Výluka desetiletí začíná, dotkne se většiny vlaků mezi Čechami a Moravou
Rekonstrukce stanice Pardubice. Foto: Správa železnic
Omezení se nejvíce dotkne cestujících v Pardubickém kraji.
Omezení se nejvíce dotkne cestujících v Pardubickém kraji.
SŽ cestující vůbec nezajímají… nikdo je nenutí na ně brát ohled a svou starostlivostí o svěřený majetek, to dovede vždy až k havarijnímu stavu a pak už to nejde jinak. Takový ten jejich způsob vyjednávání – pro většinu z vnějšku je to spíše vydírání… typu MUSÍME TO OPRAVIT A tak celá Moravo, trhněte si… to by mohl být nový slogan na další 3 roky… hned za Běchovicemi. Skutečně mě zaráží, že tohle někdo z MD nezarazí…a MF tomu nedělá revizi. Nejdříve se měla přece dát do pořádku odklonová trasa…protože ta rekonstrukce 250 je tak na 50% a nebo vybudovat nejprve… Číst vice »
Nová trať okolo Brandýsa se tak dlouho odkládala, až se stará rozpadla. Podobně se začínají rozpadat nejstarší modernizované úseky koridorů, aniž by všechny původně plánované byly dostavěné. Mám také dost často pocit, že SŽ nepřímo vycucává peníze z EU na údržbu. Trať se udržuje minimálně a v momentě, zavede se pomalá jízda, pak se nahradí rychlostníkem a pak se s velkou slávou připraví „modernizační“ projekt zahrnující i zvýšení rychlosti. U nás na severu viděno několikrát, třeba na Ústeckém zhlaví stanice Teplice. Přes Oldřichov u Duchcova také pamatuji ještě jako student štíhlé výhybky a průjezd snad 100 km/h, pak mnohaleté omezení… Číst vice »
Koukám, že průjezdy vlaků EC přes Vysočinu zatím bez problémů, jedou včas, nebo s 2-3 minutový náskokem.
Škoda, že nebyla realizována tzv. Hlízovská spojka, která by odklonila vlaky od Prahy jedoucí na Havl. Brod bez toho, aniž by blokovaly pražské zhlaví kolínského nádraží.
RailJet Brno-Kr.pole-Havl Brod (110 km/h) za 65 min, slušný výkon na to, že skoro polovina trati ještě neprošla modernizací.
Nic tak zvláštního, 65 minut dělal i EC Antonín Dvořák na začátku 90.let. A to zde byla TR jen 100 km/h a modernizováno nebylo nic.
Kolínské nádraží je před rekonstrukcí, která se neustále odkládá. A když vidím co se děje jinde, tak si říkám jenom dobře, protože by stejně nic nevyřešila. Stejně jako tato nesmyslná výluka, která zásadní a přínosné věci neřeší. SŽ jede dál se svou byrokratickou tvrdošíjností a to co je skutečně třeba nevidí. Takže po celou tu dlouhou dobu budou dělat půlprojekt.
Proč měnit sjeté kolejnice, když po nových se nebude jezdit rychleji. Hle zlomený jazyk vývhybky. Vyhozené peníze za nový, vždyť to nic neřeší proti stavu před zlomením.
To je jenom polovina projektu. Obnova svršku. Jste si tak jistý, že je na to skutečně potřeba tak dlouhá výluka na celém úseku nebo by šlo jezdit po jedné koleji a za opravovaný úsek vložit spojku. Narovnání trati v Obřanech je zásadní věc, ta se ovšem řešit nebude.
Podobně jako se neřeší v Pardubicích nová spojka na Chrudim.
Zlatá slova.
Prosím zde přítomné o vysvětlení pojmu „vložení odboček“. Coby laik si to představuji jako nějakou kolej, na kterou se dá odparkovat vlak, než projede jiný, ale netuším, jaké to má mít parametry. Je to pro osobní vlaky, nebo pro křižování nákladních?
