Vylepšené elefanty i přísnější sankce. ČD míří ve Středočeském kraji k desetileté smlouvě

Elektrická jednotka 471 CityElefant v Kolíně. Foto: České dráhyElektrická jednotka 471 CityElefant v Kolíně. Foto: České dráhy

České dráhy pokročily ve vyjednáváních o smlouvě se svým druhým největším zákazníkem po ministerstvu dopravy. Středočeský kraj s nimi chce

169 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Pochopitelně každý normální člověk by se zajímal o to, jak fungují jeho produkty, a díky cíleně vnímané zpětné vazbě by sám bez vyzvání odběratelů zlepšoval, co zlepšit za daných podmínek jde. Jenže normální lidé se jen obtížně dostávají do řídicích pozic, o těch politických ani nemluvě… No, pracujeme na nutné systémové změně.

Panda

I zarytý příznivce/zaměstnanec ČD musí uznat, že takový přístup kraje opravdu nemotivuje dopravce… Takto mají ČD skvělou vyjednávací pozici ohledně ceny i podmínek a také sníženou motivaci se snažit a dodržovat sliby ohledně nových souprav (viz. motoráky na Kladno). Takto velký soubor by si zasloužil třeba 3 balíky výběrek min. 3 roky před skončením smlouvy. A vhodně namixovat nové/zánovní soupravy (hlavní celodenní/celotýdenní oběhy) s ojetými vozidly (špičky a vedlejší výkony)… Myslím si, že ČD by pořád měly jednoznačně největší šanci uspět, obzvlášť pokud by se sem nehrnuli dopravci alá Go-ahead. Ale i potenciální konkurence (že to ČD nemají úplně jisté)… Číst vice »

Skinheads & Punks united

Tak zrovna to Kladno se táhlo zrovna kvůli nespokojenosti kraje s něčím na 844 a teď pro pokus sloučení objednávky do jedné, aby byly řady co nejvíce jednotné a velká soutěž za co nejnižší cenu, to je potom na každém, jestli by raději viděl nové motoráky dříve, nebo později za lepší ceny.. Za mě zrovna teď s opravou negrleáku a s tím souvisejícím poklesem cestujících spíš podporuju to druhé.

Ferenc Futurista

Dyk 844 jsou vozidla na nějakou lokálku…

Martin V.

Ohledně ucelených jednotek s kapacitou 800 a více míst se chci zeptat: Neuplatnily by se v omezeném počtu (třeba Kolíny a Berouny) s tím, že kromě nevýhody malé flexibility (v okrajových částech dne či při odstávkách) mají i nesporné výhody?

Modelový případ 471+4*071+471 versus 2*(471+071+971):
1) větší kapacita díky absenci dvou stanovišť strojvedoucího
2) plně průchozí
3) levnější (a s budoucí instalací ETCS to možná vynikne ještě víc)

Tohle je samozřejmě jen příklad, moderní dlouhé jednotky by bylo možné optimalizovat, jde mi o to, jestli někde kolem Prahy nejsou podmínky, kde výhody velkokapacitních jednotek převáží nad jejich nevýhodami.

Ferenc Futurista

Nejsou. 800 míst, to by dávalo smysl tak ve špičce, v sedlech je to nesmysl.

Přemek

Tak, navíc sedla a špičky se díky vrtošivosti počasí, nálad a kvality techniky a infrastruktury chovají v čase poněkud vrtošivě, takže o nějakém exaktně podloženém plánování kapacitně podloženého grafikonu nemůže být ani řeči.

Skinheads & Punks united

Třeba se toho dočkáme až v další soutěži, kde by třeba část přímo nových vozidel byla takto velkých a část by jezdila zdvojených, které by se v sedlech rozdělily a jezdily na výkonech těch velkých, nejlíp by ale asi bylo, aby to bylo unifikované.

Tronda

Bude konečně muset tento dopravce prodávat lístky PID jako všichni ostatní dopravci v PIDu ze všech stanic a zastávek, nebo stále bude cestujícím při nástupu z neobsazené zastávky vnucovat své předražené jízdné?

VRT

To bych dal jako podmínku! Pokladny to umí (když jim to teda řeknete), štíplístek ne. Tak kde to jsme???

Honza

Stačí si stáhnout aplikaci PID lítačka a kupovat jízdenky pro celou PID přes ní. Potom se nemusí nic řešit.

Tronda

A proč to není nutností v případě jiných dopravců v PIDu? Třeba na autobusových zastávkách v poli? Lidi bez chytrého telefonu mají dělat co? Oni si jako daně na spoje PIDu neplatí?

Přemek

To je relevantní výhrada. Pochopitelně že fungují pouze obecně platné povinnosti zúčastněných, pokud by se zavedly.

PetrN

Na zastávce v poli si asi těžko koupím lístek, když tam není wifi…Argument s předraženými daty, dokud tu bude Kellnerův kartel, neberu….Neexistuje JEDINÝ důvod, aby ČD neprodávaly ve vlacích jízdenky PID, snad jen sprostá snaha vytáhnout z cestujícího pár kč navíc za každou cenu….ROPID si to ale stejně zase neošéfuje, ale hlavně že řeší barevnost sedaček v autobusech a podobné nesmysly

VRT

Nejde o pár kaček navíc. Pokud jedu z první mimopražské zastávky (př. Zeleneč), tak si musím koupit na Masaryčku+na Masaryčce další lístek na MHD. 38 Kč + 32 Kč! Na PIDlístek, který si ovšem třeba v tom Zelenči nekoupím, 40 Kč. To je rozdíl 30 korun. On málokdo v té Praze nepokračuje MHD. Jasně, pravidelní cestující mají PIDlitačku, ale občasný cestující je sprostě okrádán ČD.

Skinheads & Punks united

Okrádán ČD, když peníze jdou objednavateli?

Tronda

Peníze z jízdného, které ČD zkasírují podle svého tarifu objednateli nejdou.

PetrN

Smlouva je snad netto. ne ? Právě proto, že peníze za jízdenky PID jdou objednavateli, a peníze za TR10 ČD, mají asi průvodčí nařízeno lidem vnucovat TR10…

Přemek

Ano většina věcí je řízena podl epeněžních zájmů ředitelů, méně již podle logiky věci a ekonomického zájmu celé společnosti.

