cargo

Vyřazené tramvaje z Ostravy skončily na nádraží u Jizery. Majitelé sní o přestavbě na plyn a provozu pod sjezdovky

Odstavené tramvaje T3 z Ostravy v Rokytnici nad Jizerou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOdstavené tramvaje T3 z Ostravy v Rokytnici nad Jizerou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Plány narazily u Libereckého kraje, na trať z Martinic do Rokytnice nechce tramvaje pustit kvůli legislativě.

Zpět na článek
186 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiřik

Takto upravená T3 by se výborně hodila třeba ve Dvoře Králové. Nádraží je 2 km od města (ostrou chůzí dvacet minut), přitom ale až skoro do městského centra vede (téměř) nepoužívaná teplárenská vlečka. Tam by taková „T3.LPG“ udělala parády mnohem víc.

Miloš

Když se nechce tak to nejde. Také když to vymyslel někdo jiný. Tramvaj je drážní vozidlo. Dodačné úpravy vozidel není neřešitelný problém. Tramvaje jsou oproti třeba 810 ideální regionální vozidlo. Náhon na více kol, natáčené nápravy… Jak se píše, v jiných státech EU žádný problém. Některé počínání úředníků je na žalobu. Maření úsilí, podezření na korupci…

PvvS

Natáčené nápravy ?

Jiřik

Zkuste mi jen tak pro zábavu načrtnout dodatečné úpravy šestnáctitunové T3 tak, aby případný náraz do dvacetitunové 810 skončil jinak, než nárazníky 810 v úrovni předních dveří T3 a řidičem T3 rozmazaným okolo spřáhla 810. Strojvedoucí 810 bude mít leda poškrábané holeně.

Valiboss

Kraj opet koupi vyrazene stroje z Nemecka ze srotiste za cenu kovu.Jako to udelal posledne,(tajemstvi ČD).

Tom

O

Vašek

Celý projekt naprosto šílený, podobně jako zadrátovat balockou lesní železničku a vybudovat novou trať. Asi relativně nízká cena vozidel zamlží mozek a zablokuje racionální uvažování.

Miloš

Je dobré se podívat, jak podobné projekty už dávno fungují jinde. Na zdržování jsme experti.

DOPRAVAK01

Tak nejenže šotouš zahučel peníze do do projektu, pro který nesehnal povolení, ale ještě zahučí další do přestavby….a nezíská povolení…..Tleskám projektovému manažerovi, který tohle řídí, sněte dál.

PvvS

Kddyby jeho vlastní… Ale z projektu, kterej platí škola.

M H

Nebylo by náhodou nejjednodušší začít provoz s klasickými 810? Velikostí a vysokopodlažností je to podobné jak T3. Cenově to nejspíš ve výsledku vyjde lépe, protože to je již schválené drážní vozidlo s nezávislou trakcí…čímž navíc odpadnou formální překážky. Atrakce by to nebyla, ale z přepravního hlediska by to posloužilo stejně 🙂

Jiřik

810 na této trati jezdí běžně. Každé dvě hodiny jeden pár vlaků.
Akorát že nezajíždějí až na konečnou v Rokytnici, protože tamí nádraží je pro obyvatele Rokytnice prakticky nepoužitelné (daleko od obce, mizerná terénní dostupnost, totální devastace objektu).

David

Další Hašišbedna

ythomas_ct

Docela by mě zajímalo, jak se Drážní úřad tváří už jen na tyhle fotky, kdy si někdo na nádraží odstaví na koleji tramvaj. Resp. jak by se tvářil v hypotetickém případě, kdy by se to z jakéhokoliv důvodu (třeba blbé zajištění – jak se vlastně tramvaj na „velké dráze“ zajišťuje správně?) pohnulo a vykolejilo to na výkolejce nebo se to dokonce s něčím potkalo a způsobilo škodu?

Kalanis

To už tu bylo. RT6 vyskákaly při posunu v Nymburce. Akorát ty měly pražský profil kola. Ostrava má železniční profil.

Jiřik

Mám dojem, že tam jsou zamčené výkolejky i výměny, takže na širou trať by se ty T3 dostaly jen nějakou hodně velkou sabotáží.
Čistě teoreticky by se ty T3 mohly samospádem dostat až do Horní Sytové, ovšem všechny mezilehlá nádraží jsou ve vodorovné rovině a „vypnutá“ T3 by na nich zastavila díky jízdním odporům.

Pája

Pohon na perpetuum mobile to bude mít. S elektrickým přenosem výkonu.

Tuzemák

Jestli počítám správně, tak by se to mělo pohnout i na „běžnou“ elektrocentrálu 3f 400V. Po usměrnění je za usměrňovačem 1,4x vyšší napětí tedy něco kolem 560V, jestli budou dobijet i do kapacity-baterek, tak kolem 600V by tam podle zatěže i mohlo lítat. V troleji nebude taky přesně 600V. To by mohlo i bez přepojování motorů běhat. Ale ten výkon/přikon bude slušnej. Jsou tam snad dvě paralelní větve se dvěma motory v sérii 2x150V a každá větev si veme až 150A (300A celkem to bez topení, svícení). I s tím topením by taková 250kVA DIESEL centrála na na jeden vůz… Číst vice »

Vašek

Počítáte správně, kdysi jsme v depu na Masaryčce vyjížděli z haly s Bobinami na svářečku, kabel se zapojil do zásuvky topení a na mašině se muselo udělat několik malých úprav.