Odbočky jsou pouze výhybky na trati, které spojí traťové koleje…
Naprosto laická odpověď. Slouží to k urychlení provozu mezi dvěma nádražími v případě, že na dvoukolejné trati lze jezdit z nějakého důvodu (nehoda, oprava, údržba) jen po jedné koleji. Máš nádraží A a B, mezi nimi dvojkolejnou trať a po vyjetí z nádraží musíš jet po stejné koleji až do dalšího nádraží. Pokud se na jedné koleji něco stane, musí vlaky vždy na protijedoucí vlak čekat ve stanici. Vložením odboček umožníš vlakům přejíždět i na širé trati na druhou kolej. Vlak tak nemusí čekat ve stanici, dojede k odbočce, tam počká na protijedoucí vlak, přejede na druhou kolej, dojede k… Číst vice »
Aha, díky za vysvětlení, tak to jsem byl mimo.
Člověk (jako já) využívající vlak (či bus) jako svůj hlavní přepravní prostředek je fakt nadšen, aneb jak ztratit další trumfy v diskusi se zastánci automobilové dopravy 😔
Proč vlaky na trati 024 končí v Mlýnickém Dvoře a nezajíždějí až do Štítů? Kdysi (před 50 lety) jsem v tom kraji byl dost často a chodil jsem se dívat ve Štítech na parní mašiny (tuším, že to byly Všudybylky 354.1). A teď to končí u skiparku…?
Spádovost Štítů je jinam.
Protože je tam hranice krajů, Mlýnický Dvůr patří pod Pardubice, Štíty pod Olomouc. Pardubický kraj nechce platit dopravu na území cizího kraje, Olomoucký kraj nemá o železnici zájem. Takže se jezdí jen do poslední stanice na území Pardubického kraje.
Aneb důkaz debility krajského uspořádání.
Když je zájem, tak přeshraniční linky jezdí (S90 Benešov – Tábor, S4/U4 Praha – Ústí nad Labem,….)
Zato pokud by vlaky byly objednávány centrálně státem, tak hodný stát by určitě objednal vlaky až do Štítů. 🙂
A kdyby namísto krajů bylo zřízení zemské (jak často slýcháme od moravistů), tak by to bylo jinak?
Příklad naprosto exemplární.
Tak ta jizdni doba Brno-Ceska Trebova je sama o sobe dost zahadna, protoze kdyz se podivate do jizdniho radu, tak spoje, ktere jedou usek v kuse, maji jizdni dobu 59 min, a rychlik, ktery 2x zasavuje (Blansko a Svitavy), tak cista 1 hod. 2 Zastaveni vlaku, navic ve Svitavach kde je rychly prujezd, se do 1 minuty urcite nevlezou. Pripomel bych casy davno minule, kdy po zprovozneni trati Brno-Ceska Trebova, mel znovuzavedeny Ex Brnensky drak jizdni dobu 57 min ! a se soupravu 5-6 vozu + 362 pravidelne zvladal rano do CT dojet i za 55 min a to v… Číst vice »
Vždycky, když jsem jel zpožděným EC, tak v úseku Brno-ČT nikdy zpoždění nedohnal, spíš naopak. Ne snad, že by jel vlak pomalu, ale bylo tam něco, co to celé zdrželo.
Ono taky dost zalezi kdo za tim uplne vepredu sedi. Jsou taci, kteri krati-umi za to vzit a je tu take skupina notorickych udrzovacu zpozdeni. Ono kdyz se strojvedouci dohodne s vlakevedoucim, at to popozene a hned mu to mava k odjezdu a on za to pekne vezme, tak obvykle zpozdeni mizi pred ocima. Na vetsine trati u nas je v jizdnich dobach pomerne slusna rezerva.
Kromě teoretické maximální rychlosti na prázdné trati do toho vstupuje i zatížení.
Ještěže v létě nejezdím přes Brno, ale Olomouc… tak 10 minut mně asi nezabije. Ale kdybych těmi trasami dojížděl třeba do práce, tak by to bylo o něčem jiném.
Hlavně budou roztrhané přípoje v Praze, pokud pojedete do Brna dál než pouze z Prahy. Tohle bude pro cestující naprostá katastrofa a třeba i hodinové čekání na přípoj.
Přesně tak. Moravan (směr Břeclav a Olomouc) odjíždí z Brna 4 minuty před příjezdem Svitavy od Prahy.
