Výroba aut v Česku spadla na úroveň před osmi lety

Čtvrtá generace modelu Škoda Fabia. Foto: Škoda AutoČtvrtá generace modelu Škoda Fabia. Foto: Škoda Auto

Jedenáct procent v Česku loni vyrobených vozidel mělo elektrický pohon.

Produkce silničních vozidel v Česku spadla loni kvůli nedostatku některých dílů, zejména čipů, na úroveň před osmi lety. Podle dnes zveřejněných dat Sdružení automobilového průmyslu se loni v Česku vyrobilo 1 141 698 silničních vozidel všech typů. To představuje pokles o 3,7 procenta vůči prvnímu pandemickému roku 2020. Pokles se dotkl především výroby osobních vozidel a autobusů, ostatní segmenty tuzemské finální výroby oproti roku 2020 rostly.

„V globálně úzce propojeném odvětví se naplno projevily následky pandemie covidu-19. Autoprůmysl čelil nedostatku vstupních surovin, materiálů a klíčových komponentů. Celosvětová krize na trhu s polovodiči pak vedla k výraznému útlumu výroby automobilů po celém světě. Řada automobilek, a tedy i jejich dodavatelé, byla nucena v průběhu roku zpomalovat či úplně zastavovat své výrobní linky. To vše při extrémním nárůstu cen vstupů, dopravy a energií,“ hodnotí uplynulý rok Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Výrobě autobusů vládne dál Iveco

Podle odhadů sdružení nebylo kvůli čipové krizi vyrobeno v českých automobilkách až 300 tisíc aut, která by jinak automobilky bez problémů prodaly.

Zatímco na samotném českém trhu tvoří elektromobily jen kolem procenta prodaných aut, v českých automobilkách dosáhl podíl elektrických vozidel už 11 %.

Segment osobních aut loni prodal o 4,1 % méně, vyrobeno bylo celkem 1,105 milionu aut. Produkce se výrazněji propadla ve třetím čtvrtletí uplynulého roku, kdy kulminovala krize na trhu s polovodiči. Devět z deseti aut míří na export. Zatímco produkce v závodech Škoda a Toyota klesla, Hyundai loni zaznamenal nárůst produkce. Z celkového počtu vyrobených osobních vozidel bylo celkem 121 262 ks elektrických.

Produkce autobusů loni mírně klesla o 2,4 % na 4 947 vozidel. Celkem 687 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh (-33,9 %), zbývajících 4 593 bylo exportováno (+4,6 %). Ve vysokomýtském IVECO CR bylo vyrobeno 4 365 autobusů, tedy o 3,4 % méně než v přechozím roce. SOR Libchavy dokázal vyrobit 552 autobusů (+4,9 %), z toho 60 ks bylo s čistě elektrickým pohonem (tj. podíl 10,9 %). ŠKODA Electric vyrobila v minulém roce 6 autobusů.

Stoupla produkce nákladních vozidel: Tatra loni zvýšila výrobu o 6,9 % na 1 262 aut. Nárůst zaznamenala i výroba motocyklů. Produkce Jawa Moto stoupla o 87 % na 1 035 strojů. Desetinový nárůst zaznamenala výroba přípojných vozidel.

Tagy Sdružení automobilového průmyslu
3 komentáře