Jirka

Takže problémem je jen délka prodlužky? 🙂

Vašek

Asi nejen to. Podmínka je asi i sériový stejnosměrný trakční motor. Co mají ty tramvaje netuším.

Prochyn

Jakubů? Ten který toho začal hodně studovat a nikdy nic nedostudoval? Opravdu se směju 15 let po konci VŠ kde pan Jakubů s námi chodil do kruhu, že s tímto jeho trapno projektem ještě otravuje…

Jan

Souhlas! Bohužel otravovat bude stále, dokud bude úspěšně shánět peníze. Když by financoval z vlastních je mi jedno, co si dělá. Ale podle toho kde a v čem bydlí je vlastní financování velice nepravděpodobné.
Myslíš ještě v Pardubicích na DFJP? Co vím, tak byl vyhozen tehdejším děkanem. Nikdy nic nedotáhne do konce, školu ani ty „projekty“…zkrátka jen povídá.

Prochyn

Ano, ano.. Na DFJP. Tehdy mu to žral ve velkém jeho obdivovatel, na cvikách na Informatice 3… Nevím jak se jmenoval. Nicméně tehdy říct že je to nesmysl bylo o konci studia. Super, že je spravedlnost a operní pěvec Jakubů nedostudoval…

Pavel

A není jednodušší než vymýšlet různé konstrukční kočkopsy, vybudovat přestupní uzel, kdy se z nízkopodlažní tramvaje přestupuje hrana-hrana do nízkopodlažního vlaku? Obecně: vlakotramvaje čili vlaky jezdící v ulicích města spolu s klasickými tramvajemi (nebo tramvaje jezdící po tratích spolu s klasickými vlaky) je slepá cesta vývoje. Přestože taková řešení, zejména v Německých spolkových zemích jsou, tak ve většině případů se jedná o samostatnou trať. Žádný smíšený provoz. Na Youtube vidíte příklady jak tramvaje jezdí mimo města, zastavují na vesnických nádražích, stoupají do kopců, nebo jezdí na letiště. Ale ve většině případů je to izolovaný dopravní systém, kdy trať byla odpojena… Číst vice »

Lol Phirae

Na nízkopodlažní tramvaj spolek PříKrM jaksi nemá love. Krom toho to stejně nedává smysl, když tam může jezdit nízkopodlažní bus, který nepotřebuje nesmyslně drahé koleje.

Leinad

Silnice není o moc levnější. (Každý průjezd autobusu způsobí opotřebení.)

Lol Phirae

Neblábolit.

Leinad

Realita.
Veřejné rozpočty (stát i kraje) vynaloží ročně nemalé částky na údržbu silnic.
Zkus si postavit vedle sebe dvě stejné silnice a jezdit jen po jedné z nich. Která bude dříve potřebovat opravdu?

Lol Phirae

Tak jasně, protože silnice přece stavíme proto, aby se nepoužívaly. Stejně jako ty železnice, po kterých vozí šukafon vzduch.

Jiří Kocurek

Ono to bývá tak, že autobusy tvoří nízké jednotky procent provozu. Takže ikdyž je nahradíte tramvají, tak se silnice opotřebovávat bude.
Sanitní a hasičská tramvaj je pak nesmysl, takže silnici udržovat musíte. Jo, praskají mrazem…

Leinad

Silnice, po které by jezdila jen IZS, by také vydržela daleko déle.
A jestli autobusy působí minimální opotřebení, proč jsou na některých bus zastávkách vyjeté koleje (akcelerující autobus působí stejně síly jako jedoucí osobák?), proč se někdy na zastávky dávají kostky. Proč se při řešení konkrétního vylukoveho opatření občas objeví argument „silnicí XXX autobus neprojede“ (protože potřebuje stejně jako osobák a jednou za rok hasiči na hlídání Májky).ý

Tomas

je neuveritelne, co jsou si nekteri lidi schopni vymyslet 😀

Leinad

Co, že autobus něco váží? 🙂

Pavel Mareš

Kde tam Isis nízkopodlažní tramvaj?
Ta RegioNova bude alespoň částečně nízkopodlažní.

Jiří Kocurek

„Změnit zákon trvá mnoho let.“

Stavební zákon je ale možno novelizovat 4x ročně. Už se stalo.

medical examiner

To jo no…
I když pod pojmem „novelizace“ si v tomto případě představuji změnu takovou, že bude 10% vypuštěno jako obsoletní a nejméně 50% bude přeformulováno tak, aby to odpovídalo současné době.

Zlámalík

Heslo Vivarail D-Train. Předělávka vozů londýnského metra na motoráky na diesel, baterky či co všechno. Taky blázni.

