Vyostření sporu mezi Airbusem a Qatar Airways. Výrobce podle Reuters vypověděl smlouvu na dodání A350
Airbus A350-1000 Qatar Airways v Praze. Foto: flyrosta.com
Letečtí giganti mezi sebou vedou spor kvůli špatnému stavu více než 20 dálkových letadel.
Zcela upřímně, dobře jim tak. Pokud Airbus a ostatní aerolinky jsou schopné najít v tomto problému s lakem konsensus bez zbytečných mediálních výkřiků (a že nějaký kus s tímto problémem má téměř každý provozovatel), tak holt u QR něco pořádně smrdí 🌝
Al Baker
Jsem v ekonomičnosti nákladů v letectví dost „neználek“, spíše střípky a dedukce. Opravdu, vzhledem k tomu mistrovství a předpokládanému vysokému vytížení na dlouhých linkách, je A380 (relativně zánovní typ, s kterým si výrobce dost vyhrál) tak strašně provozně nevýhodná? A za druhé – v čem je zde problém. Nemám pocit (samozřejmě opět s ohledem, kde se co dočtu), že by i ostatní provozovatelé na A350 nějak žehrali? Díky, O.
Co se A380 týče, je výhodný, jen když ho dokážete dostatečně naplnit, což je vzhledem k jeho velikosti nesnadné, zejména v době silně kolisající poptávky. Na akci jako MS se tak myslím hodí, tam bude vytíženost dost velká, ale co pak. Také měl být výhodný na letiště, kde je málo slotů, jenže za sebou víří vzduch tak, že zabere dva sloty pro menší letadla a tak se tato výhoda nerealizovala. A jako čtyř motorový stroj má vysoké náklady na údržbu. Letadla létají skoro nonstop a v těch okrajových časech asi A380 není snadné naplnit.
Katarci si s tim původním covidovym kalkulem pekne nas*ali do bot. Dobre jim tak. Chteli vydojit kompenzace za uměle uzemena letadla a ted budou letat leda tak s vetroni.
Kdyby už byl 777X byly by v klidu, tak mají trošku problém. Protože když budou chtít, letadla seženou, ale ekonomický to nebude to co A350.
Emirates objednali 787 kolem 2019 a budou je mit nejdřív 2024.777X nejdřív 2025. Pokud se Katarci zaradi do poradniku nyni, nebudou mit nová letadla dalších cca 5 let. Nejspis si budou dal neco půjčovat nebo vezmou neco z druhé ruky.