Vyřešit rozpočet, vyměnit správní radu SŽ, podívat se na radary. Nový ministr dopravy představil první plány
Ivan Bednárik na první tiskové konferenci ve funkci ministra dopravy. Foto: Jan Šindler / Ministerstvo dopravy

Vyšší slevy pro vybrané skupiny cestujících začnou platit příští rok.
Trajdání seniorů a studentů je opravdu smysluplná investice.
První vystoupení nového ministra a už průser. Jde to rychleji, než jsem čekal. Koukám, že nominant SPD nebyla jenom formalita, ale jasný pokyn, jaké zájmy a jaká stanoviska má hájit a prosazovat. Jdeme slovenskou cestou. Doslova.
Bohužel, jednodušší uvěřili že se mají špatně a zvolili klauny. Čekají blahobyt, dostanou cirkus
Zatímco „méně jednodušší“ buď k volbám nešli, nebo slyšeli na bláboly o tom, že Motoristé jsou „pravice“, díky které nebude „Green Deal“ a přestane nám lhát ČT. Mám několik podobně postižených jedinců – okolo 50… Takže se nedivím tomu, co za hámotiny můžou mít v hlavách lidé 70+.
V obojích případech je to průser a důkaz toho, že okolo čtyřicítky (ne-li dříve) dotyční vyřadili rychlost s očekáváním, že svět se nebude měnit a dojedou to pohodlně na setrvačnost. Což je nesmysl.
Ležím doma s virózou a tak jsem tiskovky některých nastupujících ministrů slyšel. Pan Bednárik mluvil jako po velkém flámu, dobrý dojem jsem z jeho vystoupení rozhodně neměl. Vůbec nejde o tu jeho legrační češtinu, ale o celkovou zmatenost jeho projevu. No možná na něho také doléhá chřipka, nebo tíha úkolů před ním stojících, nevím. Každopádně mu přeji mnoho úspěchů, nebude to mít jednoduché.
PS: Nevíte někdo kam “zmizel” Dan Ťok? Ten MD vedl podle mého názoru také velmi dobře.
Kanadská CBC měla hezkou detailní reportáž o tom, proč se jejich VRT ambice už několik desítek let trápí v plánovacím pekle, zatímco Španělsko za stejnou dobu postavilo 4000 km. Jedna podstatná lekce je, že Španělé nezačali nějakým super ambiciózním projektem. Začali prostou, relativně krátkou tratí Madrid-Sevilla, čímž se povedlo získat nějaké zkušenosti, ale hlavně nabrat politické body, získat širší veřejnou podporu a lepší financování. Česko má v tomto našlápnuto správně: začít jižní Moravou a Moravskou bránou – nijak kontroverzní, dobrý terén, snadné napojení, okamžitý efekt. V následujících letech ani není reálné dělat o moc víc, ale bylo by obrovskou chybou… Číst vice »
Přesně tak, ostaně VRT Moravská brána nebude mít jinou trasu, pokud by se z „úsporných“ důvodů postavila na 230 km/h. Zářezy, násypy, mosty budou prakticky stejné, lepší trasu než podél dálnice stěží vymyslet.
hned po tom, resp. současně bychom měli začít s napojením na Drážďany. Není to jen o trati, zrychlení cestování, ale o společenské změně v regionu, který na tom není nejlépe. Ukázat lidem, že mohou studovat v Německu. Pracovat tam. A bydlet tady. Utrácet tady. Rozvíjet místní společnost vědomostmi, které si přivezli z Německa. Lépe se utrácí, když člověk má 80k měsíčně (odhad u prodavače v hypermarketu v době dostavby VRT), nebo za 40k. To pak takový člověk může uvažovat i o vlastním bydlení, výstavbě domu, což generuje další pracovní pozice …
Je zajímavé, že obdoba SŽ, tj. ŘLP+Letiště V.H. má obdobný význam dle modal splitu, ale nebere tuším žádné dotace a nevyžaduje takovou pozornost.
Čím to?
Nebylo by načase začít dodržovat Právní řád ČR, tedy ukončit tento nádražní socialismus, který slouží zejména jako mlha pro přelévání dotací k nádražním monopolním dodavatelům=otestánkům.
Tedy OKAMŽITĚ vypnout dotace do státního podniku SŽ?
Jde o to jestli pak budete ochotný dat za jízdenky Praha- Ostrava tři tisíce?