Vojtěch Suchan

Blázni, ale nahraděj tím všechny „pacery“, ekvivalenty 810, co přežily dodnes. Ona anglie má výhodu v tom nástupišti metr vysoko sjednocenýmu s nakládací rampou.

ABC

Tak evivalent 810, to spíš (původním) počtem a neoblíbeností. Jinak Pacery taky vzniky z autobusové skříně namontované na železniční podvozek.

Jarda Š.

Zase se tu projevují modré gumy s argumenty dle §1 a §10. Ale provoz tramvají v nezávislé trakci mi přijde jako snad jediná reálná možnost záchrany některých lokálek.

Kubrt

A jak k „provozu tramvají v nezávislé trakci“ přispěje tahle aktivita – přestavba T3? Moderní tramvaje s nezávislým pohonem existují, situace nestojí tak, že by nikoho na světě dosud nenapadlo pohánět tramvaj jinak, než z troleje.

Jarda Š.

Ale tady je zájem zkoušet to v reálném provozu v českých podmínkách. Možná si k tomu nevybrali nejvhodnější trať, ale proč hned nad tím lámat hůl?

Georg

protoze je to cele kolosalni hovadina na urovni trinactiletych sotousu.

medical examiner

Ono by jen stačila úprava nástupišť na tramvajovou výšku (a to ještě ne všude) a pak tu trať elektrifikovat (ev. snížit trolej).

Jiřik

Ergo zrušit i ten zbytek nákladní dopravy, která na trati 042 dosud existuje.

Pavel

Co neni, muze byt 🤷 blaznu a snilku je malo. Nevim, proc to tu vetsinu lidi tolik tankuje. Kdyz je to bavi, maji zjevne vatu a cas se s tim sejrit. Za me palec👍

Jussi

Pokud si to pan blázen a snílek zaplatí, tak prosím. Pokud se to má platit z veřejných peněz, dotací na podporu dopravy nebo alternativních paliv, tak se to týká nás všech. A minimálně já chci ty peníze vidět v něčem užitečnějším a hlavně realizovatelném. Mimochodem, kde berete informaci, že „mají zjevně vatu“, vždyť jsou prakticky švorc a kupují tramvaje za cenu šrotu.

Navíc se stačí podívat na historii projektů pana blázna a snílka, jestli po jeho metru a autobusech dokážete věřit, že něco hodlá dotáhnout do konce, tak jste snílek a blázen Vy.

Pavel

Ja o tom vim pramalo, mate pravdu. Asi tez tezko dostanou z eraru, kdyz se to zda byt nerealizovatelne. Jen se mi libi myslenka mimo konformni mysleni, tot vse. 👍

Jussi

Realizovatelné je vše… Je to otázka peněz.

Já furt přemýšlím, co je na tom nápadu tak mimo konformní – jezdit s vyřazenou T3 s připojeným vozejčkem… S trolejbusy se toto realizovalo již před minimálně 20 lety.

Kubrt

A v Rakousku byly trolejbusy s vozíkem před 60 lety.

Jussi

Dokonce.. Já si vzpomínám, že v Pardubicích nebo Hradci měli za 14tr takové červené vozíky s dieselem…

mauricio

Ono je to tím, že většina zde diskutujících zná evidentně pana PříKrma osobně – a mu prostě nelze věřit ani nos mezi očima. Proto taková ostřejší diskuze.

P.S.: Spíše mě udivuje, že mu to po zkušenostech „žerou“ i na ČVUT.

Marian

On ten projekt by mohl mít třeba i něco do sebe, ale musel by za ním opravdu stát někdo jiný, jak pan Příkrm. Ten člověk je možná snílek, ale zcela určitě se jedná o šílence, který nechápe základní fyzikální poučky, o ekonomice nemluvě. Prostě mentalita osmiletého chlapce, kterému ráno maminka vyčistí brejličky, vybaví čistou plínkou a vyšle mezi lidi.

PvvS

Tady by se dala získat dotace na výzkum toho, za jak dlouho se tramvaj T3 rozloží vlivem přírody. První kola výzkumu už proběhly u autobusů a metra.

medical examiner

Jo…zaplatí to EU? 😀

Gwann

jako…kdyz uz by stavěli trať, to je tak nepřekonatelný problém…to zadrátovať? dle mého není hlavní problém médium pohonu, ale chybějící koleje…

BND 30

To mě přesně napadlo. Klidně dřevěné sloupy, v Norsku to umí, a nazdar.
Ten agregát, nádrže, to nebude maličkost, aby se to někam schovalo…
Šotonápad : agregátový vozík mezi tramvajovými vozy v systému PX 😀

PvvS

To už bylo tuším na Krétě a v Německu ne ?

Aleš

Ne na Krétě (tam není v provozu žádná železnice), ale na Peloponésu.

Jussi

Vždyť to na těch screenech tak mají – T3, vozejček s CNG agregátem, T3. Tramvaje s dveřmi na obou stranách. Měli dokonce „profesionální“ model z Trainz nebo MSTS 😀

Georg

taky se mi zda, ze je levnejsi lehky drat tramvajoveho typu nez vyvoj LPG elektrocentraly a nasledne schvalovani techto vozidel.