Čechami? Opravdu? Za tohle by měli autorovi sebrat i rodný list.
Opravdu. 7. pád, zkuste si to někde najít:-)
To snad ani nemůžete myslet vážně, že ne?
Opravdu se podívejte do pravidel, jak se skloňuje slovo Čechy.
Pán nemá – dle „rodného“ listu problém s tím pravopisem, ale „dělením Česka“ na historické dělení – Čechy a Morava. Pro úplnost tam ovšem chybí Slezsko …
Aneb jak ze sebe udělat debila v přímém přenosu 😀 😀 Autor to má správně pane Přemysle, vraťte se na ZŠ..
Kdyz uz se bude delat uprava trati Ceska Trebova – Brno, prolozi trat Svitavy – Blansko? Vzdyt tam je dost mista na vetsi oblouky, tedy i na svyseni rychlosti.
Místa jistě dost, ale jeden by musel pozemek vykoupit a druhý být ochoten prodat ….
Vykoupit pozemek za me neni zadadni problem, spise problem je rozhodnuti, ano tady budeme stavet. 250km jet 2.5hodiny je vazne tristni cas.
Pro začátek by stačilo, kdyby se z cajzlohradu do Chocně jelo bez rychlostních propadů 160 km/h. Průjezd MuN je vopruz, ale od rozvětvení 260 a 270 by se štreka na 160 až do Blanska upravit dala. Akorát by se muselo chtít a ne snít o VRT.
Kdy přesně začnou státem placené postrky přes vysočinu?
Za 9 hodin ne?
Od úterý. Regiojet již na tratí Brno – Bohumín jezdí čistě traxxy MS3 a Vectrony má na postrky připravené.
A kde je má připravené? dneska odpoledne v Maloměřicích sem nic neviděl 🙂 jen dva Vectrony ČDC…
Hoši, děkujem!
Můžete to trošku rozvést? Ono se dá stavět bez omezení propustnosti?
Někdo by asi namítl, že na OPRAVU (ne novostavbu nebo přeložku) koridoru by byl vhodný ambicióznější časový horizont než 2 roky 😉
Práce kvapná…
…málo platná…řekl šnek když po 12 hodinách vylezl na strom…
Abyste se nedivil, že novostavba v nové stopě je rychlejší.
Dá…když omezíte rušivé elementy – Ex2, R18, R19, SC, IC…
Škoda, že se zde nezmiňujete, že na trati 260 dochází ke změně jízdních řádů tak 60.procent osobních vlaků, které tak vlastně zrychlí. Myslím vlaky ve spodní části. Né kdesi kolem Svitav, kde jezdí pár vlaků. Ale chápu, že to nebylo v tiskovce, tak nebylo co kopírovat 😀
No to je potřeba trochu upřesnit. Z IDOSu je zřejmé, že v nejvytíženějším úseku Blansko Brno se jízdní doba mění z 28 na 27-31 minut, jedná se tedy spíše o zpomalení. Odpadá zřejmě čekání na předjetí v Blansku, takže případné zrychlení se týká jen cestujících z Blansko-město a dále a u některých spojů to může být až 4 minuty … a jen přechodně do doby, než přesednou na busy. Detail, co nestojí za řeč.
Tak pokud berete Blansko-Brno, tak je to samože zkresleno dlouhu jízdní dobou Žide -Hlavas. V celou vše jede z Blanska o 3 minuty dříve. A ty tři minuty jsou pak ta následná vata ze Žida. Úspora jakože žádná, ale z Blanska to jede dříve a díky tomu se hodně lidí za začátku spálí. Každopáně k různým minutovým posunům dochází a bohužel na to nějak tiskovka nemyslela.
U některých vlaků v tomto úseku dochází i k prodloužení jízdních dob. Cílem článku není popsat každou změnu, ale ty hlavní.
