Výměna eskalátorů a nové výtahy. Stanici metra Jiřího z Poděbrad čeká modernizace za 1,3 miliardy
Stanice metra Jiřího z Poděbrad. Autor: User:Aktron – Fotografie je vlastním dílem, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=778248
Dopravní podnik hl. m. Prahy chystá kompletní modernizaci stanice metra Jiřího z Poděbrad. Půjde o jednu z nejnáročnějších přestaveb stanice
Dobrý den, čistě ze zvědavosti – netuší někdo jak je u modernizace stanice, případně stanic (dobudování výtahů například) řešeno dodržení ochranného systému metra? Jde tyto šachty výtahů například proti velké vodě nějak uzavřít? Podle metrowebu jsem pochopil, že je tato stanice součástí sytému OSM… Děkuji.
Netuší někdo, jestli se prověřovala varianta stavby druhého vestibulu s šikmým výtahem? Oproti třem novým tunelům pro výtahy by to nebylo dražší…
Integrovaná světla, to je velká výhra nad konceptem „prdněte tam rampu a hotovo“. Hodně to poškodilo vyznění těch vyloženě klasických stanic s tvarovkami.
jj, vypadalo to původně takto:
https://www.facebook.com/prazskaintegrovanadoprava/posts/1142962319110058/
„Novinkou na Jiřího z Poděbrad například je, že svítidla již nebudou na samostatných závěsech, ale nově integrována do obkladu stanice.“
Tahle „novinka“ byla ve stanici už v době jejího otevření v roce 1980, ale to pan náměstek nebyl ještě na světě, tak to nepamatuje.
Tak on mluví o novince během přestavby a to opravdu novinka bude, protože doteď se původní architektonický záměr systematicky ničil zavěšenými rampami světel.
Když tam nějaký švihlý architekt navrhnul nepraktické černé stropy, tak to pak v provozu hold museli později prakticky vyrovnat předěláním na ta závěsná světla.
Ony jsou v dotčených ražených stanicích na I.A černé stropy?
Takže skoro rok zavřená stanice a přínosem pro cestující bude to, že se zpomalí eskalátory 🙁
Jako vždy se navíc opravě říká investice (tou by šlo nazvat jedině to doplnění výtahů).
Ty nové eskalátory umí jezdit i rychleji než tou rychlostí, která se v Praze používá pro úsporu proudu 🙁
Fakt je za tím jen ekonomika? Dosud se vždy tvrdilo, že je to kvůli bezpečnostním normám.
Bezpečnostní norma je někde mezi současnou rychlostí starých edkalátorů a těch nových. Dost dlouho se to tajilo než jednou mluvil v médiích místo tiskové mluvčí vedoucí údržby eskalátorů že, kterého vypadlo, že současná rychlost není nejvyšší možná dle normy, ale výrobcem doporučená pro optimální spotřebu a menší opotřebení. Mluvčí vždy řekne, že staré schody neodpovídají bezpečnostní normě. Ty nové ano. Nikdy neřekne jezdí nejvyšší normou povolenou rychlostí 🙁
Ti eskalátoroví technici píáristům z DPP vůbec nějak kazí kšefty. Tiskoví mluvčí opakovaně tvrdili, jak stání vpravo a chůze vlevo ty eskalátory strašně ničí, a vedoucí služby Dopravních zařízení se pak taky jednou vyjádřil, že to je nesmysl a nafouknutá věc, kterou někdo vypustil do okurkové sezóny, s tím, že technicky samozřejmě není žádný problém se přizpůsobit.
En115-0,75 m/s
Konečně bude vypadat k světu. Jen mě mrzí, že ty nové eskalátory budou pomalejší, ale chápu je to v rámci úspory a bezpečnosti..
Já ne. Máte nějaký racionálně podložený důvod, proč by pomalé eskalátory měly být bezpečnější? Nebo aspoň o tolik bezpečnější, aby to ospravedlnilo jejich pomalost? To bychom v první řadě kvůli bezpečnosti měli plošně omezit maximálku pro auta na 30 km/h, to by bylo teprve bezpečnější!