Některým lidem by se měli OKAMŽITĚ vypnout ty internety……..
Navratnost na poplatku za dostupnost je ccs 5% nakladu a to na hlavnich koridorech, takze by se musel zvysit cca 20x. Takze vse do kamionu a aut….je potreba nejprve počítat než trousit moudra.
Pořád nechápu, že ten Ivan do toho šel ..
Co na tom nechápete? Pro kariéristu s maturitou je to příležitost z říše snů.
Je pro mě novinkou, že je tam za SPD, jsem čekal že za Bureše. Jako bejt někde jako cokoliv za SPD, tak se na sebe asi nemůžu podívat do zrcadla. Hnus trochu, no.
Vzít z peněz na obranyschopnost? Slovákům je jedno jestli máme schopnou armádu. Možná nás chtějí okupovat jako první.
Oprava vlečky do skladu státních hmotných rezerv má s obranyschopností docela dost společného. Jestliže má ČR závazek rozpočtu na obranyschopnost, tak tohle je jedna z věcí, která se dá použít.
Ano, ale velké rozpočtové kouzlení se od toho čekat nedá. Ty výdaje na obranu v centrále NATO kontrolují a úplně všechno nekousnou.
Státní hmotné rezervy podle mě nepatří pod Ministerstvo dopravy.
To je chucpe, co? Pár hodin po jmenování. Neskutečná prasárna, jinak se to říct nedá.
S tímto „transferem“ operovala už Fialova vláda.
Je paráda, jak Česká televize utnula tiskovku nového ministra a dala tam paní Zlámalovou. Její názory mě v den jmenování nové vlády, o které tvrdila, že nevznikne, opravu hodně zajímají.
Jak na vás ta tiskovka působila?
Docela by mě zajímalo, jak přistoupí k nařízením z EU typu: Nařízení (EU) 2024/1679 o hlavních směrech EU pro rozvoj transevropské dopravní sítě – https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/HTML/?uri=LEGISSUM:4798347 Zejména: 1) Nařízení vyžaduje, aby hlavní letiště s více než 12 miliony cestujících ročně byla propojena dálkovou železniční dopravou, díky čemuž bude železnice konkurenceschopnou alternativou k vnitrostátním letům. Když pomineme dálkovou linku Praha – Rakovník, tak to znamená v praxi dostat letiště na síť VRT, se kterým nesouhlasí jak SŽ, tak i MD … 2) Termíny rozvoje sítě TEN-T: – Hlavní síť bude dokončena do 31. prosince 2030. – Rozšířená hlavní síť bude dokončena do… Číst vice »
Vlak na letiště? A taxikáři budou tahat rikšy msto konškých spřežení na Staromáku .
než se dostaví VRT aspoň poblíž letiště, tak už budou autonomní taxíky …
Ad 1) které vnitrostání lety v ČR bychom měli nahradit?
Však se na letiště potažmo do Kladna plánuje jedna z Ostravských linek.
VRT na letiště žádnou podmínkou není. Stačí trolej na Semeringu.
Doteď nechápu, proč wishlist, který připravilo ŘSD a SŽ na rok 2026 se 1:1 promítl do rozpočtu SFDI, ale není řešeno financování v rámci rozpočtu státního. Je super, že se nám daří projektová příprava staveb, ale když projektově připravím 500 mld. staveb, tak je taky dáme 1:1 do rozpočtu SFDI?
Protože stát prostě nemá co by přidal a bude muset po letech stavby všeho co se povedlo připravit začít vybírat co stavět hned a co může počkat.
Co na tom nechápete? Bylo před volbami a to se nikdy neškrtá.
Bilion je hodně? A kolik by ty tratě (které jsou beztak potřeba, už kvůli nedostatečné kapacitě stávajících) stály na rychlost třeba jen 230 km/h; stojí ten rozdíl aspoň za to, když už se na to pak třeba 100 let nehrábne (jen údržba a cyklická obnova)?
Já tam spíš vidím problém toho, že takhle se nedá pracovat. Jsou prostě projekty, na kterých má být shoda. Na druhou stranu, pokud se nepletu, nová vláda zatím mluvila o tom, že škrtnout projekty VRT a RS, které přibyly až za poslední 4 roky, tedy projekty na Drázďany-Praha, Praha-Ostrava sahat snad nebudou.