Pro železniční koridory ve směru sever – jih jsou překážkou Alpy. Rakousko buduje přes Alpy železniční tunely ve směru od Vídně a od Innsbrucku. Napojení na tyto lokality z České republiky určitě nevede přes České Budějovice, kam je budován železniční koridor v nové stopě. Takže současná investiční politika České republiky v oblasti železničních koridorů v úseku Praha – Česká Třebová – Brno znamená, že se z železniční dopravou i přes slovní proklamace a projektovou přípravu ve skutečnosti nepočítá. Po dobudování severní dálnice mezi Čechami a Moravou D 35 a R 43 ztratí železnice u vnitrostátní dopravy svoji časovou konkurenceschopnost. Rakouští… Číst vice »
Co to prosímvás pletete? Že Perner stavěl Brno – Třebová – Praha je správně, ale provádět na té trati údržbu i modernizace je špatně?
Ale, ale … Perner zemřel v září 1845, s tratí BO – ČT neměl nic společného
To ano , ale už v roce 1893 jel v USA vlak 181 km/h a kde jsme dnes? Budoucí VRT z pole do luk? A to ten nesmysl ještě jen ( díky trasování bohu dík) na papíře.
Údržba se má dělat průběžně, nikoliv jednou za 25 let a modernizace koridorů měla být už dávno hotová, už se vlastně mělo dávno pokračovat na rekonstrukcích „zastaralých“ koridorů a stavbě VRTek
Jenže to by nesměla SprŽel toho 3/4 „prožrat“ na mejdanech a úplatcích
Ostuda Česká železnice…kam kráčíš…? Ke Svobodům, dvoustovkou…
Bod druhý: Tehdejší předkové věděli dobře… tak proč stavěli Koněspřežku z Budějovic do Lince. A navíc Linece – Solnohrad – jih Alp staví rakušané také, přistavují druhou kolej a zrychlují trať. Takže přímo na jih určitě ano. Vemte si mapu a spojte si Prahu a Benátky. Je to kratší přes Linec než přes Vídeň.
Trať České Budějovice – Linec je zoufale pomalá.
To je tzv. expres jede přes 2 hodiny
Rakousko ma velke plany na modernizaci a prave i trat Linec – CB ma byt na jejich strane vice propustna. Dokonce maji i vyrazne zkapacitnit trat k Ceskym Valeticim.
Nic o tom nevím. Nějaký zdroj nebo odkaz byste neměl???
Co jsem četl, tak Rakouské spolkové dráhy tam plánují investice do stanic, pro zvýšení kultury cestování a bezbariérovosti. Samotná trať se moc nezmění a 70 km/h v řadě úseků zůstává.
Část stanic již má „doinvestováno“ – Kefermarkt, St. Georgen a Lungitz. Společným jmenovatelem všech stanic je, že nová široká/vysoká nástupiště v nich mají ÚROVŇOVÝ centrální přechod přes koleje – žádné podchody. 🙂
A hlavně skoro nevyužitá. Kde jsou ty doby, kdy tam jezdil jeden náklad za druhým. Dnes tam jezdí v taktu prázdné expresy (více než 5 cestujících ve vlaku je výjimka) a občas vlak s dřevem nebo auty. Až se za 4-5 let dostaví dálnice D3 a propojí s rakouskou S10, tak i při sebevětším zrychlení nebude trať pro osobní dopravu konkurenceschopná. A na těch pár nákladů ta současná trať bohatě stačí.
Ale je tam krásná krajina, aspoň si to člověk užije. Teď se nějak rozmohla mánie pořád někam spěchat. Přitom fyzikové připomínají, že čas neexistuje, pouze my se ženeme času vstříc.
Řekl bych že to jsou filozofové…ti mají čas řešit takové koniny…😀
Pro nás obyčejné lidi je čas důležitý prostředek…
Původně byla taky stavěná pro rychlosť klusajícího koně. Nějakých 25 km/h?
Koněspřežku do Gmundenu (přes Linec) stavěli primárně kvůli přepravě soli z oblasti Gmundenu.
S terénním trasováním ani čímkoliv jiným to nemělo nic společného.
A jen co se rozšířil parní provoz + rozchod 1435 mm, tak byla tato koňka (mj. s atypickým rozchodem) zrušena či přerozchodována/přeložena.
Kratší to je, ale potenciál to má max. pro lůžkové noční spoje, kde nevadí, že jen ten kousek z Budějovic do Lince vlak jede dvě hodiny.