Přemek

No, ledy nejsou věčné, občas se i pohnou, viz lítačka na inkartě. Tohle chce čas a kompetentní politiky a řiditele.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Já si teda jízdenku kupoval už na zastávce v poli, na zastávce v lese, na zastávce ve městě a v několika dalších lokacích a Wi-Fi jsem nepotřeboval. Koukám na jednoho operátora z velký trojky a 400 MB za 99 na měsíc, to bude stačit na nákup jízdenek, zjištění zpoždění vlaku, zkontrolování mimořádností, najití náhradního spojení a nějakou navigaci s offline mapama úplně s přehledem (prostě taková ta běžná kombinace při cestách VHD). Jasně, internet ani smartphone neni povinnost, ale zároveň neexistuje právo dostat vždy tu nejvýhodnější nabídku. S tímhle přístupem nezavedem nikdy třeba elektronický volby, protože jak by k tomu… Číst vice »

Jarda

Pnatvo, já jsem asi debil, ale potřebuju něco objasnit. Porč nejsou zastánci jednotek s kapacitou 800 a více míst, když ve špičkách jsou sloni narvaní až po střechu? Trať už přeci nemá kapacitu na další spoje. Navíc kde sebrali, že ve vlaku chtějí lidi WiFi? Vždyť v narvanym vlaku ani není možné vzít telefon do ruky. Jsem jel o víkendu 1. tř DB IC 2448 a ICE948 a WiFi tam taky nebyla a nikoho to neštvalo, data frčí. Kdo je v ČD a na kraji cvok? K čemu potřebujeme ve slonech první třídu?

Ferenc Futurista

1. takové jednotky nejdou dělit, co z toho plyne v případě výpadku je snad jasné.
2. trať bude mít kapacitu na další spoje, až tamtudy nepojede náklad a dálková.
3. wifi? proč mít vlastně ve vlaku záchody a topení….

Kubrt

Já, a nejsem sám, potřebuju ve slonu první třídu, když ve druhé plno 😉

Ferenc Futurista

Tak ona jednička bývá vcelku slušně plná, né každej je škudlivej šotoušek, kterýmu je líto připlatit si deset korun… 🙂

Martin V.

Je jednička nějak integrovaná do tarifu IDS, nebo lze jen s jízdenkami ČD? Pokud opravdu chceme nalákat velkoměstské cestující z aut v přecpaných ulicích do veřejné dopravy, tak 1. třída by určitě byla pro pár řidičů „jednoválců“ dobrý argument.

Ferenc Futurista

Integrována je.

PetrN

Jak se dá v PIDu cestovat jedničkou? V ODISu vím že to jde, ale v PID jsem měl za to, že jen za CD tarif

Petr

„Jednorázový doplatek do 1. vozové třídy jednosměrný nebo zpáteční lze k jízdnímu dokladu IDS (jízdenka pro jednotlivou jízdu nebo jízdenka časová) vystavit pouze jako rozdíl obyčejného jízdného (pro cestující 15+) nebo zvláštního jízdného pro děti (pro cestující -15).“

Sacrebleu

Ony mají děti nárok na zvláštní jízdné v jedničce?

Jarek

To se tam píše?

Jiří Kocurek

Marně hledám jednotky s kapacitou 800 míst. Jedině snad zdvojený RaBde 514 by tomu odpovídal. Ani trojitý Slon ale není nedělitelná jednotka.
Teda našel bych. Francouzský RER ale nepřipadá v úvahu (1500 V) a Japnoci už tuplem ne, snad jedině jako novostavba.

PetrN

1)Srovnávat Německo a Čr ohledně dat nejde….Nemají tam Kellšmejda a jeho kartelové ceny, takže tam opravdu není problém koukat na filmy na datech, zvlášt při jejich platech…. A schválně, zkuste si udělat mezi cestujícími anketu, kkolik z nich tu wifi chce a kolik ne…To, že vy ji nepotřebujete neznamená, že je to většinový názor, není 🙂 2)Takové jednotky nemusí staačit na některá nástupiště, navíc za běžného cestujícího je určitě lepší více jednotek v kratších intervalech, než jedna a pak pul hodiny nic 3)S první třídou souhas, ta je na příměstských vlacích zbytečná a pouze zabírá místo.Aspoň u nás na Ostravsku… Číst vice »

Kubrt

U nás kolem Prahy jezdí jednička na osobních vlacích velmi slušně zaplněná, ve špičce i 100% sedadel obsazených.

Ferenc Futurista

U vás na Ostravsku možná, v okolí Prahy je využívána vcelku hojně.

noerf

Petr.N: 1) Záleží na přenosu dat a kvalitě sítě, která se nějakou dobu odepisuje. To, že je ČR poměrně malá země a plná pohoří a údolí a chceme pokrýt vše, tak potřebujete více vysílačů, takže je síť na km2, dražší než v Německu.
2) Druhý důvod je, že Česká republika je pokryta wifi signálem v podstatě všude a zpravidla bezplatně (restaurace, vlaky, autobusy), kdežto v německu wifi volná není, takže lidé více čerpají data. A pak máte jiné velkoobchodní a následně maloobchodní ceny.

PetrN

Lidé více čerpají data, takže jsou levnější…Hmmm, to už jsem někde slyšel, ale učebnice ekonomie to nebyla 😀 …

Oldřich Sládek

Nesmysl, jezdím v ešusech zásadně jedničkou. A okolo Prahy se v ní vzduch rozhodně nevozí

Skinheads & Punks united

Však modernizovaný a zdvojený Slon bude mít kolem 750 míst..

Ušatá

1 třídu potřebujeme, protože to cestující chtějí. To, kteří chtějí více pohodlí. Že to nepobírá ve dvojce, není chyba jedničky, ale koncepce dopravy.