ABC

To se může vozit jako náklad, ne. To snad velké schvalování vyžadovat nebude.

Jussi

Řekl bych, že snaha nacpat tam CNG je z důvodů podojení grantů a dotací. Na klasické „konvenční“ řešení s trolejí jim nikdo nic nedá. Alespoň to tak vyplynulo z rozhovoru s pánem z ČVUT. Tahle část mě asi na celém nápadu vadí nejvíc – nemá to vůbec zajištěné finance, přijde mi, že si to představují (kupodivu i s podporou pana profesora, u kterého bych čekal více odbornosti) jako stavbu zahradního traktůrku stylem nějak to udělám a když to nevyjde, tak to předělám. Jenže tady jde o technicky, ale hlavně byrokraticky dost složitou záležitost, která bude stát extrémní množství peněz… O… Číst vice »

mauricio

Dovolte mi dotaz mírně mimo téma. Tento spolek měl ve vlastnictví mimo jiné též dva autobusy Karosa ŠL 11. Naposledy jsem je viděl tak 10 let zpět. Jaký je osud těchto vozidel? O jednom vím, že měl nějakou nehodu, ten druhý nevím…

Jussi

Ta modrá PUO 13-98 stávala na víc místech na Liberecku, naposled snad v nějaké textilce. Měla nabořenej čumák a byla fest olezlá. Asi na Káčku nebo na FB byly fotky, někdo tam psal, že už je snad sešrotovaná. Tu červenou nevím, o té jsem neslyšel.

mauricio

Děkuji

Jiřik

Jak ŠL 11 vypadá dnes, nevím – před pár lety byla v Jilemnici k vidění trochu olezlá, ale funkční, přijela po vlastní ose.
Ovšem kromě ŠL 11 patří PříKrMu i dvě B732, které z DPP odebrali v roce 2013 jako kompletní a pojízdné vozy, a které ještě v roce 2018 opravdu kompletní byly. Bohužel, takto vypadaly letos v únoru: https://foto.bmhd.cz/f/289/2887/288688.jpg

erik

Taky si mohli koupit vyřazené soupravy z pražského metra.

Kubrt

To už udělali, někdy před 10 lety. Ve Vítkovicích v nich vozili lidi na vlečce, pomocí nějaké motorové loko.

Krysa350

Nápad na provozování kolejové dopravy ve velkých turistických resortech není nový a je dobrý, avšak určitě a jedině v elektrické trakci. Taková osobní kolejová doprava překoná i větší sklony a lze pak z některých resortů částečně vymístit hordy automobilů jako ve Švýcarsku. Projekt, o kterém se tu píše, znám jen z médií a nemám jej nastudovaný, připadá mi jen jako nadšená myšlenka, která by chtěla trochu víc rozvinout.

Lol Phirae

Rozvinout – a po použití nezapomenout spláchnout.

medical examiner

No jo…ale už jste viděl záchod do kterého by se vešel člověk?

PvvS

Táborová latrína ?

Kubrt

Tato scéna je pěkně ztvárněna v mém oblíbeném norském filmu Lovci hlav.

ABC

a Tankovém praporu, i když tam to byla žumpa

medical examiner

Že by měli „metro“ se 4 zastávkami jako v Serfaus?

Vít Jůza

Myslím, že, kdyby tam normálně fungovala železniční doprava, a návazná silniční, a pracovalo se na jejím zlepšení a ne zhoršení či zrušení, nezačaly by se tyhle nesmyslné provokace vymýšlet.

Frantisek

Ony nejsou tak nesmyslné, lidem se nechce příliš přestupovat s lyžemi a dalšími zbytečnými krámy – jednou na vlak do Martinic, pak na vlak do Rokytnice a pak ještě na autobus. Ale jako začátek – přímé spojení třeba z Prahy a Hradce do Rokytnice, odtamtud autobusy – by to určitě bylo reálnější než toto.

Lol Phirae

Praha – Martinice: 3 hodiny vlakem. Z toho úsek Chlumec – Martinice 94 minut, 66 km => „rychlost“ 42 km/h. Přestup už vůbec neřeším, dávno mě přešla chuť vůbec nastupovat.

Jan

Dopraváci: Díky za shrnutí, naprosto přesné.
Taky se divím, kde shání peníze….

Že projekt prodloužení je připraven v rámci diplomové práce je úsměvné, snad nemohou vysokoškolsky vzdělaní lidé myslet vážně a také takto sdělovat, k ceně: vynásobit 5 do dnešní reality (všechny EIA, ÚR atd.) nereálné…

Tramvaj na CNG, pitomost prvního stupně, že se k tomu hlásí Moos z ČVUT?…… , ještě si dokážu představit zkoumání pohonu na baterie, ale CNG je naprosto mimo!!!

