Výpadky u méně než jednoho procenta jízd. Výhradní provoz je od dneška na další části koridoru
Dnešním dnem bylo dokončeno postupné zavádění výhradního provozu.
Od zahájení výhradního provozu pod zabezpečovacím systémem ETCS do pondělí 20. ledna na tratích v Česku chybně zastavilo 135 vlaků z 16.000, tedy necelé jedno procento. Na nejvytíženější trati Praha-Běchovice – Česká Třebová, na které výhradní provoz s ETCS začal dnes, Správa železnic problémy nezaznamenala. ČTK to řekla mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Eberl Friebová. Potíže na nejvytíženější české trati dnes nezaznamenal ani národní dopravce České dráhy (ČD). ČTK to řekl mluvčí drah Filip Medelský. ETCS se aktuálně aktivně využívá na asi 620 kilometrech tratí.
ETCS je jednotný evropský vlakový zabezpečovač. V případě ohrožení bezpečnosti převezme řízení a vlak zpomalí nebo zastaví, například v situaci, kdy strojvedoucí přehlédne červenou na návěstidle.
„Celý systém z pohledu traťové části funguje velmi dobře, naše očekávání jsou naplněná. To se týká i úseku, který jsme do výhradního provozu zařadili úderem dnešní půlnoci mezi Českou Třebovou a Prahou,“ uvedla Eberl Friebová. Podle Medelského nebyl přechod na výhradní provoz na zatím poslední trati problémový ani pro ČD. „My jsme na této trati pod dohledem ETCS jezdili už před zahájením výhradního provozu, nic se pro nás nezměnilo,“ dodal.
Chybné zastavení vlaku způsobuje výpadek spojení mezi traťovou a vlakovou částí ETCS. „Vlak na několik minut (nejčastěji cca pět) pro jistotu zastaví a následně většinou pokračuje normálně v jízdě, nemá to tedy žádné zásadní důsledky na provoz,“ uvedla Eberl Friebová.
Vlaky s ETCS mají také problémy při nízkých teplotách, kdy se rychloměr obalí sněhem a ledem a systém vlak zastaví. „K mírnému nárůstu počtu těchto zastavení skutečně došlo ve dnech a v lokalitách zasažených silným sněžením,“ řekla Eberl Friebová. Dodala, že SŽ spolupracuje s dopravci na odstranění tohoto problému. Podle Medelského dnes pro vlaky ČD tento jev nebyl problematický.
ETCS má v budoucnu umožnit zvýšení kapacity tratí a na vybraných úsecích i jízdy vyšší rychlostí. Díky jednotnému systému nebude nutné na státních hranicích měnit lokomotivy, což umožní plynulejší mezinárodní dopravu.
Zavádění výhradního režimu bylo postupné. Nejprve se výhradně pod dohledem ETCS začalo jezdit od 1. ledna na trati Česká Třebová – Olomouc – Přerov. Od 8. ledna následovala trať Břeclav – Bohumín a od 15. ledna Česká Třebová – Břeclav. Po všech čtyřech úsecích, jejichž délka dohromady přesahuje 620 kilometrů, projede měsíčně zhruba 50 000 vlaků. Pod dohledem ETCS od dnešního dne jezdí stovky vlaků denně. „V těchto dnech padne hranice milionu kilometrů, které vlaky pod výhradním provozem ujely,“ řekla Eberl Friebová.
Ministerstvo dopravy počítá s tím, že systémem do roku 2030 vybaví dalších 4000 kilometrů tratí, což si vyžádá investice ve výši zhruba 32 miliard korun. Podle dřívějšího vyjádření mluvčího SŽ Dušana Gavendy v roce 2026 přibyde trať z Prahy do Českých Budějovic, další rok z Prahy přes Plzeň do Chebu. Systémem budou vybavené také některé menší regionální tratě.