čecháček

Achjo. Ne že by výsledek byl překvapením. Středočeskej kraj má na tohle zajetí hroznou smůlu. Moc velká škoda, že se do toho neprásklo bičem, neudělalo normální výběrko, přestaly se lejt prachy do kanálu do zbytečnejch tratí (Mochov, Mšeno, Kralovice, Blatno, Trh. Štěpánov, Třemošnice, Slaný-Louny, Podřipsko, Lužec, Bakov-Bousov, Liteň-Lochovice, Březnicko…) a nesoustředily se do tratí, který jsou aspoň trochu ekonomicky smysluplný. Už se těšim, rekonstrovanej elefant nebo 810, to bude terno. Obzvlášť ty 810, vrchol železniční ekologie v porovnání s Euro VI busama. Nebo do nich budem chtít lejt vodík, po vzoru MSK? To by byl hukot. 😀

Tronda

Hlavně jestli budou mít všechny vlaky klimatizaci, vakuové WC a možnost přepravy vozíčkářů, aby se na to při tom bagrování nezapomnělo.

MartinS.

Tak prachy do zbytečných tratí by se mohly přestat dávat hned, ať se na dopravce dělá výběrko nebo nedělá. Ale kraj provoz na těch tratích evidentně chce, když si to objednává.

Kubrt

Já když vidím pana Petrtýla, tak se vážně obávám, že vůbec neví, jaké vlaky si (kraj) objednává. Snad my středočeští voliči za rok to zastupitelstvo sestavíme jinak…

Ušatá

Souhlas, stačí ponechat jen tratě 010, 090, 170 a 220. Vy jste přímo genius. Teď už jen ta Nobelova cena.

PetrN

A dá si Štěpán do smlouvy povinně místenkové city elefanty a 810 ? 😀 Jde mu přece o komfort cestujících, jak tvrdil u ČD …

Hanzi

Pro začátek by stačilo za každou cenu nezakydat tratě desitkami spojů, ale drzet si určitou rezervu v propustnosti, když při mimořádnostech není kudy a jak něco procpat.

Arimatejsky

Jako že trať musí být poloprázdná protože předem počítáme se s nedodržováním JŘ a kolapsem techniky? Podivuhodné myšlení. Zajeďte se podívat na Brusel Central, intervaly odjezdů od jedné hrany jak v pražském metru (3-4 min) a jde to.

Hanzi

Brusel a okolí je o poznání víc zalidnene jak Praha a okoli. V Bruselu také nemají jeden koridor a na zbytku trati když má projet vlak tak se ještě dnes musí zatočit klikou. Prostě ROPID si něco namaloval na papíru aniž by zohlednil stav infrastruktury.

Arimatejsky

Ropid dobře udělal, jinak by SZDC zdůvodnila svoji nečinnost tím, že kapacita postačuje poptávce a reko není potřeba, čímž by se začarovaný kruh uzavřel. Jinak všech 19 obci Bruselského regionu má necelých 1,2 mil. Obyvatel, tedy méně než Praha.

Hanzi

ROPID neudělal vůbec nic , ten jen načmáral vlaky které chtel. Majitel dopravni cesty je stále SZDC a ta také rozhoduje při každé mimoradnosti kdy a jake vlaky pojedou

Ferenc Futurista

To je ale zvláštní, že Regionální organizátor Pražské integrované dopravy žádá po dopravcích nějaké vlaky, co? Podle mne je to přímo šokantní a mělo by se to sdílet, než to smažou!

Y.K.

Majitel dopravní cesty je stát kterému ji spravuje SŽDC a dostává za to zaplaceno garantovanými polatky. Čím více vlaků, tím více peněz. Jako správný státní podnik, někteří nechápou, že vlaky jim vydělávají peníze…

Skinheads & Punks united

To že poplatky za dopravní cestu a příspěvek od státu přesně zohledňuje náklady na údržbu a modernizace ale víme? Z praxe na železnici a v tomto státě bych spíš řekl, že ne…

Y.K.

Tak víme, každé podnikání má náklady, i státního podniku. Co to mění na tom, že více vlaků více vydělá?
Koridory jsou mimochodem ukázkou, že z těch výdělků se zase tak moc na jejich údržbu nedá, jsou dost zanedbané.

Radek

A jak konkrétně chcete přepravit to množství cestujících s méně spoji?

Kinov

Včera odpoledne jsem jel mezi hl.n. a Smíchovem v Bdmteeo sám. Tolik k tomu „množství cestujících“. Je zcela evidentní, že přepravní nabídka na trati 171 velmi převažuje nad poptávkou. A nejenže to je plýtvání veřejnými penězi, ale ještě to zcela zbytečně čerpá relativně omezenou kapacitu a způsobuje potíže při mimořádnostech.

Ferenc Futurista

Zajímavé, já včera odpoledne jel z Prahy na jedné noze, jak byl vlak našláplej (a nebudu rozvádět ten rocknroll, co předtím předvedli šílenci z dipečerského aparátu ČD…)

Ferenc Futurista

jinak, použít argument „včera jsem jel“ a vyvodit z toho, že něco je „zcela evidentní“, to může fakt jen pitomec.

VRT

To v lokálkových diskuzích dělá každý šotoušek. Jede někam, když je tam nějaká šotoakce, případně den otevřených dveří v pivovaru, takže je v 810 čtyřicet podobných individuí s foťáčkem na krku a z toho vyvodí, že to tam jezdí našlápnutá a trať má potenciál…

Kinov

Nikde nebylo psáno, že závěr vyvozuji z této jedné popsané situace. Kromě praxe stačí nahlédnout jak hloupě je koncipovaný jízdní řád, kdy v relaci Hl.n.-Řevnice a zpět jedou Os po 10 minutách z toho jeden spoj zajišťují navíc zdvojené jednotky cityelefant.

Ferenc Futurista

Jako zdroj svého názoru uvádíte včerejší jízdu, tak to neokecávejte (případně se naučte psát takové věty, aby bylo srozumitelné, co se snažíte sdělit…. Já tu jezdím vlakem skoram 40 let a mohu říci, že nevíte, co mluvíte.
Jinak ten „hloupě koncipovaný“ JŘ akcentuje vlastnosti třírozměrného prostoru, do kterého se při počtu rychlíků holt dá narvat 20-10-20-10, a bohužel nikoli 15-15-15-15.