Frantisek

Odklon teorií od praxe. Ovšem prodloužení kolejí je nápad rozhodně nosný a dobrý. Přizpůsobovat celou trať přes Jilemnici jednosměrným tramvajím i bez tohoto prodloužení ovšem postrádá logiku. A zemní plyn, no – asi jen o chlup lepší než současná nafta.

Georg

moose uz povazuju za dost excentrika, tomu se nedivim…

Miroslav Zikmund

Pan profesor stárne ….

Jaaaa

Jojo, největší brzdou pokroku je zase Ministerstvo dopravy s tesilovejma strejcama. Vyházet všechny tyhle darmožrouty okamžitě, než nadělají další škodu.

Tramvaj na plnotučné trati s pravidelným těžkým provozem rychlíků i nákladních vlaků už v ČR dávno jezdí a to bez plnohodnotného zabezpečovače.

Leinad

Je fakt, že při nehodě Škoda 15T – šukafon 810 bych raději seděl v 15T.
Ale aby se taková nehoda nestala, tak 810 smí jenom na trať s těžšími vlaky.

Miroslav Zikmund

Kde prosím ?

MartinS.

Teoretik Jaaaa má na mysli pravděpodobně jednotky Stadler Flirt LEO Expressu.

medical examiner

Což je jednotka pro příměstský provoz…

Georg

zas tak blbej neni ani on.

Ivan

Myslím, že právě jej měl kdysi na mysli A. Einstein.

PvvS

Nejspíš Hašišbedna. Která byla schválená jak tramvaj, jinak by JHMD musely vrátit celou dotaci za rekonstrukci.

Georg

to mozna, a se muze potkat s tuckem.

PvvS

I s plecháčem na splítce.

Jiří Kocurek

A za Plecháčem může být 20 ložených vozů se dřevem, lehce přes tisíc tun.

Gwann

měl jsem takový dojem, že plechace si nechala osobní doprava. cargo má lamina.

Pája

To je ovšem zásadní rozdíl – laminou a loženými vozy projede Hašišbedna jako nůž máslem 😀 (ironie)

Marana_CZE

Já bych měl jen otázku, kolik promile alkoholu musí mít člověk v krvi, aby řekl něco ve stylu: „Hej Franto! Ty vole v Ostravě prodávají T3, co kdybych jednu přestavili na plyn?“ Protože si moc nedokážu představit, jak jinak se k takovému tématu člověk dostane, než s flaškou rumu v ruce….

Lol Phirae

Vyloučená věc, na tohle musel dorazit fungl novej model skunku rovnou z Amstru.

Facepalm

Dovolím si podotknout, že vzhledem ke kvalitě tuzemské produkce se sem z Amstru tak 20 let nic nevozí…

czhunter

Já bych řekl, že zejména vzhledem k ceně.

ABC

Tak v Amstru byl levnej, jen ten dovoz se asi prodraží 🙂

Kalanis

Pokud toho není moc a naložíš to do přímého vozu, nejlépe nějakého nenápadného osobního, tak můžeš ruce zákona celkem spolehlivě projet. Vozit to čímkoliv byť jen trochu nápadném je prosba o kontrolu. A kontrolují se busy, dodávky a některé kamiony. A nesmí tam jet romové, zhulenci nebo s polepy. Šedého citrona si nikdo všímat nebude.

axon

hlavně kde na to berou peníze?

Radek Janata

Vždyť to skoro nic nestálo.

Marian

Jasně, i ta přeprava byla grátis, k tomu ty jeřáby a další maličkosti …

Jaaaa

Holt vidíte svět jen svou hospodskou optikou…

Marana_CZE

Do hospody opravdu nechodím, ale znám pár lidí, co do sebe dokážou kopnout „trošku“ alkoholu a jejich následné nápady… A ty nápady jsou si docela podobné s něčím, jako přestavit T3 na plyn a provozovat to jako vlakotramvaj… Nějak si nedokážu představit jak jinak by se někdo dostal k takovému nápadů a následně i realizaci

Jaaaa

Víte, ona většina použitelných vynálezů vznikla jako bláznivý nápad. A taky byli autoři vysmíváni. Co jako žabí stehýnka? Koho zajímá jejich cukání?

Tramvaj na LPG je jako pravidelný dopravní prostředek dost k ničemu, jako výzkumné vozidlo ale mít smysl může. Bohužel tady jsou zase všichni chytřejší než docenti na univerzitě a pak naše země podle toho vypadá, že.

Kubrt

A co konkrétně by se ma T3 na CNG zkoumalo? Jaká by byla motivace, cíl výzkumu?

Jaaaa

Jestli má smysl jezdit šalinou v Krkonoších?

M19

Nemá protože by to musel provozovat DPMB jinak se z toho stává obyčejná tramvaj.

Jiřik

Nemá smysl jezdit šalinou po trati, která je normálně obsluhovaná vozem 810 v rámci krajem objednávané ZDO a na které navíc probíhá i nákladní doprava…

PvvS

Ideální zašívací projekt. Body budou, zbytek se konat nemusí.

Kernteriér

Všichni jsou chytřejší než docenti, a ty si pleteš LPG a CNG. Přescente.

