEB 🙂
http://www.vagonweb.cz

Honza D.

Díky, na ten jsem vůbec nepomyslel. 👍

Ladislav Najman

V roce 1973 jsem měl čest tím vlakem jet . Z nádraží Berlin – Ostbahnhof do Prahy. Bylo mi tehdy dvanáct a vraceli jsme se domů z rekreace na Rujáně. Na peróně jsme se dali čirou náhodou do řeči se strojvedoucím , byl to Čech , a ten mne nakonec vzal do kabiny strojvedoucího kde jsem strávil celou cestu v úseku z Berlína do Drážďan. Byl to úžasný zážitek být přímo vepředu na lokomotivě takového tehdy super vlaku a vnímat tu rychlost . Já vím , porušilo se určitě X předpisů ale dneska je to promlčené…. 🙂 Od té doby… Číst vice »

Ladislav Najman

V roce 1973 jsem s tím vlakem jako dvanáctiletý jel z nádraží Berlin- Ostbahnhof do Prahy. A navíc jsem měl mimořádnou náhodou možnost být v kabině strojvedoucího celou cestu s v úseku Berlín – Drážďany. To byl zážitek ! 🙂

Petr Šimral

Nedůvěřujte tisku, který píší fandové. Je to asi totéž, jako věřit podnikovému motivačnímu časopisu. O Vindoboně jsem toho přečetl docela dost včetně nasazování různých jednotek.
Údaji od roku 1966 věřím, někde jsem viděl fotku spřežených SVT 137 a SVT 18.16 na českém území. Tuším, že to byla kniha o Ganzech první díl.

Od lesa

Metrans už něco vydává..?))))

Petr Šimral

Ano. Je to občasník.

ing. Miloš MAREK

Delfína na Vindoboně v GVD 1968/9 pamatuji.

Dolfi

Moc se omlouvám příště si dám pozor.

Dolfi

Doufám že až ho dají do kupi tak sním dorážejí taky k nám. A co takhle dát třeba i jednu soupravu? Bylo by to super dát do kupi akci kde by se zúčastnily. Soupravy který zbyli a sjet se snima třeba na Hlavami v Praze. Ale to je spíš sen.

Apten

Přečtěte si vždy po sobě to,co napíšete

Od lesa

Hoďte na stůl nějaká éčka, rádi přijedou.

Jarda Š.

Mohl by si ho objednat Liberecký kaj, aby jezdil pravidelně z Görlitzu přes Frýdlant, Liberec a Jablonec do Tanvaldu. Třeba by potom tak nebrečeli, že si nemůžou objednávat RegioPantery, protože v kraji nemají dráty, kdyby jim tam jezdil Delfín.

Petr Šimral

Pokud je mi známo, jednotky nikdy nebyly schválené v Polsku.

Od lesa

Ono by to ani přes Jablonec nejspíš nemohlo, ale asi bych se překonal seběhnout z kopce se na to kouknout.

Petr Šimral

A proč by to nemohlo přes Jablonec? Poloměr oblouku menší jak 150 metrů tam není a normu Delfín bez problémů má.

Jenom z Tanvaldu do Kořenova a zpět by ho musela jistit Zubačka 🙂

medical_examiner

Nějaká čerstvá z Bruselu…

Od lesa

Je dobře, že to bude jezdit, byl to sice jen výkřik do tmy reálného komunismu, když vezmeme co stejná továrna vyráběla v 30. letech, ale dobře za něj. Smutné je to, kam bolševik tamní (nejen) železniční průmysl dovedl (Bdtmee), no a u nás škoda mluvit.

Češi ale za 2 miliony eur vyrobili paskvil jménem 842.038.
Pardon 825.001.
Doufám, že to pro všechny je dostatečně odstrašující případ, který jsme všichni zaplatili, aniž bychom chtěli.

Jiří Kocurek

To vám tak vadí, že je tam naftový motor místo benzínového? Bych vás chtěl vidět, jak provozujete ten benzínový motor za svoje.