Skinheads & Punks united

Poloprázdné vlaky kolem druhé,třetí hodiny odpolední ve všedních dnech jsem tam potkal na několika cestách..

Ferenc Futurista

Na cestě z Prahy sotva, a v opačném směru… víte, ony ty vlaky se taky musej vracet :))

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Ano, vlaky v sedlech bývají (polo)prázdný. Holt už neplatí komunistický v 6 do Kolbenky a ve 2 domů, ráno je dopravní špička kolem osmý do Prahy a kolem pátý z Prahy.

Ušatá

Tak tam denně jezděte a uvidíte! Nezlobte se, žvaníte bez znalosti věci!

Ušatá

A pak jste se probudil? Zajímavé, že já sám nejezdím a spíš nadávám, že je všude plno. A to i MHD v Praze, která v létě prodlouží intervaly a pak nepobírají!

Juraj

Takže sa bude umelo obmedzovať už tak kapacitne nedostačujúca prímestská doprava, len „pre istotu“? To nie je úplne progresívny štýl myslenia.

Hanzi

Takže řešením je zřejmě na tratě narvat co nejvice vlaků, vědět sice že to stejně nejde ujezdit ale mame je, podporovat lidi v courani nesmyslnými slevami, každý den stát na peronu a nadavat že to nejede tak jak má, protože prostě současná infrastruktura nestiha. Nebo narvat miliardy (které stejně nikdo nemá) do náročných rekonstrukci? Nebo jak si představujete zlepšení soucasneo stavu v daných podmínkách?

Ferenc Futurista

Bydlí tu v údolí Berounky od Radotína po Srbsko cca 50 000 lidí a vzhledem ke stavu silniční sítě není ani IAD alternativou pro denní dojíždění do Prahy, navíc 171 už tu funguje víceméně jako metro a světe div se, lidi vlakem nejezděj jen do Prahy a zpátky, ale i mezi jednotlivými obcemi. Už dneska jeto tu na hraně kapacity a omezit počet vlaků je nereálné, protože 2 vlaky do hodiny by to prostě nepobraly. Řešení se jmenuje tunel Praha – Beroun, vše ostatní jsou nesmysly vhodné tak do blábolení pacientů k-reportu.

Milan Kříž

Řešením může být třeba pásmový S-Bahn, který uvolní kapacitu v kritickém úseku.

Ferenc Futurista

Jako že by víc vlaků jezdio zřeba až od Řevnic dál? 🙂

Jiří Kocurek

Ne, že by eSko z Berouna do Prahy nezastavovalo z Řevnic až na Smíchov. Případně každý druhý spoj zrychlený. Tím by z Řevnic těsně za eSkem mohl jet rychlík/EC a eSko by ho nebrzdilo.

Ferenc Futurista

Jako že by měly Dobři a Černošice ve špičce půlhodinu? No to je tedy opravdu nápad…

Hanzi

Tunelem Praha – Beroun budou jistě jezdit lidi z vesnice do vesnice podle Berounky, anebo ze Smichova do Revnic. Ty expresy kazdou hodinu, které by tam tedy nejeli, jsou na téhle trati to nejmensi zlo. A ten váš tunel není kdo by zaplatil. Ta cena je pomalu rozpočet tehle republiky na rok.

VRT

Do tunelu vymístíte jednak vše nákladní, potom vše dálkové a nakonec třeba zrychlenku z Berouna. Tím zůstanou u Berounky jen regionální vrstva, která bude mít „rovnoběžný grafikon“. Tím se zvýší kapacita a pokud se vše udělá jak má, je možné mít třeba 5minutový interval.

Ferenc Futurista

Někdy je fakt lépe mlčet. Vůbec, ale vůbec netušíte, o čem mluvíte, což je ale, uznávám, podstata jakékoli šotodiskuse.

Oldřich Sládek

Taky žasnu. Ano, řešení je Berounský tunel, bohužel reálně bude nejdříve 2045.

Ferenc Futurista

Tahle země má rozpočet 50 miliard korun?

Ušatá

Již před destiletími se to v zahraničí řešilo třemi nebo čtyřmi kolejemi. U nás je i dvoukolejka zázrak. I do toho Berouna by se to dalo technicky řešit.

Ušatá

Slevy odpovídají realitě, tedy příjmům vybraných skupin. Mělo to být už dávno, i když třeba s malými úpravami. Nejméně do té doby, dokud silniční doprava nebude mít odpovídající – reálné ceny.

Milan Kříž

Juraji, přijde ti, že motorový vůz řady 810 s 15 až 20 lidmi na palubě jedoucí po mostě přes Výtoň je skutečně dobře využitá kapacita trati? Navíc platí, že s rostoucím využitím kapacity roste i suma zpoždění vzniklá z důvodu vzájemného se ovlivnění jednotlivých vlaků. Prostě někde musí být strop, který je níže, než kompletní využití kapacity při sestavě GVD. Příkladem může být trať Arth-Goldau – Zug: Když mi přijede zpožděné EC z Itálie (které nabývá rozličných hodnot, zažil jsem 75 minut), tak tam (na jednokolejce) je rezervní trasa o 15 minut později, která neovlivní žádný jiný vlak. Kdyby tam… Číst vice »

Ferenc Futurista

A co rychliky Regiojetu, které tam zajíždí čistě služebně, tedy bez cestujících? Proti tomu je i 810 s 20 kusy na palubě vrchol efektivního využití trati…

Jiří Kocurek

Totéž můžete napsat o všech soupravách jezdících z/na ONJ, že zbytečně vyžírají kapacitu trati z Hlavního.

Kamui

Jenže na ONJ (resp. do Vršovic) vedou 4 koleje, na Smíchov jen 2.

Panelák

Čili potřeba je čtyřkolejka na Smíchov, ne redukce vlaků (zvlášť podivný požadavek od těch, co se stylizují do role příznivců železnice).

Ferenc Futurista

Uf. Ano, potřeba je, ale je tam reálně dvojkolejka. Myslíte, že ně pomůže, když se tam bude s kapacitou zacházet, jako by tam ty 4 koleje už byly? Posílat na takhle vytíženou (a navíc se často posírající) trať prázdné vlaky (bez ohledu na dopravce), co se akorát jedou zaparkovat, prostě není úplně nejlepší nápad.