Kubrt

Ještě jinak, dokonce plánují LNG. Takže další výzva – logistika paliva.

Kernteriér

Myslíš další možnost dotace?

Baraba

Bohužel v článku se nic o LPG nepíše. Uvádí se LNG, což jak sám určitě víte není ropný, ale zemní plyn. Rozdíl mezi propan-butanem a metanem znáte již ze základní školy.

Samozřejmě, vzhledem k výrobě, distribuci a skladování je LPG vhodnější, pro velká vozidla je však LNG díky větší energetické hustotě rozhodně lepším řešením.

Kernteriér

Já vím. O LPG psal Jaaaa, na to jsem reagoval.

Baraba

Reagoval jste tak, že jste zaměnil CNG a LNG. A ještě jste Jaaaa urážel, přičemž sám evidentně vůbec nevíte o co jde.

medical examiner

Natož ti u nás na KTF UK. To je někdy opravdu výkvět…

Frantisek

Tady už jsou ovšem k dispozici i prozkoumaná řešení vhodná pro daný případ. Jo, nejsou tak levná, ale jelikož základ je stejně hlavně ten nový kolejový úsek, který bude nejdražší a pro některé předem (!) nepřijatelný, nabízí se otázka, zda raději neřešit tento podstatný problém. I když, možná tramvaj u silničářů projde snáze než tramvlak, třeba v tom je to kouzlo.

Jaaaa

Prostě zkusit najít cestičku.

Lol Phirae

Ta už tam vede. Není potřeba ji ničit tramvajovými kolejemi (a hrozně by mě zajímalo, jestli někdo z těch krkonošských metrogéniů řešil údržbu tramvajové trati zakopané v té silnic zejména v zimním období).

PvvS

Jako vytrhat zbytek kolejí a použít těleso na polní cestu ? To by asi zvládli.

PvvS

Zkoušeli to s metrem a jediný co dokázali, tak to tahat za lokomotivou . A když nejsou schopní udržet v provozuschopným stavu ani jednoduchej autobus na naftu (ŠL11, B73x), tak silně pochybuju, že zvládnou něco složitějšího. Ale kapelu by asi dohromady dali.

medical examiner

Nejspíš tak 10-12 panáků po obědě s luštěninami….

Jiří Kocurek

Zkuste to vzít takhle: Pro studenty fakulty strojní/elektro je to mnohem zajímavější projekt než kreslit šnekovou převodovku, zadání recyklováno již 50 let.

Jenda-71

Přijde mi to, jako čerpadlo na nějaké dotace.

medical examiner

A projektované na nějaký vysoký průtok…

ABC

Snadnější cestou bude pro testování provozu tramvají vybrat jinou železnici bez plánovaného provozu vlaků,

Tak těch teď bude ve STČ kraji spousta 🙂

Jaaaa

Asi těžko ověří dopravní model.

Twix

Ani ne, protože všude kde STČ kraj plánuje omezit nebo zastavit osobní dopravu, funguje dost pravidelná nákladní doprava. A taky nevím jak by středočeská lokálka zapadala do plánů krkonošského spolku 🙂

Lol Phirae

Já myslím, že při dostatečném přísunu peněz a drog se dá myšlenka libovolně rozvíjet, např. napojení krkonošského metra na pražské letiště.

Frantisek

Megalománií trpí ovšem úplně jiné party. Tady to je spíše podivínství.

ABC

Pro testování. I když, třeba se to ujme i tam…

Jackub

Cha chá! 🤣 Naprosto neskutečná hloupost! To snad autoři projektu ani nemohou myslet vážně! 😳 Kdo by jezdil k vleku obstarožní vydokopodlažní herkou? Jako že by někde zaparkoval a v lyžácích a s lyžemi a dětmi na ramenou absolvoval tuto jízdu? Už vidím ty pády při nastupování a vystupování (kluzké lyžáky a strmé schody). A od nádraží na svah jak? To je naprostý nesmysl a utopie. A za další – proč u nás vyvíjet vlakotramvaj, když taková vozidla dávno existují?! Zase budeme prošlapávat sice slepou, zato českou cestu??! A ano, taková vozidla existují i v nezávislé trakci – jsou to… Číst vice »

Kubrt

Tak jasně. Nebo snad nepamatuješ Krkonošske metro? To byla ještě větší (censored) a pár lidí jim to i tak žralo.

Kalanis

A stále žere.

Jiřik

No hlavně by museli skrz celou Rokytnici natáhnout koleje až pod lanovku na Horních Domkách (6,5 km vzdálenost, 200 m převýšení). Ergo vyjednat zábor řádově stovek pozemků, vyřešit souběh s poměrně frekventovanou silnicí II/294 i křížení s I/14 atd.
Všechno je řešitelné, je to jen otázkou peněz. Hodně velkého balíku peněz!

petr

Pro lyžaře je vhodnější nízkopodlažní tramvaj.

medical examiner

No jo…ale kde tu T3R.PLF vzít?
Z Liberce?

ABC

tak stejně jako vznikly ostatní – přestavbou?