Drážďany – Praha opravdu není projekt poslednich 4 let.
ten byl schválen ještě za první babišovy vlády. Nejvíce se mluvilo o stopnutí VRT Praha-Hradec-Polsko která je i z mého pohledu zbytečná. Stačí napřímení+ druhá kolej u stávající trati, vysokovská spojka.
Na Hradec bych třeba uvítal, kdyby si pod novým ministrem začalo hlavně makat na trati Lysá – Hradec, kde se SŽ dokázala posunováním dostat už na rok 36.
Jinak bylo také pěkně mít konečně nějaký plán financování po vzoru ÖBB. Je jasné, že nějaká prioritizace je nutná a že nebude na vše do 10 let. Spíše mě mrzí toho ztraceného času za posledních 10-15 let.
Tak rok 36 je jen výsledek kompromisu MD, Ropid a Žesnad tady to za SŽ nejde.
na téhle trati záleží na tom, jestli Poláci začnou stavět ten jejich megaHUB. Pokud ano, byl by nesmysl mít napojení jen nějakou regionální tratí.
Vojtěch píše: „projekty na Drázďany-Praha, Praha-Ostrava sahat snad nebudou“.
… snad …
Velmi pravděpodobně bude 230 stát víc jak těch 300.
Proč?
Tak to určitě ne. 230 bude určitě levnější, jde o kolik. A to si bez technického prověření netroufám říct.
Bilión na investice plus další miliardy ročně provozních nákladů. A kolik byste byl ochotný platit jízdné za ujetý kilemetr (z vlastní kapsy)?
Vozidla jsou v kategoriích do V = 250 km/h a nad, takže VRT-kou na V=250 km/h se dá minimálné na vozidlech ušetřit – viz Švýcarsko, Rakousko, Švédsko atd.
„Podle Bednárika platí plán z programového prohlášené na navýšení slev ve veřejné dopravě pro vybrané skupiny cestující z 50 na 75 %. Na dotaz, zda tyto peníze nebudou chybět na investice v dopravě uvedl, že jde o podporu cestování veřejnou dopravou pro určité skupiny obyvatel, například seniory či studenty“
Takže neodpověděl. 🙂
To se zas ANOdůchodci se budou chechtat v Ex 1, jak jedou díky guruovi za pár korun z Olomouce do Prahy a zpět? Když jsem toto zažil, nevěřil jsem, jak někdo může mít potřebu toto hlásit na celej vagon, s pocitem nadčlověka, jenž to všem nandal. I 50 % dolu je šlechetná a velice vstřícná „státní“ nabídka. Na takové rozhazování doplatí všichni. Nadslevy by rozhodně neměly platit ve špičkách.
Nejvyšší čas začít vzdělávat lidi, co je to populismus a jaké jsou jeho druhy a v čem je zhoubný.
Bednárik není politik můj osobní tip je, že ví moc dobře, že ekonomicky mu tenhle bod do karet nehraje. Ale má holt nějaké politické zadání, se kterým musí pracovat.
Pak je právě přesně ten nesmysl v tom se tvářit, že Bednárik tam má být jako odborník. Ne, je tam jako politik. S nějakým politickým zadáním.
Vůbec pojem „vláda odborníků“ je totál nesmysl pro prostoduché voliče.
Naopak to dál křiví politiku, protože špatný politik má nést politickou zodpovědnost a případě nebýt zvolen (viz Stanjura), jakou zodpovědnost nese Bednárik? Žádnou. Stejně jako SPD.
A to tam měl jít někdo z SPD? Míra Rozner? Nebo jiný odborník z SPD? 😄
Jasně, že měl😀. Ale chápu. To je můj politický idealismu. Myslím, že ani Andrej by se do takové vlády nehrnul.
Však já konkrétně s panem Bednárikem nemám problém. Což je ovšem spíš shoda okolností, nebo řekněme „pro mě nezávadný odborník“, na rozdíl třeba Žáka, to byl tak odborný ministr dopravy. Ale přesně jak píše Vojtěch, obecně je to špatně, protože nulová odpovědnost takového „nepolitika“.
Tak to raději zpátky Ťoka, ač se na něj nadává dodneška.
Pokud chce brát peníze obraně, tak je to jeho politické zadání jasnější než facka. Ostatně je tam za stranu, která která by nejradši už zítra kolaborovala s Kremlem.
