Výpadky u méně než jednoho procenta jízd. Výhradní provoz je od dneška na další části koridoru
Balíza pro ETCS. Foto: Správa železnic
Dnešním dnem bylo dokončeno postupné zavádění výhradního provozu.
Dnešním dnem bylo dokončeno postupné zavádění výhradního provozu.
Rychloměr jsem obaleny sněhem zatím neměl! Ach ti novináři!
Kdo jste se toho zucastnil.. Vlak normalne zastavi nebo je lepsi se neceho drzet a hlidat si kafe?
Zastavi rychločině, kafe nutno držet!
…V případě ohrožení bezpečnosti převezme řízení…
„Vlak na několik minut (nejčastěji cca pět) pro jistotu zastaví a následně většinou pokračuje normálně v jízdě, nemá to tedy žádné zásadní důsledky na provoz…
😆
Mluvčí, zdá se, absolventkou páté třídy národní školy jest…
Jsem blbej já, nebo všichni ostatní? Že nastane závada zabezpečovacího zařízení (a z toho plynoucí několikaminutové zpoždění) u řádově jednoho vlaku ze sta, bych neoznačil za úspěch, ale za průser. Představoval bych si tak jeden ze 40000. Jsem silně pro-ETCS, ale opravdu to nešlo vyladit lépe?
Nemá cenu nic hodnotit (v tuto chvíli) – je potřeba tomu dát minimálně půl roku čas. Navíc v článku se píše „Na nejvytíženější trati Praha-Běchovice – Česká Třebová, na které výhradní provoz s ETCS začal dnes, Správa železnic problémy nezaznamenala.“ – to je ale proto, že zde SŽ nastavila platnost oprávnění k jízdě na 40 sec., to znamená, že vlak při V = 160 km/h může jet bez bezpečného rádiového spojení až 1 777 metrů, kdežto na zbytku sítě platí pouze 18 sec., čili pro V = 160 km/h platí 800 metrů, což je mnohem restriktivnější a bezpečnější hodnota. Navíc… Číst vice »
Otázka zní: Jestli a kdy se dostane těch 40s na celou síť ETCS u nás?
To se bude teprve vyhodnocovat, jestli to je potřeba nebo ne, protože to s sebou nese jistá bezpečnostní rizika.
„Díky jednotnému systému nebude nutné na státních hranicích měnit lokomotivy, což umožní plynulejší mezinárodní dopravu.“
Oblíbená sbírka lží je zase tady. Není potřeba už teď a ETCS na tom nic nezmění. (Ostatně už byl i případ, kdy se muselo přepřahat z lokomotivy s ETCS na lokomotivu s ETCS kvůli rozdílným verzím SW. A je otázka, jestli to třeba u EbiCabu nebude v budoucnu opět reálné, až se výrobce začne cukat s podporou.)
Nicméně u zvýšení kapacity už je správně v budoucnu.
Jezdit přes hranice bez přepřahu jde dávno i bez toho předraženého klunkru, to nic nového neobjevili. Paradoxně místo těch strojů co to dávno uměly se teď přepřahat musí.
Je dobře, že to funguje.
Je už znám termin, kdy se vypnou semafory podél trati s vyhradním provozem, ať se ušetří na nepoužívaném zabezpečení.
Předpokládám že řezat se budou až při nějaké rekonstrukci, i když mě napadá že pokud nebudou pod prodem tak mohou zmizet samy přes noc.přeci jen tolik železa volně v polích
nikdy protože podel tratě nejsou žádné semafory
Zajímavé, že jsou čeští železničáři na svou terminologii tak moc hákliví. Přitom v anglicky mluvícím světě semafory kolem tratí můžou mít: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Railway_semaphore_signal
Akorát se tím trochu neintuitivně myslí návěstidlo mechanické a ne světelné.
To není žádná „jejich“ terminologie, nýbrž pojem ze zákona o drahách a dopravních předpisů. Srovnávat názvy odborných pojmů v různých jazycích je nesmyslné.