A které asi tak jiné…😂
Zatímco přes Vídeň pojede každej do Benátek nadšeně ve druhý třídě přes den 🙂
Máte docela odvážné odhady. Netroufl bych si předpovídat, jak bude vypadat doprava v roce 2040 při otevírání D35 ze Starého Města do Mohelnice, nebo v roce 2060, až budou otevírat R43. 😀
😀 Ale ta D35 by se do 2035 stihnout mohla…
To by bylo milé překvapení. 🙂 Otázkou je, kolik bude peněz na silniční stavby v příštích letech, a taky jsem moc zvědavý, jak se stavbaři popasují s tunelem Dětřichov. Jednak je ta lokalita dost hrozná geologicky (viz problémy nedalekého třebovického tunelu), jednak je v místech nového tunelu hřbet provrtaný starými štolami, které nejsou nikde zadokumentované.
Debata pred deseti dny vás neuspokojila, takže to sem budete kopírovat pořád dokola?
Docela by mne zajímalo, na čí žádost je zastavování vlaků Ex v Chocni, jelikož jsem zde zažil nějakou větší poptávku po přepravě maximálně v nedělu večer a ve špičkách pracovního dne, když se vrací děti ze školy.
Obávám se, že tam stejně vyšel pobyt vlaku pri čekání na protijedoucí kus, takže z nouze ctnost.
Protože dříve byl proklad mezi linkami R18 a R19 přesně hodina ale nyní jede R19 40 minut po R18. Zastavením Ex bude zajištěna přibližně hodinový interval vlaků a to i kvůli zachování přípojů.
Rekonstrukce Brno – Blansko se pomalu odsouvá, to je divné. To jsem zvědavý, jak to chtějí stihnout za jednu stavební sezónu.
Co se odsouvá? Termíny jsou stále stejné a nijak se nemění. Tedy teď začnou víkendové přípravné výluky a od 1.9 Adam- Blansko.
Možná by stálo za zmínku i úprava JŘ na trati 027, kde dojde k posunutí spěšných vlaků z (Adršpachu -) Náchoda do Chocně. Mají vyjíždět už v celou hodinu těsně před spěšným vlakem do Starkoče, díky tomu budou projíždět stanicí Václavice, což tu dlouho žádný takový vlak nebyl.
aha, tak nic. Dřív píšu než čtu.
Úspora dvě až tři minuty nevznikne určitě mezi Brnem a Blanskem. To je nějaké nedorozumění. Celkový součet všech rekonstrukcí mezi Kolínem a Brnem by ty dvě až tři minuty úspory na jízdní době dát mohl.
Proč ne? Má tam být zaveden nový rychlostní profil V130
Dokonce V150.
Nevěděl byste někdo, jakých vozidel se to týká?
Vždyť tam už dávno je.
V údolí Svitavy je V130 komplet, v údolí Orlice částečně. Rozdíl rychlosti pro V130 a V150 je okolo devadesátky buď 0 nebo 5 km/h, podle toho, jak vyjde zaokrouhlení. Větší přínos by mohly mít nějaké drobnější úpravy polohy koleje, např. mezi Adamovem a Babicemi se mají dělat 3 nové mosty, takže možnosti tu jsou. Ani tak bych ale nečekal zázraky. Můj tip je, že zrychlení Brno-Blansko bude pod minutu, Bezprávím minuta a Pardubice jednotky sekund bo tam stejně všechno zastavuje.
Nějaké větší zrychlení jedině výstavbou paralelní dvojkolejky z Maloměřic do Blanska. Expresy jezdící 160 a více se nemají rády se zastávkovým eskem jezdícím co 15 minut. Znamenalo by to tunel zvící Praha – Beroun a navíc s výhledem poklesu dálkové dopravy ve prospěch VRT, na kterou se nevěří. Stejně jako se nevěřilo že „to“ někdy nahradí koně.
Ideální by byl tunel z Brna do Blanska pro dálkovou dopravu. A nákladům a osobce na povrchu pak rychlost 70 km/h až tak nevadí.