Osobně vím, že hodně starších lidí je p“referuje“ a cítí se na nich bezpečněji. Ono to dává smysl například někomu na berlích se bude rozhodně snadněji nastupovat na pomalejší schody. (Tim ale neříkám, že fandím pomalým eskalátorům)
Ale teď budou holt správně podle normy.
vubec nachapu jak jsme mohli prezit tu dubu, kdyz vse bylo nebezpecnejsi a spolehalo se jen lidi, zadne elektronicke systemy 😀 kdyz uz jsme u toho, tak kdyz budou k dispozici vytahy, tak by prece nebylo potreba delat pomalejsi eskalatory 🙂 …ale chapu, holt je potreba snizit spotrebu a mit to podle normy, jen si proste nemuzu pomoct a nektere radoby inovace mi prijdou bez vetsiho prinosu pro uzivatele, az moc se spolehame na to, aby za nas vsechno vyresily inteligentni systemy a my uz jsme nemuseli moc premyslet, cimz se dostavame do bludneho kruhu, nebot ztracime logicke uvazovani a… Číst vice »
Asi vás to překvapí, ale eskalátory ze SSSR nikdy nesplňovaly normy ČSN ani co se týče rychlosti. Ta byla vždy shodná s tím co je teď v EU (třeba ji měly eskalátory Transporta). Jenže tehdy se udělovaly výjimky, protože přeci není možné, aby Sovětský produkt neplnil požadavky. Teď je výběr, takže pochopitelně koupí to co splňuje normy, má nižší nároky na údržbu atp. Také během desetiletí dost podražila energie, tak DPP preferuje nižší náklady, což je také navázané na rychlost a volí nižší než je je normové maximum.
To víme, kvůli úspoře se nejezdí ani tou max. povolenou rychlostí.
Nevíte, jestli je možné tuto rychlost měnit operativně ? Například během špičky maximální normovaná a ve volnější časy ta úsporná ?
Možné to je. Některé modely to umí i sami regulovat. Potíž je, že zrychlování a zpomalování o něco víc opotřebovává eskalátor.
Někde to možné je, někde ne. Leckde umí úsporný režim. Z hlavy nevím jaké kde jsou.
Kde normy maximalni rychlost 0,75m/s
Ale ona rychlost aut kvůli bezpečnosti omezená je. Na 50 km/h, někde i méně.
Němci zavádějí Tempo 30 … což je super, protože to zvyšuje spotřebu i emise a prodlužuje kolony. A předjetí cyklisty déle trvá, neboť běžná rychlost na bicyklu je 15 až 25 km/h.
A to se zavádí i jinde než v obytných zónách?
Rychlost eskalátorů je normou omezená na 0,75 m/s. Ale ony běžně jezdí 0,6 km/h. Je to asi jako by někdo na silnici kde je dovolená nejvyšší povolená rychlost 50 km/h jel 40 km/h.
Tleskám zapuštění světel i bezbariérovému přístupu. A modernizaci a úpravu to náměstí potřebuje jak sůl.
To je nějaké divné. Nejdřív vybudují výtahy, kterými půjde vyjet na povrch a pak zavřou celou stanici kvůli výměně eskalátorů. Navíc ta cena, za to mohlo být něco užitečnějšího než jinak udělaná světla a nové pomalé eskalátory. A co chtějí na náměstí krále Jiřího modernizovat, to také není zřejmé. To náměstí je docela dobré takové, jaké je.
To není pravda, je vidět že náměstí moc nevyužíváte. Chybí tam důstojné místo pro pravidelné trhy, náměstí neboli park je zanedbaný, určitě by si zasloužil úpravu. Například projít náměstím je v některých směrech zbytečně dlouhé, o okolí křižovatky Vinohradská co U vodárny ani nemluvě..
Důstojným místem pro trhy na Vinohradech bývala tamní tržnice…
Hmm, před 40 lety a více. Pak dlouhé chátrání. Trhy na náměstí jsou jedna z nejpřirozenějších věcí (z historického hlediska obecné funkce náměstí).
Podle této logiky bysme tedy měli zavřít veškeré supermarkety, shopping centra a obchodní domy – protože to jsou novodobé tržnice – jen se to jmenuje jinak nebo cize…
Jenže to je falešné dilema.