Od lesa

Mě nevadí jen motor, ale celá ta agregátová prasečina, ledky, počítače, vakuový hajzlík, kamrlík na gastrovozejky, brzdy, lak, atd. atd. a hlavně celá ta megarozkrádačka.
Jediné, co se dá tak nějak pochválit, je interiér.
Jinak co se týká benzíňáku, nacpal snad někdo nafťák do šumperského Věžáku nebo cpe ho snad někdo do Slovenské Strely?

pavonel

Ty původní motory existovaly do roku 2002 jako záložní zdroj el. energie v Hudebním divadle Karlín, po povodních zmizely neznámo kam. Byly to naftové motory z ČKD. Ono se z vozu zachovala jen skříň a podvozky bez pohonů. Původní brzdy byly málo účinné, proto max. rychlost omezena na 90 km/h (motorově zvládal šíp 130 km/h). Byl to prostě prototyp a ne všechna tehdejší inovativní řešení byla ideální. Proto bylo prostě přistoupeno ke kompletně novému řešení pohonu vč. řízení, brzd, atd. atd. Pořád je to daleko příznivější varianta, než kdyby dodnes hnila skříň někde v kopřivách.

Od lesa

Nikdo neříká, že je špatně, že se to vytáhlo z kopřiv, ale jak se to udělalo a kolik to sežralo.
Vím, co tam bylo za motory (a že si to majitel zavčas neošéfoval je jen jeho chyba a že tam mohlo být něco vhodnějšího nemá ani cenu komentovat), stejně tak řadu detailů, včetně toho, že to byl nedodělek už z ČKD…. to byla jen oponentura předchozímu příspěvku.
Jinak jestli ještě není v hutích, tak hnije jinde třeba M274.011, jenže to šotouše nezajímá.

Bram

To, že v roce 2002 existovaly motory ze Stříbrného šípu se říká, ale podle všeho to není pravda. Zmizely daleko dříve, patrně je někdo vyměnil za jiný typ, který se běžně vyráběl.

Tonda Sehnal

Příště nám prosím ukažte, jak na to. Rádi se všichni poučíme. Chce to jen přiložit ruku k dílu. 🙂

Od lesa

Toníku, stejně jako ty makám a ještě na starším.

Martin Lér

Mám pocit, že nebyla (narozdíl od strely) k dispozici žádná dokumentace, ne?

Od lesa

Bylo jí dost na to, aby za více než 2 miliony € daňových poplatníků se vyrobil zmetek.

Jouda

Tvl na čem jedete ? 🤭🤭😂😂😂😂😂. Chci to taky 😂😂😂

Od lesa

Na realitě, obláčky nechávám vám.

Krušnohorec

„Nafťák“ je nacpaný do M120.485, výtopna Křimov.

Od lesa

Ale proč…

Roman

Hmm. 6 pozitivních slov a pak x desítek slov stížností…..

Od lesa

x desítek smutného konstatování

Pe.tr

Realita .

Vojtíšek

CO je 825.001? To neznám.

Od lesa

Takovej paskvil, nechtěj raději vědět.

asdfg

Stříbrný šíp, M260.001.

IQ 80

Co strejda Google?

Bram

K tomu mohu dodat jediné: Neposer se. 825.001 je příklad vozidla, kde se to, co zbylo, podařilo velice citlivě a pod dohledem příslušných institucí zrenovovat. A co se nedochovalo, doplnilo se tak, že je to převzato již v současnosti jezdících vozidel. Lépe to dopadnout nemohlo a to myslím vážně.

Od lesa

To sis asi popletl vozidla. Ale ano, mohlo to dopadnout i hůř.

K.S.

Kolik se těch jednotek dochovalo? Ví někdo?

asdfasdfasdf

minimálně jedna. 🙂

Petr Šimral

Nejsem si úplně přesně jist, ale minimálně dvě. Jedna v Berlíně a jedna v Chemnitzu.

Petr Šimral

Díky. Tak to jsem nečekal 🙂