Ostatně pro takovou stranu pod Jožko Rážom jr. pracoval v minulém jobu, takže z tohoto pohledu no difference.
Ministr je funkce výsostně politická. Bednárik se politikem právě stal.
‚Našilidi‘ jsou holt nejzásadnější voličskou skupinou, demokracie je neúprosná. Politický prodej hrnců je budoucnost této země.
Je to alibista. Já nechápu, proč ho do dneška někteří stále obdivují.
Asi by bylo dobré se připravit na to, že když to nejde logicky objájit a vysvětlit, tak na to nebudou odpovídat.
Ostatně bývalí Ivanovi kamarádi podobně vysvětlili proč chtějí zrušit úřad na ochranu svědků a oznamovatelů trestných činů, viz tragikomický seriál ze slovenské reality:
https://youtu.be/CGX21t43uGc?list=PLJlTDcBkLoOFuC7Fe6NTfvoV-4boZCyBL
75% sleva je vyhazování peněz.
O tom soudný člověk nemůže pochybovat ani vteřinu. Samozřejmě že to je bohapusté vyhazování peněz. Nestydatost této vlády nebude mít hranic, to je naše jediná jistota.
Kdyby se hlavní politické strany dokázaly shodnout na dlouhodobé vizi pro VRT napříč volebními obdobími (jako např. v Rakousku), nemuseli bychom dnes znovu ztrácet minimálně čtyři roky příprav. Vysokorychlostní železnice by neměla být ideologické téma, které z něj dělají marginální strany typu SPD a Motoristé, ale strategická investice do národní prosperity a rozvoje regionů, jak to ostatně vidíme v řadě jiných evropských zemí.
ANO ale pro VRTky bylo – v roce 2017 bylo ve vládě, která VRTky schválila.
ANO = Babiš. Nikdo jiný tam nerozhoduje. A na co Babiš nezměnil názory? Za covidu je měnil i během dne, natož za 8 let…
Mmch. stejně tak je fajn, mít dlouhodobý konsensus ohledně reformy penzí, kde ANO taky ještě v letech 2017 – 2021 vědělo o tom, že po roce 2040 bude demografická situace taková, že věk přiznání státní penze 65 let bude těžko udržitelný. A i Schillerová v roce 2019 prosazovala výhledové navýšení tohoto věku.
A hle, už jsou pár let proti tomu a kritizovali Fialovu vládu za to, že jej chce navyšovat.
Každý vidí, kterým politikům je jedno, co bude v roce 2040. Někteří z nich nebudou živí a jiní budou bezpečně pobírat luxusní penzi.
Přitom generace které se zvýšení důchodového věku nad 65 týka nejsou jeho typičtí voliči.
Jeho typičtí voliči by nepochopili, že není řeč o nich.
Bohužel mnozí jeho voliči nechápou, že dnešní poměr lidí ve věku 20 – 65 let vůči lidem 65+ není stejný, jaký bude za 10, 15, natož 20 let.
Nicméně samo ANO se o taková vysvětlení ani nesnaží – mmch. na rozdíl od Jurečky, který to opakovaně psal i na svém FB.
Však říkám, bylo by to pro ně moc složitý 🙂
Z Jurečky udělali v komunitě fanoušků ANO největšího arciďábla, bůhví proč.
Jenže pak byl pro VRTky i Kupka a tim pádem to nová vláda musí dělat jinak.
Moje řeč!
Souhlas, jen se zeptám, jak VRT přispěje rozvoji regionů? Třeba ano, ale neumím si to představit. Dík.
Zvýší mobilitu obyvatelstva bydlícího v okolí zastávek/stanic či jak se tomu bude říkat.
Nemám rád užívání slova regiony ve významu „vše mimo Prahu“.
Tak budeme doufat, že u železnice ano. U silnic je to podle mých zkušeností poněkud jinak, v regionech zanikají díky dostupné dopravě místní střediska služeb, také mizí obchody… Vše se dá dovážet. Pro vysvětlení – bydlím v pohraničí.
No, šanci dostal, ale první vyjádření mnoho mé důvěry nevzbuzují
Ono i vypadá že dost zestárl a sešel. Není nemocnej, nezačal tam lejt první ligu? Sledujte ten rozdíl pěti let:
https://zdopravy.cz/je-to-sebevrazedna-mise-rika-novy-sef-ceskych-drah-chce-posilit-obchod-a-zrychlit-souteze-67948/