Apollo17

A jak by se to mělo řešit?Nechat je stát na Hln.,tam je uklízet,plnit vodou před další jízdou?A ostatní vlaky by končily ve Vysočanech,Vršovicích a na Smíchově,jako za komančů?

Ferenc Futurista

ONJ.

Ferenc Futurista

Jinak, myslíte, že po přesunu Jančuráků do Malešic budou s každým vlakem jezdit tam? Počítám, že zbrojit se pak bude právě na Hlaváku…

Apollo17

Na hlaváku není místo ,ONJ je vlečka ČD také s omezenou kapacitou.Na hlaváku není místo ani na objíždění souprav.

Ferenc Futurista

Trať na ONJ je nejvytíženější dvojkolejka v Praze? Tell me more…

MartinS.

A soupravové vlaky slonů a syslografů, které jsou přes poledne odstaveny na Smíchově snad někoho vozí? Teď jsem se díval na Sv29205, za minutu má jet ze Smíchova na hlavní, ale na Smíchově není na cedulích, takže to poveze vzduch.

Ferenc Futurista

To je úplně to samé.

Kamui

Neví někdo, jestli je stále v plánu upgrade 471 na 671 včetně přidání druhého vložku? Na trati přes Lysou to během těch 10 let bude nejspíš aktuální (25 kV AC).

Jakub

Nevypadá to reálně. Předpokládám Ústí – Kolín přes Lysou jako jednu z prvních tratí přepnutých do 25 kV AC po optimalizaci a zvýšení rychlosti až na 160 km/h. Vzhledem k vyšší rychlosti a menší kapacitě si umím představit pouhou výměnu lokomotiv u „Syslosouprav“ a použití vícesystémových Regio Panterů. Tím, že budou zřejmě stále jezdit osobní vlaky Praha – Kolín přes Lysou, se bude muset buď přepnout i trať Vysočany – Lysá nebo zde budou muset jezdit vícesystémové jednotky. Vidím to opět na nové Regio Pantery, protože ty pětivozové nahradí i Elefanta. Navíc disponují vyšší rychlostí, akcelerací a mají širší dveře… Číst vice »

Oldřich Sládek

Velmi zdvořile bych chtěl podotknout, že Pravobřežka je primárně pro nákladní dopravu s tím , že jakékoli zvyšování rychlosti snižuje propustnost tratě.. Je to pro nás stěžejní trať a nákladní vlaky budou i nadále jezdit Vmax=100…

VRT

Fakt vám ten hodinový takt vadí? A nestálo by za to spíš zalobovat, aby ta trať byla skutečně kapacitní? A aby se už konečně začalo stavět?

Petr Šimral

V úseku Lysá – Střekov nám hodinovka prakticky nevadí, pokud se udělá rozumně.
Tedy rychlíky nebudou uměle zrychlovány nad cestovní rychlost 90 km/h a budou mít rovnoměrně rozmístěné zastávky.
U zastávkových vlaků je problém v jejich nízké cestovní rychlosti (50 – 70 km/h podle hustoty zastávek), kde je potřeba vymyslet rozumný předjížděcí pobyt (například Mělník).

VRT

Konečně někdo rozumný… Samozřejmě z Lysé se to dávno mělo připravovat na 4kolejku s přesmykem v Lysé a přípravou na přesmyk do Milovic. Zase polovičaté řešení, které zabetonuje nevyhovující stav na desetiletí.

Kamui

Tam by bylo hlavně potřeba, aby byla z Lysé do VOseka (resp. do místa odbočení trati na Hradec) regulérní čtyřkolejka s mimoúrovňovým odbočením.

Martin V.

A já bych zase zdvořile podotknul, že to vidíte příliš radikálně, protože jakékoli zvyšování rychlosti nesnižuje propustnost tratě, to jen příliš rychlé nezastavující vlaky omezují ty příliš pomalé (a naopak). Když zůstaneme u té „pravobřežky“, tak „optimalizace až na 160 km/h“ může znamenat hlavně dlouhé souvislé úseky na 100 km/h pro nákladní dopravu občas omezené na 80 km/h pro všechny. Tam nikdy nebudou jezdit EC a pendolina a osobní doprava potřebuje víc než stovku, aby si najela čas potřebný pro zastavování a neomezovala nákladní dopravu svojí pomalostí. No a třeba oblouk o poloměru 800 metrů může vyjít pro nákladní vlaky… Číst vice »

Jiří Kocurek

No a přepnutím na 25 kV 50 Hz se právě dosáhne vyházení toho šrotu. Ledažeby někoho napadlo dislokovat v Děčíně Laminátku či plecháče. Nic proti Laminátce, je to nádherná mašina (až na ten většinou chybějící lak), ale jedině ve dvojici, aby se na rovině vyrovnala moderním strojům.

Petr Šimral

Na levobřežce je problém v symbióze NExů s rychlíky dlouhý rychlý úsek Kralupy – Hněvice. Jinak jde projet Holešovicemi 3 minuty před R a dojet až do Děčína taktéž před ním. Řešením by bylo prodloužení jízdní doby R Kralupy – Hněvice o 1-2 minuty.

Iva D.

Jenže kdyby byly ČD in, tak už dávno mají na R jednotky na horní rychlostníky a 160 a ten propad bude víc jak 2 minuty.

Jiří Kocurek

Reálnější jsou spíš nové AC jednotky (DC meziobvod mají tak jako tak, stačí ho udělat na 3000 V a ne na, řekněme, 2290 V) a stejnosměrné Slony nechat dojezdit na stejnosmětu. Než se přepne všecko, bude těm nejmladším přes 40 let.

Cargo

Štěpánek působil jako náměstek pro osobní dopravu u ČD a teď je ředitelem IDSK. Zadá to rovnou na dalších 10 let ČD. Není to divné ?
V Libereckém kraji to vyhrála Arriva, ale zjistilo se, že je to provázané s jedním člověkem a hned je to u soudu. Tady to není divné, že ex postava od ČD to za necelých 6 měsíců přihraje opět ČD…

PetrN

Štěpána se, zdá se mi, ČD spíš zbavily, takže ani z tohoto pohledu by možná neměl zájem jim nějak zajistit smlouvu bokem, jak se tu někdo snaží naznačit….