Ten rozdíl může být klidně i 15-20 km/h…třeba když se podíváte na úsek Česká Třebová – Hoštejn 1. TK, tak tam je mezi km 9,239 – 11,978 V130 = 140, ale V150 = 160 km/h, v km 11,978 – 13,628 je pak V130/150 = 140/155 (= čili rozdíl 15 km/h).
Stejně tak třeba mezi Dětmarovicemi a Návsím je někde profil V150 totožný s profilem V275 – čili je zde stejná rychlost pro V150 i pro Pendolino. Paušalizovat se to nedá..záleží na poloměru oblouku, sklonu vzestupnice, rychlosti, převýšení atd.
Mám na to kalkulačku.
V oblouku o poloměru 150 m je max. rychlost 50 km/h při V130, 55 km/h při V150.
V oblouku o poloměru 3125 m je rychlost 160 km/h (bez převýšení), 250 km/h(V130), a 260 km/h (V150).
Otázka ale je – mezi malými hodnotami se pohybují poloměry oblouků na české železnici?
Ten už je tam dnes.
To by mě zajímalo kdo to kde vypouští a proč to pořád někdo další šíří. Mezi Brnem a Blanskem bude úspora minutu. Žádných 2-3. To je kravina. A to už ta minuta je maximum co jde na stávající trati dosáhnout.
Vnímáte to velmi realisticky, stačí pár čísel do kalkulačky a selský rozum.
Také zkrácení jízdních dob Brno-Blansko „o několik minut“ moc tomu nevěřím (s dnešními oblouky o poloměru 300 m není moc kam pohnout). Byť blahoslavení, kteří neviděli a uvěřili a když to říká pohádkář Svoboda, tak je to určitě pravda.
Změnové listy naleznete na http://prelepky.wz.cz
Díky za odkaz… to už by možná bylo lepší vydat tu bibli pěkně znovu a opravenou 🙂
A SŽ by to mohla proplatit… 🙂
Hm stavět v Kolíně by mělo to co stavělo a ne nic víc a vlaky přes Vysočinu by měly zastavovat Havlíčkův Brod a trochu upravit přípoje k nim na Jihlavu je to krajské město a když jsem přišel o cestující z aglomerace HK a Pardubice tak zde je mám zpátky.A čas na zastavení naženu tím že nebudu stavět na Kr.Pole.Jenže to nejde lidé by si zvykli na rychlé spojení ,co se jim za 2 roky zase vezme a linka R9 by byla poloprázdná
Pro Jihlavu není vlak do Prahy (ani do Brna)to stejný, jako pro Pardubice/Hradec.
Jasně, a kdo pojede do Králova Pole, Černých polí nebo do Řečkovic, ten ušetří minutu a ztratí půl hodiny. To jsou nápady.
Při zastavování v HB by se JD prodloužila tak maximálně o 3 – 5 minut, takže by ani nebylo potřeba rušit zastavování v Kr. Poli.
Zastavování v Kolíně (toho co tam nestavělo) má rozhodně smysl.
Překvapuje mi, že se přece jen neudělala trakce Týniště – Letohrad , aby se náklady vyhnuly koridoru. Nebo budou jezdit náklady do Polska v naftě?
Co Týniště – Letohrad… Dráty komplet z Hradce až do Šumperku!
…tam se prokličkovat horami do Krnova, obnovit spojku, a po ní pokračovat do Opavy…
Jednou na ni snad dojde.
Tak ono nejde jen o dráty. Ale například i o délky staničních kolejí atd.
A koneckonců v úseku Hradec – Doudleby ta trať taky úplně nepřekypuje volnou kapacitou…
V Týništi se buduje nová měnírna, chtějí dráty do Solnice ale střídavá trakce a z Týniště stejnosmerna zůstane, ale hned tak to nebude i to nádraží v Lipovce pro auta odložili letos nebude. Doudleby je historie zámky mech závory, pod střídavou trakci musí nové kabely a to nevyhovují ani ty Častolovice Rychnov! V Doudlebách je kuriozita na stanovišti 2 jsou kompozitní břevna na mechanikách.
Kompozitní břevna na mechanikách? Tak to je dobrý vtip. Jak z volebního programu strany přátel mírného pokroku.
Možná památkáři? Jestli ten kompozit vypadá stejně jako ty dřevěné?