JonhInkognito

Třeba někdy bude…

Jelen

Nápad by to nebyl špatný, ale jak to chtějí provozovat s jednosměrnými tramvajemi T3, které mají dveře jen na jedné straně vozu? V Jablonci chtějí vybudovat smyčku a oboustranné peróny, nebo jak? Nebyla by pro tento účel vhodnější KT8D5?

dopravopat

Myslím že prebudovať tie T3 na obojsmerné bude ten najmenší problém, ak porovnám s prestavbou na CNG. Zobojsmernené T3 nie sú ničím výnimočné, jazdia bez problémov, aj T3 boli zobojsmernené.

dopravopat

ERRATA: Aj T4 boli zobojsmernené, vrátane vlekov B4.

Kalanis

Obousměrný T5 jsou v Budapešti. T4 byla pro Halle, dneska Crich.

dejf

PKS, neboli p*delí k sobě. V případě jednokolejné trati se asi můžou používat oba vozy, holt se bude z každýho vystupovat na jinou stranu. Jako největší přínos tohohle projektu považuju teda to, že z děr vyláká všechny strejce placený z eráru, který budou prudit že to nejde.

Kubrt

Technicky jde leccos, i T3 na CNG, větší problém je v tom, že stavět nový dopravní systém v dnešní době na bázi T3 je nesmysl. Pokud by někdo opravdu potřeboval a chtěl řešit VHD v té oblasti, může realizovat systém na bázi „motorových tramvají“ á la Chemnitz, dnes s využitím akumulátorů. Samozřejmě bude to komplikované a drahé, ale rvát miliardy do tratí a pak po nich honit bastl T3??

Baraba

T3 z Ostravy byly zřejmě vybrány z důvodu rozchodu a ceny. Za cenu přestárlého ojetého automobilu byly pořízeny solidní rámy s podvozky a skříněmi.
Pokud chci něco zkoušet a testovat, nepotřebuji pořizovat komponenty za milion.
V případě realizace záměru se přeci počítá se stavbou/výrobou nového vozidla. T3 je pro vývojové a testovací účely, popřípadě dobudoucna jako „historické“ vozidlo.

Frantisek

Akorát, dokud nebude to kolejové prodloužení, a pokud bude motor jen na plyn, v čem bude dopravní přínos oproti současnému motoráku či Regionově?

dejf

no minimálně v započetí diskuse o smíšeném provozu tramvají a vlaků na jedněch kolejích. někdo do toho musel říznout, strejců co říkaj že to nejde je pod každym kamenem 5. jasně, převážet skrz to šrot po republice je trochu zbytečný, ale v čechistánu to jinak nejde. mediální pozornost strhnout musí a pak je možný že se na legislativním protlačení takový věci někdo politicky zrealizuje.

Tomas

a on nekdo potrebuje provozovani salin a vlaku na jedne trati? nebo je to jen takovy sen šotoušů?

Baraba

No třeba konkrátně v Ostravské aglomeraci je spousta v současnosti málo využívaných vleček, které by možná stálo za to využít k páteřnímu spojení velkých měst. V současnosti mez nimi jezdí stovky autobusů v krátkých intervalech.

M H

A je tam opravdu potřeba tramvaj, nebo by to tam šlo udělat i vlaky?

Baraba

Vlaky už jezdí, ale díky „vlakotramvaji“ by odpadlo dvojí přestupování… Zahustila by se síť. A samozřejmě „vlakotramvaj“ by měla být levnější, než vlaková souprava. Třeba Orlové se „běžné“ vlaky vyhýbají, přičemž jezdí třeba 10 busů za hodinu. Havířov – Ostrava – 2 vlaky a 10 autobusů za hodinu Karviná – Havířov – 1 vlak s přestupem a 5 autobusů za hodinu Frýdek Místek Ostrava – 1 vlak a 5 busů…. Rozhodně by „vlakotramvaj“, umožňující přímou obsluhu města, rozšířila možnosti a dala alternativu dalším lidem k pohodlnějšímu cestování a omezení IAD. V předválečném období na celém Ostravsku fungovaly lokalky, bohužel to… Číst vice »

Jelen

A když bude chtít cestující nastoupit na zastávce, která má perón na opačné straně, než zastávka na které bude vystupovat? Budou mít cestující předem jasné informace o tom na které zastávce je perón vpravo a kde vlevo?

Miroslav Zikmund

Asi tak, jako na jednokolejné tramvajové trati v Ostravě ….

dejf

tak z T3 se dá vystoupit i normálně na zem, žádný drama to neni. i když uznávám, že je to trochu v punku no.

Jackub

Nově vám takovou zastávku nikdo neschválí a nezkolauduje.

Kalanis

Tak se udělá dřevěná. Materiálnu je okolo celkem dost. Viz Gymnazijní.

medical examiner

Kdyby nevěděli jak, můžou se zeptat v Olomouci…

axon

Než se něco pohne, tak jim shnijou

Kalanis

Ústí nad Labem.

Dave

Snad nejsem sám, ale záměr mi připadá dost naivní, ekonomicky nereálný. Ledaže by dotace na „jako“ projekt…?