Ferenc Futurista

A kdo jinej by to zvládnul? Nejsem nějakej velkej fanda ČD, ale PID fakt není 10 rychlíků v nějakým zapadlým kraji pod horama, který dá dohromady každej…

Kubrt

Tak třeba kolem Stuttgartu teď napůl Abellio a Go-Ahead přebírají provoz minimálně srovnatelný s okolopražskou elefantí sítí. Vysoutěženo 2015, zahájení provozu 2019, smlouva do 2032, komplet nový vozový park.

Ferenc Futurista

Ano, vysoutěženo v roce 2015, v tom je ta odpověď.
Já to říkám pořád, měli bysme jako Čechystánci svorně uznat svoji nsvéprávnost a svěřit se do mandátní správy nějakého civilizovaného státu…

Panelák

Govia (65% GoAhead + 35% Keolis) dělá ve frančízách „Southern“ + „Southeastern“ + „Thameslink“ výkon přes milión pax denně, to je šestkrát tolik co pražský suburban. Přitom po ní nikdo nepožaduje, aby krom Kentu „zvládla“ i Essex a Bedfordshire. Otazníky „kdo jinej než ČD“ jsou jen alibistické nesmysly. (Samozřejmě správně po modrácku je dlouhodobě nenechat nikoho vyrůst a pak argumentovat, že nikdo nevyrostl.)
Ano, půl roku před začátkem to nedá dohromady ani ona, což je pro fandy ČD jasný důkaz, že to nikdo jinej nezvládne.

Ferenc Futurista

To je hezký, že tu operujete pokulhávajícími analogiemi, leč realita je taková, že bolševický Stč. kraj vypsal sám sobě šibeniční termín (důvody teď neřešme), ve kterém to fakt nikdo jiný než ČD prostě dohromady dát nemůže. To není názor, to je prostě holej fakt. Opravdu tu není druhej hráč, kterej by dokázal za půl roku sehnat stovky vlaků plus odpovídající personál, a to se nebavím o tom, jak douho trvá, než si celá taková organizace „sedne“… Jó, kdyby probíhala VŘ třeba jako v Německu, to by byla jiná. Ale my nejsme Německo, my jsme bizarní varieté východního typu, který by… Číst vice »

Panelák

Jo tak pokud tím „kdo jinej by to zvládnul“ vlastně kritizujete Středočeský kraj, tak jste to tam měl napsat hned. Protože kamarádšoft šotoROPID – ČD a nemakačenkovství na středočeském hejtmanství je právě ten důvod, který si řešit zasluhuje nejvíc.
Jinak ta analogie zas tak pokulhávající není, frančíza na Southeastern se teď bagruje („krátkodobě prodlužuje“) obrok přímým zadáním kvůli podobné neschopnosti dovést do konce nový „bidding“.

Ferenc Futurista

Ano, je to hlavně o Stč. kraji a jeho vedení.

Jarek

Není to Ropid, ale IDSK.

Panelák

Máte tušení, kdo reálně ovlivňuje to, jak a kdo to minimálně v přípražské dopravě ve Středočeském kraji bude jezdit?
a) IDSK;
b) ROPID.

Filemon44

Ačkoliv s Váma téměř nikdy nesouhladím,tentokrát Vám dávám v něčem za pravdu.Ovšem šibeniční termín na zajištění dopravní oblužnosti(záměrně nepíšu výběrka nebo soutěže)není vinou ani ČD,ani žádných dalších potenciálních zájemců,ale jde to jen a pouze za vedením Středočeského kraje

Šťoural

Kubrt, Panelák: Heleďte, a není tam náhodou jednotka výkonu za trošku víc peněz, než v Praze a okolí? Govia je opradu tak vyhládlá, že by kolem Prahy ráda s novými vláčky jezdila za nějakých 5 – 6 E za kilák? Není to náhodou taky o tomto?

Panelák

Heleďte, a nezjistí se ta „správná“ úroveň ceny výkonu právě porovnáním jednotlivých nabídek spíš než nabagrováním půl roku před realizací jen jednomu – který je tím pádem ve velmi komfortní pozici, protože si může říct prakticky cokoli a neexistuje protiargument? Není to náhodou hlavně o tomto?

Šťoural

Váš a následně i můj příspěvek byl malinko o něčem jiném – Govia a za kolik bude jezdit s novými vozidly.
„Správná“ úroveň ceny výkonu se zjistí jako součet oprávněných nákladů a přiměřeného zisku. Že pak občas někdo nabídne nižší (podnákladovou) cenu, jen aby vyhrál, je už trošku jiná věc. Ale většina železničních dopravců se až tak sebevražedně nechová, snad jen Krigar.
Jinak pozice ČD příliš komfortní není, to by si jistě řekly o víc. Nejen v okolí Prahy.

Kubrt

Samozřejmě, že za 100 Kč/km by nikdo nové vlaky atd nekoupil. Pointa je ale v tom, že Ropid+IDSK se ani nepokusili zjistit, co by za své peníze mohli dostat a raději to rovnou nasypaly osvědčenému dodavateli pár měsíců před deadlinem, aby to náhodou nemohlo dopadnout jinak. Takže vůbec nevíme, jestli by to někdo neuměl dělat jinak, než ČD.

Panelák

Nevím jak vy, ale já když kupuju třeba chleba, tak žádné „oprávněné náklady“ (co to je? barák darmožroutů na nábřeží je taky oprávněný?) ani „přiměřený zisk“ (k čemu přiměřený?) pekárny nezjišťuju, tak to v normálním světě nefunguje. Prostě si stanovím nějaká (minimální) kritéria a je mi úplně jedno, jaké jsou náklady pekaře. Stejně tak koupě bot, lednice, auta.
Jak vlastně víte, že si ČD neřekly o víc, než by bylo dosažitelné v soutěži? Máte nějaká čísla nebo prostě jen věříte?