Co je na tom neintuitivního? Slovo semafor neznamená v angličtině automaticky světelný semafor. Semaforem je v angličtině například i lodní vlajková abeceda:-)
To ale v češtině taky.
Semafor je i v češtině jakékoliv proměnné návěstidlo, typicky mechanické.
Pořád čekám na tu slibovanou apokalypsu, několikahodinová zpoždění všech vlaků a kolaps celé železniční sítě od Prahy po Bohumín a pořád nepřichází. Místo toho vidím v Česku konečně nějaký zabezpečovač, zvýšení bezpečnosti a maximálně porodní bolesti, které se při takovém rozsahu daly čekat.
“nebal” bych se.
bude stacit prvni problem, ktery zastavi provoz byť treba jen na pul hodiny, a vylezou z nor…
To jim bude stačit připomenout, jak několik hodin stojí hlavní trať bez ETCS, bo nějaký fíra projel Stůj.
Zatím nedošlo k nějaké významné poruše ani opravě samotného systému.
Nemáte někdo info, jak jsou na tom se zaváděním naší sousedé?
Trať Bad Schandau – Dresden by měla být v ETCS ve výhradním provozu bez návěstidel zprovozněna v roce 2029.
Jenže mezitim se z toho stane lokálka a vše pojede novým tunelem. 😁
Dnes je rok 2025. tunel dlouhý více jak 25 km do té doby nevybudujete i kdybyste v OBI vykoupil celou zásobu lopatiček, motyček a kyblíčků pro trpaslíčky…
Třeba přikupit trpaslíky.
Do prvního sněžení.
Zajímavé je, že u nás, nákladního dopravce se nic zásadního nedělo. V roce 2025 máme chyby odometrie dvě.
Tak to je spíš dotaz pro experty, proč to u některých lokomotiv dělalo a u jiných ne. Každopádně, to že to tak bylo, je fakt, byl tu na toto téma článek.
Fakt to sice je, lokomotivy i systémy ETCS jsou stejné. Neukazuje to spíše na to, že budujeme v ČR systém ETCS v „trošku“ jiném rozsahu, než zbytek světa?
Západni evropa má hotové obdobné systémy a ects tam nemá tak vysokou prioritu vzhledem k tomu že např. německu nove funkcionality nepřinese.
To závisí, s čím porovnávate. ETCS L2 je obdoba LZB, to má oproti PZB jisté novinky. Obdoba PZB je ETCS L1.
V západní Evropě rozhodně neexistuje nic tak uceleného, jako výhradní provoz Praha – CETR – Břeclav/Přerov – Ostrava.
A to ještě navíc s vyššími stovkami „histerických“ retrofitů…
Jiné umístěni antén a kominikace mezi různými hardware s různými SW, to neni jeden systém etcs a jen jedna verze.
Mě by zajímal poměr chyb mezi lokomotivami a jednotkami, kdy je zařízení na jednotkách níže a může být problém se signálem.
No právě na panterech funguje ETCS asi nejlépe. Problémy s odometrií na sněhu mají jen některé 362. Jiné jezdí i na sněhu bez problémů. Vectroni mají s ETCS problémy bez ohledu na počasí. Za poslední 3 dny dva zdechlí ČD a jeden ZSSK na ETCS.
A u nás v nákladní dopravě nezdechl ani jeden Vectron…
Kde to má být ještě letos (kromě trati Pardubice – Hradec)?
Od 12/2025 výhradní provoz Praha – Kralupy.
Tak hlavně u těch 4000 km zabezpečených tratí bych chtěl být…
Zatím je zmiňováno jen to, co je již hotovo, jezdí se po tom a jen to není ve výhradním provozu.
Super. Děkuji SŽ, že konečně posouvá bezpečnost 👍👏 Diskutovalo se sice dlouho, ale havárie z posledních let nás probraly a nyní u ETCS děláme pokroky mílovými skoky.
Ano, mílovými. Přímo stamílovými. Jenomže těch mil jsou tisíce…
Nebuďte kyseláč. Pokrok probíhá.
No, jestli ten pokrok bude jako s rozvojem TVZ, tedy za 40 let skončí na dvou tisících km? …
Citron 🙂