Pepa

Bohužel na nesmysly dotace seženete jednodušeji než na věci potřebné… 😀

Kuba

„Podle současných zákonů nesmí vlaky a tramvaje jezdit po jedné trati zároveň.“ Takže splítka Jindřichův Hradec – Kanclov není považována za jednu trať? Hašišbedny jsou totiž schválené jako tramvaj.

Karl vB.

Před měsícem mi pan Miroslav Zikmund v diskusi k níže uvedeném článku ze dne 1.7.2021 (viz link)
https://zdopravy.cz/prestrelka-v-insolvencnim-rejstriku-nic-vam-nedluzime-tvrdi-kraj-ale-dluzite-oponuji-jhmd-85697/#comment-567716
na můj podiv nad smíšeným provozem dieslové tramvaje „Hašišbedny“a normálních vlaků u J. Hradce odpověděl toto:
„Co má být právně ošetřeno ?
Vozidla JHMD jsou schválena DÚ pro provoz na dráze celostátní a regionální (patrně i vlečce) – provoz na úseku „kolejové splítky“ je řešen předpisem D1, kapacita dráhy přidělena provozovatelem dráhy ….“
Pokud by pan Zikmund mohl uvést bližší podrobnosti a vysvětlení podmínek tohoto schválení, byl bych mu, jako laik, vděčný, možná by to zajímalo více čtenářů zdejší diskuse.

Miroslav Zikmund

Já nejsem zaměstnancem DÚ … já to nevím a neřeším … podle platné „drážní“ legislativy vozidla schvaluje DÚ.

Schvalování je standardní proces stejný pro všechna drážní vozidla (včetně tramvají nebo trolejbusů, ze šrotu oživených parních lokomotiv nebo jiných vozů).

Vozidlo splňuje podmínky stanovené technickými normami / právními předpisy (tuzemskými, evropskými) = je schváleno …

Pokud by vozidlo nebylo DÚ schváleno, tak by nejezdilo … z hlediska SŽ také vyhovuje parametrům dráhy, takže z pro SŽ není důvod, proč by nesmělo jezdit …

Můžete se podle zákona „106“ obrátit na DÚ se žádostí o poskytnutí informace.

Jaaaa

Ne, mají vlastní prohlášení o dráze

A to je celej problém. Lpění na papírech. Dej blbci úkol, vymyslí lejstro. Dej blbci funkci, vymyslí úřad.

Glum218

Bylo by to hezký, kdyby jim to všechno vyšlo podle plánu, ale bohužel si to nedokážu úplně představit.

Martin

Hned jsem si vzpomněl na pana Bílka a ČHŽ.

Marek Kubík

Ovšem tam se koupila železniční vozidla a trať se bude elektrifikovat, to je daleko reálnější než tento projekt. Navíc pan Bílek již lecos dokázal vybudovat narozdíl od pana Jakubů…

Honzík

V tuhle chvíli to není jen o legislativě ale i o konstrukci podvozků. Na první vyhybce by to vypadlo.

MKzB

To není o podvozcích, ale o konstrukci kola a velikosti žlábků. A protože ostravský profil je velmi blízký železničnímu, tak v tom nevidím zas tak velký problém. To tramvaj z Olomouce by vykolejila na 99%.

Dopraváci

Gratulujeme pane Jakubů. Tak autobusy – máte, metro máte, a teď konečně i tramvaje… Jaký bude prosím jejich osud? Stejný jako předchozích dopravních prostředků? Dovolíme si připomenout osudy jednotlivých trakcí Krkonošského metra. 5x bus B732 měly zajišťovat NAD za tram z nádraží Rokytnice do města a dále ke vlekům, než bude zprovozněna vlakotramvaj. Mezitím shnily. Jeden z nich celkem dlouho hyzdil jednu z ulic v Praze, až to musela řešit městská část. Z vozidla se stal vrak, který začal vábit vandaly a další nenechavce. Nemluvě o vozidlech ŠM, které též kdesi hnijí a místo slibované renovace jste dokázali jeden navíc… Číst vice »

Marian

Úplně takové KPT, ti taky umí úžasně oblbovat …

robert

Pan diplomovaný umělec by se měl věnovat umění. Ne tomu, čemu nerozumí.

Skippi

Mozna by na testy byla vhodna Kozina. Kdyz nemuzou jezdit do Rokytnice, tak snad to Teplic by to jit mohlo. Tam zadny vlak nepotkaji.

PetrB

Jenže Kozina nekončí v Teplicích, ale v Oldřichově u Duchcova. A v úseku Oldřichov – Telnice je trať nesjízdná.

medical examiner

Jak moc nesjízdná?
To ty koleje mezitím rozkradli?

Jiřik

Žádnou velkou tragédii tam nevidím. Pár šikulů s motorovou pilou a sekerou to vyklučí, utáhnou se přídržnice, projede měřicí vůz a uvité se. 😀

Džamel

Zakomponovat do toho nějakou EU dotací a půjde to velmi rychle, aby peníze nepřipadaly. Viz hašiš bedny…