Panelák

Nabagrováno vyhnitím dle očekávání, s výmluvou „nikdo jiný to za šest měsíců na deset let pro celý kraj nenabídne“. Vylepšené oblíbené regionovy a šukafóny, vysokopodlažní hydry a rekoBymee (možná) a to vše za výhodnou cenu, kterou si ČD spraví ekonomiku za „slevy“ jinde… Inu, proč nebýt rukojmím monopolu dalších deset let. Žádný kamarádšoft, ale dopravní odbornost dle šotověrouky v praxi.
A co je hlavní, budou tam platit průkazky :-).

Luke

Taky to mohli dát Arrivě a mohla tam jezdit vysokopodlažní 845 nebo Desiro ve šrotovém stavu tak, jako na ML, že? 🙂

Jarek

Taky to mohli vysoutěžit a mohlo tam jezdit přesně to, co si objednají a zaplatí.

Y.K.

Třeba Masna – Kladno – Rakovník může být něco šrotovějšího než tam jezdí teď? Upřímně pochybuji. Ta pospojovaná Regiondolina případně ještě s ozdobou jiného typu jsou zhouba.

Jiří Kocurek

Jo, může. Bpjo ještě jedna existuje. Jezdí podle kulatých rychlostníků.

Jarek

Berty taky ještě všechny neshořely, tak vyražme.
Jo a chce to Bertu s pegasem, ať může topit i v tunelu pod Stromovkou.

Panelák

Taky to mohli dát komukoli jinému, s delší přípravou a nejen na dva nebo tři roky jako ML Arrivě (kde už i rutinní bagristy z ROPIDu na*raly České dráhy tak, že je vykopli včetně jejich šrotového stavu). Mít možnost volby z více nabídek je vždy lepší. Ovšem to už je úplně mimo obzor modrého myšlení, které to považuje za spiknutí a útok. Ale nebojte, už za dva a půl roku i tu městskou linku dostanou ČD bagrem a s omluvou, jakého se na nich dopustili příkoří. Nebo snad myslíte, že se v (zatím ještě téměř dostatečném čase) chystá na ML… Číst vice »

Filemon44

Jak tak na to koukám,tak ČD bagrují a všude si vše podmazávají,kdežto ostatní dopravci by to jezdili snad i zadarmo,kdyby jim vedení krajů neházelo klacky pod nohy

Panelák

Jiní dopravci by to jezdili buď za podobné peníze kvalitněji nebo v podobné kvalitě levněji. Tak jednoduché to v porovnání státního monopolu se zbytkem světa je a proto se takovému srovnání musí zabránit.

Zlínka

Naivo.

Ušatá

Tu kvalitu ostatních dopravců vidím dnes a denně. Děkuji, nechci.

Tronda

V případě Ml už Ropidu nic jiného nezbývalo, problém je, že to jsou kamarádi a tak dodnes ČD jako jediný dopravce nemusí ze zastávek prodávat tarif PID.

Kinov

Jízdenky PID na každé pokladně od 1. 4. 2018 …
https://pid.cz/jizdenky-pid-kazde-pokladne-od-1-4-2018/

Tronda

Řeč byla o zastávkách ne o nádražích. A v kolika zastávkách je pokladna?

Martynick

Koukám pán má mindráček

Tronda

Ale platí tam režijka, tak je jedno, že do Bymee důchodci nevylezou a šotoušci děti moc nemají, tak do nich ani nemusí tahat kočárky.

Skinheads & Punks united

Tak aspoň že do těch ještě hůře větratelných s menší roztečí sedaček jednotek 628 vylezou lépe, že.

PetrN

Vy se z těch režijek jednou zalknete 😀

noerf

Řešit během prázdnin, s čím se bude jezdit od prosince, ukazuje na typický amatérismus krajského úřadu. Vyjednávací pozice nulová, výhoda ČD neomezená, neboť neexistuje alternativa a mohou si dát do cen cokoliv, reálné oslovení konkurence na provoz nějaké části je reálně nejdříve příští rok (prosinec 2020), spíše dva roky podle potřeby vozidel nová, ojetá).

Původni Pražák

Připomněl jste mi nedávnou přednášku jedné zdatné právní teoretičky vybavené všemi možnými kulatými razítky, která tvrdila, že jednatel jednající s péčí řádného hospodáře musí zákazníkovi účtovat úroky z prodlení. A vůbec tu jistě chytrou dámu nenapadlo, co by to v reálu pro další vztahy a obchodování se zákazníkem znamenalo.

Jackub

Stejné, jako pošramocení vztahů mezi ČD a Škodou poté, co Škoda napálila ČD sankci za řadu 380?

Miroslav

noerf: Vážený pane, to co tu povídáte není absolutně pravda. Pokud mi paměť slouží, tak o otevírání trhu na železnici se ví min. 10 – 15 let, takže neříkejte, že je nulová konkurence a výhoda ČD neomezená, připravit se mohl každý a přesné datum se vědělo taktéž, jelikož je ve starých smlouvách, resp. to na jak dlouho byly uzavřeny. Přihlásit se může každý. Mohl by jste i Vy, ale máte firmu, peníze, vlaky, personál, zázemí? A o tom, že to jde je třeba příkladem RegioJet, který v ústeckém kraji jde od nuly (a nejsem jeho zastáncem).

Panelák

„Připravit se mohl každý“
…jako že by „každý“ nakoupil do zásoby vozidla, co kdyby náhodou nejprve StčK socanům a pak anonistům ruplo v bedně a rozhodli se chtít najednou do půl roku zadat zakázku na deset let a dvě miliardy ročně? A proč by to dělal, to ty peníze může investovat s daleko lepší návratností.
Problém všech těhle socialistů a jejich fanoušků je ten, že konkurenci neberou jako přínos, ale jako problém. No jo, ono to ohrožuje ty jejich „jistoty“. Ale zas aspoň ČD nemusejí strojvedoucím přidávat peníze, jak by museli jiní.