Vinohradská tržnice zanikla jako trh dávno před supermarkety a shoppincentry, farmářské trhy jsou zase další stupeň rekace na typ zboží v supermarketech. Majitel klidně může Trznici přestavět zpět na tržnici, ale asi mu to jako hogo fogo obchodní centrum nese více a tak jsou farmářské trhy na náměstí.
jeďte se podívat k sousedům do Budapešti – tak každá historická čtvrť využívá svojí tržnici doposud – z té největší (Vasárcsarnok) vedle Dunaje a univerzity je turistická atrakce – v přízemí je zelenina, klobásy a koření , v patře jídelny s regionálními dobrotami.
Praha je menší – máme tedy jen 2 – na Vinohradech a na Smíchově. Pojďme to znovu oživit a vrátit ke svému původnímu účelu…
Pojďme jako kdo? Ty budovy mají své majitele a ty mají své záměry, které se definovaly tím, že tady nebylo pro trhy moc místo. Navíc se Vinohrady za století rozvinuly a zrovna Jiřák je idealní místo kvůli dostupnosti i stanici metra.
Jenže na ten trh je potřeba přijet. Tahat čerstvý salát vlakem je nesmysl – nebyl by čerstvý. A tahat ho v přepravkách na vozíku za kolem je taky nesmysl. Do dodávky nesvítí slunko a za tu hodinu jízdy nezvadne. Zatímco na vozíku za kolem pojede 3 až 4 hodiny – nebude čerstvý.
Vám ti cyklisté hodně leží v žaludku, co?
Současný stav je pořád ještě lepší než návrh IPR. Prostě oživili 20 let starý projekt, do kterého přidali trhy na zoufale nevhodné místo.
Hlavní pěší provoz z metra jde do Slavíkovy a pak taky diagonálně přes náměstí k Milešovské. Z designových důvodů se zruší šikmý chodník a do rohu u Milešovské přesunou trhy. Takže průchodnost bude tak na úrovni Staromáku (Laubovou to obejít nejde, ta už je zabarikádovaná venkovními stoly kaváren).
Přitom by trhy stačilo přesunout do jinak nevyužívaného rohu u Řipské (tam i při případném zahrazení parkové cesty trhy zbývá chodník po Vinohradské).
To je stejné jako všude, kde se staví výtah s omezenou kapacitou místo standardního druhého výstupu. Tady to naštěstí není taková „bota“ jako třeba u sídliště Červený Vrch, neboť stávající výstup ústí do přirozeného centra oblasti, ale neexistuje tak kapacitně dostatečná náhrada pro případ výměny schodů. Deset měsíců je poměrně dost, a možná by bylo fajn nejdřív protáhnout tramvaj na Václavské náměstí, kde by se do metra pohodlně přestoupilo, ale holt nemůžeme chtít, aby vše bylo dokonalé. 🙂
Do metra se dostanete pohodleně i přizavření této stanice – stačí popojet tramvají o zastávku vedle na stejné trase – třeba na stanici Náměstí Míru, popřípadě z celých Vinohrad jakoukoliv tramvají cojede z kopce – ty Vás zavezou na Muzeum nebo na Náměstí míru nebo uplně všechny na Céčko – I.P.Pavlova
Z Jiřáku na Mírák tramvají fakt jednu stanici nepopojedete. 🙂 Já to na místě dobře znám, pohybuji se tam skoro denně, takže mě prosím nebulíkujte věšáky na nos. 🙂 Z Jiřáku na Mírák tramvají jedině s přestupem – buď na Floře, nebo až na I. P. Pavlova. Jo, také se dá z Jiřáku dojít k Vinohradské vodárně, ale i z té je to na Mírák 2 zastávky (Šumavská). Na Floru jsou to taky dvě zastávky (Radhošťská). Já to tedy stejně většinou chodím pěšky na ten Mírák i Jiřák (a nevadí mi ujít i mnohem delší vzdálenosti), ale jsou mezi námi… Číst vice »
Pohodlně, no nevím. Buď pojedete na Floru a to přidá tak 10 min, nebo na Muzeum a to s procházkou pod magistrálou přidá tak 15 minut, což má k pohodlí dost daleko. Na Mírák musíte do Korunní a pak ještě fárat do nejhlubší stanice, takže to bude možné, ale ne pohodlné.