Martynick

Stejně jako se připravují čd, kteří navíc musí eště udržovat historické vozidla, které jim nikdo nezadotuje, stejně jako udržují provozní zálohy, což se u jiných nedá, stejně jako udržují správkárenská centra, ale to fanatici jančurovic spolku a jiných nevidí, protože jim v minulosti někdo šlápl na kuří oko nebo bůhví proč sou tak zaslepení..

Panelák

Vraťte se na K-report, tam se vede diskuze hodná úrovně vašich argumentů o historických vozidlech (což jsou v dieselové trakci ve středních Čechách prakticky všechna).

Tronda

Tak vzhledem k tomu, že ve středních Čechách nasazují prakticky jenom historická vozidla, tak je logicky musí udržovat, ono ani Desiro není bezúdržbové.

Jiří Kocurek

„udržují provozní zálohy, což se u jiných nedá“
Co prosím? IDSJMK, jim za to dokonce platí! Soukromníkům (busy) i ČD (záložní soupravu)! Liberecký Kraj platí Arrivě záložní vlaky.
Ovšem modrá pravda platí, ikdyž nesouhlasí s realitou, žáno?

Jarek

Ropid taky platí pohotovostní žabotlam/lazaretní vlak ve Vysočanech.
A že to byla pro Matku dráhu revoluční myšlenka!

AAA

Jasně, každý se může přihlásit do soutěží co nikdo nevyhlásil, že 🙂

noerf

Miroslav: To se týkalo vyjednávací pozice středočeského kraje vůči ČD. Pokud by se například kraj rozdělil do několika logických provozních celků a začlo se to řešit tři roky dopředu, tak by dospěl kraj k jiným podmínkám než v současné době.
Alternativou by mohlo být prodloužení smlouvy o tři roky a vypsat výběrové řízení na 10 – 15 let.

Pavel

Rozsah poptávky ve Středočeském kraji je tak velký, že se mi nezdá nepravděpodobné, že by ho byl někdo jiný kromě ČD schopen realizovat ať už by byly lhůty jakékoliv.

Panelák

A proto je lepší to ani nezkusit (a už vůbec ne jako víc provozních celků, minimálně elektro-S-bahn versus dieselové zbytky). Nekecáme, nic neděláme. Ano, už nám je líp. Zajímavé je, že v autobusech se to umí úplně rutinně – soutěží i výměn dopravců tu bylo několik (a žádný z nich přitom není povinen obsáhnout celý kraj). Ona to spíš bude otázka „nechce se“, nikoli „nejde to“, což se tu vytváří jako iluze. Každopádně bude v červenci 2029 (toho se asi ještě dožiju) zajímavé, na co to přímé zadání zkusí uhrát. I když tou dobou už zas bude akorát jeden správně… Číst vice »

Radek

Jen drobná poznámka: všechny současné soutěže jsou výsledkem tlaku EU. Bez EU by nebylo nic.

Placebo

Výstižně popsáno. Včetně toho smutného konce.

Ferenc Futurista

Jak moc musí bejt někdo blbej, aby z tlaku EU na liberalizaci železniční dopravy vydedukoval Všelidové železné dráhy Eurosvazu?

Panelák

„Tlak na liberalizaci“ by vypadal trochu jinak, než další a další odklad povinnosti té liberalizace s každým „železničním balíčkem“ o deset až patnáct let kvůli ochraně existujících státních monopolů.
No a s tou železniční povinností to při nástupu nové generace (eko)socialistů do vyšších pozic v Eurosvazu není až tak absurdní.

Ferenc Futurista

Aha. takže EU může za to, že jednotlivý státy (resp. jejich politici) hodlaj chránit „svoje“ modrý armády a lobbujou za výjimky a odklady?
Na poslední větu reagovat nebudu, neboť nedává ani náznak smyslu.

Panelák

Ano, může, vždyť obsah těch jednotlivých „balíčků“ je právě EU akceptací státních lobbingů za výjimky na ochranu monopolů, tak tu nevykládejte něco o „tlaku na liberalizaci“. Kdo si ještě vzpomene, že v 91/440/EHS se hovoří o „železniční dopravě“ bez dělení na nákladní a osobní? Jakým tlakem EU na liberalizaci bylo vyvoláno odložení této liberalizace klidně až za rok 2033 (a to se ještě do té doby stihne nějaká obezlička připravit)? Samozřejmě, že bez počátečního drajvu EU se směrnicí o „rozvoji železnic Společenství“ by tu nebyla liberalizace vůbec žádná a česká železnice by vypadala asi jako ta v Srbsku. Ale to… Číst vice »

Filemon44

Upřímně,taky by mě ten rok 2029 docela zajímal,ale na to už budu nejspíš koukat z nebeského balkonu………

Jarek

Dieselové výkony ČD v pražském uzlu jsou ostuda – o nějaký ČD přišly, ale stále je to málo.
(Po návštěvě Jizerek s 840 člověka tuplem štve v jakých srágorách v hlavním městě musí jezdit).

Y.K.

Sice pravda, ale nikde není psáno, že se to musí soutěžit jako jeden celek. Jsou to velmi různorodé tratě.

czhunter

Ono to stejně v blízké budoucnosti skončí tak, že soupravy budou vlastnit leasingovky (po vlakovsku „pooly“) a ten kdo vyhraje, prostě ty vlaky na pár let přelepí svýma foliema a pak je zase vrátí a půjčí někomu jinému.
Takže ty vlaky budou stejné, ať už s nima bude jezdit kdokoliv a lišit se bude jen cena a kvalita služeb (ale on i personál se bude půjčovat, „modrá armáda“ je v 21. století dávno mrtvý koncept).

Liberalizace železničního trhu kde se soutěží každých 5-10 let se prakticky ani jinak udelat nedá.

Ferenc Futurista

Přesně, jenže tohle pacientům z k-reportu prostě nelze vysvětlit, i když to už dnes takhle zhusta funguje. Stačí se podívat, kolik lokomotiv od ČD i Jančuráků nese logo ELL, žejo…

Jarek

BEG soutěží na 5 let?

Tronda

Při rozdělené na vhodné soubory a včas (aby se vozidla dala technicky vyrobit) zcela jistě zkusil, ona ale paní Hejtmanka spíš řeší služební auto pro svého kadeřníka než moderní vlaky…